سیده ندا میرحاجیان؛ ابوالفضل فراهانی؛ علی محمد صفانیا؛ شیوا ازادفدا
چکیده
هدف از این پژوهش تحلیل وضعیت سرمایه اجتماعی ورزش ایران( مطالعه موردی نخبگان ورزشی) بود. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش شامل ورزشکان ملی که سابقه مدال آوری در بازی های آسیایی، جهانی و المپیک دارند میباشد بود. روشنمونهگیری به صورت نمونهگیری غیراحتمالی، با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تحلیل وضعیت سرمایه اجتماعی ورزش ایران( مطالعه موردی نخبگان ورزشی) بود. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش شامل ورزشکان ملی که سابقه مدال آوری در بازی های آسیایی، جهانی و المپیک دارند میباشد بود. روشنمونهگیری به صورت نمونهگیری غیراحتمالی، با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی بود. اندازه نمونه در این پژوهش برابر با 16 نفر بود. ابزار اندازهگیری مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. با استناد به کدگذاری مرحله اول، از طریق بازبینی مصاحبههای انجام گرفته با صاحبنظران 109 کدباز شناسایی گردید، همچنین نتایج نشان داد عوامل علی از کدهای محوری (وجود ظرفیت رفتاری، همافزایی هنجاری، عوامل فردی و عوامل جامعه پذیری)، عوامل زمینهای (سازگاری محیطی، زیرساخت و بسترهای مناسب، ارزشها و هنجارها، پیوندها و اعتماد بین فردی)، عوامل مداخلهگر (سبک زندگی، تحرک اجتماعی، حرفهای شدن ورزشکاران، انگیزه)، راهبردها (روابط انجمنی، عوامل مالی و اقتصادی، حمایت، استراتژیهای موثر) و در نهایت پیامدها از (پیامدهای اجتماعی، توسعه چهارگانه سطوح تربیتی، بهبود شاخص سلامتی در جامعه، چیامدهای شخصی) تشکیل شده است.
مسعود نادریان؛ الهام اخوان
چکیده
فرهنگ جسمانی، جهتگیری سلامتی و فعالیتهایی مانند دویدن آهسته، قدم زدن، دوچرخه سواری در حوزه ورزشهای تفریحی و مشارکت و عضویت در تیمهای ورزشی در حوزه ورزشهای قهرمانی می بایست به صورت راهبـرد فرهنگـی در بین همه اقشــار جامعه به ویژه زنان نهادینه شود. هدف کلی پژوهش حاضر تحلیل عوامل اجتماعی مؤثر در گرایش دانشجویان دختر به عضویت ...
بیشتر
فرهنگ جسمانی، جهتگیری سلامتی و فعالیتهایی مانند دویدن آهسته، قدم زدن، دوچرخه سواری در حوزه ورزشهای تفریحی و مشارکت و عضویت در تیمهای ورزشی در حوزه ورزشهای قهرمانی می بایست به صورت راهبـرد فرهنگـی در بین همه اقشــار جامعه به ویژه زنان نهادینه شود. هدف کلی پژوهش حاضر تحلیل عوامل اجتماعی مؤثر در گرایش دانشجویان دختر به عضویت در تیمهای ورزشی و شرکت در مسابقات بود. پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر شرکت کننده در چهاردهمین المپیاد ورزشی (3745) بودند که در تابستان 97 در دانشگاه شیراز برگزار شد. نمونه آماری 375 نفر از دانشجویان بودند که به طور تصادفی طبقه بندی شده از میان تمام رشتههای ورزشی انتخاب شدند. ابزار پژوهش با استفاده از نتایج تحقیقات و مطالعات گذشته، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط 14 نفر از اسـاتـیـد مـدیریـت ورزشـی در دانشگاهها بررسی و تأیید شد و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ 92/0 بدست آمد. نتایج نشان داد که چهار مولفه نگرش فرهنگی – مذهبی جامعه، حمایت نهاد خانواده و همچنین توسعه فناوریهـای نـوین اطلاعات و سیاستهای اجـرایی مدیـران ارشـد در شـرکت زنـان در مسابقات مؤثر است. لذا ارتقای سطح فرهنگی جامعه (عمدتا ًخانوادهها برای حمایت) و اصلاح دیدگاه رهبران جامعه نسبت به ورزش زنان متناسب با شرایط زمان و نیز توسعه ارتباطات و فناوریهای نوین اطلاعات زمینههای گرایش بیشتر زنان به عضویت در تیمهای ورزشی و شرکت در مسابقات را فراهم میسازد.
بازاریابی ورزشی
احمد فلاحی؛ جبار سیف پناهی شعبانی؛ امین پورنقی
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی سبکهای تصمیمگیری مصرفکننده در خرید آنلاین کالاهای ورزشی میباشد. با استفاده از روش پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) دادهها جمعآوری و تحلیل گردید. بخش کیفی از طریق تحلیل یافتههای حاصل از مصاحبه و بخش کمی از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم انجام شد. نمونهگیری در بخش کیفی پژوهش به صورت هدفمند و از ...
بیشتر
هدف از این پژوهش شناسایی سبکهای تصمیمگیری مصرفکننده در خرید آنلاین کالاهای ورزشی میباشد. با استفاده از روش پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) دادهها جمعآوری و تحلیل گردید. بخش کیفی از طریق تحلیل یافتههای حاصل از مصاحبه و بخش کمی از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم انجام شد. نمونهگیری در بخش کیفی پژوهش به صورت هدفمند و از طریق مصاحبه با سه گروه از نمونهها (متخصصان مدیریت و بازاریابی ورزشی 15 نفر، صاحبان کسبوکارهای اینترنتی 12 نفر و از مشتریان با سابقه خرید اینترنتی محصولات ورزشی 18 نفر) تا اشباء نظری دادهها انجام شد. در بخش کمی پژوهش نیز با استفاده از پرسشنامه الکترونیکی دادهها از 414 نمونه جمعآوری گردید. پایایی و روایی دادهها در هر دو بخش پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. دادههای بخش کیفی با تحلیل تفسیری و دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم مورد بررسی قرار گرفت. همچنین روایی واگرا، روایی همگرا، و پایایی ترکیبی دادهها محاسبه گردید. نتایج پژوهش منجر به شناسایی 9 سبک تصمیمگیری خرید شامل حساس به کیفیت، صرفهجویی در زمان و انرژی، بهینه جو، حساس به اطلاعات، حساس به معرفی محصول، تنوعگرایی، برندگرا-وفادار، حساس به تبلیغات و اطمینان طلب گردید. این مدل میتواند بینش مناسبی برای تدوین استراتژیهای بازاریابی کسبوکارهای آنلاین فراهم سازد و همچنین خلاءهای پژوهشی موجود را رفع نماید.
حمیده شکاری؛ حیدر حسینی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی رفتار پرسه زنی اینترنتی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد با استفاده از تکنیک شبکه عصبی مصنوعی بود. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی بود که به صورت پیمایش اجرا شد. نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شد. برای کسب داده درخصوص متغیر وابسته پژوهش یعنی رفتار پرسهزنی اینترنتی از مقیاس استودارت ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی رفتار پرسه زنی اینترنتی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد با استفاده از تکنیک شبکه عصبی مصنوعی بود. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی بود که به صورت پیمایش اجرا شد. نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شد. برای کسب داده درخصوص متغیر وابسته پژوهش یعنی رفتار پرسهزنی اینترنتی از مقیاس استودارت (2016) حاوی 22 سوال استفاده شد. بررسی پایایی این ابزار به روش آلفای کرونباخ و بررسیروایی آن به شیوه روایی محتوا، انجام و مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل دادهها با نرم افزارSPSS نسخه 24 انجام گرفت. برای تحلیل دادهها شامل 23 متغیر مستقل و یک متغیر وابسته، دو نوع شبکه عصبی پرسپترون چند لایه (MLP) و تابع شعاع مدار (RBF) طراحی و اجرا شد. درصد صحت پیشبینی رفتار پرسه زنی اینترنتی در دادههای آموزش و آزمایش و اعتبارسنجی برای شبکه عصبی MLP به ترتیب برابر با 8/87، 0/75 و 7/72 و برای شبکه عصبی RBF به ترتیب برابر با 6/83، 8/81 و 7/91 محاسبه شد. سطح زیر منحنی راک برای دو شبکه MLP و RBF برابر با 611/0 و 677/0 بدست آمد. مقایسه دو شبکه عصبی MLP و RBF بر اساس معیارهای سطح زیر منحنی راک و درصد صحت پیشبینی نشان داد شبکه عصبی RBF در پیشبینی رفتار پرسه زنی اینترنتی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد کاراتر است و سه متغیر میزان نزدیکی و صمیمیت با مدیر، سن و منبع کنترل بیشترین تاثیر را بر رفتار پرسه زنی اینترنتی داشتهاند.
مرتضی مطهری؛ حبیب هنری؛ ندا حشمت؛ فرشته بریونی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر تعیین تاثیر آموزش و کارگروهی با نقش میانجیگر تعهد سازمانی بر توانمند سازی جهت پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان فدراسیون های ورزشی منتخب و طراحی مدل آن انجام گرفت. روش تحقیق حاضر بر مبنای پاردایم از نوع تحقیقات فرا اثباتگرا، از لحاظ استراتژی توصیفی-پیمایشی و از لحاظ شکل فرضیات به صورت علی می باشد. جامعه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر تعیین تاثیر آموزش و کارگروهی با نقش میانجیگر تعهد سازمانی بر توانمند سازی جهت پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان فدراسیون های ورزشی منتخب و طراحی مدل آن انجام گرفت. روش تحقیق حاضر بر مبنای پاردایم از نوع تحقیقات فرا اثباتگرا، از لحاظ استراتژی توصیفی-پیمایشی و از لحاظ شکل فرضیات به صورت علی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان فدراسیون های ورزشی کشور میباشد. شیوه نمونهگیری خوشه ای و حجم نمونه از طریق فرمول حدقل تعیین حجم نمونه در معادلات ساختاری و با انجام پیش پردازش ها به تعداد 115 نفر تعیین شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامههای استاندارد بود و روایی پرسشنامهها توسط متخصصین حوزه مدیریت ورزشی از لحاظ ظاهری و محتوا و بهوسیله فرمهای CVR و CVI مورد بازنگری قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزارSpss و Smart pls نشان داد آموزش کارکنان بر توانمد سازی کارکنان تاثیر مثبت و معناداری دارد. از طرفی تعهد سازمانی کارکنان بر توانمند سازی تاثیر معناداری دارد و در نهایت توانمندی سازی با تاثیر از آموزش ، کار گروهی و با واسطه گری تعهد سازمانی بر عمبکرد شغلی کارکنان فدراسیون های ورزشی منتخب تاثیر دارد. متغیر های آموزش کارکنان و تعهد سازمانی سهم بسیار متوسط رو به بالایی روی پیش بینی رفتار توانمند سازی کارکنان فدراسیون های ورزشی منتخب دارند. و توانمند سازی سهم متوسط رو به بالایی روی پیش بینی رفتار عملکرد شغلی کارکنان فدراسیون های ورزشی منتخب دارند. آزمون برازش Gof (50/0) نشان داد که مدل تحقیق جزو مدلهای قوی محسوب میشود.
مهدی عباسیان؛ سید حسین مرعشیان؛ صدیقه حیدری نژاد؛ امین خطیبی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثر بازاریابی رسانه های اجتماعی بر رفتار مصرف کنندگان محصولات ورزشی است. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی انجام شده است و داده های مورد نیاز از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته جمع آوری شدند. جامعه آماری 14نفر که شامل اساتید مدیریت ورزشی (8نفر)، دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی (4نفر) و اساتید گروه بازاریابی (2نفر) بودند. ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثر بازاریابی رسانه های اجتماعی بر رفتار مصرف کنندگان محصولات ورزشی است. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی انجام شده است و داده های مورد نیاز از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته جمع آوری شدند. جامعه آماری 14نفر که شامل اساتید مدیریت ورزشی (8نفر)، دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی (4نفر) و اساتید گروه بازاریابی (2نفر) بودند. نمونه گیری هدفمند و داده ها از طریق مصاحبه عمیق و باز دریافت گردید. برای قابلیت اعتماد از طریق توافق درون موضوعی استفاده شد که میزان آن 74/0 بدست آمد. پس از انجام مصاحبه و جمع آوری اطلاعات، کدهای به دست آمده در بخشهای مختلف، تجزیه و تحلیل شده و پس از انجام مراحل سه گانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی مدل نهایی توسط محققان این مقاله به دست آمده است. در بخش علّی عوامل اجتماعی اثر گذار، عوامل فردی اثرگذار و تکنیک های تبلیغات به عنوان شرایط موثر مشخص شدند. عامل زمینه ای شرایط فضای مجازی و تاثیر بر رفتار مصرف کنندگان مشخص گردید. شرایط مداخله گر شامل بررسی رضایت مشتریان،کنترل زمان و خدمات پس از فروش،شرایط پرداخت و امنیت شبکه ها تعیین گردید. راهبرد ها شامل کیفیت محصول، اعتماد،کنترل نگرش افراد، عوامل موثر بر خرید مجدد می باشند. در نهایت پیامد این تحقیق کنترل رفتار خرید و بهبود تولید سازمان می باشد که مدل نهایی تحقیق بر اساس آن طراحی شده است.