پتانسیل رقابتی کالاهای ورزشی ایران و کشورهای منتخب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه، ایران.

2 2. استاد اقتصاد دانشکده اقتصاد دانشگاه مازندران

چکیده

در طی دهه‌های اخیر صنعت ورزش به عنوان یکی از صنایع نوین، در اقتصاد بین-المللی نقش مولدی ایفا نموده و برای سرمایه گذاری‌های کلان اقتصادی بیش از پیش برای هر کشوری تأثیرگذار بوده است. مزیت نسبی کالاهای ورزشی از موارد مذکور در این زمینه به شمار می‌رود. برای تعیین مهم‌ترین شرکای تجاری ایران از سهم تجاری کشورها در زمینه کالاهای ورزشی در طی 5 سال استفاده شد. سپس با استفاده از شاخص‌های مزیت نسبی آشکار متقارن، لافای، بالاسا (صادرات) و شاخص پرودمن و ردینگ مزیت نسبی هر یک از کشورها مورد بررسی قرار گرفت. به طور میانگین کشورهای بلغارستان و اتریش در شاخص لافای، کشور چین در صادرات کفش، پوشاک و کالاهای متفرقه و کشور آلمان در صادرات قایق و تفنگ‌های ورزشی بالاترین مزیت رقابتی را بر مبنای شاخص بالاسا و شاخص مزیت نسبی آشکار متقارن داشتند. شاخص پرودمن و ردینگ هم نشان داد که کشور اندونزی در صادرات کفش؛ ایران در صادرات پوشاک؛ هلند در صادرات قایق؛ آلمان در صادرات تفنگ و کره در صادرات کالاهای متفرقه بالاترین مزیت رقابتی را به خود اختصاص دادند.

کلیدواژه‌ها


  • Acharya, C. Ram, Analyzing International Trade Patterns: Comparative Advantage for the World’s Major Economies. Journal of Comparative International Managemen. (2008); 11(2): 33-53.
  • Balassa, Trade Liberalization, and Revealed Comparative Advantage, The Manchester. School of Economic and Social Studie. (1965):99-123.
  • Sharifian, MH. Yousefi and K.Ghahraman Tabrizi, Comparison Internal-sector Barriers for competition with foreign products in Iran sports industry, Applied Research in Sport Management. (2016);5(1);73-82.
  • Askarian, H. Asgharpour and R. Sarlab, Investigation of the comparative advantage of Iran's export of sports goods , Research Journal of Motor Behavior and Sports Management. (2017); 23: 26-15.
  • Askarian Asgharpour H. Sarlab R, Structural, Competitive and National Changes in Iran's Sports Goods, Sports Management Studies. (2017); 35; 82-67.
  • Ran, X. Zhang, Financial competitiveness evaluation on sporting  goods  listed enterprises: A China study, African Journal of BusinessManagement.(2011);5(17): 7404- 740.
  • AsKarpour Kabir, Hari R. Hamid Jalaei Esfandabadi, Seyed Abdolmajid. Investigation of the comparative advantage of Iranian natural honey using the cost index of domestic resources, Agricultural Economics. (2016);2(9); 101-87.
  • Hatef, M. Daneshvar Kakhki and A. Sarvari. Study of the relative export advantage of Iran's major horticultural products and forecasting its characteristics, Journal of Economics and Agricultural Development. (2013);25(2): 236-227.
  • M.V. Sachithra and G. Sajeevi A.C. Comparative Advantage in International Trade: A Study Based on Leading Exports in Sri Lanka. (2014).
  • Gupta and H. Kumar, Revealed Comparative Advantage: An Analysis of Exports of Rwanda. Journal of Economics and Finance. (2017); (8)3: 69-76.
  • R. Khodadadi, S. Masoumzadeh, A. Faridfathi and M. Faridfathi, Investigation of the convergence of imports of sports goods in Iran: panel data approach, Journal of Sports Management and Development. (2017); 3 (15); 115-99.
  • Sadeghi, S. Kashker and G. Kargar, Mixed elements of P5 sports marketing in the production of Iranian sportswear, Master's thesis in Physical Education and Sports Science (Sports Management, Tehran: Allameh Tabatabai University. (2012).
  • Sarlab, The effect of inflation environment on Exchange Rate Pass-Through on Import Price Index of Iran Sports Goods, PHD thesis. University of Tabriz, Tabriz, (2018),3.  
  • Rahmani, Macroeconomics. Tehran. Baradaran Publications;(2004). 55.
  • Maslova, N. Zaruk, c. Fuchs and M. Avdeev, Competitiveness of Agricultural Products in the Eurasian Economic Union, Agriculture. (2019); 9: 1-14.
  • P. Riandi, Indonesian Comparative Advantage Entering the ASEAN Economic Community. Jurnal Ekonomi dan Studi Pembangunan. (2017); 9(1);87-101.
  • Sen, Research on the International Trade of Global Sport Goods Industry. Harbin Sport University.20.