فرزاد غفوری؛ محمد سعید معمارزاده؛ سلمان علوی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش و سهم دستگاههای اجرایی در توسعه ورزش همگانی انجام گرفته است. این پژوهش در زمره تحقیقاتی ترکیبی (آمیخته) بود که در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. بهمنظور جمعآوری دادههای پژوهش، از مصاحبه عمیق از نخبگان (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. جامعه آماری تحقیق در ﻣﺮﺣﻠﻪ کیفی شامل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش و سهم دستگاههای اجرایی در توسعه ورزش همگانی انجام گرفته است. این پژوهش در زمره تحقیقاتی ترکیبی (آمیخته) بود که در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. بهمنظور جمعآوری دادههای پژوهش، از مصاحبه عمیق از نخبگان (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. جامعه آماری تحقیق در ﻣﺮﺣﻠﻪ کیفی شامل ﮐﻠﯿﻪ اﻓﺮاد ﺻﺎﺣﺐﻧﻈﺮ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ورزش ﻫﻤﮕﺎﻧﯽ، و در بخش کمی شامل وزیر یا مدیرکلهای وزارت ورزش و جوانان، کارشناسان خبره وزارت، مدیران فدراسیونی و مسئولین دستگاههای اجرایی بود. نمونهگیری در بخش کیفی به روش هدفمند و گلوله برفی (n=11) و در بخش کمی از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد (n=100). نتایج نشان داد که سازمان شهرداریهای کشور برای توسعه ورزش همگانی 7 وظیفه، سازمان نیروهای مسلح 6 وظیفه، آموزش و پرورش 8 وظیفه، وزارت علوم تحقیقات و فناوری 13 وظیفه، وزارت ورزش و جوانان و فدراسیونهای ورزشی 7 وظیفه، سازمان صدا و سیما 11 وظیفه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 8 وظیفه اصلی بر عهده دارد. همچنین نتایج نشان داد که در رابطه با سهم دستگاههای اجرایی کشور در توسعه اماکن ورزشی در دسترس و دسترسی آسان، ارزان و فراگیر مردم به فضاها و برنامههای ورزشی، شهرداری؛ در بهبود نگرش عمومی نسبت به اهمیت و تأثیرگذاری ورزش و در آموزش ورزش به مردم و ارتقای سواد حرکتی، صدا و سیما و در نهایت در برگزاری جشنوارهها و همایشهای ورزش همگانی در همه نقاط کشور و اشاعه ورزشهای سنتی و بازیهای بومی و محلی، وزارت ورزش و جوانان بیشترین سهم را بر عهده دارند. بهطورکلی میتوان با نتایج این تحقیق، هر یک از دستگاههای اجرایی کشور را از وظایف خود و میزان سهمشان در توسعه ورزش همگانی آگاه کرد و همچنین دولتها میتوانند با نظر به سهم هر یک از دستگاههای اجرایی، منابع مالی، انسانی و تجهیزاتی در اختیار آنان قرار دهند.
بهزاد احدی؛ میرحسن سیدعامری؛ گلاله رسول آذر
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی چشمانداز مؤلفههای جامعهپذیری سازمانی براساس تبیین ویژگیهای رهبری خدمتگزار در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی بود. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه و نمونه آماری شامل کلیه کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی بود (65 نفر). برای جمعآوری دادهها ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی چشمانداز مؤلفههای جامعهپذیری سازمانی براساس تبیین ویژگیهای رهبری خدمتگزار در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی بود. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه و نمونه آماری شامل کلیه کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی بود (65 نفر). برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه روا و پایای رهبری خدمتگزار (97/0=α) و جامعهپذیری سازمانی (91/0=α) استفاده شد. دادههای تحقیق با توجه به نرمال بودن دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج همبستگی نشان داد که بین ویژگیهای رهبری خدمتگزار و مؤلفههای جامعهپذیری سازمانی همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون چندگانه مشخص کرد که برخی از زیر مقیاسهای رهبری خدمتگزار میتوانند مؤلفههای جامعهپذیری سازمانی را بهطور مثبت و معنیداری پیشبینی کنند (05/0P<). براساس نتایج بهدست آمده به مدیران و کارگزاران ادارات ورزش و جوانان و سازمانهای ورزشی نوپا، با نیروهای انسانی جدید پیشنهاد میشود که جهت بهبود جامعهپذیری سازمانی بهمنظور درک نقشهای خود و سازمان، از طریق ایجاد ویژگیهای یک رهبر خدمتگزار در خود اقدام کنند.
عبدالمهدی نصیرزاده؛ زهرا فراهانی؛ لیلا سلطانیان
چکیده
این پژوهش با هدفموانع و چالشهای بازاریابی ورزش دانشجویی اداره کل تربیتبدنی دانشگاه پیامنور انجام شد. روش پژوهش، توصیفی – تحلیلی است. جامعه تحقیق شامل مدیران اداره کل تربیتبدنی، معاون، اعضای هیأت علمی رشته تربیتبدنی فعال در زمینه تدوین استراتژی و رؤسای ادارات تربیتبدنی دانشگاه پیامنور استانهای سراسر کشور ...
بیشتر
این پژوهش با هدفموانع و چالشهای بازاریابی ورزش دانشجویی اداره کل تربیتبدنی دانشگاه پیامنور انجام شد. روش پژوهش، توصیفی – تحلیلی است. جامعه تحقیق شامل مدیران اداره کل تربیتبدنی، معاون، اعضای هیأت علمی رشته تربیتبدنی فعال در زمینه تدوین استراتژی و رؤسای ادارات تربیتبدنی دانشگاه پیامنور استانهای سراسر کشور بودند؛ که جمعاً برابر 50 نفر بوده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل 55 سؤال است که پس از تأیید روایی و پایایی (91/.) توزیع گردید. دادههای پرسشنامه توسط نرم افزاز SPSS نسخه 16 و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون رتبهبندی فریدمن در سطح معناداری 5./. و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که اداره کل تربیتبدنی دانشگاه پیامنور در وضعیت کنونی با 10 قوت، 10 ضعف، 10 فرصت و 10 تهدید مواجه است. تشکیل واحد بازاریابی، عدم شناخت کافی از فرایند برنامهریزی بازاریابی دانشگاه در میان کارکنان، توجه به نقش حامیان مالی در برنامهریزی ورزش دانشجویی و عدم تخصیص منابع مالی کافی جهت توسعه و رشد ورزش دانشجویی بالاترین میزان اهمیت را دارند. نتایج نشان داد برخی از موانع و چالشها همچون، نداشتن سایتها و نشریات تخصصی، عدم پوشش رسانهای، نداشتن برنامه راهبردی بازاریابی، ضعف در جذب حامیان مالی، کمبود جلسات دانشگاه با سازمانهای فعال بازاریابی از اهم چالشهایی است که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد.
فرزین مرادیان فارسانی؛ طاهره ازمشا؛ عبدالرحمن مهدی پور؛ سیدحسین مرعشیان
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، تدوین نظامنامه اخلاقی ورزشکاران فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران است. جامعه آماری تحقیق را اعضای تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی، کشتیگیران استانهای صاحب سبک، اعضای فدراسیون و پیشکسوتان کشتی تشکیل دادهاند که نمونه آماری از روش هدفمند و در دسترس برابر با 117 نفر میباشد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، تدوین نظامنامه اخلاقی ورزشکاران فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران است. جامعه آماری تحقیق را اعضای تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی، کشتیگیران استانهای صاحب سبک، اعضای فدراسیون و پیشکسوتان کشتی تشکیل دادهاند که نمونه آماری از روش هدفمند و در دسترس برابر با 117 نفر میباشد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه 51 سؤالی محقق ساخته با 9 عامل بود. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی تأیید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 947/0 بهدست آمد. بهمنظور تجزیه و تحلیل آماری دادهها از شاخصهای توصیفی همچون میانگین و انحراف استاندارد و توزیعهای فراوانی و درصدی استفاده شد. برای بررسی وضعیت سؤالات، عاملها و مفهوم از آزمون t تک نمونهای و همچنین برای اولویتبندی سؤالات و عاملها از آزمون فریدمن و برای مقایسه سؤالات، عاملها و مفهوم نظامنامه اخلاقی از آزمونهای t مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد. از نرم افزار SPSS24 و نیز PLS جهت تحلیل عاملی به شیوه معادلات ساختاری استفاده شد. براساس نتایج بهدست آمده گویههای همه ابعاد مفهوم نظامنامه اخلاقی در سطح اطمینان 95 % معنادار شدهاند و در اندازهگیری سازههای خود سهم معناداری را ایفاکردهاند و از میان ابعاد عوامل مؤثر بر تدوین نظام اخلاقی به ترتیب ابعاد عدالت، کرامت انسانی و احترام بالاترین اولویت را داشتند
فروغ محمدی؛ معصومه کلاته سیفری؛ محمدحسین رضوی؛ محمد فارسیجانی
چکیده
سازمانها بهمنظور بهبود مزیت رقابتی خود و فعالیت در بازارهای جهانی، ناگزیرند تا با نیازهای در حال تغییر با سرعت بیشتر پاسخ دهند. این پاسخگویی از طریق مدیریت تولید درکلاس جهانی امکانپذیر است. لذا هدف پژوهش حاضر تدوین مدل توسعه اقتصادی صنعت ورزش ایران با رویکرد تولید در کلاس جهانی بود. نمونههای برگزیده در پژوهش حاضر، متخصصان، ...
بیشتر
سازمانها بهمنظور بهبود مزیت رقابتی خود و فعالیت در بازارهای جهانی، ناگزیرند تا با نیازهای در حال تغییر با سرعت بیشتر پاسخ دهند. این پاسخگویی از طریق مدیریت تولید درکلاس جهانی امکانپذیر است. لذا هدف پژوهش حاضر تدوین مدل توسعه اقتصادی صنعت ورزش ایران با رویکرد تولید در کلاس جهانی بود. نمونههای برگزیده در پژوهش حاضر، متخصصان، اقتصاد دانان و اعضاء هیأت علمی (بازاریابی ورزشی و مدیریت صنعتی) بودند، که به شیوة هدفمند انتخاب شدند. پس از انجام بیش از 15 ساعت مصاحبة عمیق با 15 نفر از نمونههای منتخب، اشباع نظری بهدست آمد و مصاحبهها پیاده سازی شدند. با استناد به نتایج تحلیل مصاحبههایی میدانی در محیط Nvivo 10؛ مدل کیفی مذکور با 85 مفهوم و 17 کد محوری و 4 کد گزینشی بهدست آمد. نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد بین توسعه اقتصادی صنعت ورزش و عوامل آن (توسعه نهادی، ساختار و مالکیت، توسعه رسانهای، توسعه علمی- پژوهشی، توسعه هواداران ودرآمد حاصل از آن، توسعه نیروی انسانی، توسعه امکانات و زیرساخت، توسعه حقوقی و قانونی، توسعه بنگاههای صادرات، توسعه و گسترش شبکههای اجتماعی) با عوامل تولید در کلاس جهانی (کیفیت، نوآوری، هزینه، زمان، انعطاف پذیری) و عوامل خدمت در کلاس جهانی (فروش و پس از فروش) رابطه علی و اثرگذار وجود دارد که میتواند باعث توسعه صنعت ورزش در کلاس جهانی شود.
لیلا صدرنیا؛ محسن باقریان فرح آبادی؛ سید صلاح الدین نقشبندی
چکیده
هدف از اجرای این تحقیق، بررسی نقش بازاریابی رسانههای اجتماعی در رابطه علّی عشق به برند و بازاریابی ویروسی در مشتریان برندهای منتخب پوشاک ورزشی است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع همبستگی است که به روش میدانی انجام شد. جامعهآماری تحقیق، کلیۀ مشتریان نمایندگیهای 4 برند ورزشی عضو صفحۀ اینستاگرام آن برند بودهاند. ...
بیشتر
هدف از اجرای این تحقیق، بررسی نقش بازاریابی رسانههای اجتماعی در رابطه علّی عشق به برند و بازاریابی ویروسی در مشتریان برندهای منتخب پوشاک ورزشی است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع همبستگی است که به روش میدانی انجام شد. جامعهآماری تحقیق، کلیۀ مشتریان نمایندگیهای 4 برند ورزشی عضو صفحۀ اینستاگرام آن برند بودهاند. حجم نمونه 384 نفر برآورد شد که به روش نمونهبرداری احتمالی چند مرحلهای انتخاب گردید. در بخش آمار استنباطی از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون مدلسازی معادلات ساختاری بهمنظور آزمون فرضیات استفاده شد. سطح معنیداری برای تمامی تجزیهوتحلیلها 05/0P< در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد، عشق به برند بر بازاریابی رسانههای اجتماعی و بازاریابی ویروسی اثر داشته و (01/0P ≤ ، 20/9 = t) توانایی پیشبینی بازاریابی ویروسی را دارد. براساس نتایج ضریب بتا، به ازای یک انحراف استاندارد افزایش در عوامل عشق به برند، بازاریابی ویروسی (43/0) افزایش مییابد همچنین عشق به برند (01/0P ≤ ، 47/4 = t) توانایی پیشبینی بازاریابی رسانههای اجتماعی را دارد. ازطرفی ضریب بتا، به ازای یک انحراف استاندارد افزایش در عوامل عشق به برند، بازاریابی رسانههای اجتماعی (22/0) افزایش مییابد. لذا میتوان افراد علاقهمند به برند را به سوی شبکههای اجتماعی و فعالیت ویروسی آنها تشویق نمود. بر همین اساس برندهای ورزشی میتوانند با افزایش میزان مشارکت با مشتریان خود زمینههای رفتار ویروسی را تقویت نمایند چرا که ایجاد محتواهای چالشی، پستهای نظرسنجی عواملی هستند که میتوانند رفتار ویروسی را تقویت نمایند.
علیرضا ایزدی؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ محمود گودرزی؛ حبیب هنری
چکیده
برنامههای راهبردی بازاریابی فوتبال با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی انجام شد. بدین منظور نظرات 52 نفر از مدیران باشگاهها، مسئولین کمیته بازاریابی باشگاههای فوتبال و متخصصین بازاریابی ورزشی که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند و با توجه به محدود بودن جامعه از نمونهگیری تمام شمار استفاده شد و دادهها از طریق پاسخگویی ...
بیشتر
برنامههای راهبردی بازاریابی فوتبال با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی انجام شد. بدین منظور نظرات 52 نفر از مدیران باشگاهها، مسئولین کمیته بازاریابی باشگاههای فوتبال و متخصصین بازاریابی ورزشی که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند و با توجه به محدود بودن جامعه از نمونهگیری تمام شمار استفاده شد و دادهها از طریق پاسخگویی به پرسشنامههای محقق ساخته با 20 گویه جمعآوری شدند. روایی صوری پرسشنامه توسط متخصصان تأیید و پایایی آنها به خاطر نرخ ناسازگاری پرسشنامهها که کمتر از (1/0) بود، تایید گردید.روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی است و به منظور تحلیل داده ها از روش AHP و نرم افزار Expert Choice استفاده شد.یافته ها نشان داد که تدوین یک استراتژی بازاریابی برای باشگاه ها مهمترین اولویت است و پوشش و پخش تمامی مسابقات فوتبال لیگ برتر، تدوین نظام جامع باشگاه داری و توسعه فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی اولویت های دوم تا چهارم هستند و تدوین برنامه های تسهیلی( معافیت مالیاتی، عدم رعایت سقف قراردادو...) جهت ورود بازیکنان تراز اول خارجی به لیگ برتر فوتبال از کمترین اولویت برخوردار است.
علی حیرانی؛ سعید خانمرادی؛ زهرا رضوانی
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدل راهکارهای بهبود سطح کشتی استان کرمانشاه از دیدگاه صاحبنظران بود. روش پژوهش آمیخته (کیفی و کمی) میباشد. نمونه آماری در بخش کیفی با توجه به رسیدن به نقطۀ اشباع نظری 7 نفر بود. در بخش کمی جامعۀ آماری شامل کلیۀ مدیران، مربیان، کشتیگیران نخبه و پیشکسوتان کشتی استان کرمانشاه به تعداد 155 نفر بود و نمونه با ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی مدل راهکارهای بهبود سطح کشتی استان کرمانشاه از دیدگاه صاحبنظران بود. روش پژوهش آمیخته (کیفی و کمی) میباشد. نمونه آماری در بخش کیفی با توجه به رسیدن به نقطۀ اشباع نظری 7 نفر بود. در بخش کمی جامعۀ آماری شامل کلیۀ مدیران، مربیان، کشتیگیران نخبه و پیشکسوتان کشتی استان کرمانشاه به تعداد 155 نفر بود و نمونه با توجه به فرضیههای به دستآمده از بخش کیفی به روش نمونهگیری تصادفی ساده برابر با 110 نفر در نظر گرفته شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محققساخته بهدست آمده از بخش کیفی بود که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برابر با 76/0؛ و روایی نیز با استفاده از روایی صوری براساس نظر 10 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزارSPSS برای انجام آمار توصیفی (میانگین) و آمار استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد) و همچنین از نرمافزار لیزرل برای انجام تحلیل عاملی تأییدی (CFA) و آزمون فرضیههای تحقیق استفاده گردید. نتایج نشان داد که مدل نهایی راهکارهای بهبود کشتی استان کرمانشاه دارای نه عامل شامل راهکارهای پیشرفت، مدیریتی، قهرمانی، استعدادیابی، مالی، عمومی، اجتماعی، دانشی، راهکار مربوط به مربی و ورزشکار میباشد و برازش مدل با استفاده از شاخصهای CFI، NFI، NNFI، IFI، PNFI، RMSEA و χ2/df مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین مسئولان کشتی استان کرمانشاه برای رفع موانع و مشکلات این رشتۀ ورزشی پرطرفدار باید این راهکارهای بهدست آمده را در کشتی استان بهکار گیرند.
معصومه بابایی مبارکه؛ مهدی کهندل؛ عباس خدایاری؛ مهوش نوربخش؛ علی زارعی
چکیده
درک درست و صحیح از رفتار مصرفکنندگان، یکی از عوامل اصلی در استراتژی بازاریابی شرکتها و سازمانهای تجاری موفق است. هدف این مطالعه تحلیل انگیزه بینندگان برنامههای ورزشی از طریق رسانههای سنتی و نوپدید است. پس از شناسایی متغیرهای برانگیزاننده بینندگان برنامههای ورزشی 9 متغیر پنهان انگیزه مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه ...
بیشتر
درک درست و صحیح از رفتار مصرفکنندگان، یکی از عوامل اصلی در استراتژی بازاریابی شرکتها و سازمانهای تجاری موفق است. هدف این مطالعه تحلیل انگیزه بینندگان برنامههای ورزشی از طریق رسانههای سنتی و نوپدید است. پس از شناسایی متغیرهای برانگیزاننده بینندگان برنامههای ورزشی 9 متغیر پنهان انگیزه مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و برای شناسایی و استخراج عاملها و بارهای عاملی از روش تحلیل عامل اکتشافی با چرخش متعامد با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS در سطح معناداری 05/0 و دو سویه استفاده شد. در خصوص پیشبینی عوامل مختلف انگیزشی از آزمون رگرسیون استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه پیامنور استان تهران است که حدوداً تعداد کل آنها 22000 نفر بود و نمونه آماری با توجه به تحلیل عامل اکتشافی 525 نفر و به روش تصادفی از نوع طبقهای نسبتی تعیین شد. نتایج تحلیل عاملی 8 عامل را برای انگیزه دیدن برنامههای ورزشی آشکار ساخت. این عوامل شامل: 1- هیجان و لذت، 2- تفریح و سرگرمی، 3- کسب اطلاعات ورزشی، 4- خودآموزی اطلاعات، 5- استراحت، 6- انگیزه تعاملات اجتماعی، 7- انگیزۀ رهایی و 8- انگیزۀ همراهی و همنشینی بود. همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که به ترتیب سه عامل هیجان و لذت ، فرار و رهایی، کسب اطلاعات ورزشی انگیزههای مهمتری برای دیدن برنامههای ورزشی هستند.
رضا عباسی بختیاری؛ ابوالفضل فراهانی؛ لقمان کشاورز
چکیده
هدف از تحقیق حاضر تدوین استراتژی ورزش همگانی و قهرمانی دانشگاه آزاد اسلامی است. برای تجزیه و تحلیل یافتهها و تعیین استراتژی مناسب از مدل تحلیلی سوات (SWOT) و برای اولویتبندی استراتژیها از فرآیند تحلیل شبکهای (ANP) استفاده شده است. برای گردآوری دادهها از مصاحبه، مطالعات کتابخانهای و میدانی، تحقیقات پیشین و نظرات اعضای ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر تدوین استراتژی ورزش همگانی و قهرمانی دانشگاه آزاد اسلامی است. برای تجزیه و تحلیل یافتهها و تعیین استراتژی مناسب از مدل تحلیلی سوات (SWOT) و برای اولویتبندی استراتژیها از فرآیند تحلیل شبکهای (ANP) استفاده شده است. برای گردآوری دادهها از مصاحبه، مطالعات کتابخانهای و میدانی، تحقیقات پیشین و نظرات اعضای شورای راهبردی که شامل اعضای هیأت علمی و مسئولین ورزش دانشگاه بودند و از سه پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. در پرسشنامه اول ﻋﻮاﻣﻞ دروﻧﯽ و ﺑﯿﺮوﻧﯽ تاثیرگذار (7 ﻗﻮت، 2 ﺿﻌﻒ، 6 ﻓﺮﺻﺖ و 6 ﺗﻬﺪﯾﺪ) ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ شدند، روایی این پرسشنامه توسط خبرگان تأیید و پایایی آن نیز با آزمون آلفای کرونباخ 86/0 تأیید شد. با پرسشنامه دوم و در جلسه راهبردی شدت عامل و ضریب اهمیت (وزن) هر گویه تعیین گردید، با توجه به ماتریس همزمان ارزیابی عوامل داخلی و خارجی استراتژی ورزش همگانی و قهرمانی دانشگاه آزاد اسلامی در وضع رقابتی معطوف به قوت (ST) تعیین شد. در این مراحل با توجه به خاص بودن جامعه، با تعداد 20 نفر از اعضای هیأت علمی و مسئولین ورزش دانشگاه، این پرسشنامهها تکمیل گردید. براساس یافتههای تحقیق و نتایج تحلیل سوپر ماتریس حد محاسبهشده اوزان و نظرات اعضای شورای راهبردی، استراتژیهایی همچون توسعه و ارتقا کیفی واحدهای عمومی تربیتبدنی، توسعه کمی و کیفی رویدادهای ورزشی و توسعه دسترسی آسان دانشجویان به ورزش همگانی و قهرمانی پیشنهاد شدند.