طراحی الگوی ساختاری مولفه‌های ذاتی، رفتاری و انگیزشی شرط‌بندی کورس اسب دوانی بر روش آمیخته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه گنبد کاووس

چکیده

شناسایی مولفه‌های رفتاری شرط‌بندهای ورزشی، استراتژی کارا در جهت پیش‌بینی تمایل به شرط‌بندی مجدد آنها می‌باشد. لذا هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی ساختاری مولفه‌های ذاتی، رفتاری و انگیزشی شرط‌بندی کورس اسب دوانی می‌باشد. بدین منظور یک طرح آمیخته اکتشافی در دوفاز کیفی (30 نفر) به روش نمونه‌گیری قضاوتی و فاز کمی (250 نفر) با استفاده از نمونه‌برداری گلوله‌برفی انجام گرفت. به منظور جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته با سه خرده‌مقیاس عوامل ذاتی، رفتاری و انگیزشی به صورت مقیاس لیکرت 5 ارزشی استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که در خرده‌مقیاس ذاتی مولفه‌های وفاداری (65/0=β) و توافق‌پذیری (57/0=β)، در خرده-مقیاس رفتاری سودآوری کمی (79/0=β) و ذات شرط‌گذار (68/0=β) و در خرده‌مقیاس انگیزشی، کسب پول (84/0=β) و تفنن و رهایی از فشارهای زندگی (62/0=β) مولفه‌های اصلی تبیین‌کننده الگوی مسیر بودند. همچنین رابطه معکوسی و معنادار بین سطح تحصیلات با شرط-بندی مشاهده گردید( 004/0sig=و16/0r=). علاوه براین شرط‌بندهای متاهل و باسابقه دارای تمایل به شرط‌بندی بیشتری بودند ( 001/0sig=و 67/0r=). لذا تهیه پروفایل مناسب از ویژگی‌های رفتاری شرط‌بندها علاوه بر نقش بازداری از پیامدهای مخرب فرهنگی و اجتماعی، استراتژی‌ای کارا در بخش بازاریابی ورزشی بر مبنای نیازسنجی ویژگی‌های رفتاری افراد می باشد.

کلیدواژه‌ها


- Aliverdinia. A, Rahmati. S, Shadmanfeat. M (2016). “Explaining sports betting at university students in Rasht”. Culture Strategy Journal. N35, PP: 115-152.
- Emily G. Deans, Samantha L. Thomas, JD, Mike. D (2017). “The influence of marketing on the sports betting attitudes and consumption behaviours of young men: implications for harm reduction and prevention strategies”.Harm Reduction Hournal. 14(5), PP 2-12.
- Gainsbury, S., & Russell, A. (2015). “Betting patterns for sports and races: A longitudinal analysis of online wagering in Australia”. Journal of Gambling Studies, 31(1), 17-32. DOI: 10.1007/s10899-013-9415-4.
- García, J. and Rodríguez, P. (2007), “The demand for football pools in Spain: the role of price, prizes, and the composition of the coupon”, Journal of Sports Economics, Vol. 8 No. 4, pp. 335-354.
- Hanss. DR, Mentzoni. P, Myresth. H (2014). “Attude toward gambling among adolescent”. International Gambling Studies. 14:3, 505- 519.
- Hing. N, Alex M. T. Russell, Vitartas. P, Lamont. P (2016). “Demographic, behavioral and normative risk factors for gambling problems amongst sports bettors”. J Gambl Stud. 32:625–641.
- Jennifer L. Buckle, Sonya Corbin Dwyer, Jim Duffy, Kelly L. Brown, & Nichole D. Pickett (2016). “Personality factors associated with problem gambling behavior in university students”. Journal of Gambling Issues. Issue 28. Pp 1-17. DOI: http://dx.doi.org/10.4309/jgi.2013.28.19.
- Kabiri. S, Rahmati. MM, Sharepoor. M, Shadmanfeat. M (2016). “Sociological study of people in sports betting”. Social studies of Iran. V 9, N 4, PP:34-60.
- Keshtgar. S, Ghsemi. H, Mohadi. L, Bejani. A (2014). “Comparison of Behavioral Features of Participants in Predicting the Results of Soccer Competitions, Considering the Sociological Features and Marketing Status of the Tournament”. Journal of management and sport development, N 1, PP: 99-115.
- Liangjun. Z, James J. Zhang (2017), “Variables affecting the market demand of sport lottery sales in China The case of Guangdong Province”, International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, Vol. 18, Iss 1, pp. 116 – 136.
- Li. E, Erika. L, Matthew. B, Matthew. R, Hannah. T (2018). “Gambling and Sport: Implicit association and explicit intention among underage youth”. Journal of Gambling Study. Published online. https://doi.org/10.1007/s10899-018-9756-0.
- Li. H, Lunhua. LM, James J. Zhang, Wu. Y (2012). “Dimensions of Problem Gambling Behavior Associated with Purchasing Sports Lottery”. J Gambal Stud. 28:47–68. DOI 10.1007/s10899-011-9243-3.
- Lopez. HG, Estévez. A, Griffiths. MD (2017). “Marketing and Advertising Online Sports Betting: A Problem Gambling Perspective”. Journal of Sport and Social Issues. Vol. 41(3) 256–272.
- Mao, L.L., Zhang, J.J. &Connaughton, D.P. (2014), “Sports gambling as consumption: evidence from demand for sports lottery”. Sport Management Review, Vol. 18 No. 3, pp. 436-447.
- Miller. JD., MacKillop. J, Fortune.J, Maples. J, Lance. CE (2018). “Personality correlates of pathological gambling derived from Big Three and Big Five personality models”. Psychiatry Research journal. In Press. http://dx.doi.org/10.1016/j.psychres.2012.09.042
- Paul, R. & Weinbach, A. (2015). “The Betting Market as a Forecast of Television Ratings for Primetime NFL Football”. International Journal of Sport Finance, 284-292.
-Raminmehr. H, Charestad. P (2015). “Quantitative Research Method Using Structural Equation Modeling” ( Lissrell softwear). Termeh published. 2 Eddition.
-Rodney. P, Colby, C & Jeremy. L. (2016). “Betting Market Prices, Outcome Uncertainty, and Hockey Attendance in Russia, Sweden, and Finland”, Managerial Finance, Vol. 42, Iss 9 pp: 43-56.
- Sally. MG, Russell. A (2015). “Betting Patterns for Sports and Races: A Longitudinal Analysis of Online Wagering in Australia”. J Gambl Stud, 31:17–32.
-Scott. GB, Hanss. D, Mentzoni. RA, Molde. H, Pallesen. S (2015). “Problem gambling and the five-factor model of personality: a large population-based study”. Society for the study of Addiction. Vol. 54 No. 94, pp. 121-143. DOI: 10.1111/add.13388.
- Turner. An, Ialomiteanu. A, Paglia. B (2011). “A typological study of gambling and substance usage among adolescent students”. Journal of Gambling Issue. 25: 88-108.
- Xiang. F, John C. Mowen (2009). “Examining the trait and functional motive antecedents of four gambling activities: slot machines, skilled card games, sports betting, and promotional games”. Journal of Consumer Marketing. Vol. 26 Iss 2 pp. 121 -131.