با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت ورزشی دانشگاه تبریز

2 دانشگاه تبریز- عضو هیئت علمی - گروه مدیریت ورزشی- رئیس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی

3 عضو هیات علمی دانشگاه تبریز

4 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازاریابی شبکه‌ای بر برند ارتقاء و نگهداشت کالا‌‌‌های ورزشی خارجی انجام گردید. که از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی است. جامعه‌ی آماری این پژوهش، شامل کلیه استفاده‌کنندگان کالای ورزشی خارجی در شهر تبریز و ارومیه است. از این رو نمونه‌ها به دلیل محدود بودن جامعه آماری، مشتمل بر 200 نفر و به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از دو پرسشنامه استاندارد بازاریابی‌ شبکه‌ای و ارتقاء و نگهداشت برند استفاده و در بین آزمودنی‌‌‌‌‌‌‌ها توزیع گردید و روایی آن‌ها توسط 10 نفر از متخصصان مدیریت بازاریابی مورد تایید قرار گرفت و پایایی کل ابزار توسط آلفای کرونباخ 95/0 گزارش شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش آمار توصیفی و برای آزمون فرضیات از روش همبستگی و رگرسیون گام‌به‌گام در محیط نرم‌افزار 22spss مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین بازاریابی شبکه‌ای و ارتقاء و نگهداشت برند همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. و همچنین بین مولفه‌‌‌‌های بازاریابی شبکه‌ای از جمله اعتماد، لذت، سهولت استفاده، طرح سودهی ویژه با ارتقاء و نگهداشت برند همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. در مجموع مولفه سهولت استفاده از بازاریابی شبکه‌ای و لذت از بازاریابی شبکه‌ای به مدل پیش‌بینی تغییرات واریانس ارتقاء و نگهداشت برند وارد شد و این دو مولفه به میزان 38 درصد از تعییرات واریانس ارتقاء و نگهداشت برند را توجیه می‌کند، در واقع این نتایج بیانگر آن است که به میزان 38 درصد ارتقاء و نگهداشت کالای ورزشی خارجی وابسته به سهولت استفاده و لذت استفاده از بازاریابی شبکه‌ای است.

کلیدواژه‌ها

- Anne T. Coughlan, Kent Grayson. (2001). “Network marketing Organizations: Compensation Plans, retail network growth, and profitability”, Intern-J. of Research in Marketing 15, 401-426.
- Barhoui, Shahbaz and Hashimi, Abolhassan. (2014). New marketing methods and their approaches, Iranian site manager. https://modiriran.ir. (in persian)
- Boo S. Busser J. Baloglu S. (2009). “A model of customer-based brand equity and its application to multiple destinations”. Tourism Management, 30,219-231.
- Dehdashti, Zohreh, Jafarzadeh Kanari, Mehdi and Bakhshizadeh, Alireza. (2012). “Investigating the view of brand social identity and its effect on brand loyalty development (Case study: Kaleh Dairy Products Company)”. Journal of Modern Marketing Research, Volume 2, Number 2, Serial Issue (5), pp. 106-87. (in persian)
- FardSarabi, Somayeh. (2015) A Study of the Impact of Top Global Marketing Companies on Product Sales [MSc], School of Management, Department of Business Management, Internal Business Orientation, Islamic Azad University, Central Branch of Tehran. (in persian)
-Tejari, Farshad; Nasr Isfahani, Davood; Majidi, Nima. (2014). “Sports Brands”, first edition, Tehran: Hatami Publications, p. 9. (in persian)
-Issock, P. B. I., Roberts-Lombard, M., & Mpinganjira, M. (2020). “The importance of customer trust for social marketing interventions: a case of energy-efficiency consumption”. Journal of Social Marketing.
-Išoraitė, M. (2020). “NETWORK MARKETING FEATURES: FROM THEORY TO PRACTICE”. Ecoforum Journal, 9(2).
- Jalali Farahani, Majid. (2013). “The effect of marketing mix elements on brand equity in sports services”, Applied Research in Sports Management, Second Year, No. 2, pp. 11-20. (in persian)
- Kashkar, Sara; Salman, Zahra; Ajbari, Jaleh. (2013). “The relationship between satisfaction and loyalty with the characteristics of "domestic and foreign sportswear" in women bodybuilding athletes”, Journal of Sports Management, Volume 5, Number 3, pp. 117-136. (in persian)
- Kheiri, Bahram. Samiei Nasr, Mahmoud and Azimpour, Mohammad. (2013), “Emotional dependence of consumers on brand: prerequisites and results”, Journal of Marketing Management. No. 20. Pp. 65-50. (in persian)
- Kumar, A., Lee, H. J., & Kim, Y. K. (2009). “Indian consumers' purchase intention toward a United States versus local brand”. Journal of Business Research, 62(5), 521-7.
- Kyung Hee, N. W, Hallym, S. Y and Marshall, R. (2007). “Why Not Buy the Leading Brand? A Preliminary Investigation of the Dynamics of Brand Choice Advances” in Consumer Research, Volume 34, pp. 628-629.
- Moghimi, Mohammad; Ramadan, Majid. (2011). Taken from 12 volumes of Management Research Book; Rahdan Publications, Tehran, third edition.
- Nedra, B. A., Hadhri, W., & Mezrani, M. (2019). “Determinants of customers' intentions to use hedonic networks: The case of Instagram”. Journal of Retailing and Consumer Services, 46, 21-32.
- Punj, G. N., Hillyer, C. L. (2004). “A cognitive model of customer-based brand equity for frequently purchased products: Conceptual framework and empirical results”. Journal of Consumer Psychology, 14(1/2), 124–131.
- Ranjbarian, Bahram; Khorsandnejad, Arezoo; Abdollahi, Seyedeh Masoumeh. (2013). “The Relationship between Advertising Effectiveness and Brand Value: A Study of Samsung Home Appliance Advertising”, Business Management Perspective, No. 14, Summer, pp. 90-75. (in persian)
- Reavis, Adrienne. (2014). The Misunderstanding of Multi-Level Marketing, A Senior Thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for graduation in the Honors Program Liberty University, Spring 2014.
- Research Institute of Economy tact. (2013). Multi-level marketing and pyramid schemes, an opportunity and a threat, Tadbir Eghtesad Research Institute Publications, Tehran, first edition, p. 150. (in persian)
- Rosta, Ahmad; Venus, Davar; Referee Ebrahimi, Abdul Hamid. (2012). Marketing Management, Organization for the Study and Compilation of University Humanities Books (Samat), Tehran, 16th Edition, p. 420. (in persian)
- Salehi, Seyed Alireza; Khatami Nejad, Hamed; Karimi Rad, Ali. (2012). “Investigating the Understanding of the Role of Advertising Costs and Sales Promotion in Brand Loyalty”, Journal of Quantitative Studies in Management, Volume 3, Number 2, pp. 62-45. (in persian)
- Sani Hosseini, Mustafa. (2013). Identifying the factors affecting the application of network marketing in network stores [MSc], Islamic Azad University, Central Tehran Branch, School of Management. (in persian)
- Sarlak, Alireza. (2012). Evaluation of Factors Determining the Special Value of the Name and Trademark of Financial Institutions (Case Study: Mizan Financial and Credit Institution), 4th International Conference on Banking Services Marketing, p. 13. (in persian)
- Shafiee, Saba; Loloui, Keyvan; Taharian, Tina. (2016). A Study of Network Marketing or Network Marketing in Iran, 7th International Conference on Economics and Management, pp. 19-1. (in persian)
- Shirkhodaei, Meysam; Nouripoor, Amir Hossein; Shariati, Fatemeh. (2014). “Explaining the role of factors related to the selected marketing mix in the intention to buy the national brand”, Dirit Brand Quarterly, No. 1, pp. 147-127. (in persian)
- Sihite, J., Harun, T. W., & Nugroho, A. (2016). “The Low Cost Airline Consumer Price Sensitivity: An Investigation on the Mediating Role of Promotion and Trust in Brand”. International Research Journal of Business Studies, 7(3).
- Wang, Hong. (2016). “Study on the Impact of Sport-Event Sponsoring Brand Crises Attribution on Sport-Event Brand Evaluation Moderating Role of Brand Relationship Norms”. SSRN Electronic Journal, doi: 10. 2139/ssrn. 2884923.
- Zhang, J. (2018). “Strategy of sports brand network marketing on the basis of brand image promotion. In 2018 International Conference on Management, Economics”, Education and Social Sciences (MEESS 2018) (pp. 37-42). Atlantis Press