طراحی مدل بازاریابی پنهان در لیگ برتر فوتبال ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استاد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه، آزاد اسلامی، تهران، ایران.

4 استاد گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

5 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

بازاریابی به موضوع مورد علاقه از دیدگاه بازاریاب ها تبدیل شده است، ازین رو پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بازاریابی کمین در لیگ برتر فوتبال ایران تدوین شده است. روش پژوهش کیفی، ازلحاظ استراتژی توصیفی-پیمایشی که بر مبنای پاردایم از نوع تحقیقات پست مدرن می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اساتید، متخصصان و صاحب نظران بازاریابی ورزشی بودند. تعداد 15نفر برای انجام مصاحبه عمیق با بهره گیری از تکنیک های هدفمند و گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده ها از تکنیک‌های آماری توصیفی(درصد فراوانی،فرمول شنون) و تکنیک تحلیل محتوای پنهان در قالب استراتژی پدیدارشناسانه(کدگذاری باز و محوری)توسط نرم افزارMAXQDA18استفاده‌ گردید. بر اساس نتایج در ماتریس شنون، عوامل اقتصادی و مالی، عوامل اجتماعی، عامل رسانه، عوامل مدیریتی، عوامل حقوقی، تاکتیک ها و استراتژی های بازاریابی کمین، عوامل انگیزشی، عوامل اخلاقی و گستردگی رویداد به عنوان عوامل موثر بر بازاریابی کمین شناسایی شدند. همچنین ابعاد بازاریابی کمین شامل: 1) بازاریابی کمین مستقیم 2) بازاریابی کمین مشارکتی (وابسته) و 3) بازاریابی کمین اتفاقی(غیر مستقیم) بوده است. در خصوص راهبردهای بازاریابی کمین نیز راهبردها در سه مولفه راهبردهای آموزشی، راهبردهای حقوقی و راهبردهای مدیریتی قابل مشاهده است.نتایج پژوهش می تواند برای برنامه ریزی و ارائه راهکارهای مرتبط با ترغیب حمایت کنندگان مالی و اسپانسرشیب ها درارتباط با بازاریابی کمین مورد توجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


  • Chadwick, S., & Burton, N. (2011). “The evolving sophistication of ambush marketing: A typology of strategies”. Thunderbird International Business Review, 53(6), 709-719.
  • Charmaz, K. (2008). Constructing Grounded Theory: A Practical Guide Through Qualitative Analysis, London: Sage
  • Colleoni, E. ,., 2013. “CSR communication strategies for organizational legitimacy in so- cial media. Corp”. Commun. Int. J. 18 (2), 228–248 .
  • Crompton, J. L. (2004). “Sponsorship ambushing in sport”. Managing Leisure, 9, 1-12.
  • Crow, D., & Hoek, J. (2003). “Ambush marketing: A critical review and some practical advice”. Marketing Bulletin, 14(1), 1-14.
  • Dickson G, Naylor M, Phelps S. (2015). “Consumer attitudes towards ambush marketing”. Sport Management Review; 18(2015): 280–290
  • , Shivang, Yash Gehlot & Fasiha Farheen(2016). “Ambush Marketing: A Detailed Study”. Imperial Journal of Interdisciplinary Research (IJIR). Vol-2, Issue-4, 2016.499-504
  • Farrelly, F., Quester, P., & Greyser, S.A. (2005). “Defending the co-branding benefits of sponsorship B2B partnerships: The case of ambush marketing”. Journal of Advertising Research, 45(3), 339-348.
  • Farrelly, F., Quester, P., & Greyser, S.A. (2005). “Defending the co-branding benefits of sponsorship B2B partnerships: The case of ambush marketing”. Journal of Advertising Research, 45(3), 339-348.
  • Ganji, Farid (2016). Identification of Marketing Components Lurking in Domestic Sports Media, Master of Sport Management Thesis, Kurdistan University
  • Gulaty R, Priya R. (2018). “Impact of Ambush Marketing on Consumer’s Buying Behaviour–A Study of Snapdeal’s Marketing Strategy”. IJEMR; 8 (5):1-7.
  • Hajibigi, Mohammad Reza and Masoudi, Ahmad Reza (2006). “Violence and aggression in football and the ways to control it”. Security Journal 3 and 9.
  • Herzog., Bodo &  , Gerd (2014). “Analyzing the Effectiveness of Ambush Marketing With Google Search Data”. Advances in Management and Applied Economics, 2014, vol. 4, issue 4, 5
  • Li, Z. (2012, Auguest 13). “Unlocking the goldmine of China’s sports industry”. People’s Daily Retrived from: http://english.people.com.cn/90779/7908515.html.
  • , Yuqi (2013). Ambush Marketing: A Chinese Perspective., A thesis submitted to the Faculty of Graduate and Postdoctoral Studies in partial of fulfillment of the requirements for the MASTER OF ARTS in Human Kinetics. University of Ottawa
  • Macintosh, E., Nadeau, J., Séguin, B., O'Reilly, N. J., Bradish, C., & Legg, D. (2012). “The Role of Mega-Sports Event Interest in Sponsorship and Ambush Marketing Attitudes”. Sport Marketing Quarterly, 21(1), 43-52.
  • McKelvey, S., & Grady, J. (2008). “ Sponsorship program protection strategies for special sport events: Are event organizers outmaneuvering ambush marketers”? Journal of Sport Management, 22(5), 550-586.
  • McKelvey, S., Sandler, D., & Snyder, K. (2012). “Sport participant attitudes toward ambush marketing: An exploratory study of ING New York City Marathon runners”. Sport Marketing Quarterly, 21(1), 7–18.
  • Meenaghan T (1998a). “Ambush marketing: Corporate strategy and consumers’ reactions”. Psychology and Marketing, 15 (4), 305-322.
  • ,A.G, S(2018). “Marketing - Sponsorship (Online Community)”, North American Society for Sport Management Conference
  • Nufer, G. (2009). “Sponsoring the FIFA Football World Cup: The good, the bad and the surprising”. Journal of Sponsorship, 2(3), 241-249
  • O'Sullivan, P. & Murphy, P. (1998). “Ambush marketing: The Ethical Issues”. Psychology & Marketing. 15(4).July.
  • Pelanda, B.L. (2012). “Ambush marketing: Dissecting the discourse”. Hastings Communications and Entertainment Law Journal, 34, 341–362.
  • Pope, S. ,., Wæraas, A. ,., 2016. “CSR-washing is rare: a conceptual framework”, literature review, and critique. J. Bus. Ethics 137 (1), 173–193 .193.
  • Radi, Idris (2015). The Relationship between Knowledge and Attitude of Football League Spectators towards Marketing Ambush, MSc in Physical Education and Sport Sciences, Kurdistan University.
  • Radi, Idris, Boroujerdi, Sadegh, Izadi, Behzad (2016). “The Relationship between Spectators' Knowledge and Attitude Towards Marketing in the Iranian Football Premier League”, Sport Management Studies No. 20.
  • Ramazanpour Khaki, Parviz (1396). “Investigating Factors Affecting the Funding of Football Teams in Mazandaran Province, MSc in Physical Education, Ayatollah University”.
  • Seele, P. ,., Gatti, L. ,., (2017). “Greenwashing revisited: in search of a typology and accusa- tion-based definition incorporating legitimacy strategies. Bus. Strateg”. Environ. 26 (2), 239–252 .252.
  • Seguin, B., & O’Reilly, N. (2008). “The Olympic brand, ambush marketing and clutter”. International Journal of Sport Management and Marketing, 4(1), 62-83.
  • Serban Liliana. (2004). Influence“Influence of mass media on Ohioans knowledge, attitudes and behaviors regarding physical activities and health ", A thesis presented to the faculty of the College of Communication of Ohio University
  • Shani D, Sandler D. (1999). “Counter attack: heading off ambush marketers”. Sports Marketing; 33(10):10.
  • Strauss, Anselm L., & Corbin, Juliet (1990), Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, Sage.
  • The Central People’s Government of the People’s Republic of China. (2011(. November( November 16). The speed of increasement of Chinese sports industry excess GDP increase rate. Retrieved from: http://www.gov.cn/jrzg/2011-11/16/content_1995025.htm
  • White, J. ,., Miles, M. ,., 1996. “The financial implications of advertising as an investment”. Advert. Res. 36 (4), 43–52 .52.
  • Xu, C. (2007, November). “On the legal regulation of ambush markting in Olympic Games- about the protection of intellectual property in 2008 Beijing Olympic Games”. Journal of Sports and Science, 28(6), 27-31.