اثر بازاریابی رسانه های اجتماعی بر رفتار مصرف کنندگان محصولات ورزشی با استفاده از تئوری داده بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز-اهواز-ایران

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز(نویسنده مسئول)-اهواز-ایران

3 استاد مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز

4 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی اثر بازاریابی رسانه های اجتماعی بر رفتار مصرف کنندگان محصولات ورزشی است. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی انجام شده است و داده های مورد نیاز از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته جمع آوری شدند. جامعه آماری 14نفر که شامل اساتید مدیریت ورزشی (8نفر)، دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی (4نفر) و اساتید گروه بازاریابی (2نفر) بودند. نمونه گیری هدفمند و داده ها از طریق مصاحبه عمیق و باز دریافت گردید. برای قابلیت اعتماد از طریق توافق درون موضوعی استفاده شد که میزان آن 74/0 بدست آمد. پس از انجام مصاحبه و جمع آوری اطلاعات، کدهای به دست آمده در بخشهای مختلف، تجزیه و تحلیل شده و پس از انجام مراحل سه گانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی مدل نهایی توسط محققان این مقاله به دست آمده است. در بخش علّی عوامل اجتماعی اثر گذار، عوامل فردی اثرگذار و تکنیک های تبلیغات به عنوان شرایط موثر مشخص شدند. عامل زمینه ای شرایط فضای مجازی و تاثیر بر رفتار مصرف کنندگان مشخص گردید. شرایط مداخله گر شامل بررسی رضایت مشتریان،کنترل زمان و خدمات پس از فروش،شرایط پرداخت و امنیت شبکه ها تعیین گردید. راهبرد ها شامل کیفیت محصول، اعتماد،کنترل نگرش افراد، عوامل موثر بر خرید مجدد می باشند. در نهایت پیامد این تحقیق کنترل رفتار خرید و بهبود تولید سازمان می باشد که مدل نهایی تحقیق بر اساس آن طراحی شده است.

کلیدواژه‌ها


  • Allahdadi, M., TajZadehNamin, A., Irandoost, M., SoltanPanah, H. (2018). Designing an Entrepreneurial Marketing Model Using MetaSynthesis and Delphi (Case Study: SME in the western country). Iranian journal of management sciences. 9, 72- 90 (Persian).
  • H. Mansouri. F. (2016). Investigating the harmful aspects of using virtual social networks among the youth of Kermanshah. 1. 1-12 (Persian).
  • Boehmer, J., & Lacy, S. (2014). Sport news on Facebook: The relationship between interactivity and readers' browsing behavior. International Journal of Sport Communication, 15(1).
  • S. Taghavifard. M. Karimi. M. (2015). Models of factors, effects, pressure, participation, trade, and communication. Quarterly Journal of Studies, Management. 2, 33-45 (Persian).
  • H. (2007). Reflections on Foundation Data Theorizing. Strategic Management Thought Quarterly. 6. 13-98 (Persian).
  • S. Herrando.C. Constantinides.E.(2021) Social Media Marketing as a Branding Strategy in Extraordinary Times: Lessons from the COVID-19 Pandemic. Jose Ramon SauraSustainability, 13(18).
  • R. Ghaderi. B. (2015). The relationship between attachment styles and the amount of presence in virtual social networks. The first international conference on social sciences and sociology.Shiraz (persian).
  • H. (2018). Investigating the Role of Confidence Building in the Impact of Social Media Marketing on Customer Value. 11, 42-53 (Persian).
  • Farahani, A; Mohammadi Raouf, M; Shajie, (2019); A comparative study of the state of sports governance in Iran and selected countries; Journal: Applied Researches in Sports Management » summer 2019 - Number 33
  • Felix, R., Rauschnabel, P. A., & Hinsch, C. (2017). Elements of strategic social media .Grounded theory and consumer behaviour: principles, practice, and pitfalls. Advances in Consumer Research, 27, 68-76. 84.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (eds), Handbook of Qualitative Research,Thousand Oaks, CA:sage Publication.105-117.
  • -Jahangir. Z. Eslaminia. A. (2017). Virtual social networks, psychological and cultural pathology in the family. the first international conference on culture, psychological pathology and education.(persian)
  • M. Golmohammadi.K. Javidi.F. (2020). The Effect of Social Media Marketing Efforts on the Sport Products Consumer Response by Mediating Brand Equity. Communication Management in SportsMedia.vol7, No2, Series26, Winte r2020.
  • Kersul, J. (2009). Qualitative Schedule and Research Design (Case Study: Narrative Research, Phenomenology, Foundation Data Theory, Ethnography), Translated by Hassan Danaee Farh, Tehran: Eshraghi Publication. (In Persian)
  • A. giyahchin. M. (2013). Provide a model for measuring brand equity in the field of services: testing and implementation in a virtual university. 3, 141-147. (Persian). Mamdohi. A. Mahpoor. E. Rashidi. T. Safarzadeh. M. (2016). Identifying effective factors in attracting customers to shopping centers (Case study: Tehran). International Conference on Management, Tehran: Shahid Beheshti University. (Persian).
  • M. Prabhakarb .G. Pushp. P (2018). Sports clubs’ use of social media to increase spectator interest Tahir 43, December 2018, 188-195.
  • Phuda, J., Jin, S. V., & Kim, J., (2017). Gratifications of using Facebook, Twitter, Instagram, or Snapchat to follow brands: The moderating effect of social comparison, trust, tie strength, and network homophily on brand identification, brand engagement, brand commitment, and membership intention. Telematics and Informatics, 34, 412-424. Marketing: A holistic framework. Journal of Business Research, 70, 118-126.
  • Riley, D. O., & Lacroix. C. (2010). Luxury branding on the internet: Lost opportunity or impossibility, Marketing Intelligence & planning, 21(2), 96-104.
  • S. (2015). Investigating the Impact of Social Media on BrandConsumer Relationships. Master Thesis, School of Management, Islamic Azad University, Tehran. (Persian).
  • Rowley, J. (2014). Online branding strategies of UK fashion retailers. J.Internet Research, 19 (3), 348-369.
  • M. Mehraban. S. (2018). The Impact of Social Media Marketing (Website) on Brand Loyalty Considering the Mediating Role of Brand Trust, 1. 36-45. (Persian).
  • Sobel, M. E. (2018). Asymptotic intervals for indirect effects in structural equations models. In S. Leinhart (Ed.), Sociological methodology, 290-312.
  • M. Amiri. M. Alam. Z. (2018) Designing a social media marketing model for Iranian Premier League football clubs.50. 125-144. (Persian).
  • Strauss, A. & Corbin, J. (1998). Principles of Qualitative Research Methodology: Basic Theory, Procedures and Practices, Translated by Buick Mohammadi, Sage Publication. (in Persian)
  • Tahir M. Nisara, Guru Prabhakarb, Pushp P. Patilc(2018). Sports clubs’ use of social media to increase spectator interest. International Journal of Information Management.188-195. 84.
  • A.Mohammed.AElamir. M. (2021). The Influence of Social Media Advertising Values on Consumers Purchasing Intention in Somalia. International Fellowship Journal of Interdisciplinary Research.Volume 1, Issue 2, 91-112.