طراحی مدل عوامل استراتژیک موثر در جذب و گسترش حامیان مالی در ورزش‌های همگانی و قهرمانی استان ایلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی، ایران

چکیده

هدف این تحقیق طراحی مدل عوامل استراتژیک موثر در جذب و گسترش حامیان مالی در ورزش‌های همگانی و قهرمانی استان ایلام بود. تحقیق حاضر ترکیبی از نوع متوالی-اکتشافی است.جامعه‌آماری در مرحله کیفی،صاحب‌نظران به تعداد 16 نفر و در مرحله کمی نیز 121 نفر از این صاحبنظران بود. ابزار‌اندازه‌گیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه-ساخت‌یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق‌ساخته بود.برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از تحلیل جهت‌گیری و در بخش کمی نیز از مدل معادلات ساختاری استفاده شد.نتایج بخش کیفی نشان داد که مقوله محوری تحقیق عوامل استراتژیک موثر در جذب و گسترش حامیان مالی در ورزش‌های همگانی و قهرمانی استان ایلام بوده و شامل 122 کدباز و 19 زیرمقوله،عوامل زیرساختی،نیروی انسانی،عوامل اقتصادی،عوامل مدیریتی، عوامل دولتی،عوامل فرهنگی،عوامل رسانه-ای،عوامل حقوقی و قانونی،عوامل اجتماعی،عوامل سازمانی،عوامل سیاسی،تعامل با رسانه‌ها،تربیت نیروی متخصص،اعطای تهسیلات به حامیان مالی،بهبودقوانین برای حامیان مالی،توسعه جذب حامی،بستر-سازی ‌جذب‌حامی،مزایای حمایت مالی برای حامیان و مزایای حمایت مالی برای جامعه در قالب 5 مقوله اصلی شرایط علی،زمینه‌ای،مداخله‌گر، استراتژی‌ها و پیامدها می‌باشد.یافته‌های بخش کمی نیز نشان داد که شرایط علی(78/0=β،750/22=t)، زمینه‌ای(28/0=β،34/4=t) و مداخله‌گر (31/0=β،17/5=t) بر عوامل استراتژیک موثر در جذب و گسترش حامیان مالی تاثیرگذار است. موانع جذب و گسترش حامیان مالی بر استراتژی‌ها (41/0=β،94/7=t) و استراتژی‌ها بر پیامدها (86/0=β،81/41=t) تاثیر معناداری دارد. در نتیجه می‌توان گفت شرایط علی، زمینه‌ای و مداخله‌گر می‌تواند بر عوامل استراتژیک موثر در جذب و گسترش حامیان مالی تاثیرگذار باشد و سازمان‌های ورزشی و ذی‌ربط این استان می‌تواند با تدوین استراتژی‌های مناسب به پیامدهای مطلوب در زمینه افزایش جذب حامی مالی در ورزش این استان دست یابد.

کلیدواژه‌ها


  • Abed, A. (2016). “Identifying factors deterring sponsors from participating from sponsoring professional volleyball league clubs in the country”. World Scientific News, 55, 186-198.
  • Apostolopoulou, A., Papadimitriou, D. (2004). “Welcome home: Motivations and objectives of the 2004 grand national Olympic sponsor”. Sport Marketing Quarterly, 13: 180-192.
  • Bagheri, Hadi, Mersel, Bagher, Fahiminejad, Alireza, Rashid Lemir, Amin (2018), “Identification of Factors Affecting Sponsorship in Championship Sports (Case Study: North Khorasan Province)”, Iranian National Conference on Sport Science and Physical Education, Tehran. .(persian).
  • Bennett, G., Lachowetz, T. (2004). “Marketing to lifestyles: action sport and generation”. Sport Marketing Quarterly, 13: 239-243.
  • Crompton, J. (2004). “Conceptualization and Alternate Operationalizations of the Measurement of Sponsorship Effectiveness in Sport”. Leisure Studies, 23(3): 267-281.
  • Daneshfar, Mojtaba. (2006). “Identifying Effective Marketing Techniques in Monetization and Sponsorship Case Study: (Chess Federation)”, MSc Thesis, Islamic Azad University, Central Tehran Branch.
  • Drivdal, M. H., Nordahl, H. A., & Rønes H. (2018), “Sponsoring of professional cycling: what does it mean for stock prices?”, International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 19(1), 74-90.
  • Faed, Alireza (2010). “Strategic Assessment of Sport Support as a Marketing Relationship Tool in the Iranian Electronic Industry”, Masters Thesis Joint Degree in Marketing and E-Commerce, Tarbiat Modarres University.
  • GiKoo Y. (2004). “Sport sponsorship match-up effect on consumer based brand equity: an application of the schematic information process”. Doctoral degree dissertation, Florida State University.
  • Girginov, V. (2001). “Strategic relation and sport policy: The case of aerobic union and sport school federation Bulgaria”. Journal of sport management, 15: 173-194.
  • Green, M. (2007). “Olympic glory or grassroots development?: Sport policy priorities in Australia, Canada and the United Kingdom, 1960–2006”. The international journal of the history of sport, 24(7), 921-953.
  • Heerden , Van .(2005). “Factors Affecting Decision Making In South African Sport Sponsorship” ,Phd thesis, University of Pretoria.
  • Hemmatinejad, Mehrali, Banar, Noushin, Moradi Sharaf, Heshmatollah .(2016). “Analysis of Motivational Factors in Sport Support in Hamadan Province”, Applied Research in Sport Management, 19 (3), 89-77.(persian).
  • Hunter Jr, R. J., Shannon, J. H., & Lozada, H. R. (2017). “Business Crimes in Entertainment and Sports: A Primer and Discussion in the Subtext of the Olympics and International Sports”. Archives of Business Research–Vol, 5(12).
  • IEG .(2007). “IEG/Projection, Sponsorship growth to increase for fifth straight year”. Sponsorship Report Promo Issue, Jan: 1.
  • Jensen, J. A., & Cornwell, T. B (2017), “Why do marketing relationships end? Findings from an integrated model of sport sponsorship decision-making”, Journal of Sport Management, 31(4), 401-418.
  • Kassing, G. (2014). “Introduction to Recreation and Leisure”. Human Kinetic, p: 18.
  • Kolah, A. (2003). “Maximizing the Value of Sponsorship”. Sport Business Group Limited Publication, 14(3): 136-142.
  • Koo, J., & Lee, Y .(2019). “Sponsor-event congruence effects: The moderating role of sport involvement and mediating role of sponsor attitudes”, Sport Management Review, 22(2), 222-234.
  • Kubacki, K., Hurley, E., & Rundle-Thiele, S. R. (2018). “A systematic review of sports sponsorship for public health and social marketing”. Journal of Social Marketing, 8(1), 24-39.
  • Martin, D. S., Bourdeau, B. L., & Stephan, J. (2020). “Measuring the effectiveness of facility naming rights sponsorships”. Journal of Business Research110, 51-64.
  • Maxwell, H., Lough, N. (2009). “Signage VS. No signage: an analysis of sponsorship recognition an women's college basketball”. Sport Marketing Quarterly, 18: 188-198.
  • Mull, R. F., Bayless, K. G., & Jamieson, L. M. (2005). “Recreational sport management”.
  • Rahbari, Somayeh. (2012). “Sport Marketing in the New Age, Sport Science Research Conference”, Islamic Azad University of Khorasgan. P. 22. .(persian).
  • Rajabi, A. G., Talebpour, M., Martinent, G., Bodet, G., & Kafashpor, A. (2020). “A multidimensional conceptualization of the sponsor-sponsee fit in sport”. Managing Sport and Leisure, 1-23.
  • Rajabzadeh, R., Talebpoor, M., Mirzapour, A. (2017). “Examining Effective Factors on Spectators’ Attendance in Volleyball Premier League: A Case Study of Mazandaran Spectators”. Sport Management and Development, 6(2), 141-156. doi: 10.22124/jsmd.2018.2721.
  • Rashidlamir, A., khabiri, M., goodarzi, M., jalali, M. (2017). “Modeling of Organizational InternalFactors Affecting Attracting Sponsors to Wrestling in Iran”. Sport Physiology & Management Investigations, 9(2), 85-99. .(persian).
  • Ruth, J., Simonin, B. (2003). “Brought to you by brand A and brand B: Investigating multiple sponsors influence on consumers attitudes toward sponsored events”. Journal of Advertising, 32(3): 19-30.
  • Seyed Bagheri S M, Sharifian E.(2017). “Identifying and prioritizing barriers to sponsorship of private companies of sport of champions”. JRSM, 7 (13) :55-66
  • Shank, M.D. (2009). “Sport marketing: A strategic perspective”. 4th ed. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  • Shilbury, D., Deane, J., Kellett, P. (2010). “Sport management in Australia: An organizational overview, Melbourne, Australia”. Strategic sport management, 9(4): 89-99.
  • Sotiriadou, K., Shilbury, D., Quick, S. (2012). “The attraction, retention/transition, and nurturing process of sport development: some Australian evidence”. Journal of Sport Management, 22: 247-272.
  • Stotlar, D.K. (2005). “Developing successful sport sponsorship plans”. 2nd ed. Morgantown, WV: Fitness Information Technology.
  • Weight, E., Taylor, K., Cuneen, J. (2010).”Corporate motives for sport sponsorship at mid-major collegiate athletic departments”. Journal of Issues in Intercollegiate Athletics, 3: 119-130.