روش تحقیق حاضر همبستگی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه تماشاگران لیگ برتر والیبال در سال 1395 بود. حجم نمونه براساس فرمول کوکران برای جامعه نامعلوم 384 نفر برآورد شد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه وفاداری نگرشی و رفتاری ماهونی (2000) و پرسشنامه زیباشناختی اماکن ورزشی سلیمانی (1389) استفاده شد. روایی و پایایی (برای زیباشناختی مجموعههای ورزشی95/0، وفاداری نگرشی 70/0 و وفاداری رفتاری 72/0) این پرسشنامهها در حد بالا و قابل قبولی تأیید گردید. به منظور تحلیل دادهها از آزمون چولگی، ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده شد. باتوجه به نتایج تحقیق بین زیباشناختی و مؤلفههای آن با وفاداری نگرشی و رفتاری رابطه معنیدار مشاهده شد. خروجیهای نرمافزار آموس برازشی مدل تحقیق را تأیید کرد (میزان شاخصهای 98/0=نیکویی برازندگی ،93/0=برازندگی هنجارشده ، 95/0=برازندگی فزاینده ، 99/0=برازندگی تطبیقی و 051/0=ریشه واریانس خطای تقریب نشان دهندۀ برازش مدل ساختاری بودند). با توجه به نتایج تحقیق به نظر میرسد، که زیباشناختی مجموعههای ورزشی و مؤلفههای آن یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر وفاداری (نگرشی و رفتاری) هواداران تیمها و مشتریان این اماکن ورزشی است. با استناد به نتایج تحقیق پیشنهاد میشود که با توجه به نقش مؤلفه محیط در ایجاد وفاداری رفتاری و نقش مؤلفه فرم در ایجاد وفاداری نگرشی، با رعایت مؤلفه های زیباشناختی میزان وفاداری نگرشی و رفتاری را در تماشاگران لیگ برتر والیبال افزایش دهیم.
Anisimova, T. (2007). “The effects of corporate brand attributes on attitudinal and behavioral consumer loyalty”. Journal of consumer marketing, 24(7), 395-405.
Andrew, D. P., Kim, S., O'Neal, N., Greenwell, T. C., & James, J. D. (2009). “The relationship between spectator motivations and media and merchandise consumption at a professional mixed martial arts event”. Sport Marketing Quarterly, 18(4), 199-204.
Azimi, M., & Shahrbabaki, S. (1392). “Examining the Criteria for Designing and Building Urban Sports Plans”. Journal of Research and Urban Planning, 25, 173-190. (Persian).
Ball, D., Simões Coelho, P., & Machás, A. (2004). “The role of communication and trust in explaining customer loyalty: An extension to the ECSI model”. European journal of marketing, 38(9/10), 1272-1293.
Barshan, Gh.R., & Elahi, A. (1394). “The effect of service quality on satisfaction, loyalty and willingness of customers in Alborz province pools. Annual Management and Business Economics Conference, electronically, Institute of Managers of Idea Capital, Vieira Capital”. Article COI Code: MSECONF01_064. (Persian).
Bauer, H. H., Sauer, N. E., & Exler, S. (2005). “The loyalty of German soccer fans: does a team's brand image matter”? International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 7(1), 8-16.
Bentler, P. M., & Chou, C. P. (1987). “Practical issues in structural modeling”. Sociological Methods & Research,16(1), 78-117.
Biscaia, R., Correia, A., Rosado, A., Maroco, J., & Ross, S. (2012). “The effects of emotions on football spectators' satisfaction and behavioral intentions”. European Sport Management Quarterly, 12(3), 227-242.
Cleland, V., Ball,K, Hume,C, Timperio,A, Abby C. King,A.C, Crawford, D(2018), “Individual, social and environmental correlates of physical activity among women living in socioeconomically disadvantaged neighbourhoods”, Journal of social science & medicine,70, pp2011-2018.
Deforche, B., Barnett, A., Barnett, D., Van Cauwenberg, J., Nathan, A., & Cerin, E. (2018). “Physical Environments That Promote Physical Activity Among Older People”. In The Palgrave Handbook of Ageing and Physical Activity Promotion(pp. 447-466). Palgrave Macmillan, Cham.
Dhurup, M., Mofoka, M. A., & Surujlal, J. (2010). “The relationship between stadium sportscapes dimensions, desire to stay and future attendance”. African Journal for Physical, Health Education, Recreation & Dance,16(3).
Divandari, A., & Delkhah, J. (1384), “designing and designing a model for customer satisfaction measurement in the banking industry and measuring the satisfaction of Bank Mellat customers based on it”. Quarterly Journal of Business Journal, 37, 185-223. (Persian).
Elmiri, M., Naderian Jahromi, M., Sultan Hosseini, M., Nasr Esfahani, A., & Rahimi, M. (1388). “Investigating factors affecting the presence of football spectators in stadiums”. Sport Management Journal, 3, 73-61. (Persian).
Ehsani, M., & Javani, V. (1390). “Investigating the Impact of the Brand Name of the Successful Teams on the Loyalty of the Supporters in the Iranian Football League”. Applied Research in Management and Life Sciences in Sports, 2, 89-98. (Persian).
Eqhbali, S.R., & Asadi Malekjehan, F. (1386). “A Reorientation to the Coherence and Structural Correlations in Architecture (Introducing an Academic Experience in the Design of a New Generation of Stadiums), The First Conference on Structures and Architecture”. Article COI Code: NCSA01_030. (Persian).
Esmaeili, M., Ehsani, M., Kouzchian, H., & Honary, H. (1393). “Designing a model of service quality impact on loyalty, customer satisfaction, perceived value and future behavior of customers in recreational water sports complexes”. Sports Management Studies, 26, 58-37. (Persian).
Hosseini Alaei, N.S. (1395). The aesthetic relationship of sport complexes with satisfaction of customers in Tehran, Master's dissertation, South Azad University, Faculty of Physical Education, 7. (Persian).
Lan, Q. (2015, April). Aesthetic Reflection on PE Teaching Courseware Design. In 2nd International Conference on Civil, Materials and Environmental Sciences. Atlantis Press.
Mahony, D. F., Madrigal, R., & Howard, D. A. (2000). “Using the psychological commitment to team (PCT) scale to segment sport consumers based on loyalty”. Sport Marketing Quarterly,9(1), 15-25.
Majidi, C.H., Kashef, S.M., Ahadi, B., Rasoolazar, G. (2016). “The Factors Related to Beautification and joyfulness of university sport places on dormitory student's tendency toward physical activity”. Applied Research in Sport Management. 4, No.3,PP:29-39.
Mousavi, S.E., Elahi, A., & Hadavi, F. (1392). “Determine the validity and validity of Iranian version of attitudinal loyalty and behavioral loyalty athletes' questionnaires”. Northern Sports Management and Physiology, 1, 59-72. (Persian).
Nejat, H., & Khamoei, F. (1395). “The Effect of Communication Quality Dimensions on Behavioral Loyalty and Attitude of Customers of Iran Insurance Company”. Management of Organizational Culture, 14, 1101-1024. (Persian).
Nobakht, F., & Moharramzadeh, M. (2007). Engineering designing and building sports fields. First International Conference on Sports Engineering, p. 5. (Persian).
Pedragosa, V., & Correia, A. (2009). “Expectations, satisfaction and loyalty in health and fitness clubs”. International Journal of Sport Management and Marketing, 5(4), 450-464.
Pilus, A. M., & Hussin, H. (2013). “The Loyalty Attributes and Spectators’ Intentions to Watch Football Games: Case Study in Malaysia”. International Journal of Management Sciences and Business Research, 2(5).
Razavi, S.M.H., Hosseini, S.E., & Soleimani, M. (2013). Aesthetic aspects of consumer trends to sport facilities. A study sports management and motor behavior Mazandaran University, 8(16), 15-33. (Persian).
Ruiz-Molina, M. E., Gil-Saura, I., & Berenguer-Contrí, G. (2009). “Relational benefits and loyalty in retailing: an inter-sector comparison”. International Journal of Retail & Distribution Management, 37(6), 493-509.
Sajjadi, S.N., Bakhtiari, M., Seif Panahi, J. & Khatibi, A. (1392). “A Survey on the Satisfaction of Football Premier League Players with the Provision of Various Services”. Second International Congress on Science and Societies, 15th and 16th Nov. 1392, Iranian National Academy of Football. (Persian).
Shalikar, S. (1392). Investigating the Application of Architectural Aesthetic Elements in the Construction of Sporting Places. Master's thesis for Sport Management, Shomal University, Faculty of Physical Education and Sport Sciences. (Persian).
Soleimani, M., Hosseini, S.E., & Razavi, M.H. (1391). “Examining aesthetic dimensions in customer orientation towards sports facilities”. Research on Sport Management and Motor Behavior, 8 (16), 15-34. (Persian).
Wendel-Vos, W., Droomers, M. , Kremers, S., Brug J.,van Lenthe F.(2017), “Potential environmental determinants of physical activity in adults: a systematic review”,Journal of obesity reviews,8, pp 425-440
Vesel, P., & Zabkar, V. (2009). “Managing customer loyalty through the mediating role of satisfaction in the DIY retail loyalty program”. Journal of Retailing and consumer Services,16(5), 396-406.
Yang, S., & Zhu, Y. (2006). “Customer satisfaction theory applied in the housing industry: An empirical study of low-priced housing in Beijing”. Tsinghua Science & Technology, 11(6), 667-674.
کوهی کمالی دهکردی, بهنام, پورسلطانی زرندی, حسین, & آقایی, نجف. (1399). نقش وفاداری نگرشی در رابطة علّی زیباشناختی مجموعه های ورزشی با وفاداری رفتاری تماشاگران لیگ برتر والیبال ایران. فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, 9(3), 11-22. doi: 10.30473/arsm.2021.7387
MLA
بهنام کوهی کمالی دهکردی; حسین پورسلطانی زرندی; نجف آقایی. "نقش وفاداری نگرشی در رابطة علّی زیباشناختی مجموعه های ورزشی با وفاداری رفتاری تماشاگران لیگ برتر والیبال ایران". فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, 9, 3, 1399, 11-22. doi: 10.30473/arsm.2021.7387
HARVARD
کوهی کمالی دهکردی, بهنام, پورسلطانی زرندی, حسین, آقایی, نجف. (1399). 'نقش وفاداری نگرشی در رابطة علّی زیباشناختی مجموعه های ورزشی با وفاداری رفتاری تماشاگران لیگ برتر والیبال ایران', فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, 9(3), pp. 11-22. doi: 10.30473/arsm.2021.7387
VANCOUVER
کوهی کمالی دهکردی, بهنام, پورسلطانی زرندی, حسین, آقایی, نجف. نقش وفاداری نگرشی در رابطة علّی زیباشناختی مجموعه های ورزشی با وفاداری رفتاری تماشاگران لیگ برتر والیبال ایران. فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, 1399; 9(3): 11-22. doi: 10.30473/arsm.2021.7387