محمد علی زبردست؛ محمد سلطان حسینی؛ مهدی سلیمی
چکیده
اگرچه گردشگری ورزشی در کشور ما به عنوان یک صنعت در حال تکامل توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، اما پژوهش ها در زمینه مدیریت و بازاریابی مقصد، همچنان محدود است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتقای رقابت پذیری گردشگری ورزشی ایران از طریق کیفیت تجربه گردشگری اجرا شد. روش تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی بود. بدین منظور، 245 گردشگر ورزشی که ایران ...
بیشتر
اگرچه گردشگری ورزشی در کشور ما به عنوان یک صنعت در حال تکامل توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، اما پژوهش ها در زمینه مدیریت و بازاریابی مقصد، همچنان محدود است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتقای رقابت پذیری گردشگری ورزشی ایران از طریق کیفیت تجربه گردشگری اجرا شد. روش تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی بود. بدین منظور، 245 گردشگر ورزشی که ایران را به عنوان مقصد گردشگری ورزشی انتخاب کرده بودند، پرسشنامه های رقابت پذیری ادراک شده مقصد هالمن و همکاران، (2014) و کیفیت تجربه گردشگری منگ، (2006) را تکمیل نمودند. روایی پرسشنامه ها با استفاده از نظر متخصصان (روایی محتوا) و مدل سازی معادلات ساختاری (روایی سازه) ارزیابی و تأیید شد. نرم افزار اسمارت پی.ال.اس جهت تجزیه و تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها حاکی از این بودند که کیفیت مرحله های مختلف تجربه گردشگری شامل برنامه ریزی پیش از سفر، مسیر سفر، در منطقه و واکنش پس از سفر می توانند ادراک گردشگران ورزشی از رقابت پذیری ایران به عنوان مقصد گردشگری ورزشی را ارتقا دهند. از این رو می توان چنین نتیجه گرفت که تجربه گردشگری صرفاً به درون مرزهای مقصد گردشگری محدود نمی شود و از لحظه تصمیم به سفر تا بازگشت از آن را در بر می گیرد و با ارائه تجربیات با کیفیت بالای گردشگری در تمامی این مرحله ها، می توان ادراک گردشگران از رقابت پذیری گردشگری ورزشی ایران را ارتقا داد و یک برگ برنده در میان گزینه های جایگزین گردشگری ورزشی به دست آورد.
عزت الله جمشیدی؛ میرحسن سیدعامری؛ همایون عباسی
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، اثر حکمرانی سازمانی بر رفتار نوآورانه کارشناسان وزارت ورزش و جوانان ایران با نقش تعدیل کنندگی اعتماد سازمانی می باشد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل تمامی کارشناسان وزارت ورزش و جوانان(400 نفر) بودند که از طریق نمونه گیری تصادفی- طبقه ای متناسب، 230 نفر به عنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، اثر حکمرانی سازمانی بر رفتار نوآورانه کارشناسان وزارت ورزش و جوانان ایران با نقش تعدیل کنندگی اعتماد سازمانی می باشد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل تمامی کارشناسان وزارت ورزش و جوانان(400 نفر) بودند که از طریق نمونه گیری تصادفی- طبقه ای متناسب، 230 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد رفتار نوآورانه (اسکات و بروس، 1994) ، حکمرانی سازمانی (حاتمله، 2017) و اعتماد سازمانی (پالیسز کیوسز، 2010) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها ، از مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار ایموس نسخه 24 استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد ، بین حکمرانی سازمانی با رفتار نوآورانه رابطه مثبتی وجود دارد. همچنین نقش متغیر تعدیل گر اعتماد سازمانی در رابطه بین ابعاد حکمرانی سازمانی و رفتار نوآورانه مورد تائید است. بنابراین مدیران سازمان های ورزشی در کنار اقدامات لازم برای بهبود شاخص های حکمرانی سازمانی، باید تلاش کنند با ایجاد تغییر در ساختارها، فرآیندها، فرهنگ، تکنولوژی و استراتژی های خود، اعتماد را در فضای سازمانی تقویت و زمینه اعتماد ذی نفعان به سازمان را فراهم سازند، تا باعث بروز رفتار نوآورانه کارکنان شوند.
امین خدابخش زاده؛ کوروش قهرمان تبریزی؛ اسماعیل شریفیان
چکیده
برای هرگونه سنجش و ارزیابی، وجود شاخصها و معیارهای قابل اعتماد لازم و ضروری است تا بهوسیله آن شاخصها، ارزیابی دقیقتری انجام شود. هدف از این مطالعه طراحی مدل شاخصهای ارزیابی توسعه گردشگری ورزشی در ایران است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی بود، پژوهش در دو بخش زیر ارائهشده است؛ در بخش اول که بر اساس مصاحبههای صورت گرفته ...
بیشتر
برای هرگونه سنجش و ارزیابی، وجود شاخصها و معیارهای قابل اعتماد لازم و ضروری است تا بهوسیله آن شاخصها، ارزیابی دقیقتری انجام شود. هدف از این مطالعه طراحی مدل شاخصهای ارزیابی توسعه گردشگری ورزشی در ایران است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی بود، پژوهش در دو بخش زیر ارائهشده است؛ در بخش اول که بر اساس مصاحبههای صورت گرفته انجام شد، کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت .بر اساس پاسخ 15 نفر از خبرگان و بررسی ادبیات پیشینه، مجموعه 34 شاخصی از جنبههای توسعه گردشگری ورزشی ایجاد شد. بر اساس نظر گروه پانل متخصصان 28 شاخص اثربخش در توسعه گردشگری ورزشی مشخص شد. و بر اساس تائید گروه پانل مدل مفهومی شاخصهای ارزیابی توسعه گردشگری ورزشی ایران حاصل شد. درنهایت 24 سؤال جهت ارزیابی کمی مناسب شناخته شد و پرسشنامه در اختیار 210 نفر از جامعه دوم پژوهش قرار داده شد. بر اساس نوع کدگذاری محورهای مربوط به شاخصهای ارزیابی توسعه گردشگری ورزشی ایران و با توجه به ادبیات پژوهش، محورهای اقتصادی، سیاسی، ارتباطی، زیرساختی و مدیریتی بهعنوان شاخصهای ارزیابی توسعه گردشگری ورزشی انتخاب شدند و علاوه بر آن، زیر محورهای شاخصهای ارزیابی توسعه گردشگری ورزشی نیز مشخص شدند همچنین مدلی ارائه شد که بر اساس آن میتوان توسعه گردشگری ورزشی را مورد ارزیابی قرار داد. بر طبق مدل بهدستآمده از پژوهش، شاخصهای اقتصادی، سیاسی، ارتباطی، زیرساختی و مدیریتی ، بهعنوان معیارها و شاخصهایی برای ارزیابی میزان توسعه گردشگری ورزشی شناخته شدند.
علی اصغر خلیلی؛ علی محمد صفانیا؛ علی زارعی؛ حسن معصومی
چکیده
هدف این پژوهش تدوین چارچوب ارزیابی عملکرد سازمان لیگ حرفهای فوتبال ایران و رتبه بندی آن به روش AHP بود. این تحقیق به لحاظ روششناسی از نوع کیفی و از نظریه زمینه ای استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را صاحبنظران (18 نفر) و نمونه آماری با روش نمونهگیری نظری و به صورت هدفمند انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از روش مصاحبه نیمه ساختار ...
بیشتر
هدف این پژوهش تدوین چارچوب ارزیابی عملکرد سازمان لیگ حرفهای فوتبال ایران و رتبه بندی آن به روش AHP بود. این تحقیق به لحاظ روششناسی از نوع کیفی و از نظریه زمینه ای استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را صاحبنظران (18 نفر) و نمونه آماری با روش نمونهگیری نظری و به صورت هدفمند انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. داده های حاصل طی سه مرحله کدگذاری باز ، محوری و گزینشی و از طریق نرم افزار نرمافزار 12 MAXQDA تحلیل شد. تحلیل دادهها نشان داد که شرایط علی شامل (برنامهریزی، سازماندهی، داوری و مربیگری و باشگاهها)، شرایط زمینهای (فناوری اطلاعات، نقل وانتقالات، امنیت و حراست و سلامت لیگ )، عوامل مداخلهای( روابط عمومی و فرهنگی)، راهبردها ( فنی و توسعه، تجارت و بازاریابی ورزشی، مالی وپشتیبانی) و سرانجام پیامدها (رضایت مشتریان، بهبود وضعیت اقتصادی و رونق صنعت فوتبال، اجرای مسابقات حرفهای، افزایش بهرهوری منابع انسانی، پر کردن اوقات فراغت و بهبود عملکرد باشگاهها) شناسایی و با یکدیگر مرتبط شده اند. در پایان نیز پارادایم و الگوی نظری کیفیت عملکرد سازمان لیگ حرفه ای فوتبال شکل گرفت. در اولویت بندی، باشگاهها اولویت اول و فناوری اطلاعات، روابط عمومی و فرهنگی، داوری و مربیگری، سازماندهی، امنیت و حراست، فنی و توسعه، برنامهریزی، مالی و پشتیبانی، سلامت لیگ، نقل و انتقالات و تجارت و بازاریابی اولویتهای بعدی هستند. بنابراین بکارگیری برخی راهبردها می تواند تا حدودی پیامدهای مطلوبی را برای سازمان لیگ حرفه ای فوتبال ایران به ارمغان آورد .
رضا حسن پور قادی؛ معصومه کلاته سیفری؛ مژگان معمار مقدم
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تعیین عوامل موثر بر انقطاع حمایت مالی حامیان باشگاههای لیگ برتر فوتبال کشور بود.جهت انجام این پژوهش، 10 شرکت که مجموعا از 8 باشگاه طی 6 سال گذشته (1390-1396) حمایت کرده بودند و پس از آن حمایت خود را قطع نموده اند، مورد بررسی قرار گرفتهاند. برای جمع آوری دادههای تحقیق از پرسشنامه پژوهشگر ساخته متشکل از 56 سوال استفاده ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تعیین عوامل موثر بر انقطاع حمایت مالی حامیان باشگاههای لیگ برتر فوتبال کشور بود.جهت انجام این پژوهش، 10 شرکت که مجموعا از 8 باشگاه طی 6 سال گذشته (1390-1396) حمایت کرده بودند و پس از آن حمایت خود را قطع نموده اند، مورد بررسی قرار گرفتهاند. برای جمع آوری دادههای تحقیق از پرسشنامه پژوهشگر ساخته متشکل از 56 سوال استفاده شد که روایی آن به تأیید 8 تن از متخصصان در این زمینه رسید و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی سنجیده شد )ضرایب آلفای کرونباخ برای تمامی عوامل بیشتر از 7/0 و ضرایب پایایی ترکیبی برای تمامی عوامل بیشتر از 8/0 بدست آمد). برای تجزیه و تحلیل دادهها و شناسایی اثر متغیرهای تحقیق از مدل یابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی به وسیلهی نرم افزار Smart PLS 3 استفاده شده است. نتایج نشان داد که از بین 9 عامل بررسی شده، شرکتهای حامی تنها 5 عامل را در قطع حمایت خود موثر میدانستند، این عوامل به ترتیب اهمیت شامل عوامل فنی (بازیکنان و کادر فنی)، مناسب نبودن مشوقهای حمایتی، عوامل اقتصادی، عوامل قانونی و عوامل فرهنگی مذهبی میباشند. به طور کلی میتوان گفت قریب به اتفاق شرکت هایی که به حمایت خود خاتمه دادهاند به نوعی از حمایت خود ناراضی بودهاند یا حداقل حمایت از باشگاه مورد نظر نتوانسته است انتظارات آنها را برآورده سازد.
حمیدرضا قزلسفلو
چکیده
شناسایی مولفههای رفتاری شرطبندهای ورزشی، استراتژی کارا در جهت پیشبینی تمایل به شرطبندی مجدد آنها میباشد. لذا هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی ساختاری مولفههای ذاتی، رفتاری و انگیزشی شرطبندی کورس اسب دوانی میباشد. بدین منظور یک طرح آمیخته اکتشافی در دوفاز کیفی (30 نفر) به روش نمونهگیری قضاوتی و فاز کمی (250 نفر) با استفاده ...
بیشتر
شناسایی مولفههای رفتاری شرطبندهای ورزشی، استراتژی کارا در جهت پیشبینی تمایل به شرطبندی مجدد آنها میباشد. لذا هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی ساختاری مولفههای ذاتی، رفتاری و انگیزشی شرطبندی کورس اسب دوانی میباشد. بدین منظور یک طرح آمیخته اکتشافی در دوفاز کیفی (30 نفر) به روش نمونهگیری قضاوتی و فاز کمی (250 نفر) با استفاده از نمونهبرداری گلولهبرفی انجام گرفت. به منظور جمعآوری دادهها پرسشنامه محققساخته با سه خردهمقیاس عوامل ذاتی، رفتاری و انگیزشی به صورت مقیاس لیکرت 5 ارزشی استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که در خردهمقیاس ذاتی مولفههای وفاداری (65/0=β) و توافقپذیری (57/0=β)، در خرده-مقیاس رفتاری سودآوری کمی (79/0=β) و ذات شرطگذار (68/0=β) و در خردهمقیاس انگیزشی، کسب پول (84/0=β) و تفنن و رهایی از فشارهای زندگی (62/0=β) مولفههای اصلی تبیینکننده الگوی مسیر بودند. همچنین رابطه معکوسی و معنادار بین سطح تحصیلات با شرط-بندی مشاهده گردید( 004/0sig=و16/0r=). علاوه براین شرطبندهای متاهل و باسابقه دارای تمایل به شرطبندی بیشتری بودند ( 001/0sig=و 67/0r=). لذا تهیه پروفایل مناسب از ویژگیهای رفتاری شرطبندها علاوه بر نقش بازداری از پیامدهای مخرب فرهنگی و اجتماعی، استراتژیای کارا در بخش بازاریابی ورزشی بر مبنای نیازسنجی ویژگیهای رفتاری افراد می باشد.
مهدی داوری؛ باقر مرسل؛ علی فهیمی نژاد؛ سید مصطفی طیبی ثانی
چکیده
پژوهش حاضر در سال 1397 و ابتدای سال 1398 با هدف بررسی تاثیر بازاریابی عصبی بر رفتار خرید ناگهانی خریداران برندهای ورزشی با توجه به نقش میانجی اشتیاق به برند و ارائه مدل انجام شده است . جامعه آماری این پژوهش کلیه خریداران فروشگاههای برندهای ورزشی در استان خراسان رضوی، که تعداد آنها بسیار زیاد و نامشخص می باشند. می باشند، با شیوه شیوه نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر در سال 1397 و ابتدای سال 1398 با هدف بررسی تاثیر بازاریابی عصبی بر رفتار خرید ناگهانی خریداران برندهای ورزشی با توجه به نقش میانجی اشتیاق به برند و ارائه مدل انجام شده است . جامعه آماری این پژوهش کلیه خریداران فروشگاههای برندهای ورزشی در استان خراسان رضوی، که تعداد آنها بسیار زیاد و نامشخص می باشند. می باشند، با شیوه شیوه نمونهگیری خوشه ای دو مرحله ای، تعداد 20 فروشگاه بزرگ در شهر مشهدخیابان امام خمینی و مرکز اصلی توزیع در مشهد و 10 فروشگاه در 10 شهر استان بطور تصادفی انتخاب انتخاب و 384 پرسشنامه بین خریداران توزیع شد. در این تحقیق محقق از سه پرسشنامه بازاریابی عصبی ایزر و همکارانش (2011)، رفتارخرید ناگهانی مصرف کنندگان بسوش (2016) و اشتیاق به برند زایچکوسکی (1985) استفاده گردید.. بازاریابی عصبی بر رفتارخرید ناگهانی خریداران برندهای ورزشی از طریق اشتیاق به برند تاثیر غیر مستقیم دارد. ارتباط بین ایجاد هویت برتر محصولات ورزشى در ذهن مشتریان نشان دهنده آن است که، شخصیت نام تجارى قدرتمند و معتبر برند محصولات مى تواند مشتریان را به سمت مصرف سوق دهد زیرا مشترى این حس ذهنی را دارد که شخصیت نام تجارى بازتاب دهنده و تداعى کننده شخصیت خود اوست
غلامرضا اناری؛ حمید قاسمی
چکیده
هدف این تحقیق بررسی نقش مصرف رسانهای بر انجام فعالیت بدنی براساس الگوی سلامت و سواد بدنی ادراک شده در دانش آموزان ایران با ارائه الگوی کاربردی بود. در این تحقیق از روش پیمایش کمی و مدلیابی معادله ساختاری استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان 11 تا 19 ساله کل کشور بود که با استفاده روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی نقش مصرف رسانهای بر انجام فعالیت بدنی براساس الگوی سلامت و سواد بدنی ادراک شده در دانش آموزان ایران با ارائه الگوی کاربردی بود. در این تحقیق از روش پیمایش کمی و مدلیابی معادله ساختاری استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان 11 تا 19 ساله کل کشور بود که با استفاده روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهای تحقیق از سه پرسشنامه مصرف رسانهای، سواد بدنی ادراکشده PPLI)) ریموند سان و همکاران (2018) و فعالیت بدنی براساس الگوی سلامت پندر استفاده شد. روایی صوری و محتوی پرسشنامهها مورد تأیید و پایایی آنها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 934/0 و 970/0 و 834/0 به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل دادههای تحقیق با استفاده از نرمافزار آماری Spss و نرمافزار Amos از آزمون کلمو گروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و مدل یابی معادله ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مصرف رسانهای بر دانش و درک، ارتباط با دیگران و اعتماد به نفس دانش آموزان تأثیر مثبت و معناداری دارد (P= 0.001). مصرف رسانهای بر تغییر رفتار ، فواید درک شده،، خودکارآمدی دانش آموزان، موانع درک شده دانش آموزان، تأثیر معناداری دارد (P= 0.001). بنابراین میتوان گفت مصرف رسانهها سبب ارتقاء سطح فعالیت بدنی براساس الگوی سلامت دانش آموزان و توسعه سواد حرکتی میشود. لذا پیشنهاد میشود رسانهها بخصوص رسانههای ورزشی در برنامهها خود به برنامه های ورزشی مبتنی بر فعالیت های بدنی کودکان توجه ویژهای داشته باشند..
آرمان اسدی
چکیده
هدف این پژوهش طراحی الگوی پارادایمی توسعهی میزبانی رویدادهای ورزشی بینالمللی در مناطق آزاد تجاری با تاکید بر منطقه آزاد کیش است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش شامل مدیران متخصص و اساتید مدیریت ورزشی صاحبنظر در زمینه برگزاری رویدادهای ورزشی در مناطق ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی الگوی پارادایمی توسعهی میزبانی رویدادهای ورزشی بینالمللی در مناطق آزاد تجاری با تاکید بر منطقه آزاد کیش است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش شامل مدیران متخصص و اساتید مدیریت ورزشی صاحبنظر در زمینه برگزاری رویدادهای ورزشی در مناطق آزاد بود که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده-ها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد که بعد از یازدهمین مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت. برای به دستآوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش کدگذاری مجدد و همچنین بازبینی خبرگان شرکتکننده در پژوهش استفاده شد. پدیده محوری دیپلماسی توسعهی میزبانی رویدادهای ورزشی بینالمللی در مناطق آزاد تجاری بود. نتایج نشان داد که با استفاده از راهبردهایی همچون استفاده از ورزشکاران نخبه به عنوان سفیران دیپلماسی، اعمال تمهیدات فیزیکی و مدیریتی در ورزشگاهها جهت حضور بانوان و تشکیل کارگروه فعال دیپلماسی در وزارت ورزش میتوان در توسعهی میزبانی رویدادهای ورزشی بینالمللی موفق بود. در نهایت با توجه به شرایط علی، شرایط زمینهای و شرایط مداخلهگر و پس از تدوین راهبردها، الگوی پارادایمی نهایی ارائه شده است