شناسایی راهبردهای تأمین مالی در ورزش حرفه‌ای ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشیار علوم اقتصادی، دانشگاه امام صادق، تهران، ایران.

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، شناسایی راهبردهای تأمین مالی در ورزش حرفه‌ای کشور بود. روش پژوهش حاضر کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی بود و اطلاعات موردنیاز با استفاده از مطالعات اسنادی و مصاحبه نیمه ساخت‌یافته با خبرگان به دست آمد. جامعة آماری پژوهش اساتید دانشگاهی با تخصص در زمینه‌های مدیریت ورزشی، اقتصاد و کارآفرینی، مدیران ارشد و متصدیان ورزش حرفه‌ایران و مدیران ارشد شرکت‌ها و صندوق‌های تأمین سرمایه بودند. روش نمونه‌گیری به‌صورت غیر تصادفی و هدفمند بود و مصاحبه با خبرگان تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت (20 مصاحبه). در اثر تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در خصوص راهبردهای تأمین مالی در ورزش حرفه‌ای ایران راهبردهای تأمین مالی مبتنی بر دارایی‌ها متشکل از تأمین مالی مبتنی بر اماکن، تأمین مالی مبتنی بر بدهی، تأمین مالی مبتنی بر سرمایه، تأمین مالی مبتنی بر مشارکت و تأمین مالی مبتنی بر هدایا و کمک‌ها؛ منابع درآمدی ورزشی متشکل از تبلیغات، حامیان مالی، حق پخش، روز بازی، مبتنی بر برند، مبتنی بر ورزشکاران و هواداران و مبتنی برکالا و خدمات و مؤلفه‌های عملیاتی متشکل از اقدامات اجرایی و مالکیت مطلوب نیز به عنوان مهم ترین مقوله های اصلی و فرعی تأمین مالی در ورزش حرفه‌ای ایران معرفی شدند. آگاهی از این راهبردها نقشه راه روشنی را برای پیاده‌سازی مدل مطلوب تأمین مالی در ورزش حرفه‌ای پیش روی متصدیان ورزش کشور قرار می‌دهد.

کلیدواژه‌ها


  •  

     

    • Amirtash, A., & Mozafari, A. (2014). “Conditions and necessity of Entering Premier League’s Professional Football Clubs into the stock Market”. Sport Management, 6(3), 399–419.
    • Bahrami, (2014). “Murabaha sukuk is a suitable tool for financing sports”. Bourse Monthly, 80–85.
    • Barnard, M., Dwyer, M., Wilson, J., & Winn, C. (2018). “Annual Review of Football Finance 2018 (p. 16)”. p. 16. Manchester: Deloitty, Sports Business Group.
    • Blake, J., Fourie, S., & Goldman, M. (2019). “The relationship between sports sponsorships and corporate financial returns in South Africa”. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 20(1), 2–25.
    • Bouchet, A., Doellman, T. W., Troilo, M., & Walkup, B. R. (2015). “The Impact of International Football Matches on Primary Sponsors and Shareholder Wealth”. Journal of Sport Management, 29(2), 200–210.
    • Callejo, M. B., & Forcadell, F. J. (2006). “Real Madrid football club: A new model of business organization for sports clubs in Spain”. Global Business and Organizational Excellence, 26(1), 51–64.
    • Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Principles of qualitative research Techniques and stages of ground theory (E. Afshar, Ed.). Tehran: Nashreney.
    • Demirhan, D., Üniversitesi, E., Ve İdari, İ., Fakültesi, B., & Bölümü, İ. (2013). “STOCK MARKET REACTION TO NATIONAL SPORTING SUCCESS: CASE OF BORSA ISTANBUL”. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 4(3), 107–121.
    • Ehsani, M., Fallahi, A., Kuzehchian, H., & Khabiri, M. (2017). “Sponsorship for Iran Football Pro-League from the Viewpoints of Sponsor Companies”. Sport Physiology and Management Investigations, 8(4), 9–22.
    • elahi, A., Sajjadi, N., Khabiri, M., & Abrishami, H. (2009). “Barriers to the Development of Revenues from Sponsorship in Iran Football Industry”. Sport Management, 1(1), 189–202.
    • Floros, C. (2014). “Football and Stock Returns: New Evidence”. Procedia Economics and Finance, 14, 201–209.
    • Fried, G., Deschriver, T., & Mondello, M. (2013). sport finance (3rd ed.). USA: Human Kinetics.
    • ghafouri, yazdi, (2019). Modeling of Finance in the Iran’s Professional Sports. University Of Tehran.
    • Huth, C. (2018). “Back to traditional stadium names: Fans’ role in financing naming rights through crowdfunding”. Sport, Business and Management: An International Journal, 8(3), 214–234.
    • Kuppuswamy, V., & Bayus, B. (2018). “A review of crowdfunding research and findings. In Peter N .Golder & M. Debanjan (Eds.)”, Handbook of Research on New Product Development (pp. 361–367). edward elgar.
    • Li, H., Jin, H., Cao, J., Hua, Y., Kong, C., & Lin, L. (2011). “Review of Financing Model of Stadium and Gymnasium Construction in China”. International Journal of Business and Management, 6(5), 232–235.
    • Lin, H.-W., & Lu, H.-F. (2013). “Evaluating the BOT project of sport facility: an application of fuzzy net present value method”. Journal of Industrial and Production Engineering, 30(4), 220–229.
    • Moradi Chaleshtari, Javad Moradi, Mohammad Reza Noroozian Ghahfarokhi, S., & Jafari, A. (2013). “The Study of Economic Barriers Influencing Foreign Investment Attraction in I.R. Iran Football Industry”. Sport Management, 5(2), 129–147.
    • mostafapur, (2017). “A look at financing methods and tools; With an emphasis on the debt market”. Economic Juornal, 16(7,8), 17–32.
    • Mubin, S., & Ghaffar, A. (2008). “BOT Contracts: Applicability in Pakistan for Infrastructure development”. Pakistan Journal of Engineering and Applied Sciences, 1(3), 33–46.
    • Ourand, J. (2001). $2B? “To experts, it sounds reasonable”. Street and Smith’s Sports Business Journal, 13(36), 23–40.
    • Pinnuck, M., & Potter, B. (2006). “Impact of on-field football success on the off-field financial performance of AFL football clubs”. Accounting and Finance, 46(3), 499–517.
    • Propheter, G., & Hatch, M. E. (2015). “Evaluating Lease-Purchase Financing for Professional Sports Facilities”. Urban Affairs Review, 51(6), 905–925.
    • Rahnamay, F., & farzin, (2004). Generalities of financial management. Tehran: jungle.
    • Rezae soofi, M., & Shabani, A. (2014). “The effect of mass media on sports financing”. Communication Management in Sports Media, 1(3), 43–49.
    • rezaei, (2018). “Designing a revenue model for the football clubs in Iran: With grounded theory approach Sh”. Applied Research in Sport Management, 6(3), 101–116.
    • Saba Brokerage Company. (n.d.). “familiarity to capital market and stock market investment”. Retrieved January 27, 2019, from http://www.sababroker.com/c/document_library/get_file?p_l_id=89331&folderId=10550&name=DLFE-1935.pdf
    • shakeri, e, Sahraei, M., & Amiri, O. (2014). “necessity to use BOT contracts instead of 3P contracts in sports venues waiting for validity”. 1st National Congress on Construction Engineering and Projects Assessment, 1–9. Gorgan, Iran.
    • soltani, mostafa, Kargar, G., Keshgar, S., & Ghafouri, F. (2019). “Designing the Revenue Model for Iranian Professional Football Clubs”. Sport Management and Development, 4(7), 41.
    • Soltanifar, M. (2016). “Completing 4,000 Unfinished Sports Projects Requires 11 Billion USD Credit”. Retrieved January 27, 2019, from Islamic Republic News Agency, IRNA website: http://www.irna.ir/fa/News/82452766
    • Taslimi, Z., Hematinejad, M., Gholizadeh, mohamad hasan, & Pasvar, M. hasan. (2019). Financing grassroots sport federation’s framework with a focus on self-sufficiency. 8(4), 2.
    • Wilson, R., Plumley, D., & Ramchandani, G. (2013). “The relationship between ownership structure and club performance in the English Premier League”. Sport, Business and Management: An International Journal, 3(1), 19–36.
    • Naghdi, S. Kaghazian, & A. Afsharpey. (2013). “Analysis of the Economic factors Affecting Income of Football Clubs (Selected World Clubs)”. Development Economics and Planning, 2(1), 21–43.
    • Zou, Y., & Huang, Z. (2015). “The Applications of BOT Mode on the Development of Public Golf Course in China”. International Conference on Civil, Materials and Environmental Sciences, (Cmes), 739–742.