علی خزائی؛ سارا کشکر؛ احمد محمودی؛ معصومه جمالی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، کاوش ویژگیهای مؤثر در شکلگیری تیم-های موفق ورزشی بود. روش تحقیق مورداستفاده به لحاظ هدف، کاربردی و ازنظر روش انجام کیفی، که در آن از روش تحلیل مضمون استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل تیمها و گروههای ورزشی موفق در عرصههای علمی، نشریات، گردشگری ورزشی، رسانه شنیداری و تصویری بود. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، کاوش ویژگیهای مؤثر در شکلگیری تیم-های موفق ورزشی بود. روش تحقیق مورداستفاده به لحاظ هدف، کاربردی و ازنظر روش انجام کیفی، که در آن از روش تحلیل مضمون استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل تیمها و گروههای ورزشی موفق در عرصههای علمی، نشریات، گردشگری ورزشی، رسانه شنیداری و تصویری بود. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند بود و ابزار تحقیق پروتکل مصاحبه با خبرگان تا رسیدن به اشباع نظری بود (14مصاحبه). درمجموع، تعداد 15 عامل مؤثر در شکلگیری تیمها شناسایی شد، که این عوامل در قالب فرعی 6 مقوله اصلی به دست آمد. این مقولهها شامل؛ رهبری اشتراکی، خبرگی اعضای تیم، همافزایی تیمی، دیدگاه برنامه محور، مدیریت منابع مالی، ارزشهای اخلاقی میباشند. با توجه نتایج تحقیق موفقیت تیم ورزشی مستلزم داشتن تیم مجرب، اتخاذ استراتژیهای روشن و همچنین وجود منابع مالی و مدیریتی میباشد. بعلاوه مدیران تیمها میتوانند باهدف گذاری دقیق و مدیریت صحیح، استخدام نیروی کار خبره به رشد و توسعه تیم خود کمک نماید.
مصطفی اخوان صفار؛ محمد محسن صدر؛ سید علی لاجوردی
چکیده
علمسنجی یکی از راههای مرسوم برای ارزیابیهای علمی است. استفاده از رویکرد تحلیل شبکه بهعنوان روشی مناسب برای ترسیم ساختار علمی حوزههای تخصصی و شبکه هم رخدادی واژگان و هم نویسندگی پژوهشگران، در سالهای اخیر مطرحشده است. هدف از انجام مطالعه حاضر تحلیل مبتنی بر شبکه مجموعه مقالات منتشرشده در نشریه تحقیقات کاربردی در مدیریت ...
بیشتر
علمسنجی یکی از راههای مرسوم برای ارزیابیهای علمی است. استفاده از رویکرد تحلیل شبکه بهعنوان روشی مناسب برای ترسیم ساختار علمی حوزههای تخصصی و شبکه هم رخدادی واژگان و هم نویسندگی پژوهشگران، در سالهای اخیر مطرحشده است. هدف از انجام مطالعه حاضر تحلیل مبتنی بر شبکه مجموعه مقالات منتشرشده در نشریه تحقیقات کاربردی در مدیریت ورزشی از سال 1391 تاکنون به تعداد 384 مقاله بود. مقالات منتشرشده از جنبه های گوناگون مانند شبکه هم نویسندگی، شبکه هم رخدادی واژگان، شبکه هم معنایی مقالات موردبررسی قرار گرفتند. در این مطالعه یک روش پیشنهادی برای استخراج و پیشپردازش دادههای موردنیاز برای مصورسازی شبکههای مختلف مقالات و تحلیل آنها پیشنهاد گردید. برای خزش و پیشپردازش دادهها از زبان PHP و برای تحلیلهای شبکهای و مصورسازی شبکههای مختلف از زبان پایتون و نرم افزار گفی استفاده شد. نتایج تحلیل هم رخدادی واژگان نشان میهد که در مقالات منتشرشده موضوعاتی چون آموزش، بازاریابی، و مسائل سازمانی در حوزه مدیریت ورزشی بیشتر از سایر زمینهها به آنها پرداختهشده است. همچنین خوشهبندی شبکه هم نویسندگی نشان داد، نویسندگان مقالات تمایل بیشتری به تشکیل گروههای علمی کوچک در قالب دانشگاهها یا مؤسسات تحقیقاتی سازمان متبوع خود داشتند. ارائه نقشه موضوعی مقالات باعث آگاهی بیشتر پژوهشگران از وضعیت پژوهشهای انجامشده و نیز کشف شکاف های موضوعی تحقیقات علمی میشود.
مهدی مرادی؛ علی اصغر موحد؛ ناصر حسنی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی عوامل اقتصادی موثر بر موفقیت کشورهای منتخب شرکت کننده درششمین دوره مسابقات المپیک نظامیان جهان (سیزم )۲۰۱۹ ووهان چین بود. تحقیق حاضر، به لحاظ هدف از نوع توصیفی – تحلیلی بوده است. جامعه آماری این تحقیق، 117 کشوری است که در این رقابت حضور داشتند که از میان، 15 کشور به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافته های تحقیق ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی عوامل اقتصادی موثر بر موفقیت کشورهای منتخب شرکت کننده درششمین دوره مسابقات المپیک نظامیان جهان (سیزم )۲۰۱۹ ووهان چین بود. تحقیق حاضر، به لحاظ هدف از نوع توصیفی – تحلیلی بوده است. جامعه آماری این تحقیق، 117 کشوری است که در این رقابت حضور داشتند که از میان، 15 کشور به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافته های تحقیق نشان داد که ضریب همبستگی بین متغیرها مثبت و معنادار است. رابطه بین متغیرهای بیکاری و ضریب جینی با عملکرد معنی دار است. ولی رابطه معنی داری بین تولید ناخالص ملی و تورم با عملکرد وجود ندارد. نتایج بدست آمده از رگرسیون نشان میدهد که، 5/64 درصد از تغییرات متغیر وابسته، توسط متغیرهای مستقل تبیین میشود و 5/35 درصد باقیمانده مربوط به سایر عواملی است که در این آزمون مورد بررسی قرار نگرفته است. همچنین یافته های الگوی معادلات ساختاری نشان داد که بیکاری و ضریب جینی بر موفقیت ورزشی کشورهای منتخب شرکتکننده در سیزم در سطح (01/0) تاثیر معنی داری دارد. همچنین نتایج نشان داد که تولید ناخالص ملی و تورم تاثیر معنی داری بر موفقیت ورزشی کشورهای منتخب شرکتکننده در سیزم ندارد.
محمد دهشتی؛ جواد ادبی فیروزجاه؛ مهدی فتاح زاده فشخامی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان پایداری گردشگری ورزشی استان گیلان از دیدگاه گردشگران ورزشی و جامعه میزبان بود. جامعه آماری کلیه ساکنان محلی (جامعه میزبان) و گردشگرانورزشی بودند که به استان گیلان (شهرهای فومن، شفت، لاهیجان، تالش) سفر کرده بودند. به منظور جمعآوری دادهها 400 پرسشنامه توزیع و در نهایت 392 پرسشنامه تکمیل شد. جهت تحلیل دادهها ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان پایداری گردشگری ورزشی استان گیلان از دیدگاه گردشگران ورزشی و جامعه میزبان بود. جامعه آماری کلیه ساکنان محلی (جامعه میزبان) و گردشگرانورزشی بودند که به استان گیلان (شهرهای فومن، شفت، لاهیجان، تالش) سفر کرده بودند. به منظور جمعآوری دادهها 400 پرسشنامه توزیع و در نهایت 392 پرسشنامه تکمیل شد. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و به منظور سنجش پایداری از مدلهای رادار (AMOEBA) و بارومتر پایداری پرسکات آلن استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان پایداری گردشگری ورزشی استان گیلان در حالت کلی از نظر جامعه میزبان و گردشگران ورزشی در هر سه مولفه مربوط به توسعه پایدار شامل، اقتصادی (512/0)، اجتماعی، فرهنگی (448/0) و زیست محیطی (449/0)، در حالت «پایداری متوسط» قرار داشته و تا رسیدن به حالت «پایداری» فاصله زیادی دارد. از نظر جامعه میزبان بعد اقتصادی (493/0)، بعد اجتماعی-فرهنگی (434/0) دارای پایداری متوسط و بعد زیست محیطی (386/0) ناپایدار میباشد. همچنین از نظر گردشگران ورزشی بعد اقتصادی (532/0)، بعداجتماعی- فرهنگی (463/0) و بعد زیست محیطی (513/0) دارای پایداری متوسط میباشد. پیشنهاد میشود که مسئولان برنامههای عملی به منظور برخورداری جامعه میزبان از مزایای حاصل از گردشگری ورزشی وحفظ محیط زیست و جلوگیری از آسیب به محیط طبیعی داشته باشند.
زهرا بزرگ زاده؛ ابوالفضل فراهانی؛ فریده اشرف گنجویی؛ علی محمد صفانیا؛ محسن باقریان فرح آبادی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر خودشیفتگی برند در صنعت ورزش ایران تدوین شده است.روش پژوهش کیفی، ازلحاظ استراتژی توصیفی-پیمایشی که براساس تئوری داده بنیاد مبتنی روش چارمز می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه متخصصان حوزهی بازاریابی ورزشی و صاحبنظران مدیریت ورزشی و افراد صاحبنظر و آگاه در ارتباط با بازاریابی و برند بودند. ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر خودشیفتگی برند در صنعت ورزش ایران تدوین شده است.روش پژوهش کیفی، ازلحاظ استراتژی توصیفی-پیمایشی که براساس تئوری داده بنیاد مبتنی روش چارمز می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه متخصصان حوزهی بازاریابی ورزشی و صاحبنظران مدیریت ورزشی و افراد صاحبنظر و آگاه در ارتباط با بازاریابی و برند بودند. تعداد 12نفر برای انجام مصاحبه عمیق با بهره گیری از تکنیک های هدفمند و گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل داده ها از تکنیکهای آماری توصیفی(درصد فراوانی،فرمول شنون) و تکنیک تحلیل محتوای پنهان در قالب استراتژی پدیدارشناسانه(کدگذاری باز و محوری)توسط نرم افزارMAXQDA18استفاده گردید. بر اساس نتایج، تعداد 11 مقوله اصلی شامل تعلق به برند (تجربه فرد، شیفتگی برند، وفاداری برند، احترام)، عوامل اجتماعی، هویت برند، نگرش به برند شامل(اعتبار برند، تصویر برند)، سلبریتیها، حامیان مالی، تبلیغات شامل(تبلیغات تجاری، تبلیغات شفاهی)، شهرت برند شامل(ادغام با ورزش، ماهیت برند)، خصوصیات اخلاقی و رفتاری شامل(رفتار مصرف کننده، ویژگی های بیولوژیکی، ویژگی های شخصیتی)، متفاوت سازی برند با سایر رقبا و عامل رسانه به عنوان عوامل موثر بر خودشیفتگی برند شناسایی شد.
رامتین بهشتی؛ سمیه سمیعی؛ رضا حیدری؛ محمد کشتی دار
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی و تدوین برنامه راهبردی هیأت ورزشهای روستایی و بازیهای بومی محلی استان خراسان رضوی و ارائه راهکارهای توسعه بود.پژوهش حاضر از نوع مطالعات راهبردی بود که از نظر هدف کاربردی، به لحاظ استراتژی پیمایشی و از نظر گردآوری اطلاعات میدانی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه اعضای هیأت ورزشهای روستایی و بازیهای ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی و تدوین برنامه راهبردی هیأت ورزشهای روستایی و بازیهای بومی محلی استان خراسان رضوی و ارائه راهکارهای توسعه بود.پژوهش حاضر از نوع مطالعات راهبردی بود که از نظر هدف کاربردی، به لحاظ استراتژی پیمایشی و از نظر گردآوری اطلاعات میدانی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه اعضای هیأت ورزشهای روستایی و بازیهای بومی و محلی استان خراسان رضوی و شهرستانهای این استان تشکیل دادند که از این بین و با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله-برفی، 17 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. مطالعات کتابخانهای و مصاحبه ابزارهای اصلی جمعآوری اطلاعات در پژوهش حاضر بودند. پس از تایید شدن شاخصها و به دست آمدن درجه اهمیت آنها نقاط قوت و ضعف در در ماتریس IEF و فرصتها و تهدیدها در ماتریس EFE قرار گرفتند. براساس نتایج حاصل از این ماتریس موقعیت راهبردی هیأت ورزشهای روستایی و بازیهای بومی و محلی استان خراسان رضوی در موقعیت محافظه-کارانه یا WT قرار گرفت. با توجه به قرارگیری هیأت ورزشهای روستایی و بازیهای بومی و محلی استان خراسان رضوی درموقعیت محافظهکارانه، راهبردهای مربوط به این جایگاه تدوین گردید که هدف از این استراتژی ها کاستن و به حداقل رسانیدن نقاط ضعف و جنبههای آسیبپذیر سازمان و به حداکثر رسانیدن فرصتها، موقعیتها و تقاضاهاست؛ بنابراین، سازمان باید بتواند ضعفها و موارد آسیبپذیر خود را در داخل سازمان رفع کند و مزایای محیط بیرون مانند فناوری جدید، امکانات، بهبود و ترمیم فناوری موجود یا نیروی تخصصی با مهارتهای بالا را برای حل مشکلات خود به خدمت بگیرد.