نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران
4 استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای رشد کسب و کارهای نوپای ورزشی در ایران انجام شد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای اکتشافی و دارای ماهیت کیفی است. دادههای پژوهش از طریق نمونهگیری هدفمند و بر اساس مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با خبرگان این حوزه (مدیران استارتآپها، پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد، اساتید دانشگاه، نخبگان حوزه کارآفرینی ورزشی) جمعآوری شد. شمار مشارکتکنندگان با استفاده از شاخص اشباع نظری به 21 نفر رسید و تحلیل یافتهها به روش نظریه داده بنیاد در سه مرحله کدگذاری های باز، محوری و انتخابی انجام شد. یافتهها حاکی از آن است مقولههایی همچون نوآوری و ایده پردازی، سرمایه انسانی متخصص، جنبهی سازمانی، فردی و واحد تخصصی استارتآپهای ورزشی کشور بهعنوان عوامل زمینهای و مقولههایی همچون ساختاری و دولتی، زیرساخت سخت، عوامل راهبردی، محیطی و مراکز کارآفرینی و استارتآپ ورزشی در فدراسیونها و... بهعنوان عوامل مداخلهگر جهت رشد کسب و کارهای نوپای ورزشی در ایران شناخته شدند که میتوانند به اشتغال زایی، توسعه ورزش، رشد و احیای استارتآپهای ورزشی و رشد پایدار اقتصادی کشور در شرایط تحریم کمک شایانی نماید.
کلیدواژهها