محمدحسن فردوسی؛ محسن اسمعیلی؛ طهماسب شیروانی
چکیده
هدف از انجام تحقیق حاضر طراحی الگویی به منظور شناخت عوامل موثر بر مشارکت صنایع استان خوزستان در عرصه ورزش قهرمانی بود. جامعه آماری تحقیق را صاحبنظران و متخصصان آگاه به موضوع اعم از مدیران و کارشناسان اقتصادی و ورزشی، اساتید دانشگاه تشکیل میدادند. برای جمعآوری دادهها از نمونهگیری نظری و مصاحبههای نیمه سازمان یافته به تعداد ...
بیشتر
هدف از انجام تحقیق حاضر طراحی الگویی به منظور شناخت عوامل موثر بر مشارکت صنایع استان خوزستان در عرصه ورزش قهرمانی بود. جامعه آماری تحقیق را صاحبنظران و متخصصان آگاه به موضوع اعم از مدیران و کارشناسان اقتصادی و ورزشی، اساتید دانشگاه تشکیل میدادند. برای جمعآوری دادهها از نمونهگیری نظری و مصاحبههای نیمه سازمان یافته به تعداد 23 نفر و برای تحلیل دادهها از نظریه داده بنیاد استفاده گردید. جهت تحلیل و کدگذاری دادهها از روش کدگذاری سه مرحله ای باز، محوری و انتخابی به وسیله نرم افزار مکسکیودا استفاده شد. نتایج نشان داد در فرایند کدگذاری باز در مجموع تعداد 368 کد اولیه غیرتکراری ایجاد شد. این کدها بر اساس مشابهت موضوعی در قالب 35 مفهوم قرار گرفتند. این مفاهیم عبارت بود از مشتریگرایی، بازارمحوری، هویت، آمار و اطلاعات، مستندات، هوادارگرایی، محیط، حضور رقبا، تصویر نامطلوب ورزش قهرمانی، کیفیت ورزش قهرمانی، فرهنگ ورزش، عوامل سیاسی، ساختار، امکانات و فضاها، رسانه و ارتباطات، سیستم بازاریابی، نیروی انسانی، توسعه اهداف، راهبردهای تجاری ورزشی، بازخورد حمایت های گذشته، مسائل مالی و اقتصادی، نگرش، عملکرد ورزشی، حقوقی-قانونی، مدیریت، تناسب، ارتباطات، شفافیت، پاسخگویی و تعهد، استراتژی و برنامه، نظارت و کنترل، عوامل انگیزشی برای صنایع، تبلیغات و حق پخش، آموزش، برندسازی، انگیزش. در نهایت مدل تحقیق در قالب مقوله های اصلی شرایط علی، عوامل مداخله گر، عوامل زمینه ای، پدیده محوری، راهبردها و پیامدها ترسیم و به تاٌیید 5 نفر از نمونههای تحقیق در قالب یک گروه کانونی قرار گرفت.
سجاد قدمی؛ یعقوب بدری آذرین؛ وجیهه جوانی؛ پژمان احمدی مقدم
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازاریابی شبکهای بر برند ارتقاء و نگهداشت کالاهای ورزشی خارجی انجام گردید. که از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی است. جامعهی آماری این پژوهش، شامل کلیه استفادهکنندگان کالای ورزشی خارجی در شهر تبریز و ارومیه است. از این رو نمونهها به دلیل محدود بودن جامعه آماری، مشتمل بر 200 نفر و به صورت نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازاریابی شبکهای بر برند ارتقاء و نگهداشت کالاهای ورزشی خارجی انجام گردید. که از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی است. جامعهی آماری این پژوهش، شامل کلیه استفادهکنندگان کالای ورزشی خارجی در شهر تبریز و ارومیه است. از این رو نمونهها به دلیل محدود بودن جامعه آماری، مشتمل بر 200 نفر و به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد بازاریابی شبکهای و ارتقاء و نگهداشت برند استفاده و در بین آزمودنیها توزیع گردید و روایی آنها توسط 10 نفر از متخصصان مدیریت بازاریابی مورد تایید قرار گرفت و پایایی کل ابزار توسط آلفای کرونباخ 95/0 گزارش شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و برای آزمون فرضیات از روش همبستگی و رگرسیون گامبهگام در محیط نرمافزار 22spss مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین بازاریابی شبکهای و ارتقاء و نگهداشت برند همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. و همچنین بین مولفههای بازاریابی شبکهای از جمله اعتماد، لذت، سهولت استفاده، طرح سودهی ویژه با ارتقاء و نگهداشت برند همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. در مجموع مولفه سهولت استفاده از بازاریابی شبکهای و لذت از بازاریابی شبکهای به مدل پیشبینی تغییرات واریانس ارتقاء و نگهداشت برند وارد شد و این دو مولفه به میزان 38 درصد از تعییرات واریانس ارتقاء و نگهداشت برند را توجیه میکند، در واقع این نتایج بیانگر آن است که به میزان 38 درصد ارتقاء و نگهداشت کالای ورزشی خارجی وابسته به سهولت استفاده و لذت استفاده از بازاریابی شبکهای است.
علی کریمی فیروزجایی؛ کورش کریمی
چکیده
آرمها از رمزگانهای نشانهای نوشتاری و تصویری ساخته میشوند تا بتوانند برای هر سازمانی هویتساز باشند، یعنی به این منظور که آرم نشانه چیزی، کسی یا سازمانی شود، رمزگان نوشتاری یا تصویری، نشان، نماد یا چیزی باید به وسیله طراح یا طراحان آرم انتخاب یا طراحی شود. هر رشته ورزشی دارای یک جایگاه و موقعیت مشخص و نیز دارای مخاطبان و هواداران ...
بیشتر
آرمها از رمزگانهای نشانهای نوشتاری و تصویری ساخته میشوند تا بتوانند برای هر سازمانی هویتساز باشند، یعنی به این منظور که آرم نشانه چیزی، کسی یا سازمانی شود، رمزگان نوشتاری یا تصویری، نشان، نماد یا چیزی باید به وسیله طراح یا طراحان آرم انتخاب یا طراحی شود. هر رشته ورزشی دارای یک جایگاه و موقعیت مشخص و نیز دارای مخاطبان و هواداران خاص خود است که تثبیت و ارتقای این موقعیت، حفظ جمعیت فعال و هوادار فعلی و گسترش نفوذ و جذب مخاطبان آن رشته ورزشی مستلزم داشتن یک آرم یا لوگویی است تا بتواند در کوتاهترین زمان بیشترین اثر را در بیننده بگذارد. و البته باید خاطرنشان کرد که در این مطالعهی تطبیقی مشخص گشت که برخی از آرمهای فدراسیونهای ملی ما از این خصیصه برخوردار نبوده و لازم است که جهت تقویت این کانال ارتباطی یا به عبارتی آرم به مثابه پل ارتباطی میان نهاد رسمی فدراسیون و بستر اجتماعی ارائه آن تغییراتی در این زمینه داده شود.
امیر رحیمی؛ هاشم کوزه چیان
چکیده
تغییرات سریع در فناوری و شرایط محیطی امروز، بنگاههای ورزشی را مجبور ساخته تا با کاربست قابلیتها و منابع، خود را با شرایط جدید بازار تطابق داده و به عملکرد بالاتری دست یابند. بر همین اساس، هدف این پژوهش بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی، نوآوری و یادگیری بر عملکرد بنگاههای کوچک و متوسط ورزشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارآفرینان ...
بیشتر
تغییرات سریع در فناوری و شرایط محیطی امروز، بنگاههای ورزشی را مجبور ساخته تا با کاربست قابلیتها و منابع، خود را با شرایط جدید بازار تطابق داده و به عملکرد بالاتری دست یابند. بر همین اساس، هدف این پژوهش بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی، نوآوری و یادگیری بر عملکرد بنگاههای کوچک و متوسط ورزشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارآفرینان فعال در زمینههای مرتبط با صنعت ورزش (تولید و خدمات) است که تعداد 169 نفر بهعنوان نمونه آماری با فرمول کوکران و به روش تصادفی انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه به عنوان ابزارگردآوری اطلاعات استفاده شده است. ضمناً تحلیل مدل این پژوهش از روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار لیزرل انجام گرفته است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که هر یک از قابلیتهای بازاریابی، نوآوری و یادگیری تأثیر مستقیم و معناداری بر عملکرد بنگاههای ورزشی دارند. بنابراین، قابلیت های بازاریابی، نوآوری و یادگیری می توانند بهعنوان عامل اساسی در کسب مزیت رقابتی و عملکرد بنگاههای ورزشی شناخته شوند.
شهروز کیهان؛ رضا نیک بخش؛ ابوالفضل فراهانی؛ علی محمد صفانیا؛ محسن باقریان فرح آبادی
چکیده
تحقیق حاضر به منظور مدل توسعه کسبوکارهای ورزشی با رویکرد تجارت الکترونیک انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر روششناسی، از نوع مطالعات آمیخته (کمی و کیفی) است. جامعه آماری شامل خبرگان و متخصصین مدیریت ورزشی آشنا به حوزه کسب و کار و تجارت الکترونیک بودند. از روشهای نمونهگیری هدفمند و شاخص اشباع نظری نسبت به نمونهگیری اقدام شد و با 24 ...
بیشتر
تحقیق حاضر به منظور مدل توسعه کسبوکارهای ورزشی با رویکرد تجارت الکترونیک انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر روششناسی، از نوع مطالعات آمیخته (کمی و کیفی) است. جامعه آماری شامل خبرگان و متخصصین مدیریت ورزشی آشنا به حوزه کسب و کار و تجارت الکترونیک بودند. از روشهای نمونهگیری هدفمند و شاخص اشباع نظری نسبت به نمونهگیری اقدام شد و با 24 نفر از کارشناسان و خبرگان مصاحبه انجام گرفت. ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲ رواﻳﻲ در بخش کیفی، تکنیک دلفی سه مرحلهای بکار گرفته شد، بدین صورت که یافتههای ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮای ﻣﺸﺎرﻛﺖﻛﻨﻨﺪﮔﺎن اراﺋﻪ و ﻣﺘﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺗﻮﺳﻂ آنها و طی سه مرحله ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮات آنها اﻋﻤﺎل ﺷﺪ. برای تائید ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ از روش بازآزمایی استفاده و نتایج نشان داد رابطه درصد توافق درون موضوعی برابر است با 92/0 که مناسب میباشد. پس از شناسایی عوامل موثر بر توسعه کسبوکارهای ورزشی با رویکرد تجارت الکترونیک عوامل در جدولی ماتریسی بهصورت پرسشنامه تنظیم و در اختیار نمونه تحقیق قرار گرفت و از آنان درخواست شد بر اساس روش ISM پرسشنامهها را تکمیل نمایند. برای تعیین روابط علی- معلولی شاخصها، از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری و از نرم افزار Micmac برای ترسیم مدل استفاده شد. در نهایت 7 مقوله عمده شامل عوامل محیط حقوقی، مدیریتی، محیطی، آموزش و آگاهی، سازمانی، فرهنگی و اجتماعی و نوآوری و خلاقیت در مدل توسعه کسبوکارهای ورزشی با رویکرد تجارت الکترونیک شناسایی شدند.
مونا سعیدپور سرچشمه؛ زهرا حاجی انزهایی؛ زینت نیک آیین؛ علی زارعی
چکیده
این پژوهش با هدف تاثیر سیاست سازمانی برخلاقیت کارکنان وزارت ورزش و جوانان از طریق پنهان کردن دانش و نقش تعدیلگر تعهد حرفه ای انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کارکنان وزارت ورزش و جوانان به تعداد 1171 نفر بودند. نهایت تعداد 350 نفر بهعنوان نمونه به صورت تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. شایان ذکر است که این پژوهش،از لحاظ هدف کاربردی و از توصیفی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تاثیر سیاست سازمانی برخلاقیت کارکنان وزارت ورزش و جوانان از طریق پنهان کردن دانش و نقش تعدیلگر تعهد حرفه ای انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کارکنان وزارت ورزش و جوانان به تعداد 1171 نفر بودند. نهایت تعداد 350 نفر بهعنوان نمونه به صورت تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. شایان ذکر است که این پژوهش،از لحاظ هدف کاربردی و از توصیفی - پیمایشی بود. ابزار پژوهش پرسشنامه مربوط به اطلاعات شخصی، سیاست سازمانی نقشبندی و میرانی (1398)، خلاقیت کارکنان جورج و ژو (2001)، پنهان کردن دانش سرنکو و بونتیس (2016) و تعهد حرفهای کلایکمن و هنینگ (2000) بود. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش توسط گروهی از اساتید صاحبنظر و روایی سازه آن بهوسیله تحلیل عاملی تاییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری تایید گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرم افزارهای اس.پی.اس.اس.، اس.پی.اس.اس.سمپل-پاور و آموس استفاده گردید. نتایج نشان داد که سیاست سازمانی اثر منفی و معناداری بر خلاقیت کارکنان دارد. همچنین سیاست سازمانی اثر مثبت و معناداری بر پنهان کردن دانش دارد. پنهان کردن دانش اثر منفی و معناداری بر خلاقیت دارد. بعلاوه مشخص گردید که سیاست سازمانی بر خلاقیت کارکنان از طریق پنهان کردن دانش اثر منفی و معناداری دارد. نتایج نشان داد که تعهد حرفهای میتواند نقش تعدیلگری بین تاثیر سیاست سازمانی بر پنهان کردن دانش داشته باشد. نظر به اینکه خلاقیت در کارکنان وزارت ورزش و جوانان مهم است به مدیران پیشنهاد میشود برای کارکنانی که دانش خود را به اشتراک میگذارند آنها را تشویق کنند و تعهد حرفهای کارکنان را افزایش دهند.
اسکندر حسین پور؛ محسن وحدانی
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی ابعاد مختلف سلب میزبانی باشگاه های فوتبال ایران در مسابقات آسیایی 2020 بود. روش تحقیق کیفی و از نوع تحلیل محتوی بود.جامعه آماری شامل کلیهی رسانههای نوشتاری، تصویری، صوتی فارسی زبان بودند که اخبار و گزارشات خود را از طرق مختلف سایت، شبکههای اجتماعی، تلویزیون، رادیو، مجلات و روزنامه ها و ... ارائه می کردند. ...
بیشتر
هدف از این تحقیق بررسی ابعاد مختلف سلب میزبانی باشگاه های فوتبال ایران در مسابقات آسیایی 2020 بود. روش تحقیق کیفی و از نوع تحلیل محتوی بود.جامعه آماری شامل کلیهی رسانههای نوشتاری، تصویری، صوتی فارسی زبان بودند که اخبار و گزارشات خود را از طرق مختلف سایت، شبکههای اجتماعی، تلویزیون، رادیو، مجلات و روزنامه ها و ... ارائه می کردند. بدینمنظور، 28 مورد از رسانه ها که دارای غنیترین اطلاعات بودند بهصورت هدفمند انتخاب شدند و دادهها بهصورت همزمان با استفاده از مجموعهای از کدگذاریهای اولیه (باز) و استنباطی تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که سه دسته عوامل ذکر شده توسط AFC، کارشناسان داخلی و عوامل مداخلهگر داخلی سبب بروز این پدیده میباشند. برای رفع و پیشگیری از این محدودیتها نیاز به واکنشهای رسانه-ای، راهکارههای کوتاه مدت و بلند مدت میباشد. پیامدهای اینگونه تصمیمات در دو حالت پذیرش یا عدم پذیرش سلب میزبانی نیز مورد بررسی قرار گرفت. شبکه سازی منطقه ای، اخذ کرسی های مهم، تشکیل دبیرخانه دیپلماسی ورزشی و توسعه ارتباطات غیررسمی از مهم ترین راهکارهای بلندمدتی بود که به متولیان فدراسیون و ورزش کشور پیشنهاد می شود.
امین رشید لمیر
چکیده
علیرغم، افزایش آگاهی عمومی مردم درباره عوارض و پیامدهای ناشی از بیتحرکی، براساس شواهد موجود فقط درصد کمی از جامعه دانشگاهی کشور از برنامههای ورزشی دانشگاهها استقبال میکنند، لذا هدف از پژوهش حاضر واکاوی عوامل زمینهای در نهادینه کردن فعالیت بدنی در دانشگاههای ایران بود. روش انجام پژوهش کیفی بود. نمونه آماری پژوهش را 30 نفر ...
بیشتر
علیرغم، افزایش آگاهی عمومی مردم درباره عوارض و پیامدهای ناشی از بیتحرکی، براساس شواهد موجود فقط درصد کمی از جامعه دانشگاهی کشور از برنامههای ورزشی دانشگاهها استقبال میکنند، لذا هدف از پژوهش حاضر واکاوی عوامل زمینهای در نهادینه کردن فعالیت بدنی در دانشگاههای ایران بود. روش انجام پژوهش کیفی بود. نمونه آماری پژوهش را 30 نفر از صاحبنظران، مدیران و متخصصانی تشکیل دادند که با موضوع ورزش همگانی و فعالیت بدنی در دانشگاهها و موضوع نهادینهسازی ورزش، سروکار داشتند. با توجه به استفاده از تحلیل تماتیک و انجام مصاحبه برای گردآوری دادهها، نمونهگیری بهصورت نظری و با استفاده از روش قضاوتی تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. بر اساس نتایج پژوهش کیفی، هفت عامل، پایش محیط، رسانه، آموزش و تحقیقات، خانواده، بسترهای فرهنگی و اجتماعی، حمایت و تشویق و عوامل قانونی به عنوان عوامل زمینهای و بسترساز نهادینه کردن فعالیت بدنی در دانشگاههای ایران شناسایی شد. از اینرو، به نظر میرسد میتوان با شناسایی فرصتهای موجود در ورزش دانشگاهی و توجه به نقش آموزش و پژوهش در کنار اصلاح سیاستها و ساختارهای ورزش دانشگاهی، فرایند نهادینه سازی فعالیت بدنی در دانشگاههای ایران را تقویت نمود.
سلمان علوی؛ مهدیه پورزارع؛ فرزاد غفوری؛ احمد محمودی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر شناسایی پیامدهای تحریمهای بینالمللی بر صنعت ورزش بود. این تحقیق با شیوه کیفی و با رویکرد تحلیل تماتیک انجام شد که از لحاظ هدف کاربردی و با ماهیت اکتشافی بود. جامعه آماری متشکل از کلیه صاحبنظران رشته مدیریت ورزشی با سابقه علمی در مسائل سیاسیِ ورزش، بودند. نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شد که با 18 مصاحبه، اشباع ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر شناسایی پیامدهای تحریمهای بینالمللی بر صنعت ورزش بود. این تحقیق با شیوه کیفی و با رویکرد تحلیل تماتیک انجام شد که از لحاظ هدف کاربردی و با ماهیت اکتشافی بود. جامعه آماری متشکل از کلیه صاحبنظران رشته مدیریت ورزشی با سابقه علمی در مسائل سیاسیِ ورزش، بودند. نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شد که با 18 مصاحبه، اشباع نظری صورت گرفت. نتایج نشان داد که پیامدهای تحریمهای بینالمللی بر صنعت ورزش شامل شش حوزه اقتصادی، تجهیزاتی و زیرساختی، علمی_رسانهای، منابع انسانی و سازمانی، اجتماعی و مراودات بینالمللی میباشد. به صورت نظری، از نتایج حاصل میتوان در جهت تکمیل مبانی نظری ورزش، بخصوص در حیطه حقوقی و سیاسی ورزش سود برد. در قالب عمل، مدیران ذیربط میتوانند در برنامههای توسعه ورزش از مفاهیم و مقولههای شناسایی شده استفاده نمایند و با توجه به یافتههای موجود، ساز و کارهایی جهت مقابله با پیامدهای احتمالی تحریمهای بینالمللی احیا کنند.
امیرحسین منظمی؛ مهدی شریعتی فیض آبادی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی مولفههای شکل دهنده تصویر سازمانی از دیدگاه دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور بود؛ پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گرداوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی بود که در دو مرحله کیفی و کمی صورت گرفت. در مرحله کیفی ضمن مطالعه ادبیات پیشینه و مصاحبه نیمه ساختارمند با 13 متخصص، 69 مفهوم اولیه پس از دو ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی مولفههای شکل دهنده تصویر سازمانی از دیدگاه دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور بود؛ پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گرداوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی بود که در دو مرحله کیفی و کمی صورت گرفت. در مرحله کیفی ضمن مطالعه ادبیات پیشینه و مصاحبه نیمه ساختارمند با 13 متخصص، 69 مفهوم اولیه پس از دو دور دلفی بدست آمد. جامعه آماری بخش کمی برابر با تمامی دانشجویان تربیت بدنی ایران و نمونه مطالعاتی برابر با 432 دانشجو مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری بود که بصورت تصادفی انتخاب گردیدند. پس از تحلیل عاملی اکتشافی، تاییدی و مدلسازی ساختاری با استفاده از نرم افزارهای اس.پس.اس.اس و لیزرل علاوه بر تایید روایی و پایایی ابزار مورد استفاده، در نهایت 10 عامل در قالب 61 گویه سازه تصویرسازمانی دانشکده علوم ورزشی شهید رجایی را تشکیل دادند که به ترتیب ضریب تاثیر عبارتند از: وضعیت جغرافیایی دانشکده، فضای ورزشی، فضای آموزشی، فضای خوابگاهی، فضای آزمایشگاهی، کارکردها، فوق برنامه، منابع انسانی، حمایت مالی از دانشجو و هویت؛ بنظر میرسد در تدوین برنامههای آینده دانشگاه شهید رجایی به شکل عام و دانشکده علوم ورزشی بطور خاص، توجه بیش از پیش به تقویت منابع انسانی، برنامههای حمایت مادی از دانشجو و تقویت مفاهیم مرتبط با هویت دانشکده علوم ورزشی شهید رجایی می تواند به رشد و بالندگی سازمانی این دانشکده کمک نماید.