تاثیر به‌کارگیری بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد کسب‌و‌کارهای ورزشی (مورد مطالعه:مجموعه ورزشی انقلاب)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت بلزرگانی دانشگاه تهران

2 استاد دانشکده مدسریت دانشگاه تهران

چکیده

این مطالعه با هدف بررسی تاثیر بکارگیری بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد کسب‌و‌کارهای ورزشی در مجموعه ورزشی انقلاب انجام شده است. تحقیق حاضر بر حسب هدف از نوع کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق، مشتریان باشگاه انقلاب به تعداد 1000 نفر می‌باشند که دارای کارت عضویت این باشگاه بوده و به طور پیوسته از خدمات این مجموعه استفاده می‌نمایند. با استفاده از فرمول کوکران،287 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته با 28 گویه استفاده شد که بر مبنای طیف لیکرت پنج درجه تدوین گردید. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا استفاده شد. برای ارزیابی پایایی پرسشنامه نیز ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. همچنین تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS وSmart PLS صورت گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل ها نشان داد که خرید آنلاین بر عملکرد ارائه خدمات مجموعه ورزشی انقلاب تاثیر مثبت و معنی داری دارد. تبلیغات الکترونیک بر عملکرد ارائه خدمات مجموعه ورزشی انقلاب تاثیر مثبت و معنی داری دارد. ارتباطات رسانه های اجتماعی بر عملکرد ارائه خدمات مجموعه ورزشی انقلاب تاثیر مثبت و معنی داری دارد. وب سایت های خبرگزاری بر عملکرد ارائه خدمات مجموعه ورزشی انقلاب تاثیر مثبت و معنی داری دارد. کانال های آنلاین و آفلاین (تلویزیون، رادیو و ...( بر عملکرد ارائه خدمات مجموعه ورزشی انقلاب تاثیر مثبت و معنی داری دارد. استراتژی های چندرسانه ای و تکنولوژی بر عملکرد ارائه خدمات مجموعه ورزشی انقلاب تاثیر مثبت و معنی داری دارد.

کلیدواژه‌ها


Ahmadizad, A, Vermaghani, , Kafcheh, P (2016). Effectiveness of tourism industry from electronic marketing. Business Management Explorations Quarterly. N 17
- Farahani .A (2019) Structural Restrictive Factors of Employment and Entrepreneurship in Sport of Iran 58  (Case Study: Private Clubs) Applied Research of Sport Management Vol.7, No.3, Winter 2019
 - Dima, T(2015). Social Media Usage in European Clubs Football Industry. Is Digital Reach Better Correlated with Sports or Financial Performance?. Romanian Economic Journal, 18(55), 117-128.
- Radikonyana, P. S., Heath, E. T., FairerWessels, F. A., Prinsloo, J. J., & Pelser, T. G(2015).
 A strategic E-marketing framework for sport mega-events - Rosca, V(2014). Web interfaces for e-CRM in sports: evidence from Romanian football. Management & Marketing, 9(1), 27.
 - Rahmanni.Y , Hamid Ghasemi.H Farahani.A (2021)The Content Analysis of Online Sales Sites of Sports Products tudies Marketing Sport of Journal Vol 2, No 2, Summer 2021
- Rauof, M., Farahani, A., Shajie, R., Maleki, A. (2022). Designing a Model of good Sport governance in Iran. Sport Management Journal, 14 (2), 18-35. DOI: http//doi.org/10.22059/JSM.2020.296390. 2399
- Stavros, C (2012) .Relationship Marketing in Australian Professional Sport:An Extension of the Shani Framework .Sport Marketing - .347 315 .37
. - Safarnezhad. M ,. Nasirzade.A.M( 2019)Developing Sports Marketing Strategies for Iran Sport for all Federation (ISFAF) Applied Research of Sport Management Vol.7, No.3, Winter 2019
- Sarlab R, Abdavi (2017). Marketing and the role of advertising in the sports industry. Journal of Management and Organizational Behavior in Sports. Shapa: Third year. First issue. (pages 37 to 45)
 - Tarighi, R., & Shirdel Shahmiri, F. (2022). Designing the model of internet marketing mix for sports industry. Sport Management Journal, 14 (2), 134- 147. DOI: http//doi.org/10.22059/JSM.2021.320901. 2699
 - Yosefi b.Taheri.h (2006)Investigation of Sport Marketing through Internet wit Emphasizing on 4PS .Research on sport Science .no 15