مدل توسعه کسب‌وکارهای ورزشی با رویکرد تجارت الکترونیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.

3 استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور

4 استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران

5 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.

چکیده

تحقیق حاضر به منظور مدل توسعه کسب‌وکارهای ورزشی با رویکرد تجارت الکترونیک انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر روش‌شناسی، از نوع مطالعات آمیخته (کمی و کیفی) است. جامعه آماری شامل خبرگان و متخصصین مدیریت ورزشی آشنا به حوزه کسب و کار و تجارت الکترونیک بودند. از روش‌های نمونه‌گیری هدفمند و شاخص اشباع نظری نسبت به نمونه‌گیری اقدام شد و با 24 نفر از کارشناسان و خبرگان مصاحبه انجام گرفت. ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲ رواﻳﻲ در بخش کیفی، تکنیک دلفی سه مرحله‌ای بکار گرفته شد، بدین صورت که یافته‌های ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮای ﻣﺸﺎرﻛﺖ‌ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن اراﺋﻪ و ﻣﺘﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺗﻮﺳﻂ آن‌ها و طی سه مرحله ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮات آن‌ها اﻋﻤﺎل ﺷﺪ. برای تائید ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ از روش بازآزمایی استفاده و نتایج نشان داد رابطه درصد توافق درون موضوعی برابر است با 92/0 که مناسب می‌باشد. پس از شناسایی عوامل موثر بر توسعه کسب‌وکارهای ورزشی با رویکرد تجارت الکترونیک عوامل در جدولی ماتریسی به‌صورت پرسشنامه تنظیم و در اختیار نمونه تحقیق قرار گرفت و از آنان درخواست شد بر اساس روش ISM پرسشنامه‌ها را تکمیل نمایند. برای تعیین روابط علی- معلولی شاخص‌ها، از روش مدل‌سازی ساختاری- تفسیری و از نرم افزار Micmac برای ترسیم مدل استفاده شد. در نهایت 7 مقوله عمده شامل عوامل محیط حقوقی، مدیریتی، محیطی، آموزش و آگاهی، سازمانی، فرهنگی و اجتماعی و نوآوری و خلاقیت در مدل توسعه کسب‌وکارهای ورزشی با رویکرد تجارت الکترونیک شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها


  • Albadavi, Amir, Saedi, Mehdi (2003), “A Conceptual Framework of Knowledge-Based Business Models”, Tarbiat Modares Technical and Engineering Journal, Modares Scientific-Research Journal, 1, Spring, pp. 63-53.
  • Arabi, Seyed Mohammad. Rezvani, Hamid Reza (2007), “The Relationship between Strategic Coordination between Business Level Strategy and Marketing Strategy with Organizational Performance”: A Research on Iranian Pharmaceutical Companies, Iranian Journal of Management Sciences, Second Year, No. 5, pp. 97 -71.
  • Bridgewater, Sue. (2010). “Football Brands, Warwick Business School”, University of Warwick, UK, Printed and bound in Great Britain by CPI Antony Rowe, Chippenham and Eastbourne ISBN 978-0-230-23253-2.
  • Goharipoor, Mohammad Sadegh. Ghafouri, Farzad, Nadri, Amir. (2013), “The relationship between human resource empowerment factors and motivation to perform work tasks in the Physical Education Organization of the Islamic Republic of Iran (Ministry of Sports and Youth)”, Sports Management Studies, No. 19, October and November, pp: 108- 93.
  • Haji Ghiasian Fahimeh; Active Armin; Vahid, Zolaktaf (1398). “Experience, needs and attitudes of football coaches towards computers”. Sports Management, 11, pp. 77-87.
  • Heydari, Leila; Sharifian, Ismail (2014), “Comparison of Web Marketing of Football Clubs in Iran, England and Greece”, Sports Management Studies, No. 23, pp. 146-133.
  • Jamipour, Mona, Manian, Amir. Musikhani, Mohammad Hassanzadeh, Alireza. (2014), Designing a knowledge management maturity model in line with business strategies, PhD thesis, Systems Management, University of Tehran, Faculty of Management.
  • José-Cabezudo, R. S., Gutiérrez-Cillán, J., Gutiérrez-Arranz, A. M. (2008). “The moderating role of user motivation in Internet access and individuals' responses to a Website”. Journal of Internet Research, 18(4), pp: 393-404.
  • Kamhawi, E.M., (2012), “knowledge management fishbone: a standard framework of organizational enablers”, Journal of knowledge management, 16(5), 808-828.
  • Kruger, C. J., Snyman, M., (2007), “Formulation of a strategic knowledge management maturity model”, South African Journal of Information Management, 7 (2), June.
  • Kruger, C. Johnson, R. (2010), “Information management as an enabler of knowledge management maturity: A South African perspective”, International Journal of Information Management, 30(1): 57-67.
  • Kujala, S., Artto, K., Aaltonen, P., Turkulainen, V. (2013). “Business models in project-based firms – Towards a typolog of solution-specific business models”, International Journal of Project Management, 28 (2): Pp: 96-106.
  • Leitão, A., Cunha, P., Valente, F., Marques, P. (2013), “Roadmap for business models definition in manufacturing companies”, Forty Sixth CIRP Conference on Manufacturing Systems, 7; Pp: 383-388.
  • Manteghi, Manouchehr. Saghebi saeedi, Fatemeh. (2013), “Business Models; Fundamentals, Evaluation, Innovation”, Technological Growth, Parhaha and Growth Centers Quarterly, Year 9, Issue 35, Summer.
  • Plessis, M., (2007), “Knowledge management: what makes complex implementations successful?”, Journal of Knowledge Management, 11(2), 91-101.
  • Rahimizadeh, Meysam; Sajjadi, Seyed Nasrullah; Goodarzi, Mahmoud; Jalali Farahani, Majid (2015), “Presenting a three-dimensional model of the challenges of e-commerce development in the country's sports industry”, New Approaches in Sports Management, Volume 6, Number 20, pp: 9-20.
  • Rosca,V (2014), “Web interfaces for e-CRM in sport: evidence from Romanian Football” ,management & marketing challenges for the knowledge society,Vol 9,No 1,PP:27-46.
  • Shanshan, S., (2013), “The method of selecting critical successful factors to knowledge management and its automation” , Journal of Theoretical and Applied Information Technology, 49(1), 433-441.
  • Sheikh Islamkhah, Sepideh (2016), The Importance of Using Open Innovation Process in Promoting e-Business, First International Conference on Entrepreneurship, Creativity and Innovation, Shiraz, Kharazmi Institute of Science and Technology
  • Vanessa Ratten, (2016), “Female entrepreneurship and the role of customer knowledge development, innovation outcome expectations and culture on intentions to start informal business ventures”, International Journal of Entrepreneurship and Small Business, Volume 27, Issue 2-3, DOI: http://dx.doi.org/10.1504/IJESB.2016.073977
  • Zakerian, Alireza, Jalali Farahani, Majid; Takli Hamila (1398). “Investigating the effect of Internet advertising factors on the behavior of sports consumers”. Sports Management 11th Spring 2017 No. 1 (44 consecutive).
  • Zhou, C. (2015). “Impact of electronic commerce on the sporting goods market”. The Open Cybernetics & Systemic Journal, 9, pp: 2135-2140.
  • Zhu K., Kraemer K.L., Xu S. (2006) “The process of innovation assimilation by firms in different countries: A technology diffusion perspective on ebusiness”, Management Science, 52(10): 1557-1576.