هدف این تحقیق طراحی مدل عوامل استراتژیک موثر در جذب و گسترش حامیان مالی در ورزشهای همگانی و قهرمانی استان ایلام بود. تحقیق حاضر ترکیبی از نوع متوالی-اکتشافی است.جامعهآماری در مرحله کیفی،صاحبنظران به تعداد 16 نفر و در مرحله کمی نیز 121 نفر از این صاحبنظران بود. ابزاراندازهگیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه-ساختیافته و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته بود.برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از تحلیل جهتگیری و در بخش کمی نیز از مدل معادلات ساختاری استفاده شد.نتایج بخش کیفی نشان داد که مقوله محوری تحقیق عوامل استراتژیک موثر در جذب و گسترش حامیان مالی در ورزشهای همگانی و قهرمانی استان ایلام بوده و شامل 122 کدباز و 19 زیرمقوله،عوامل زیرساختی،نیروی انسانی،عوامل اقتصادی،عوامل مدیریتی، عوامل دولتی،عوامل فرهنگی،عوامل رسانه-ای،عوامل حقوقی و قانونی،عوامل اجتماعی،عوامل سازمانی،عوامل سیاسی،تعامل با رسانهها،تربیت نیروی متخصص،اعطای تهسیلات به حامیان مالی،بهبودقوانین برای حامیان مالی،توسعه جذب حامی،بستر-سازی جذبحامی،مزایای حمایت مالی برای حامیان و مزایای حمایت مالی برای جامعه در قالب 5 مقوله اصلی شرایط علی،زمینهای،مداخلهگر، استراتژیها و پیامدها میباشد.یافتههای بخش کمی نیز نشان داد که شرایط علی(78/0=β،750/22=t)، زمینهای(28/0=β،34/4=t) و مداخلهگر (31/0=β،17/5=t) بر عوامل استراتژیک موثر در جذب و گسترش حامیان مالی تاثیرگذار است. موانع جذب و گسترش حامیان مالی بر استراتژیها (41/0=β،94/7=t) و استراتژیها بر پیامدها (86/0=β،81/41=t) تاثیر معناداری دارد. در نتیجه میتوان گفت شرایط علی، زمینهای و مداخلهگر میتواند بر عوامل استراتژیک موثر در جذب و گسترش حامیان مالی تاثیرگذار باشد و سازمانهای ورزشی و ذیربط این استان میتواند با تدوین استراتژیهای مناسب به پیامدهای مطلوب در زمینه افزایش جذب حامی مالی در ورزش این استان دست یابد.
Abed, A. (2016). “Identifying factors deterring sponsors from participating from sponsoring professional volleyball league clubs in the country”. World Scientific News, 55, 186-198.
Apostolopoulou, A., Papadimitriou, D. (2004). “Welcome home: Motivations and objectives of the 2004 grand national Olympic sponsor”. Sport MarketingQuarterly, 13: 180-192.
Bagheri, Hadi, Mersel, Bagher, Fahiminejad, Alireza, Rashid Lemir, Amin (2018), “Identification of Factors Affecting Sponsorship in Championship Sports (Case Study: North Khorasan Province)”, Iranian National Conference on Sport Science and Physical Education, Tehran. .(persian).
Bennett, G., Lachowetz, T. (2004). “Marketing to lifestyles: action sport and generation”. Sport Marketing Quarterly, 13: 239-243.
Crompton, J. (2004). “Conceptualization and Alternate Operationalizations of the Measurement of Sponsorship Effectiveness in Sport”. Leisure Studies, 23(3): 267-281.
Daneshfar, Mojtaba. (2006). “Identifying Effective Marketing Techniques in Monetization and Sponsorship Case Study: (Chess Federation)”, MSc Thesis, Islamic Azad University, Central Tehran Branch.
Drivdal, M. H., Nordahl, H. A., & Rønes H. (2018), “Sponsoring of professional cycling: what does it mean for stock prices?”, International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 19(1), 74-90.
Faed, Alireza (2010). “Strategic Assessment of Sport Support as a Marketing Relationship Tool in the Iranian Electronic Industry”, Masters Thesis Joint Degree in Marketing and E-Commerce, Tarbiat Modarres University.
GiKoo Y. (2004). “Sport sponsorship match-up effect on consumer based brand equity: an application of the schematic information process”. Doctoral degree dissertation, Florida State University.
Girginov, V. (2001). “Strategic relation and sport policy: The case of aerobic union and sport school federation Bulgaria”. Journal of sport management, 15: 173-194.
Green, M. (2007). “Olympic glory or grassroots development?: Sport policy priorities in Australia, Canada and the United Kingdom, 1960–2006”. The international journal of the history of sport, 24(7), 921-953.
Heerden , Van .(2005). “Factors Affecting Decision Making In South African Sport Sponsorship” ,Phd thesis, University of Pretoria.
Hemmatinejad, Mehrali, Banar, Noushin, Moradi Sharaf, Heshmatollah .(2016). “Analysis of Motivational Factors in Sport Support in Hamadan Province”, Applied Research in Sport Management, 19 (3), 89-77.(persian).
Hunter Jr, R. J., Shannon, J. H., & Lozada, H. R. (2017). “Business Crimes in Entertainment and Sports: A Primer and Discussion in the Subtext of the Olympics and International Sports”. Archives of Business Research–Vol, 5(12).
IEG .(2007). “IEG/Projection, Sponsorship growth to increase for fifth straight year”. Sponsorship Report Promo Issue, Jan: 1.
Jensen, J. A., & Cornwell, T. B (2017), “Why do marketing relationships end? Findings from an integrated model of sport sponsorship decision-making”, Journal of Sport Management, 31(4), 401-418.
Kassing, G. (2014). “Introduction to Recreation and Leisure”. Human Kinetic, p: 18.
Kolah, A. (2003). “Maximizing the Value of Sponsorship”. Sport Business GroupLimited Publication, 14(3): 136-142.
Koo, J., & Lee, Y .(2019). “Sponsor-event congruence effects: The moderating role of sport involvement and mediating role of sponsor attitudes”, Sport Management Review, 22(2), 222-234.
Kubacki, K., Hurley, E., & Rundle-Thiele, S. R. (2018). “A systematic review of sports sponsorship for public health and social marketing”. Journal of Social Marketing, 8(1), 24-39.
Martin, D. S., Bourdeau, B. L., & Stephan, J. (2020). “Measuring the effectiveness of facility naming rights sponsorships”. Journal of Business Research, 110, 51-64.
Maxwell, H., Lough, N. (2009). “Signage VS. No signage: an analysis of sponsorship recognition an women's college basketball”. Sport MarketingQuarterly, 18: 188-198.
Mull, R. F., Bayless, K. G., & Jamieson, L. M. (2005). “Recreational sport management”.
Rahbari, Somayeh. (2012). “Sport Marketing in the New Age, Sport Science Research Conference”, Islamic Azad University of Khorasgan. P. 22. .(persian).
Rajabi, A. G., Talebpour, M., Martinent, G., Bodet, G., & Kafashpor, A. (2020). “A multidimensional conceptualization of the sponsor-sponsee fit in sport”. Managing Sport and Leisure, 1-23.
Rajabzadeh, R., Talebpoor, M., Mirzapour, A. (2017). “Examining Effective Factors on Spectators’ Attendance in Volleyball Premier League: A Case Study of Mazandaran Spectators”. Sport Management and Development, 6(2), 141-156. doi: 10.22124/jsmd.2018.2721.
Rashidlamir, A., khabiri, M., goodarzi, M., jalali, M. (2017). “Modeling of Organizational InternalFactors Affecting Attracting Sponsors to Wrestling in Iran”. Sport Physiology & Management Investigations, 9(2), 85-99. .(persian).
Ruth, J., Simonin, B. (2003). “Brought to you by brand A and brand B: Investigating multiple sponsors influence on consumers attitudes toward sponsored events”. Journal of Advertising, 32(3): 19-30.
Seyed Bagheri S M, Sharifian E.(2017). “Identifying and prioritizing barriers to sponsorship of private companies of sport of champions”. JRSM, 7 (13) :55-66
Shank, M.D. (2009). “Sport marketing: A strategic perspective”. 4th ed. UpperSaddle River, NJ:Pearson Education.
Shilbury, D., Deane, J., Kellett, P. (2010). “Sport management in Australia: An organizational overview, Melbourne, Australia”. Strategic sport management, 9(4): 89-99.
Sotiriadou, K., Shilbury, D., Quick, S. (2012). “The attraction, retention/transition, and nurturing process of sport development: some Australian evidence”. Journal of Sport Management, 22: 247-272.
Stotlar, D.K. (2005). “Developing successful sport sponsorship plans”. 2nd ed.Morgantown, WV: Fitness Information Technology.
Weight, E., Taylor, K., Cuneen, J. (2010).”Corporate motives for sport sponsorship at mid-major collegiate athletic departments”. Journal of Issues inIntercollegiate Athletics, 3: 119-130.
زردشتیان, شیرین. (1399). طراحی مدل عوامل استراتژیک موثر در جذب و گسترش حامیان مالی در ورزشهای همگانی و قهرمانی استان ایلام. فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, 9(3), 23-40. doi: 10.30473/arsm.2021.7388
MLA
شیرین زردشتیان. "طراحی مدل عوامل استراتژیک موثر در جذب و گسترش حامیان مالی در ورزشهای همگانی و قهرمانی استان ایلام". فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, 9, 3, 1399, 23-40. doi: 10.30473/arsm.2021.7388
HARVARD
زردشتیان, شیرین. (1399). 'طراحی مدل عوامل استراتژیک موثر در جذب و گسترش حامیان مالی در ورزشهای همگانی و قهرمانی استان ایلام', فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, 9(3), pp. 23-40. doi: 10.30473/arsm.2021.7388
VANCOUVER
زردشتیان, شیرین. طراحی مدل عوامل استراتژیک موثر در جذب و گسترش حامیان مالی در ورزشهای همگانی و قهرمانی استان ایلام. فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, 1399; 9(3): 23-40. doi: 10.30473/arsm.2021.7388