میرحسن سیدعامری؛ محمد امرایی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت موجود بالندگی اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیتبدنی و علومورزشی سراسر کشور است. این تحقیق از نوع تحقیقات غیرآزمایشی و به روش توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعۀ آماری تحقیق، کلیۀ اعضای هیأت علمی تمامی گروههای دانشکدههای تربیتبدنی و علومورزشی سراسر کشور در سال تحصیلی 96-95 بود. حجم نمونۀ آماری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت موجود بالندگی اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیتبدنی و علومورزشی سراسر کشور است. این تحقیق از نوع تحقیقات غیرآزمایشی و به روش توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعۀ آماری تحقیق، کلیۀ اعضای هیأت علمی تمامی گروههای دانشکدههای تربیتبدنی و علومورزشی سراسر کشور در سال تحصیلی 96-95 بود. حجم نمونۀ آماری با استفاده از فرمول کوکران برابر با 161 نفر برآورد شد. روش نمونهگیری، احتمالی پیچیده از نوع تصادفی بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ استاندارد شناسایی مؤلفههای بالندگی اعضای هیأت علمی اجتهادی و همکاران (1390)، در 5 بعد و 41 گویه بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS21، Excel، و AMOS برای آمار توصیفی و استنباطی بهعمل آمد. سطح معنیداری برای تمامی تجزیه و تحلیلها 05/0p < در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد، هر پنج مؤلفه به عنوان مؤلفههای اصلی تشکیلدهندۀ بالندگی اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیت بدنی و علومورزشی هستند و در وضعیت موجود بالندگی آموزشی، سازمانی، فردی و اخلاقی بطور معنیداری بالاتر از حد متوسط میباشد، ولی میزان وضعیت موجود بالندگی پژوهشی در حد متوسط است. بهنظر میرسد، باید در برنامههای بهسازی اعضای هیأت علمی، به بهسازی پژوهشی توجه ویژهای شود.
ولی محمد درینی؛ احسان نامدار جویمی
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای سرمایه نمادین و بررسی رابطه این سرمایه با رفتار خرید مصرفکننده در فروشگاههای لوازم ورزشی است. این پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. در بخش شناسایی مؤلفههای سرمایه نمادین جامعه آماری پژوهش 19 نفر از اساتید دانشگاه و خبرگان دانشگاه هستند که اطلاعات گردآوریشده با تکنیک دلفی مورد تحلیل قرار گرفت. در مرحله ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای سرمایه نمادین و بررسی رابطه این سرمایه با رفتار خرید مصرفکننده در فروشگاههای لوازم ورزشی است. این پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. در بخش شناسایی مؤلفههای سرمایه نمادین جامعه آماری پژوهش 19 نفر از اساتید دانشگاه و خبرگان دانشگاه هستند که اطلاعات گردآوریشده با تکنیک دلفی مورد تحلیل قرار گرفت. در مرحله بعد جهت بررسی رابطه مؤلفههای سرمایه نمادین با رفتار خرید مصرفکننده، مشتریان فروشگاههای لوازم ورزشی در شهر زاهدان بهعنوان جامعه آماری تحقیق انتخاب شدند. نمونه پژوهش به روش خوشهای چندمرحلهای و 384 نفر است (آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای سرمایه نمادین براساس تکنیک دلفی و مدل نامدار جویمی و رفتار خرید براساس مدل لن کاستر و ویسی به ترتیب برابر با 82/0 و 89/0 است). دادههای پژوهش با روش معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل 9.1 تجزیهوتحلیل شده است؛ یافتههای پژوهش برای سؤال اصلی و همینطور رابطه سرمایه نمادین با رفتار قبل، حین و بعد از خرید به ترتیب مقادیر 91/0، 92/0، 91/0، 89/0 را نشان میدهد. هر چه افراد سرمایه نمادین بیشتری داشته باشند، قبل از خرید لوازم ورزشی، از رسانهها و افراد دیگر کسب اطلاعات میکنند و با افراد بیشتری تعامل نمادین برقرار میکنند و لوازم ورزشی را با لوازم ورزشی جایگزین و دربردارنده مفاهیم مشابه نمادین مقایسه کرده، درگیر انتخابهای نمادین شده و متناسب با نیازها و خواستههای نمادین تجهیزات ورزشی دست به خرید میزنند.
محمدرسول خدادادی؛ حکیمه متفکری؛ باقر سلیمانی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر جهتگیری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه وخودکامیابی راهاندازی کسبوکار ورزشیبا در نظر گرفتن نقش میانجی مهارتهای کارآفرینانهاست. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسیارشد علوم ورزشی دانشگاههای کشور میباشند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 364 نفر از دانشجویان انتخاب ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر جهتگیری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه وخودکامیابی راهاندازی کسبوکار ورزشیبا در نظر گرفتن نقش میانجی مهارتهای کارآفرینانهاست. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسیارشد علوم ورزشی دانشگاههای کشور میباشند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 364 نفر از دانشجویان انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از چهار پرسشنامه استاندارد جهتگیری کارآفرینی، قصد کارآفرینی، مهارتهای کارآفرینی و خودکامیابی استفادهشد. بعد از ترجمه و ترجمه مجدد پرسشنامهها، برای اطمینان از روایی صوری و محتوایی هر چهار پرسشنامه از نظرهای متخصصان مدیریت ورزشی و برای پایایی پرسشنامهها از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. پایایی پرسشنامههای جهتگیری 84/0، قصد 79/0، مهارتهای کارآفرینی 90/0 و پرسشنامه خودکامیابی 87/0 بهدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نسخه 20 نرمافزار SPSS و Amos انجام شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، مقادیر استخراج شده برای مسیرهای جهتگیری کارآفرینانه و مهارتهای کارآفرینانه (57/0)، مهارتهای کارآفرینانه و قصد کارآفرینی (61/0) معنیدار بودند (p <0/05). همچنین مقادیر استخراج شده برای مسیرهای جهتگیری کارآفرینانه و مهارتهای کارآفرینانه (57/0)، مهارتهای کارآفرینانه و خودکامیابی (25/0) معنیدار بودند (p <0/05). در نهایت اینکه گروههای آموزشی میتوانند با بالابردن انگیزه کارآفرینی به همراه تقویت مهارتهای مورد نیاز کارآفرینی، زمینه خودکامیابی و قصد کارآفرینی را در دانشجویان علوم ورزشی بهوجود آورند.
محسن حمیدی پور
چکیده
بهمنظور جلوگیری از بدرفتاریِ[1] هواداران فوتبال، سازمانهای ملی و بینالمللی قوانین مشخصی را به وجود آوردهاند که باشگاهها را مستقیماً مسؤول رفتار هوادارانشان مینماید. اختیارات انضباطی سازمانهای ملی و بینالمللی به آنها اجازه میدهد که تنبیهاتی را در صورت تخطی تماشاگران برای باشگاه در نظر بگیرند. در ایران نیز مقنن در ...
بیشتر
بهمنظور جلوگیری از بدرفتاریِ[1] هواداران فوتبال، سازمانهای ملی و بینالمللی قوانین مشخصی را به وجود آوردهاند که باشگاهها را مستقیماً مسؤول رفتار هوادارانشان مینماید. اختیارات انضباطی سازمانهای ملی و بینالمللی به آنها اجازه میدهد که تنبیهاتی را در صورت تخطی تماشاگران برای باشگاه در نظر بگیرند. در ایران نیز مقنن در همین زمینه بستری فراهم نمود تا در صورت احراز شرایطی، کیفر ناشی از رفتار تماشاگران را به باشگاههای فوتبال تسری دهد. با عنایت به نیازهای روز و یافتههای جدید علم جرمشناسی ازجمله نظریه «جرائم یقهسفیدی» و همچنین با استعانت از آموزههای فقهی ازجمله قاعده «من له الغنم و علیه الغرم» مقنن ذیل بخش چهارم و فصل اول قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 را به این موضوع (مسئولیت کیفری ناشی از فعل غیر) اختصاص داده است. اجرایی کردن چنین قاعدهای باعث بحثهای فراوانی در نظامهای مختلف با محوریت ِمشروعیت و قانونی بودن چنین قواعدی از حیث شخصی بودن مسئولیت کیفری شد. در تحقیق حاضر ما با روش تحلیلی-توصیفی قائل بر این هستیم که برای ایجاد توازن در منافع فرد و باشگاهها بایستی کفه ترازو را این بار نه در خدمت انقیاد درآوردن منافع فرد بلکه بایستی در به انقیاد درآوردن منافع و قدرت باشگاهها برهم زد؛ بنابراین پذیرش مسئولیت کیفری باشگاههای فوتبال در راستای توسعه پایدار ورزش و همچنین ضابطهمند کردن هرچه بیشتر رفتارهای انجامگرفته از سوی کنشگران ورزشی امری ضروری است. 1.Misbehaviour.
فرزانه صالحی مقدم؛ وحید ساعت چیان؛ مهدی اصفهانی؛ بهادر عزیزی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ارتباطات غیرکلامی مدرسین تربیتبدنی دانشگاه بر پاسخهای هیجانی و رضایتمندی دانشجویان بود. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی بود که دادههای آن بهصورت میدانی جمعآوری گردید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان شرکتکننده در کلاسهای واحد تربیتبدنی عمومی دانشگاه بینالمللی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ارتباطات غیرکلامی مدرسین تربیتبدنی دانشگاه بر پاسخهای هیجانی و رضایتمندی دانشجویان بود. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی بود که دادههای آن بهصورت میدانی جمعآوری گردید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان شرکتکننده در کلاسهای واحد تربیتبدنی عمومی دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) بود که براساس جدول مورگان 105 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه اﺳـﺘﺎﻧﺪارد (جانگ و یوون، 2011) استفاده شد. رواﯾـﯽ پرسشنامﻪ ﺗﻮﺳـﻂ چند تن از اﺳـﺎﺗﯿﺪ و متخصصان ﺑـﻪ ﺗﺄﯾﯿـﺪ رﺳـﯿﺪ و پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب برای ارتباطات غیرکلامی، پاسخهای هیجانی و رضایتمندی 930/0 و 924/0 و 946/0 بهدست آمد. درنهایت دادههای جمعآوریشده در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 انجام شد. یافتهها نشان داد که بین ارتباطات غیرکلامی و تمامی مؤلفههای آن با رضایتمندی دانشجویان ارتباط معناداری وجود دارد (822/0=r). همچنین مؤلفههای ارتباطات غیرکلامی توانایی پیشبینی 46 درصد از پاسخهای هیجانی مثبت و 16 درصد از پاسخهای هیجانی منفی را دارا بودند و از طرف دیگر نیز 67 درصد از تغییرات رضایتمندی مربوط به پاسخهای هیجانی مثبت و 32 درصد از تغییرات رضایتمندی مربوط به پاسخهای هیجانی منفی میباشد. در این راستا توجه به این متغیرها و تلاش در جهت بهبود آن میتواند گامی مؤثر در راستای ارزیابی بهتر نیروی انسانی در سازمان و هدایت آنان در مسیر مناسب ارائه خدمات مناسب آموزشی و بهبود کیفیت عملکرد این افراد باشد.
رضا شیرزادی؛ سید محمدحسین رضوی؛ سعید امیرنژاد؛ نصراله محمدی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی چالشهای رشد و توسعه ورزش قهرمانی بر مبنای آمایش سرزمین و ارائه راهکارها است. این پژوهش با استفاده از روش کیفی با انجام مصاحبههای نیمه ساختار یافته با 16 نفر شامل اساتید و خبرگان که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، صورت گرفت. روش ﺟﻤﻊآوری اﻃﻼﻋﺎت، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ پژوهشهای پیشین و مصاحبههای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی چالشهای رشد و توسعه ورزش قهرمانی بر مبنای آمایش سرزمین و ارائه راهکارها است. این پژوهش با استفاده از روش کیفی با انجام مصاحبههای نیمه ساختار یافته با 16 نفر شامل اساتید و خبرگان که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، صورت گرفت. روش ﺟﻤﻊآوری اﻃﻼﻋﺎت، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ پژوهشهای پیشین و مصاحبههای باز بود. ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲ رواﻳﻲ صوری و محتوایی، یافتههای ﭘﮋوﻫﺶ را ﺑﺮای ﻣﺸﺎرﻛﺖﻛﻨﻨﺪﮔﺎن اراﺋﻪ و ﻣﺘﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺗﻮﺳﻂ آنها ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮات آنها اﻋﻤﺎل ﺷﺪ. در جهت سنجش اعتبار، انتقال و تأییدپذیری، یافتههای ﭘﮋوﻫﺶ را ﺑﺮای ﻣﺸﺎرﻛﺖﻛﻨﻨﺪﮔﺎن اراﺋﻪ و ﻣﺘﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺗﻮﺳﻂ آنها ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و دیدگاههای آنها اﻋﻤﺎل ﺷﺪ. روش مورد استفاده برای قابلیت اعتماد، روش توافق درون موضوعی بود. میانگین میزان توافق درون موضوعی 88/0 گزارش شد. بر مبنای یافتهها تعداد کدهای باز 43 مورد است که در قالب 14 مفهوم دستهبندی شد. مجموع مفاهیم هم در قالب 5 شاخص اصلی جای گرفتند. عوامل محیطی، مدیریتی و مسائل مرتبط با نظام آمایش سرزمین به عنوان چالشهای رشد و توسعه ورزش قهرمانی بر مبنای آمایش سرزمینی شناسایی شدند. همچنین برقراری سیستم تحقیق و توسعه و عامل حمایت و پشتیبانی، استراتژیهای مؤثر برای تقویت ورزش قهرمانی بر مبنای آمایش سرزمینی است. در پایان باید بیان نمود در راستای تحقق توسعه ورزش قهرمانی بر مبنای آمایش سرزمین باید به شاخصهای مختلفی توجه نمود و برنامهریزی توسعه ورزش قهرمانی را بر مبنای آمایش سرزمین انجام داد.
فرزاد غفوری؛ محسن اسمعیلی؛ پوریا سهرابی
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی کیفی است که با روش تطبیقی و الگوی بردی[1]، همبستگی و قرابت ورزشهای سنتی و بازیهای بومی، محلی ایران و چند کشور دیگر را مطالعه کرده است. جامعه آماری، شامل ورزشها و بازیهای سنتی چین، هند، یونان و ایران است. جمعآوری اطلاعات از طریق سایتها، مقالات علمی، کتب و مصاحبه با کارشناسان خبره ورزشهای سنتی صورت گرفت. ...
بیشتر
هدف از این تحقیق بررسی کیفی است که با روش تطبیقی و الگوی بردی[1]، همبستگی و قرابت ورزشهای سنتی و بازیهای بومی، محلی ایران و چند کشور دیگر را مطالعه کرده است. جامعه آماری، شامل ورزشها و بازیهای سنتی چین، هند، یونان و ایران است. جمعآوری اطلاعات از طریق سایتها، مقالات علمی، کتب و مصاحبه با کارشناسان خبره ورزشهای سنتی صورت گرفت. یافتهها نشان میدهد که در این کشورها در سطوح ملی و بینالمللی، اقدامات بسیاری در راستای توسعه ورزشهای سنتی صورت گرفته که میتوان به اقدامات ساختاری، تسهیلاتی، آموزشی و پژوهشی و فرهنگی و همچنین میتوان به اهمیت این موضوع بین اقوام و ملل در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی اشاره کرد. همچنین جایگاه ساختارهای فرهنگی و تاریخی و نقش اقوام در ایجاد، توسعه و ترویج ورزشهای سنتی و نیز تنوع این ورزشها در ایران و کشورهای نامبرده و دستهبندیهای مشابه ورزشهای سنتی مبتنی بر شکل و محتوای اجرا مورد توجه قرار گرفت. وحدت نظر حاکمیت و کارشناسان در ایران و کشورهای منتخب در زمینه وجود مشکلات مشابه احیا و ترویج ورزشهای سنتی و تهدیدها و فرصتهای مشابه، عزم ملی و برنامهریزی و هدفگذاریها در خصوص توسعه این ورزش، نقش اسطورهها، موسیقی و ادبیات برجسته ملل در تعالی ورزشهای سنتی و جذب مخاطب، همچنین بهرهمندی از ورزشهای سنتی در توسعه ورزشهای همگانی در بین اقوام از مهمترین یافتهها بودند. 1. Beredy
زهرا اسدی؛ حمید قاسمی؛ رضا صابونچی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR در رسانههای جمعی انجام گرفت. روش تحقیق از نوع ترکیبی و به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری را کارشناسان ورزش همگانی و قهرمانی و متخصصان گردشگری تشکیل دادند که در بخش کیفی و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی و در بخش کمی نیز با توجه به ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR در رسانههای جمعی انجام گرفت. روش تحقیق از نوع ترکیبی و به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری را کارشناسان ورزش همگانی و قهرمانی و متخصصان گردشگری تشکیل دادند که در بخش کیفی و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی و در بخش کمی نیز با توجه به جدول مورگان حجم نمونه 384 نفر تعیین شد. ابزار اندازهگیری این پژوهش در بخش کیفی شامل پرسشنامه بود و در بخش کمی از پرسشنامه حاصل از بخش کیفی استفاده شد. پس از اشباع نظری اقدام به تحلیل عاملی تأییدی شد و پرسشنامه تأثیر رسانهها بر توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR شامل 5 مؤلفه و 41 گویه بهدست آمد و پایایی توسط ضریب آلفای کرونباخ 89/0 بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون K-S، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون فریدمن استفاده شد. همچنین از روش تحلیل معادلات ساختاری برای تدوین مدل استفاده شد. تمامی عملیات آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و آموس انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR و از طریق رسانهها از دیدگاه نمونههای تحقیق تفاوت معناداری وجود دارد بهطوری که از دیدگاه نمونه تحقیق «نقشهای آگاهی دهنده» بالاترین رتبه و «نقشهای اقدام کننده (اقدام به خرید)» پایینترین رتبه را در عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR و از طریق رسانهها به خود اختصاص دادهاند.
منوچهر ططری؛ شهاب بهرامی؛ سیدموسی خادمی؛ امیرحمزه سبزی؛ فاطمه موسوی نسب
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعه تأثیر جوسازمانی بر اشتیاق و سکوت سازمانی با نقش میانجیگری صخره شیشهای کارکنان زن بود. روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی است. نمونه آماری شامل 110 نفر از کارکنان زن بود. برای سنجش جوسازمانی از پرسشنامه جوسازمانی (سوسمان)، سکوت سازمانی با پرسشنامه هارلوز (2001) و اشتیاق سالون (2001) مورد سنجش قرار گرفت. ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعه تأثیر جوسازمانی بر اشتیاق و سکوت سازمانی با نقش میانجیگری صخره شیشهای کارکنان زن بود. روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی است. نمونه آماری شامل 110 نفر از کارکنان زن بود. برای سنجش جوسازمانی از پرسشنامه جوسازمانی (سوسمان)، سکوت سازمانی با پرسشنامه هارلوز (2001) و اشتیاق سالون (2001) مورد سنجش قرار گرفت. پرسشنامه صخره شیشهای کـه بابـایی زکلیکی (1385) تدوین کرده است، استفاده شد. یافتهها نشاندهنده اثر جوسازمانی برافزایش اشتیاق سازمانی و کاهش سکوت سازمان و صخرۀ شیشهای هست. ضرایب علی مسیرهای بین سه سازه اصلی پژوهش نشان از تأثیر غیرمستقیم جوسازمانی (از طریق میانجی صخره شیشهای) برافزایش اشتیاق و کاهش سکوت سازمانی دارد. براساس نتایج تحقیق میتوان گفت که صخره شیشهای بر اشتیاق به کار تأثیر منفی دارد. بدین معنا که هرچقدر زنان جامعه موردنظر در محیط کاری خود وجـود صخره شیشهای را بیشـتر احساس کنند، میل و رغبت آنان برای کار کـاهش مـییابـد.
سعید خانمرادی؛ سید نصرالله سجادی؛ شیرین زردشتیان
چکیده
هدف، طراحی مدل تأسیس شرکت دانش بنیان در حوزه علوم ورزشی بود. این پژوهش کاربردی با رویکردی آمیخته (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی نمونه شامل اعضای هیأت علمی مدیریت ورزشی (7 نفر)، متن و فیلم مربوط به شرکت دانش بنیان (7 سند) بود. نمونهگیری هدفمند بود و با توجه به رویکرد غیر احتمالی آن تا نقطهای ادامه پیدا کرد که به اشباع نظری رسیدیم. در بخش ...
بیشتر
هدف، طراحی مدل تأسیس شرکت دانش بنیان در حوزه علوم ورزشی بود. این پژوهش کاربردی با رویکردی آمیخته (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی نمونه شامل اعضای هیأت علمی مدیریت ورزشی (7 نفر)، متن و فیلم مربوط به شرکت دانش بنیان (7 سند) بود. نمونهگیری هدفمند بود و با توجه به رویکرد غیر احتمالی آن تا نقطهای ادامه پیدا کرد که به اشباع نظری رسیدیم. در بخش کمی جامعۀ آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم ورزشی بود که به صورت هدفمند 110 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کیفی از استراتژی داده بنیاد با نرم افرار MAXQDA در سه بخش کد گذاری باز، کد گذاری محوری و کد گذاری انتخابی استفاده شد. در بخش کمی از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرم افزار 2Smart PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که نقطۀ اشباع در نمونۀ کیفی ایجاد 63 کد اولیه، 6 بعد (موانع، پیشرانها، ظرفیتهای صنعت ورزش، بخشهای کارآفرینی ورزش، کارآفرینی ورزشی دانش بنیان و نتایج) و 1 کد محوری (تأسیس شرکت دانش بنیان ورزشی) متفاوت میکند که در مجموع 127 فراوانی کلی و 106 فراوانی مربوط به تفکیک مصاحبهها را دارند. همچنین فرضیههای شناسایی شده در بخش کیفی به صورت کمی مورد تأیید قرار گرفتند. مدل این تحقیق جهت استفاده کارآفرینان ورزشی برای ورود به حوزه تأسیس شرکت دانش بنیان راه گشا خواهد بود.
رضا محمد کاظمی؛ مهناز پوریز؛ بتول درویش زاده
چکیده
هدف تحقیق حاضر، شناسایی فرصتهای کارآفرینانۀ گردشگری ورزشی شهرستان دزفول است. تحقیق حاضر از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوه جمعآوری دادهها از نوع آمیخته است و از طرح تـحقیق آمیخته بهم تنیده در این پژوهش استفاده شد. برای دستیابی به این هدف در ابتدا با استفاده از رویکرد مدل موریسون (شناسایی وضعیت موجود و روندهای در حال ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، شناسایی فرصتهای کارآفرینانۀ گردشگری ورزشی شهرستان دزفول است. تحقیق حاضر از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوه جمعآوری دادهها از نوع آمیخته است و از طرح تـحقیق آمیخته بهم تنیده در این پژوهش استفاده شد. برای دستیابی به این هدف در ابتدا با استفاده از رویکرد مدل موریسون (شناسایی وضعیت موجود و روندهای در حال ظهور در صنعت مربوطه و ابعاد محیطی مرتبط) فرصتهای گردشگری ورزشی در شهرستان دزفول شناسایی گردیده، سپس با تنظیم و ارائه پرسشنامه مبتنی بر الگوی اولویک، اهمیت هر یک از فرصتها و رضایت موجود از سطح عرضه آنان در جامعهای از خبرگان، کارشناسان و متولیان کسب و کارهای حوزۀ گردشگری ارزشدهی شده و اولویت هر کدام از فرصتها براساس آزمون تحلیل واریانس فریدمن محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان دهندۀ آن بودند که فرصتهای گردشگری ورزشی شهرستان دزفول به ترتیب اولویت در گروه های زیر قرار میگیرند: فرصتهای گروه اقامت، فرصتهای گروه تفریح و ماجراجویی، فرصتهای گروه جاذبههای گردشگری، فرصتهای گروه رویدادهای خاص و همایشها، فرصتهای گروه غذا و نوشیدنی، فرصتهای گروه خدمات گردشگری، فرصتهای گروه حمل و نقل و فرصتهای گروه ورزشهای آبی. در هر گروه ذکر شده نیز فرصتهایی شناسایی شده و اولویتبندی گردیدند