آینده‌نگاری در ورزش همگانی: سناریوهای درآمدزایی پایدار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت‌ورزشی، گروه تربیت‌بدنی و علوم‌ورزشی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه‌آزاداسلامی،اصفهان، ایران،

2 دانشیار مدیریت‌ورزشی، گروه تربیت‌بدنی و علوم‌ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه ‌آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

3 . استادیار اقتصاد، دانشگاه آیت الله بروجردی، بروجرد. ایران.

چکیده

ورزش همگانی ارتباط مستقیمی با پویایی و سلامت روان دارد و همچنین نقش پررنگی در توسعه سوادبهداشتی دارد و منجر به افزایش سلامتی در تمام سنین می‌گردد. اما علی‌رغم پیشرفت‌های بسیار، همچنان به دنبال راه‌حلی برای درآمدزایی پایدار است. پژوهش حاضر با هدف آینده‎نگاری در ورزش‌حرفه‌ای ایران به کشف آینده‎های پیش‎روی ورزش همگانی وتدوین سناریوهای درآمدزایی پایدار آن برای سال 1414 و ارائه استراتژی پرداخته است. آینده‎نگاری با رویکرد سناریونگاری براساس روش منطق شهودی به کار گرفته شده است و برای طراحی سناریوها از روش تحلیل روندها و عدم‌قطعیت‌ها و الگوی شش مرحله‎ای سناریونگاری تلفیقی استفاده گردید. مشارکت‌کنندگان پژوهش حاضر شامل 25 نفر از ذینفعان داخلی و خارجی ورزش‌ همگانی ایران بودند که بر اساس نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری داده‎ها با مصاحبه و پرسش‌نا‌مه‌های باز صورت گرفت. بر اساس یافته‎ها، تحلیل 30 عامل اصلی بدست آمده در نهایت منجر به تولید دو عدم‌قطعیت کلیدی شد که پایه و اساس چهار سناریوی اصلی درآمدزایی پایدار ورزش همگانی ایران گردیدند. در نتیجه استراتژی "درآمدزایی پایدار با خلق دارایی‌های فکری جدید و اختصاص بودجه پایدار حاصل از هم‌افزایی متولیان ورزش همگانی ایران" ارائه گردید. کلمات واژه ها : آینده‌نگاری، سناریو‎نگاری، ورزش همگانی، درآمدزایی پایدار

کلیدواژه‌ها


  • Adamson, M.M., Aftab, K., Madrigal, E.P., Timmerman, M.A., Chung, J., Galhotra, P.P., & et all. (2022). Rehabilitation Strategies and Innovations in Later Life for Traumatic Brain Injury. Reference Module in Neuroscience and Biobehavioral Psychology, Ready to publish. Doi:1016/B978-0-12-818697-8.00019-4.
  • Aguilar, L,. Portell-Cortés, I., Costa-Miserachs, D., Torras-Garcia, M., Riubugent, E,. Almolda, B,. & Coll-Andreu, M. (2020). The benefits of voluntary physical exercise after traumatic brain injury on rat's object recognition memory: A comparison of different temporal schedules. Experimental Neurology, 326:113178. doi.org/10.1016/j.expneurol.2020.113178
  • Ahmad, S., & Rogers, J.H. (1995). Government budget deficits and trade deficits Are present value constraints satisfied in long-term data?. Journal of Monetary Economics, 36(2): 351-374.
  • Bentley, S., Haslam, C., Cruwys,T., Cao, Y., &Milic, J. (2022). Groups 4 Health in Later Life. Reference Module in Neuroscience and Biobehavioral Psychology, Ready to publish. Doi: 1016/B978-0-12-818697-8.00037-6
  • Blanchard, O. J., Chouraqui, J.-C., Hagemann, R., & Sartor, N. (1991).The sustainability of fiscal policy: New answers to an old question NBER Working Paper (R1547).
  • Bohn, H. (1995). The sustainarity of budget deficits in a stochastic economy. Journal of Money,credit and banking, 27(1): 257-271.
  • Bohn, H. (2007). Are stationarity and constraint restrictions really necessary for the intertemporal budget constraint?. Journal of Monetary Economics, 54(7): 1837-1847.
  • Bohn, H. (2008). The sustainability of fiscal policy in the United States. Sustainability of public debt: 15-49.
  • Buiter, W. H. (1985). A guide to public sector debt and deficits. Economic policy, 1(1): 13-61.
  • Buiter, W.H. (1992). Government solvency, Ponzi finance and the edundancy and usefulness of public debt. Retrieved from.
  • Buiter, W.H. (1995). Measuring Fiscal Sustainability. NBER Working Paper, 8509, National Bureau of Economic Research, 
  • Buiter, W.H. (2003). Ten Commandments for a fiscal Rule in the E  (M) U. Oxford Review of economic policy, 19(1): 84-99.
  • Butler, J., MarteBergseng, A., Bohensky, E., Pedde, S., Aitkenhead, M. & Hamden, R. (2020).Adapting scenarios for climate adaptation: Practitioners’ perspectives on a popular planning method. Environmental Science & Policy, 104: 13-19.
  • Campos, P., Álvarez, A., Mesa, B., Oviedo, J.L., Ovando, P., &Caparrós, A. (2020). Total income and ecosystem service sustainability index: Accounting applications to holm oak dehesa case study in Andalusia-Spain. Land Use Policy, 97: 104692.
  • Chalip, L., & Fairley, S.H. (2020). Special Issue Call for Papers: Sport and Public Health. Sport Management Review, 23 (4): Page iv.
  • Cho, M. (2017). Toward “Sport for all”: Jang Gwon and Sport Promotion by the Korean YMCA in the Japanese Occupation Era. Sport History Review, 48(1): 91-105.
  • Colignatus, T. (2020). National accounts in the anthropocene: Hueting's environmental functions and environmentally sustainable national income: Translation and relevance for ecosystem services. Ecosystem Services, 43: 101094.
  • Frith, D., &Tapinos, E. (2020). Opening the ‘black box’ of scenario planning through realist
  • Gardner, W., & Lidz, C.W. (2006).Research Sponsorship, Financial Relationships, and the Process of Research in Pharmaceutical Clinical Trials. Journal of Empirical Research on Human Research Ethics: An International Journal, 1 (2): 11-18.
  • Hamilton, M. (2021).Future Directions in Digital Information:Envisioning Education 4.0—A scenario planning approach to predicting the future. Published by Elsevier Ltd, 267-283.
  • Jackman, P.C., Dargue, E.J., Johnston, J.P., &Hawkins, R.M. (2021). Flow in youth sport, physical activity, and physical education: A systematic review. Psychology of Sport and Exercise, 53, 101852. Doi: 1016/j.psychsport.2020.101852.
  • Leachman, L., Bester, A., Rosas, G., & Lange, P. (2005). Multiconintegration and sustainability of fiscal practices. Economic. Inquiry, 43(2): 454-466.
  • McCreary, C., Miller-Perrin, C., & Trammell, J.P. (2018). Past Sports Participation, Self-Efficacy, Goal Orientation, and Academic Achievement Among College Students. PSI CHI JOURNAL OFPSYCHOLOGICALRESEARCH, 24(3): 194-208.
  • McCuea, R., McCormacka,A., McElnay, J., Alto, A., & Feeney, A.  (2019). The future and me: Imagining the future and the future self in adolescent decision making. Cognitive Development,  50: 142-156.
  • Michael, G.,Dionigi, R.A., Dionigi, C. (2018). From a Lucky Few to the Reluctant Many: Interrogating the Politics of Sport for All. Sport and Physical Activity across the Lifespan, 4: 67-89.
  • Oliver, J.J., & Parrett, E. (2017). Managing future uncertainty: Reevaluating the role of scenario planning. Business Horizons, 61(2): 339-352.
  • Schwenker, B., & Wulf, T. (2013). Scenario-based Strategic Planning- Developing Strategies in an Uncertain World. Roland Berger School of Strategy and Economics, Springer Gabler, eBook.
  • Stoian, A. (2010). Fiscal Vulnerability vs. Fiscal Sustainability:Theoretical Background. Financial and Monetary Stability in Emerging Countries, 541.
  • Technological Forecasting and Social Change, 151. doi.org/10.1016/j.techfore.2019.119801
  • Thorstad, R., & Wolff, P. (2018). A big data analysis of the relationship between future thinking and decision-making. National Academy of Sciences, 115: 1740-1748.
  • Velionv, A. (2015). Assessing fiscal – policy sustainability: on the different States of the debt-to-GDP process. Finanz-Archiv: Zeitschrift fur das Gesamte Finazwesen, 71(4): 415.
  • Vella, A.S., Liddle, S.K., Vierimaa, M., & Evans, M.B. (2020). Group dynamics and mental health in organized youth sports. The Power of Groups in Youth Sport, 16: 277-301. doi.org/10.1016/B978-0-12-816336-8.00016-0
  • Wang, L. (2020). Health literacy and exercise-focused interventions on clinical measurements in Chinese diabetes patients: A cluster randomized controlled trial. Eclinical Medicine, 17: 100211. doi.org/10.1016/j.eclinm.2019.11.004
  • Wang, M., QingZhang, D., Wen, J., & KeatTan, S. (2018). Assessing hydrological effects and performance of low impact development practices based on future scenarios modeling. Journal of Cleaner Production, 179: 12-23.
  • Yao, P.L., Laurencelle, L., & Trudeau, F. (2020). Former athletes’ lifestyle and self-definition changes after retirement from sports. Journal of Sport and Health Science, 9: 376-383.
  • Yeung, , Müller, U., Carpendale, J.I. (2019). Developmental continuity between social-cognitive skills at age 2 and false belief understanding at age4. Cognitive Development, 1(50): 157-66.