با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.

2 استادیار مدیریت ورزشی، پردیس بین‌المللی، دانشگاه تهران، کیش، ایران، استاد مدعو، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران شمال دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران، استاد مدعو، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران شمال دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس، تهران، ایران

چکیده

چکیده
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل آمایش زیرساخت‌های ورزشی شهرداری تهران بود. جامعه آماری را مدیران و کارشناسان ستادی سازمان ورزش، کارشناسان اداره‌های تربیت‌بدنی مناطق22گانه و مدیران مجموعه‌های ورزشی و سایر سازمان‌های شهرداری تهران مرتبط با پژوهش تشکیل دادند. با توجه به حجم نمونه، از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده گردید که درمجموع نظرات 237 نفر مورد تحلیل قرار گرفت. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته 69 سؤالی استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن به تائید 15 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی و شهری رسید و روایی سازه آن با تحلیل عاملی تأییدی بررسی و تائید شد. پایایی پرسشنامه نیز در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی ازجمله کولموگروف اسمیرنوف، تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی با چرخش واریمکس و با استفاده از دو نرم‌افزار اس پی اس اس نسخه 22 و آموس استفاده شد. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که عوامل کالبدی و زیرساختی با ضریب 82/0 میزان اثرگذاری بیشتری بر آمایش اماکن ورزشی شهرداری دارد. بعدازآن به ترتیب عوامل مالی (77/0)، عوامل فرهنگی ‌ـ اجتماعی (76/0) و عوامل مدیریتی (65/0) در برنامه‌ریزی آمایش تأثیرگذار هستند. با توجه با نتایج مدیران شهرداری تهران برای برنامه‌ریزی و طراحی زیرساخت‌های ورزشی می‌توانند از فرآیند آمایش اماکن و جنبه‌های مختلف برای توسعه زیرساخت‌ها استفاده کنند که درنهایت با پیروی از این فرایند باعث توسعه پایدار شهری شود.

کلیدواژه‌ها