محمود گودرزی؛ سید اسفندیار موسوی
چکیده
با شیوع کووید- 19 در سراسر دنیا، تمام ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و سلامت به شدت تحت تأثیر قرار گرفت. حوزه ورزش نیز همانند سایر ابعاد گفته شده در امان نماند. بنابراین محققان با در نظر گرفتن نیاز فوری و اهمیت ویژه مطالعه در حیطه مدیریت ورزشی در این شرایط نا آشنا، به مطالعه ی چالشها و فرصتهای کووید- 19 پیشروی مدیریت ورزش ایران پرداختند. ...
بیشتر
با شیوع کووید- 19 در سراسر دنیا، تمام ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و سلامت به شدت تحت تأثیر قرار گرفت. حوزه ورزش نیز همانند سایر ابعاد گفته شده در امان نماند. بنابراین محققان با در نظر گرفتن نیاز فوری و اهمیت ویژه مطالعه در حیطه مدیریت ورزشی در این شرایط نا آشنا، به مطالعه ی چالشها و فرصتهای کووید- 19 پیشروی مدیریت ورزش ایران پرداختند. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی از نوع تحلیلی و از نظر زمانی به صورت مقطعی بود. یافتههای تحقیق در قسمت چالشها نشان داد که مدیریت ورزش کشور با چالشهایی همچون به خطر افتادن سلامت جسمانی ورزشکاران شاغل در لیگهای حرفهای و کاهش درآمد مشاغل مرتبط با ورزش روبه رو است. همچنین نتایج نشان داد که مدیریت ورزش ایران دارای فرصتهایی از قبیل توجه بیش از پیش به پایش سلامت در باشگاهها و لیگهای ورزشی و استفاده از فناوری برای برگزاری کلاسهای تربیت بدنی در دانشگاهها و مدارس است. به عنوان نتیجه-گیری کلی میتوان گفت که کووید-19 جدا از پیامدهای نگران کننده، فرصت هایی را در دل خود به همراه دارد؛ بنابراین مدیریت ورزش کشور باید از چالش ها آگاه باشند و از فرصت ها بهره مند شوند.
مهدی غفوری یزدی؛ محمد خبیری؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی؛ محمد جواد شریف زاده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی راهبردهای تأمین مالی در ورزش حرفهای کشور بود. روش پژوهش حاضر کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی بود و اطلاعات موردنیاز با استفاده از مطالعات اسنادی و مصاحبه نیمه ساختیافته با خبرگان به دست آمد. جامعة آماری پژوهش اساتید دانشگاهی با تخصص در زمینههای مدیریت ورزشی، اقتصاد و کارآفرینی، مدیران ارشد و متصدیان ورزش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی راهبردهای تأمین مالی در ورزش حرفهای کشور بود. روش پژوهش حاضر کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی بود و اطلاعات موردنیاز با استفاده از مطالعات اسنادی و مصاحبه نیمه ساختیافته با خبرگان به دست آمد. جامعة آماری پژوهش اساتید دانشگاهی با تخصص در زمینههای مدیریت ورزشی، اقتصاد و کارآفرینی، مدیران ارشد و متصدیان ورزش حرفهایران و مدیران ارشد شرکتها و صندوقهای تأمین سرمایه بودند. روش نمونهگیری بهصورت غیر تصادفی و هدفمند بود و مصاحبه با خبرگان تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت (20 مصاحبه). در اثر تجزیهوتحلیل دادهها در خصوص راهبردهای تأمین مالی در ورزش حرفهای ایران راهبردهای تأمین مالی مبتنی بر داراییها متشکل از تأمین مالی مبتنی بر اماکن، تأمین مالی مبتنی بر بدهی، تأمین مالی مبتنی بر سرمایه، تأمین مالی مبتنی بر مشارکت و تأمین مالی مبتنی بر هدایا و کمکها؛ منابع درآمدی ورزشی متشکل از تبلیغات، حامیان مالی، حق پخش، روز بازی، مبتنی بر برند، مبتنی بر ورزشکاران و هواداران و مبتنی برکالا و خدمات و مؤلفههای عملیاتی متشکل از اقدامات اجرایی و مالکیت مطلوب نیز به عنوان مهم ترین مقوله های اصلی و فرعی تأمین مالی در ورزش حرفهای ایران معرفی شدند. آگاهی از این راهبردها نقشه راه روشنی را برای پیادهسازی مدل مطلوب تأمین مالی در ورزش حرفهای پیش روی متصدیان ورزش کشور قرار میدهد.
زینب مندعلی زاده
چکیده
تجربیات سایر کشورها در زمینه نوع رشته و اهداف متصور شده برای آن، میتواند وسعتی از تفکرات راهبردی در برنامههای آموزشی به منظور کاربردی سازی علوم را کشف و تحلیل کند. هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی رشتههای علوم ورزشی در دانشگاههای ایران و جهان از منظر تنوع رشتهای در راستای کاربردیسازی این رشته بود. روش تحقیق کیفی و در این راستا ...
بیشتر
تجربیات سایر کشورها در زمینه نوع رشته و اهداف متصور شده برای آن، میتواند وسعتی از تفکرات راهبردی در برنامههای آموزشی به منظور کاربردی سازی علوم را کشف و تحلیل کند. هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی رشتههای علوم ورزشی در دانشگاههای ایران و جهان از منظر تنوع رشتهای در راستای کاربردیسازی این رشته بود. روش تحقیق کیفی و در این راستا از الگوی بردی استفاده شد. نمونه آماری، برنامه آموزشی رشته-های علوم ورزشی دانشگاههای برتر در علوم ورزشی بود. در انتخاب دانشگاههای مطرح علوم ورزشی از رتبهبندی شانگهای (2018) استفاده شد. مطالعه 100 دانشگاه مختلف در زمینه ورزش نشان داد بیش از 84 رشته مختلف از علوم ورزشی در مقطع کارشناسی آموزش داده میشود، در حالی که در ایران 16 رشته از علوم ورزشی آموزش داده میشود. نوع مدارک (کارشناسی علوم، کارشناسی هنر و ...)، تنوع رشته و نوع موسسه (گروه، دانشکده، مدرسه، دانشگاه) در دوره کارشناسی در دانشگاههای ایران و جهان متفاوت است. تنوع رشتهای در راستای ایجاد رویکردهای میان رشتهای باید مورد توجه قرار گیرد و پیشنهاد میشود گسترهای از رشتههای علوم ورزشی متناسب با نیازهای جامعه و فرهنگ ایرانی اسلامی به منظور توسعه رویکردهای چند رشتهای و میان رشتهای ایجاد شود. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که توسعه رشتههای علوم ورزشی می-تواند بهعنوان ابزاری برای کاربردیتر کردن علوم ورزشی در جامعه باشد.
مائده شفیع زاده؛ ابوالفضل فراهانی؛ فریده اشرف گنجویی؛ علی محمد صفانیا؛ محسن باقریان فرح آبادی
چکیده
بازاریابی به موضوع مورد علاقه از دیدگاه بازاریاب ها تبدیل شده است، ازین رو پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بازاریابی کمین در لیگ برتر فوتبال ایران تدوین شده است. روش پژوهش کیفی، ازلحاظ استراتژی توصیفی-پیمایشی که بر مبنای پاردایم از نوع تحقیقات پست مدرن می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اساتید، متخصصان و صاحب نظران بازاریابی ورزشی بودند. ...
بیشتر
بازاریابی به موضوع مورد علاقه از دیدگاه بازاریاب ها تبدیل شده است، ازین رو پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بازاریابی کمین در لیگ برتر فوتبال ایران تدوین شده است. روش پژوهش کیفی، ازلحاظ استراتژی توصیفی-پیمایشی که بر مبنای پاردایم از نوع تحقیقات پست مدرن می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اساتید، متخصصان و صاحب نظران بازاریابی ورزشی بودند. تعداد 15نفر برای انجام مصاحبه عمیق با بهره گیری از تکنیک های هدفمند و گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل داده ها از تکنیکهای آماری توصیفی(درصد فراوانی،فرمول شنون) و تکنیک تحلیل محتوای پنهان در قالب استراتژی پدیدارشناسانه(کدگذاری باز و محوری)توسط نرم افزارMAXQDA18استفاده گردید. بر اساس نتایج در ماتریس شنون، عوامل اقتصادی و مالی، عوامل اجتماعی، عامل رسانه، عوامل مدیریتی، عوامل حقوقی، تاکتیک ها و استراتژی های بازاریابی کمین، عوامل انگیزشی، عوامل اخلاقی و گستردگی رویداد به عنوان عوامل موثر بر بازاریابی کمین شناسایی شدند. همچنین ابعاد بازاریابی کمین شامل: 1) بازاریابی کمین مستقیم 2) بازاریابی کمین مشارکتی (وابسته) و 3) بازاریابی کمین اتفاقی(غیر مستقیم) بوده است. در خصوص راهبردهای بازاریابی کمین نیز راهبردها در سه مولفه راهبردهای آموزشی، راهبردهای حقوقی و راهبردهای مدیریتی قابل مشاهده است.نتایج پژوهش می تواند برای برنامه ریزی و ارائه راهکارهای مرتبط با ترغیب حمایت کنندگان مالی و اسپانسرشیب ها درارتباط با بازاریابی کمین مورد توجه قرار گیرد.
زهراسادات میرزازاده؛ محمد کشتی دار؛ عادل رحمان پور
چکیده
استارتاپ ها نقش اساسی در کاهش بحران بیکاری و رشد اقتصادی کشورها را دارا هستند. دولت ها از اوایل قرن بیستم، به استارتاپ های دانشجویان دانشگاه روی آوردند. پژوهش ها و تجربیات میدانی عدم شکوفایی استارت اپ ها دانشجویی در دانشگاههای کشور را بیان می کند. هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر رشد استارت آپ های دانشجویان علوم ورزشی ...
بیشتر
استارتاپ ها نقش اساسی در کاهش بحران بیکاری و رشد اقتصادی کشورها را دارا هستند. دولت ها از اوایل قرن بیستم، به استارتاپ های دانشجویان دانشگاه روی آوردند. پژوهش ها و تجربیات میدانی عدم شکوفایی استارت اپ ها دانشجویی در دانشگاههای کشور را بیان می کند. هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر رشد استارت آپ های دانشجویان علوم ورزشی کشور با استفاده از تکنیک تحلیل شبکه است. جامعه آماری این پژوهش را متخصصین استارت آپ های دانشجویی، اساتید و دانشجویان مدیریت دانشکده های علوم ورزشی کشور تشکیل و به صورت نموته گیری گلوله برفی انتخاب شدند. از میان مصاحبههای عمیق با خبرگان و پیشینه پژوهش تعداد 41 عامل شناسایی و در 6 خوشه بعنوان عوامل موثر دسته بندی شدند. با مشارکت خبرگان و نرم افزار های سوپر دسیژن و اس پی اس اس داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. خبرگان خوشه ها را به ترتیب: عوامل فردی موسس، محیط آموزشی دانشکده، اقتصادی دانشگاهی، تکنولوژی و ارتباطات، امکانات و تسهیلات و فرهنگی اجتماعی اولویت بندی کردند. در رتبه بندی کلی زیر معیار ها، معیار هوش اجتماعی و هیجانی موسس استارت آپ مهمترین اولویت و افزایش طرفداری خانواده ها از ورزش با کمترین اهمیت اولویت بندی شد. پیشنهاد می شود شبکه ای تحت عنوان نیازمندی های صنعت ورزش و افراد جامعه، جهت بکارگیری نتایج تحقیقات دانشجویی و افزایش انگیزه و نوآوری توسط استارت آپ های دانشجویی راه اندازی گردد.
مهدی گودرزی؛ سید حسن حسینی شکرابی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و تدوین الگوی توسعه مسئولیت اجتماعی اداره تربیت بدنی دانشگاه پیام نور بود که برای این منظور، 115 عضو هیئت علمی تربیت بدنی، مدیرکل، کارشناس اداره کل تربیت بدنی دانشگاه پیام نور کشور در دو بخش کمی و کیفی به صورت کلشمار انتخاب شدند و به پرسش نامه محقق ساخته 22 سؤالی پنج ارزشی لیکرت پاسخ دادند. روایی صوری و محتوایی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و تدوین الگوی توسعه مسئولیت اجتماعی اداره تربیت بدنی دانشگاه پیام نور بود که برای این منظور، 115 عضو هیئت علمی تربیت بدنی، مدیرکل، کارشناس اداره کل تربیت بدنی دانشگاه پیام نور کشور در دو بخش کمی و کیفی به صورت کلشمار انتخاب شدند و به پرسش نامه محقق ساخته 22 سؤالی پنج ارزشی لیکرت پاسخ دادند. روایی صوری و محتوایی پرسش نامه بر اساس نظرات محققان مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (96%) به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از عاملی اکتشافی، آزمون رتبه بندی فریدمن و تحلیل معادلات ساختاری با کمک نرم افزارهای SPSS نسخه 23 و اسمات پی ال اس استفاده شد.یافته ها نشان داد که مدل عوامل موثر بر ارتقا مسئولیت اجتماعی اداره تربیت بدنی دانشگاه پیام نور متشکل از 5 بعد ذی نفعان، اجتماعی، توجه به محیط زیست، اقتصادی و داوطلبانه است که با توجه به نتیجه آزمون فریدمن مبنی بر اولویت معنادار میان آن ها (18/26=2χ، 01/0>P)، به ترتیب ابعاد اجتماعی، داوطلبانه، محیط زیستی، ذی نفعان و اقتصادی از اولویت برخوردارند. و شاخصهای برازش مدل از مقدار قابل قبول و مطلوب برخوردار بوده و مدل تحقیق مورد تأیید است.
سید احمد هاشمی؛ کوروش قهرمان تبریزی؛ اسماعیل شریفیان
چکیده
هدف از پژوهش حاضر،شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر جانشین پروری در وزارت ورزش و جوانان با رویکرد مبتنی بر شایستگی است.پژوهش حاضر از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر زمان مقطعی و از نظر گردآوری داده ها بهصورت آمیخته و ترکیبی و از نظر روش و استراتژی همبستگی می باشد.در مرحله اول با بررسی متون و کدگذاری باز محوری و انتخابی(تحلیل ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر،شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر جانشین پروری در وزارت ورزش و جوانان با رویکرد مبتنی بر شایستگی است.پژوهش حاضر از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر زمان مقطعی و از نظر گردآوری داده ها بهصورت آمیخته و ترکیبی و از نظر روش و استراتژی همبستگی می باشد.در مرحله اول با بررسی متون و کدگذاری باز محوری و انتخابی(تحلیل محتوا) داده های اولیۀ متغیرهای شایستگی کارکنان و مولفه های مرتبط با آن و متغیرهای جانشین پروری بصورت کیفی استخراج شده و سپس در مرحله دوم مدل مفهومی تحقیق بدست می آید.روش جمع آوری اطلاعات،بصورت میدانی و کتابخانه ای می باشد.پس از تعیین نمونهی تحقیق، بهمنظور جمعآوری دادههای موردنیاز از ابزار مصاحبه استفاده می شود.اطلاعات از طرق کتابخانه ای،بررسی اسناد،مصاحبه و پرسشنامه های استاندارد شایستگی و محقق ساخته جانشین پروری جمع می شود. مدیران ارشد،مدیران منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان و صاحبنظران حوزه مدیریت منابع انسانی، به عنوان خبره و با روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. نمونه گیری تا مرحله اشباع نظری در اطلاعات گردآوری شده ادامه یافت.نتایج حاصله نشان داد که 5 عامل اصلی( استقلال سازمان،توانمند سازی،زمینه،مدیریت استعدادها و شایستگی) در قالب 27 شاخص بر روی جانشین پروری تاثیر دارند.
زینب آنت؛ محمدحسین رضوی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی امکانسنجی پیادهسازی WebGIS بر مبنای Web.02 در راستای ارتقای نظام ساخت و بهرهبرداری پروژههای ورزشی در استان البرز است. جهت نیل به این هدف روش پژوهش، توصیفی و پیمایشی و بهصورت میدانی است و محدوده تحقیق استان نوظهور البرز انتخاب شد و بهصورت کامل موردبررسی قرار گرفت. در این راستا با بررسی مستندات و نظرسنجی از ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی امکانسنجی پیادهسازی WebGIS بر مبنای Web.02 در راستای ارتقای نظام ساخت و بهرهبرداری پروژههای ورزشی در استان البرز است. جهت نیل به این هدف روش پژوهش، توصیفی و پیمایشی و بهصورت میدانی است و محدوده تحقیق استان نوظهور البرز انتخاب شد و بهصورت کامل موردبررسی قرار گرفت. در این راستا با بررسی مستندات و نظرسنجی از خبرگان، با استفاده از روش SWOT-ANP، عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر پیادهسازی WebGIS بر مبنای Web.02 شناسایی شد و جهت محاسبه اوزان نهایی و اتخاذ بهترین راهبرد و استراتژی از روش ANP و پرسشنامه مقایسات زوجی استفاده شد. نتایج نشان داد که استراتژی WO دارای بیشترین وزن است و بهعنوان بهترین استراتژی مطرح است. طبق نتایج تحقیق امکان اجرای سیستم اطلاعات جغرافیایی تحت وب و برمبنای وب 2 وابسته به رفع نقاط ضعف سازمان در جهت استفاده هرچه بهتر از فرصتهای موجود در استان نوظهور البرز میباشد که این مورد حاصل نمیشود مگر با آموزش کارکنان و ایجاد بانک اطلاعاتی یکپارچه از فضاهای ورزشی در استان.
داود نوری؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ مجید سلیمانی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر مجازیسازی عملکردی سازمان بر پایداری سازمانی با نقش میانجی همافزایی نیروی انسانی و خِرد سازمانی میباشد. نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی– پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران (480=N) تشکیل دادند و همچنین نمونه آماری پژوهش با استفاده از جدول نمونهگیری ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر مجازیسازی عملکردی سازمان بر پایداری سازمانی با نقش میانجی همافزایی نیروی انسانی و خِرد سازمانی میباشد. نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی– پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران (480=N) تشکیل دادند و همچنین نمونه آماری پژوهش با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان و به صورت تصادفی طبقهای از سازمان ورزش شهرداری تهران (215=n) انتخاب شد. به منظور گردآوری دادهها از یک پرسشنامۀ اطلاعات فردی و چهار پرسشنامۀ مجازیسازی سازمان (ویلیامیل استرید، 2007)، پرسشنامه خِرد سازمانی (براون و گرین، 2006) و پرسشنامه سینرژی سرمایه انسانی (احمدی و همکاران، 1396) و پرسشنامه پایداری سازمانی (دیک و همکاران، 2012) استفاده شد. روایی این پرسشنامهها به تایید هفت نفر از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی همدان رسید و همچنین پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 0.92، 0.87، 0.94 و 0.89 بهدست آمد. در این تحقیق نیز برای برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده ابتدا در سطح توصیفی با استفاده از شاخصهای آماری به توصیف سوالات پرسشنامه پرداخته میشود و سپس در سطح استنباطی برای بررسی صحت و سقم فرضیهها و روابط بین متغیرهای تحقیق از تکنیک تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس نسخه 3 استفاده شده است. مهمترین نتایج به دست آمده از تحقیق حاکی از این بوده که مجازیسازی عملکردی سازمان بر پایداری سازمانی با نقش میانجی همافزایی نیروی انسانی و خِرد سازمانی تاثیر معناداری دارد.
رویا علیزاده؛ حسن فهیم دوین؛ حسین پیمانی زاد؛ محمد کشتیدار
چکیده
در این پژوهش که به روش کیفی با استفاده از نظریه دادهبنیاد با رویکرد استراوس و کوربین انجام گرفت، هدف تدوین شاخصهای نظری بکارگیری مدیریت استعداد در سازمانهای ورزشی ایران است. جامعه تحقیق 17 نفر از مدیران و معاونان، اساتید دانشگاه و کارشناسان مسئول سازمانهای ورزشی در ایران (وزارت ورزش و جوانان و فدراسیونها) بود که از طریق روش ...
بیشتر
در این پژوهش که به روش کیفی با استفاده از نظریه دادهبنیاد با رویکرد استراوس و کوربین انجام گرفت، هدف تدوین شاخصهای نظری بکارگیری مدیریت استعداد در سازمانهای ورزشی ایران است. جامعه تحقیق 17 نفر از مدیران و معاونان، اساتید دانشگاه و کارشناسان مسئول سازمانهای ورزشی در ایران (وزارت ورزش و جوانان و فدراسیونها) بود که از طریق روش نمونهگیری سهمیهای به شکل گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بود. مفاهیم بدست آمده در شرایط علی 12 مقوله شامل سیاستگرایی، عدم برنامهریزی، بیاعتمادی، مشارکت محدود، ناکارآمدی ساختار تبلیغات، برخوردهای تبعیضآمیز، ناکارآمدی سیستم نظارت، ضعف نظام هماهنگ و یکپارچه و غیرحرفهای و اخلاقی بودن تبیین شد. در شرایط زمینهای 4 مقوله فرهنگ، دانش، روانشناختی و استقلال مورد استخراج قرار گرفت. در ادامه یافتههای حاصل از شرایط مداخلهگر، 4 حوزه کلی حوزه فنی، محیطی، مدیریتی و ساختاری، فردی و بینفردی مشخص گردید. راهبردهای شناسایی شده با 5 مقوله اصلی بود که دربرگیرنده چالشهای درونی و بیرونی است و پیامدهای بهکارگیری مدیریت استعداد منجر به توسعه سازمانهای ورزشی در ابعاد فردی، سازمانی و فرایندی در سازمانهای ورزشی کشور میگردد. در نهایت نتیجه گرفته میشود بکارگیری بهتر مدیریت استعداد و در نظر گرفتن مؤلفههای آن در تمامی سطوح سازمانهای ورزشی میتواند به ارتقای ورزش قهرمانی، آموزشی و حرفهای ورزش کشور کمک نماید. بعلاوه پیشنهاد میشود محققان آینده به تأثیر و کشف اثر مدیریت استعداد بر ابعاد ساختاری، رفتاری و محتوایی سازمانهای ورزشی بپردازند.
لقمان کشاورز؛ سعید مهریشندی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل موانع کآرافرینی در ورزش از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران بود. جامعه آماری تحقیق همه 240 دانجشوی مقطع کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران بود که بر اساس جدول مورگان به طور تصادفی 148 دانشجو به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامهی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل موانع کآرافرینی در ورزش از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران بود. جامعه آماری تحقیق همه 240 دانجشوی مقطع کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران بود که بر اساس جدول مورگان به طور تصادفی 148 دانشجو به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامهی 35 سؤالی محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن به تایید 15 تن از متخصصین مدیریت ورزشی رسید و روایی سازه آن با تحلیل عاملی تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با استفاده از آلفای کرونباخ 93/0 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از روش های آماری توصیفی و استنباطی از تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریمکس و آزمون فریدمن با کمک نرم افزار SPSS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد هفت مانع مؤثر بر عدم توسعهی کارآفرینی در ورزش به ترتیب اولویت عبارتند از موانع خانوادگی، شخصیتی، پرورشی، علمی – تخصصی، مالی ، فرهنگی – اجتماعی و قانونی.