بررسی نقش نوستالژی (خاطرات گذشته) بر مقاصد رفتاری گردشگران ورزشی پیست‌های اسکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشیار مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائی

3 کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود که هدف آن بررسی نقش نوستالژی (خاطرات گذشته) بر مقاصد رفتاری گردشگران پیست‌های اسکی استان تهران بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه گردشگران پیست‌های اسکی بودند که حداقل 3 مرتبه در سال به این پیست‌ها مراجعه داشتند. بنابراین با توجه به نامعین بودن حجم جامعه، برای بدست آوردن حجم نمونه از رابطه حجم نمونه برای جامعه نامحدود کوکران استفاده و حجم نمونه بدست آمد (197=N). ابزار گردآوری داده‌ها برای نوستالژی و مقاصد رفتاری گردشگران پرسشنامه هیتای چو (2014) بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط 8 تن از اساتید متخصص مورد تأیید و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای نوستالژی (922/0=α) و برای مقاصد رفتاری (836/0=α) بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری کالموگروف اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه در سطح معناداری (05/0≥P) استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین متغیر نوستالژی و ابعاد آن با مقاصد رفتاری گردشگران ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد (01/0P≤، 318/0r=). همچنین از بین ابعاد نوستالژی، مؤلفه هویت گروهی (414/5=t،464/0=Beta) و جامعه‌پذیری (093/2=t،161/0=Beta) به ترتیب پیش‌بین قویتری برای مقاصد رفتاری گردشگران می‌باشند. تمایل به تداعی شدن خاطرات خوش گذشته از طریق پذیرش هنجارها و تشریفات گروه، برقراری ارتباط و تعامل با دیگران در گردشگران از جمله مواردی است که سازمان‌های ورزشی با استفاده از نوستالژی می‌توانند به عنوان ابزاری متقاعد کننده، مقاصد رفتاری گردشگران را تحت تأثیر قرار دهند.

کلیدواژه‌ها


Batcho, K. I. (2007). “Nostalgia and the emotional tone and content of song lyrics”. The American journal of psychology, 361-381.##Carroll, M. S. (2009). Development of a scale to measure perceived risk in collegiate spectator sport and assess its impact on sport consumption intentions. (Doctoral dissertation, University of Florida).##Cho, H. (2014). Development and application of a nostalgia scale for sport tourism: A multilevel approach. A Dissertation Presented to the Graduate School of Clemson University, Page: 13.##DeSarbo, W. S., & Madrigal, R. (2011). “Examining the behavioral manifestations of fan avidity in sports marketing”. Journal of Modelling in Management, 6(1), 79-99.##Dixon, A. W. (2009). Estimating the private consumption benefits derived from the college football game experience. ProQuest. Clemson University, Clemson, SC.##Fairley, S. (2003). “In search of relived social experience: Group-based nostalgia sport tourism”. Journal of Sport Management, 17(3), 284-304.##Fairley, S., & Gammon, S. (2005). “Something lived, something learned: Nostalgia's expanding role in sport tourism”. Sport in Society, 8(2), 182-197.##Gibson, H. J. (1998). Sport tourism: “A critical analysis of research”. Sport management review, 1(1), 45-76.##Gibson, H., Willming, C. & Holdnak, A. (2002). “We’re gators … not just gator fans”: Serious leisure and University of Florida football. Journal of Leisure Research, 34(4), 397-425.##Hagger, M. S., Chatzisarantis, N. L., & Biddle, S. J. (2002). “A meta-analytic review of the theories of reasoned action and planned behavior in physical activity: Predictive validity and the contribution of additional variables”. Journal of sport & exercise psychology.24, 3-24. ##Hinch, T. D., & Higham, J. E. (2001). “Sport tourism: A framework for research”. International Journal of Tourism Research, 3(1), 45-58.##Hofer, J. (1934). “Medical dissertation on nostalgia (CK Anspach, Trans.)”. Bulletin of the History of Medicine, 2, 376-391.##Holak, S. L., & Havlena, W. J. (1998). Feelings, fantasies, and memories: “An examination of the emotional components of nostalgia”. Journal of Business Research, 42(3), 217-226.##Holbrook, M. B. (1993). “Nostalgia and consumption preferences: Some emerging patterns of consumer tastes”. Journal of Consumer research, 245-256.##Holbrook, M. B., & Schindler, R. M. (1991). “Echoes of the dear departed past: Some work in progress on nostalgia”. Advances in consumer research, 18(1), 330-333.##Ko, Y. J., Kim, K., Claussen, C. L., & Kim, T. “H. (2008). The effects of sport involvement, sponsor awareness and corporate image on intention to purchase sponsors' products”. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 9(2), 79.##Korte, R. F. (2007). “A review of social identity theory with implications for training and development”. Journal of European Industrial Training, 31(3), 166-180.##Kulczycki, C., & Hyatt, C. (2005). “Expanding the conceptualization of nostalgia sport tourism: Lessons learned from fans left behind after sport franchise relocation”. Journal of Sport Tourism, 10(4), 273-293.##Leech, N. L., Barrett, K. C., & Morgan, G. A. (2005). SPSS for intermediate statistics: Use and interpretation. Psychology Press. ##Mahony, D. F., Nakazawa, M., Funk, D. C., James, J. D., & Gladden, J. M. (2002). “Motivational factors influencing the Behaviour of J. League spectators”. Sport Management Review, 5(1), 1-24.##Marchegiani, C., & Phau, I. (2011). “The value of historical nostalgia for marketing management”. Marketing Intelligence & Planning, 29(2), 108-122.##Merchant, A., & Ford, J. (2008). “Nostalgia and giving to charity: a conceptual framework for discussion and research”. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 13(1), 13-30.##Meyer, K. C. (2010). Sport nostalgia: An examination of familiarity and intended behavior (Doctoral dissertation, The Ohio State University).Page: 1.##Muehling, D. D., Sprott, D. E., & Sprott, D. E. (2004). “The power of reflection: An empirical examination of nostalgia advertising effects”. Journal of Advertising, 33(3), 25-35.##Ramshaw, G., & Gammon, S. (2005). “More than just nostalgia? Exploring the heritage/sport tourism nexus”. Journal of sport tourism, 10(4), 229-241.##Ramshaw, G., & Hinch, T. (2006). “Place identity and sport tourism: The case of the Heritage Classic Ice Hockey Event”. Current Issues in Tourism, 9(4-5), 399-418.##Sedikides, C., Wilds hut, T., & Baden, D. (2004). Nostalgia: Conceptual Issues and Existential Functions.(in) The Handbook of Experimental Existential Psychology, Greenberg, J., Koole, SL, and Pyszczynski, TA (eds). New York.##Skowronski, J., Walker, W. R., & Betz, A. (2003). “Ordering our world: An examination of time in autobiographical memory”. Memory, 11(3), 247-260.##Smith, A. C., & Stewart, B. (2007). “The travelling fan: Understanding the mechanisms of sport fan consumption in a sport tourism setting”. Journal of sport & tourism, 12(3-4), 155-181.##Stern, B. B. (1992). “Historical and personal nostalgia in advertising text: The fin de siecle effect”. Journal of Advertising, 21(4), 11-22.##Snyder, E. E. (1991). “Sociology of nostalgia: Sport halls of fame and museums in America”. Sociology of Sport Journal, 8(3), 228-238.##Turco, D. M., Riley, R., & Swart, K. (2002). Sport tourism. Fitness Information Technology, Inc.##Wang, N. (1999). Rethinking authenticity in tourism experience. Annals of tourism research, 26(2), 349-370.##Wann, D. L., Melnick, M. J., Russell, G. W., & Pease, D. G. (2001). Sport fans: The psychology and social impact of spectators. Routledge##