با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران،

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور،

3 استادیار مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR در رسانه‏های جمعی انجام گرفت. روش تحقیق از نوع ترکیبی و به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری را کارشناسان ورزش همگانی و قهرمانی و متخصصان گردشگری تشکیل دادند که در بخش کیفی و با استفاده از روش نمونه‏گیری هدفمند و گلوله برفی و در بخش کمی نیز با توجه به جدول مورگان حجم نمونه 384 نفر تعیین شد. ابزار اندازه‌گیری این پژوهش در بخش کیفی شامل پرسش‏نامه بود و در بخش کمی از پرسش‏نامه حاصل از بخش کیفی استفاده شد. پس از اشباع نظری اقدام به تحلیل عاملی تأییدی شد و پرسش‏نامه تأثیر رسانه‏ها بر توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR شامل 5 مؤلفه و 41 گویه به‏دست آمد و پایایی توسط ضریب آلفای کرونباخ 89/0 به‏دست آمد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون K-S، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون فریدمن استفاده شد. همچنین از روش تحلیل معادلات ساختاری برای تدوین مدل استفاده شد. تمامی عملیات آماری با استفاده از نرم افزار SPSS  نسخه 22 و آموس انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR و از طریق رسانه‏ها از دیدگاه نمونه‏های تحقیق تفاوت معناداری وجود دارد به‏طوری که از دیدگاه نمونه تحقیق «نقش‏های آگاهی دهنده» بالاترین رتبه و «نقش‏های اقدام کننده (اقدام به خرید)» پایین‏ترین رتبه را در عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR و از طریق رسانه‏ها به خود اختصاص داده‏اند.

کلیدواژه‌ها

-      Aghaalipoor, M. (2015). "The role of advertising on student recruitment at Sama College based on the AIDA model". Thesis for Master's Degree in Physical Education and Sport Sciences, Tabriz University.
-      Alipoor, M. Khodaverdi, Y. Matlabi, M. (2009). "Investigation of Aida Model Functions on Mental and Behavioral Response of Banks' Customers in Zanjan (Comparative Study of Agricultural Banks and Organizations)". Quantitative Studies in Management, 2 (1), 163-132.
-      Asadi, A. Rezaeisoofi, M. (2014). "The Role of Advertising in the Mass Media on the Purchase of Sporting Goods Influencing Weight Loss from the Perspective of Female Physical and Non-Physical Female Students". Communication Management in Sports Media. Year 2. Consecutive Issue 7, 49-54.
-      Bronner, F. & de Hoog, R. (2013). "Economizing on vacations: the role of information searching". International Journal of Culture, Tourism andHospitality Research, 7 (1), 28-41.
-      Emery, p (2010). "Past , present future major sport event management practice the practitioner perspective". Sport management review 13. 158-170.
-      Esmaeili, N. Goudarzi, M. (2012). "Ranking of Public Relations Tools Based on AIDA Model in Manufacturing Sector of Sports Industry by AHP Method". Mobility and Research Management Research, Year One, Issue 1.
-      Hamidi M, Chekaniazar M, Parvinzad M, Sobhani N, Sedghi A. (2016). "Strategic Planning to Develop Sports Tourism of Maragheh with a Focus on Water-Based Sports Mainly Canoepolo. J. Civil Eng". Urban. 6 (1): 01-06.
-      Hamidizadeh, M. Ghareche, M. Hadizadeh, A. Salimipoor, S. (2015). "Designing and Explaining the Model of the Effect of Recommendation Advertising on the Mental Image of Tourist Destination and Travel Intention (Case Study: Isfahan)", Business Management, 8 (4), 811-832.
-      Heydari, A.(2004). "Investigating the Role of Media in Identifying Iranian and Foreign Tourists, Specialized". Journal of Media Studies.
-      Higham , J . Hinael, t (2007). "sport & tourism research: A Geographic approach", journal of sport & tourism, vol.11, No1, 31-49.
-      Higham,  J. Hinch, T (2002). "sport, speed a time: effects of the Otago highlanders franchise on tourism". Journal of sport management, 12(3), 235-257.
-      Hinch, T; Higham, J. (2003). "Sport tourism development. Channel View Publication. UK". Kim, C. (1999) Cross- cultural perspectives on motivation. Annals of Tourism Research 261, 201-204.
-      Lee, W. Y. (2009). "The Moderating Role Of Sport Service Type On The Relationship Between Ad Message Type, Service Trial Promotion, And Consumers’ Responses To The Advertisements". Doctoral Dissertation, Indiana University.  
-      McDonough, J. (2003). "Encyclopedia of Advertising, Fitzory Dearborn–An imprint of the Taylor and Francis Group", New York, First Edition, pg.1254.
-      Moeinfard, M. Shooshinasab, P. Kazemnezhad, A. (2013). "Strategies for Development of Recreational Sports Tourism Industry in Iran". Journal of Sport Management and Development, 2 (5), 1-17.
-      Noori, A. (2010). Sanjayi's Implementation of Iranian Tourism Tourism Management System, MSc Thesis.
-      Rezaeisoofi, M. Allahhasani, E. Zarei, A. (2013). "Investigating the Barriers to the Development of Sport Tourism in Kurdistan Province". Postgraduate Thesis.
-      Roosta, A. Khalilishojaei, V. (2009). Propaganda from Theory to Practice, Letter Publishing, First Edition, Tehran.
-      Shojaei, V. Tojjari, F. Soleymani, B. Doosti, M. (2011). "Analysis of Strengths and Weaknesses of Sport Tourism in Mazandaran Province", Journal of Sport Management and Motor Behavior.
-      Solberg, H. Preuss, H.(2007). "Major sport events & long – tern tourism impacts". journal of sport management, 21. 213-234.
-      Swart, k. Bob, U (2007). "Sport & tourism research: A Geographic approach", journal of sport & tourism, vol.11, N, 1, 31-49. A national sport tourism strategy in South Africa beyond 20100 Politikon 34(3), 373-391.
-      Taghavi fard, M. Asadian, F (2015). "Presentation of E-Tourism Development Model with Structural-Interpretive Modeling Approach". Journal of Tourism Management Studies. Eleventh Year, No. 33, 19-39.