محمدعلی قره؛ زیبب آنت؛ امید جمشیدی
چکیده
هدف از این تحقیق سنجش میزان آمادگی سازمانی جهت پیاده سازی ERP در ادارات ورزش و جوانان استان البرز است. این تحقیق برحسب دستاورد یا نتیجه تحقیق، از نوع کاربردی و بر حسب اهداف تحقیق، از نوع توصیفی و از جنبه روش گردآوری دادهها، میدانی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مدیران، معاونان و کارشناسان مسئول اداره کل ورزش و جوانان استان ...
بیشتر
هدف از این تحقیق سنجش میزان آمادگی سازمانی جهت پیاده سازی ERP در ادارات ورزش و جوانان استان البرز است. این تحقیق برحسب دستاورد یا نتیجه تحقیق، از نوع کاربردی و بر حسب اهداف تحقیق، از نوع توصیفی و از جنبه روش گردآوری دادهها، میدانی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مدیران، معاونان و کارشناسان مسئول اداره کل ورزش و جوانان استان البرز و ادارات کلِ شهرستانهای استان با تعداد تقریبی 180 نفر تشکیل میدهند. با توجه به محدود بودن جامعه آماری از روش کلشمار استفاده شد و 164 پرسشنامه صحیح مورد بررسی قرار گرفت. برای سنجش میزان آمادگی سازمانی از پرسشنامه محمدعلی و همکاران (1392)، با پایایی کل 85/0 استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها پس از تأیید طبیعی بودن توزیع دادهها با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل فراوانی و میانگین و همچنین آزمون t تک متغیره و آزمون فریدمن در نرم افزار SPSS و با سطح معناداری 0.05 استفاده شد. یافتهها نشان داد که مجموعاً میزان آمادگی سازمانی جهت پیادهسازی ERP در ادارات ورزش و جوانان استان البرز در حد مطلوب میباشد و از عوامل آمادگی تنها عامل انسانی در حد مطلوب قرار ندارد. عامل مربوط به فناوری در رتبهبندی عوامل آمادگی در رتبه اول و عامل انسانی در رتبه آخر قرار گرفت. در نهایت اینکه نتایج حاصل از این پژوهش میتواند موجب شناسایی حوزههای ضعف سازمان در هریک از ابعاد گردیده و قبل از استقرار سیستم، طرحهای آماده سازی برای پوشش آن نقاط مد نظر قرار گیرد.
مرتضی حیدری؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ نصراله عرفانی؛ مجید سلیمانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری نوآوری سازمانی براساس شادی سازمانی در بین کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده که دادههای آن بهشیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید. جامعه آماری پژوهش کلیة کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند (890 =N)؛ که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 396 نفر با ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری نوآوری سازمانی براساس شادی سازمانی در بین کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده که دادههای آن بهشیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید. جامعه آماری پژوهش کلیة کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند (890 =N)؛ که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 396 نفر با روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری جمعآوری دادهها شامل دو پرسشنامه نوآوری سازمانی جیمنز و همکاران (2008) و پرسشنامه شادی سازمانی هیل و آرگیل (2002) بود. روایی صوری پرسشنامهها توسط 15 نفر از اساتید مدیریت ورزشی تأیید گردید و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در یک نمونه اولیه 30 نفره برای پرسشنامه نوآوری سازمانی و شادی سازمانی به-ترتیب 928/0 α= و 94/0 α= گزارش شد. دادهها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری از طریق نرمافزار SPSS23 و LISREL8.5 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج مدل ساختاری نوآوری سازمانی براساس شادی سازمانی نشان داد که تمامی سؤالات بهجز سؤالات 6 و 13 دارای اثر معناداری در مدل ارائه شده میباشند (01/0>P). شاخصهای برازش مدل ساختاری از برازندگی مناسبی برخوردار است و نوآوری سازمانی توانسته اثر معناداری بر شادی سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان داشته باشد (01/0>,p 19/11=, t64/0=β).
میثم داستانی؛ محمد محسن صدر
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وبسایت وزارت ورزش و جوانان ایران و ادارات کل استانی آن انجامشده است. این پژوهش یک مطالعه پیمایشی و توصیفی بوده است که جامعۀ پژوهش آن، وب سایت وزارت ورزش و جوانان و ۳۱ وبسایت اداره کل استانی وابسته به آن بوده است که در تاریخهای ۱۵ تا ۲۵ دیماه ۱۳۹۷ مورد بررسی و مطالعه با استفاده از روشهای وبسنجی قرار ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وبسایت وزارت ورزش و جوانان ایران و ادارات کل استانی آن انجامشده است. این پژوهش یک مطالعه پیمایشی و توصیفی بوده است که جامعۀ پژوهش آن، وب سایت وزارت ورزش و جوانان و ۳۱ وبسایت اداره کل استانی وابسته به آن بوده است که در تاریخهای ۱۵ تا ۲۵ دیماه ۱۳۹۷ مورد بررسی و مطالعه با استفاده از روشهای وبسنجی قرار گرفتهاند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که در بین وبسایتهای زیر مجموعه وزارت ورزش و جوانان، وبسایت اداراتکل، تهران(۲۱۰۰۰۰)، البرز (۵۲۵۰۰) و آذربایجان شرقی (۵۱۸۰۰) دارای بیشترین تعداد صفحات نمایه شده (اندازه) در موتور جستجوی گوگل بودهاند. وبسایت اداره کل تهران (69390)، قم (64297) و کردستان (38662)، دارای بیشترین تعداد پیوندهای دریافتی (میزان رؤیت) بودهاند. همچنین وبسایت ادره کل اصفهان (۳۲۶)، خراسان رضوی (۸۹) و خراسان جنوبی (۶۱)، دارای بیشترین تعداد فایل غنی در موتور جستجوی گوگل بودهاند. هیچکدام از وبسایتهای مورد بررسی دارای هیچگونه منبع علمی نمایه شده در موتور جستجوی علمی گوگل اسکالر نبودهاند. بهطورکلی نتایج این پژوهش نشان میدهد که وبسایتهای ادارات کل استانی وزارت ورزش و جوانان وضعیت مطلوبی در تمامی شاخصهای وبسنجی ندارند و نقش این وبسایتها بر ارتقای شاخصهای مرتبط در وبسایت وزارت ورزش و جوانان چندان مناسب نیست.
بهاره عزیزی نژاد؛ نجمه نیکفر
چکیده
هدف تحقیق حاضر، تحلیل رابطه سرمایه اجتماعی و اشتیاق حرفهای اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور بوده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ گردآوری دادهها از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری را کلیه اعضای هیأت علمی رشته تربیتبدنی مستخدم و مدعو 8 مرکز و 18 واحد دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی تشکیل میداد. ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، تحلیل رابطه سرمایه اجتماعی و اشتیاق حرفهای اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور بوده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ گردآوری دادهها از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری را کلیه اعضای هیأت علمی رشته تربیتبدنی مستخدم و مدعو 8 مرکز و 18 واحد دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی تشکیل میداد. حجم نمونه 200 نفر و به شیوه کل شماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) و اشتیاق حرفهای سالواناوا و شوفلی (2001) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند و در نهایت مدل ساختاری متغیرها با لیزرل ارائه شد که با توجه به شاخصهای ملاک، (مجذور میانگین مربعات خطای تقریبی=069/0) از برازش مطلوبی برخوردار بود. اهم نتایج تحقیق نشان داد که سرمایه اجتماعی در سطح خطای 1 درصد اثر مستقیم بر اشتیاق حرفهای دارد و ضریب مسیر 61/0 است، بهطوریکه هر اندازه اعضای هیأت علمی از سرمایه مذکور به مقدار بیشتر بهرهمند باشند، اشتیاق حرفهای آنها در سطح انرژی حرفهای، فداکاری حرفهای و شیفتگی حرفهای نیز بیشتر خواهد بود.
سیده طاهره موسوی راد
چکیده
هدف از انجام تحقیق شناسایی عوامل موفقیت ایران در بازیهای المپیک است. جامعه آماری را کلیه صاحب نظران بازیهای المپیک، رؤسا و نائب رئیس فدراسیونهای منتخب، مدیران و کارشناسان منتخب وزارت ورزش و جوانان، مدیران و کارشناسان کمیته ملی المپیک و ورزشکارانی که امتیاز شرکت در بازیهای المپیک را داشتهاند، تشکیل میداد (875=N) که ...
بیشتر
هدف از انجام تحقیق شناسایی عوامل موفقیت ایران در بازیهای المپیک است. جامعه آماری را کلیه صاحب نظران بازیهای المپیک، رؤسا و نائب رئیس فدراسیونهای منتخب، مدیران و کارشناسان منتخب وزارت ورزش و جوانان، مدیران و کارشناسان کمیته ملی المپیک و ورزشکارانی که امتیاز شرکت در بازیهای المپیک را داشتهاند، تشکیل میداد (875=N) که با استفاده از جدول مورگان، 374 نفر با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شناسایی عوامل موفقیت ایران در بازیهای المپیک بود و آلفای کرونباخ آن 89/0 محاسبه گردید و از آزمونهای آماری تحلیل عاملی تأییدی واکتشافی و فریدمن و از نرم افزارهای Spss وLisrel استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد 10 عامل "انگیزههای مالی برای ورزشکاران، توجه به ورزش بانوان، استفاده از مربیان توانمند، ارزیابی صحیح، اردوهای منظم، توجه به رشتههای پرمدال، مدیریت استعدادیابی، توجه به آموزش ورزشکاران، توجه به آموزش مربیان و عوامل مدیریتی" به عنوان عوامل موفقیت ایران در بازیهای المپیک شناسایی شدند" و در اولویتبندی عوامل «توجه به رشتههای پرمدال» بالاترین رتبه و «ارزیابی صحیح» پایینترین رتبه را به خود اختصاص دادهاند. لذا با ارائه جوایز مناسب، سرمایهگذاری در بخش ورزش بانوان، استفاده ازمربیان درجه یک و موفق و باتجربه، اردوهای منظم ورزشی و روش اصولی و علمی فرایند استعدادیابی گامی مؤثر در موفقیت ایران در بازیهای المپیک می توان برداشت.
حسن صافدل؛ لقمان کشاورز
چکیده
هدف از این پژوهش تدوین الگوی عوامل مؤثر برگردشگری ورزشی و ارائه الگوی توسعه آن بود. با توجه به هدف تحقیق، پژوهش حاضراز لحاظ هدف کاربردی می باشد و از نظر روش تحقیق به روش توصیفی پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را خبرگانی از دو حوزه گردشگری که تحصیلات گردشگری داشتند و در حوزه ورزش که دارای تحصیلات مدیریت ورزشی بودند و لزوماً ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تدوین الگوی عوامل مؤثر برگردشگری ورزشی و ارائه الگوی توسعه آن بود. با توجه به هدف تحقیق، پژوهش حاضراز لحاظ هدف کاربردی می باشد و از نظر روش تحقیق به روش توصیفی پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را خبرگانی از دو حوزه گردشگری که تحصیلات گردشگری داشتند و در حوزه ورزش که دارای تحصیلات مدیریت ورزشی بودند و لزوماً حداقل دو مقاله معتبر در حوزه گردشگری ورزشی به چاپ رسانده باشند تشکیل می داد. افراد جامعه دارای یا مدرک دکترا در این رشته یا هیأت علمی دانشگاه بوده و یا حداقل10 سال سابقه مدیریت میانی داشتهاند (189=N). بهدلیل محدود بودن جامعه آماری تحقیق، عیناً جامعه برابر نمونه است ونمونهگیری به صورت کل شمار انجام گرفت. ابزار تحقیق پرسشنامه تغییر یافته گردشگری ورزشی قیامی راد و محرم زاده (1378) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تأیید 12 نفر از خبرگان مربوطه رسیده و روایی سازه آن با آزمون تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین، پایایی پرسشنامه در یک تحقیق اولیه که بر روی 30 نفر از اعضای جامعه تحقیق صورت گرفت، مورد تأیید قرار گرفت و تمامی ضرایب آلفای کرونباخ بیش از 70/0 به دست آمد که نشان از پایایی مناسب پرسشنامه تحقیق داشت. نتایج نشان داد که بین اولویت عوامل سوق دهنده، جذب کننده و بازدارنده تفاوت معناداری وجود دارد. در نهایت مدل عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی در ایران تدوین و ترسیم شد و برازش آن با استفاده از شاخصهای مختلف برازش همچون شاخص برازش مطلق، تطبیقی، مقتصد هنجار شده، توکر- لویس و بنتلر-بونت به تأیید رسید
اسیه قربانیان رجبی؛ مهدی طالب پور؛ گیوم مقتینو؛ گیوم بوده؛ آذر کفاش پور
چکیده
هدف، مقایسه تناسب حامیان مالی تیم ملی والیبال با این تیم از دیدگاه تماشاچیان است. تحقیق از نوع پیمایشی و برای جمعآوری دادهها از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه زدراوکویچ و همکاران استفاده شد. آنها، برای بررسی تناسب از 9 بعد خرد و 2 بعد کلان استفاده کردند. برای مقایسه از آزمون تحلیل واریانس ...
بیشتر
هدف، مقایسه تناسب حامیان مالی تیم ملی والیبال با این تیم از دیدگاه تماشاچیان است. تحقیق از نوع پیمایشی و برای جمعآوری دادهها از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه زدراوکویچ و همکاران استفاده شد. آنها، برای بررسی تناسب از 9 بعد خرد و 2 بعد کلان استفاده کردند. برای مقایسه از آزمون تحلیل واریانس چندگانه و برای آزمونهای تعقیبی از آزمون شفه و برای تحلیل از نرم افزار STATISTICA استفاده شد. آزمونهای اندازهگیری و معادلات ساختاری برای سه حامی مالی نیز با استفاده از نرم افزار M Plus مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آزمون تحلیل واریانس چندگانه نشان داد بین ابعاد مختلف خرد و کلان تناسب، بهجز بعد جغرافیایی، اختلاف معناداری بین سه حامی مالی وجود دارد. اما آزمون تعقیبی نشان داد بین ابعاد مختلف تناسب بانک دی و همراه اول، تفاوت معناداری وجود ندارد و بین ابعاد مختلف تناسب مجید و همراه اول و همچنین مجید و بانک دی، به جز مقایسه بعد مشارکت بین برند مجید و همراه اول و مقایسه بعد مأموریت بین برند مجید و بانک دی، همه ابعاد تفاوت معناداری را نشان میدهند. آزمونهای اندازهگیری و معادلات ساختاری برای سه حامی مالی، با توجه به شاخصهای تعریف شده، نتایج قابل قبولی را نشان دادند. با توجه به نتایج این تحقیق، حامیان مالی و تیمها برای افزایش رابطه برد-برد، بهتر است بر رابطه متناسبی تمرکز کرده و در صورتی که این رابطه حمایتی از منظر پاسخدهندگان، متناسب به نظر نمیرسد، با اقداماتی موارد متناسب خودشان با مورد حمایت شده را روشنسازی کنند.
منوچهر ططری؛ شهاب بهرامی؛ سیدموسی خادمی؛ امیرحمزه سبزی
چکیده
هدف این پژوهش ارائه الگوی اثر بدبینی سازمانی و رفتار سیاسی بر سلامت سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. 120 نفر از کارکنان اداره ورزش و جوانان بهطور تصادفی برای نمونه پژوهش انتخاب شدند. سه پرسشنامه سلامت سازمانی (هوی و فلدمن، 1996)، بدبینی سازمانی (دین و همکاران، 1998) و رفتارهای سیاسی (دوبـرین، 1987) استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائه الگوی اثر بدبینی سازمانی و رفتار سیاسی بر سلامت سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. 120 نفر از کارکنان اداره ورزش و جوانان بهطور تصادفی برای نمونه پژوهش انتخاب شدند. سه پرسشنامه سلامت سازمانی (هوی و فلدمن، 1996)، بدبینی سازمانی (دین و همکاران، 1998) و رفتارهای سیاسی (دوبـرین، 1987) استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط متخصصان امر مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ به ترتیب 88/0، 82/0 و 87/0 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری و نرم افزار اس.پی.اس.اس 22 و آموس استفاده شد. نتایج همبستگی دوسویه نشان داد که ابعاد بدبینی سازمانی و سطح کلی بدبینی سازمانی ارتباط منفی، اما در حد ضعیف با ابعاد سلامت سازمانی و نیز سطح کلی سلامت سازمانی کارکنان دارند. بین ابعاد رفتارهای سیاسی و سطح کلی رفتار سیاسی و سطح کلی سلامت سازمانی رابطه منفی و معنیداری وجود دارد. براساس نتایج مدلیابی معادلات ساختاری، بدبینی سازمانی و رفتار سیاسی کارکنان اثر مستقیم و منفی بر سلامت سازمانی داشتند. مدل مفهومی ابعاد بدبینی سازمانی، رفتارهای سیاسی و سلامت سازمانی مدل مناسبی میباشد، چرا که، بدبینی سازمان و رفتارهای سیاسی اثر مستقیم و منفی بر سلامت سازمانی کارکنان اداره ورزش و جوانان را داشت. به تمامی مدیران اداره ورزش و جوانان توصیه میشود که از طریق کنترل و مدیریت رفتارهای سیاسی و کاهش بدبینی کارکنان به سازمان میتوانند سبب ارتقاء سلامت سازمانی شوند.
سمیه نظری؛ کامران عیدی پور؛ شهرام نظری
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، تحلیل تأثیر تناسب فرد- شغل بر رفتار کاری نوآورانه با نقش میانجی تناسب فرد- سازمان در کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان رسمی و ستادی وزارت ورزش و جوانان به تعداد 335 نفر بودند که براساس جدول مورگان تعداد 180 نفر بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، تحلیل تأثیر تناسب فرد- شغل بر رفتار کاری نوآورانه با نقش میانجی تناسب فرد- سازمان در کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان رسمی و ستادی وزارت ورزش و جوانان به تعداد 335 نفر بودند که براساس جدول مورگان تعداد 180 نفر بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات سه پرسشنامه استاندارد تناسب فرد- شغل وگل و فلدمن (2009)، تناسب فرد- سازمان اسکروگینس (2008) و پرسشنامه رفتار کاری نوآورانه دیجونگ و دن هارتوگ (2008) میباشد. پایایی پرسشنامهها توسط محقق و با آلفای کرونباخ به ترتیب 89/0، 89/0 و 91/0 تعیین شد و روایی محتوایی آنها نیز توسط 8 تن از اساتید مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت.. بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS22 و LISREL8/7 استفاده شد. از آمار استنباطی از قبیل: آزمون کلموگروف- اسمیرنوف جهت تعیین طبیعی بودن دادهها و در تعیین ارتباطها از روشهای پارامتریک همبستگی پیرسون و مدل تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که، تناسب فرد- شغل بر رفتار کاری نوآورانه با ضریب تأثیر 55/0 تأثیر مثبتی دارد. تناسب فرد- سازمان بر رفتار کاری نوآورانه با ضریب تأثیر 49/0 تأثیر مثبتی دارد. همچنین، میتوان ادعا کرد که تناسب فرد- سازمان نقش میانجی را با ضریب اثر 31/0 برای تأثیر تناسب فرد- شغل بر رفتار کاری نوآورانه ایفا میکند. در نتیجه مدیران وزارت ورزش و جوانان جهت بالا بردن رفتار کاری نوآورانه کارکنان خود باید هم بر تناسب فرد- شغل و هم تناسب فرد- سازمان تأکید کنند.
نگار امین رستمکلایی؛ حسین پورسلطانی زرندی
چکیده
هدف تحقیق حاضر اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی استان البرز، با تأکید بر جاذبههای طبیعی- ورزشی میباشد. نمونه آماری این تحقیق برابر با جامعه آماری (75N=) و شامل سه گروه از کارشناسان ورزشی )40 (n= ،کارشناسان آژانسهای مسافرتی (20n=) و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (15n=) استان البرز بود. جهت جمعآوری اطلاعات ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی استان البرز، با تأکید بر جاذبههای طبیعی- ورزشی میباشد. نمونه آماری این تحقیق برابر با جامعه آماری (75N=) و شامل سه گروه از کارشناسان ورزشی )40 (n= ،کارشناسان آژانسهای مسافرتی (20n=) و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (15n=) استان البرز بود. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه با نظرسنجی از اساتید، تحلیل عاملی و ضریب آلفا کرونباخ تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگراف- اسمیرنوف، فریدمن و کروسکال والیس استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دیدگاه سه گروه مورد مطالعه از نظر رتبهبندی جاذبههای طبیعی-ورزشی بر توسعه گردشگری ورزشی استان البرز تفاوت معناداری وجود نداشت. از میان جاذبههای طبیعی- ورزشی استان البرز برای توسعه گردشگری، جاذبههای مرتبط با ورزشهای زمستانی و جاذبههای مرتبط با تپهنوردی و طبیعتگردی بهترتیب در اولویت اول و دوم و جاذبههای مربوط بیابانگردی در اولویت آخر قرار داشتند. بهطورکلی استان البرز دارای جاذبههای طبیعی زیادی برای جذب گردشگران ورزشی میباشد. بنابراین برای توسعه گردشگری ورزشی استان البرز لازم است که با آموزش نیروی انسانی، استخدام نیروی متخصص، مدیریت صحیح و با تصمیمات و اقدامات مناسب در توسعه این صنعت مهم گامی اساسی برداشت.