هدف از این پژوهش شناسایی سبکهای تصمیمگیری مصرفکننده در خرید آنلاین کالاهای ورزشی میباشد. با استفاده از روش پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) دادهها جمعآوری و تحلیل گردید. بخش کیفی از طریق تحلیل یافتههای حاصل از مصاحبه و بخش کمی از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم انجام شد. نمونهگیری در بخش کیفی پژوهش به صورت هدفمند و از طریق مصاحبه با سه گروه از نمونهها (متخصصان مدیریت و بازاریابی ورزشی 15 نفر، صاحبان کسبوکارهای اینترنتی 12 نفر و از مشتریان با سابقه خرید اینترنتی محصولات ورزشی 18 نفر) تا اشباء نظری دادهها انجام شد. در بخش کمی پژوهش نیز با استفاده از پرسشنامه الکترونیکی دادهها از 414 نمونه جمعآوری گردید. پایایی و روایی دادهها در هر دو بخش پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. دادههای بخش کیفی با تحلیل تفسیری و دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم مورد بررسی قرار گرفت. همچنین روایی واگرا، روایی همگرا، و پایایی ترکیبی دادهها محاسبه گردید. نتایج پژوهش منجر به شناسایی 9 سبک تصمیمگیری خرید شامل حساس به کیفیت، صرفهجویی در زمان و انرژی، بهینه جو، حساس به اطلاعات، حساس به معرفی محصول، تنوعگرایی، برندگرا-وفادار، حساس به تبلیغات و اطمینان طلب گردید. این مدل میتواند بینش مناسبی برای تدوین استراتژیهای بازاریابی کسبوکارهای آنلاین فراهم سازد و همچنین خلاءهای پژوهشی موجود را رفع نماید.
ترابی نهاد، فرزانه (1391). «بررسی عوامل موثر بر تصمیم خرید مصرفکنندگان کاالاهای ورزشی با استفاده از مدل اسپرولز و کندال«. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
جهاندیده، محمدعلی؛ حسینی، سید عماد و رمضانی نژاد، رحیم (1394). «بررسی سبکهای تصمیمگیری خرید مصرفکنندگان لوازم ورزشی (مطالعه موردی شیراز) . پژوهشهای معاصر در مدیریب ورزشی، 5(10)، 45-37.
داوری، علی و رضازاده، آرش. (1392). «مدلسازی مفادالت ساختاری با نرمافزار PLS، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
دلخواه، جلیل؛ عمویی، ایمان و مقدم، امیروحید (1393) بررسی و شناسایی سبک های تصمیم گیری خرید مشتریان در فروشگاه های زنجیره ای (مورد مطالعه مشتریان شعب شهر تهران فروشگاه های زنجیرهای اتکا)» تحقیقات بازاریابی نوین، 4(2)، 141-154.
محمدحسن صلح جو، فرشاد تجاری، علی زارعی (1398). «توسعه و اعتباریابی مقیاس تعیین سبک خرید محصولات ورزشی در ایران» مجله مطالعات مدیرییت ورزشی، 11(55)، 250-231.
Ahani, A., Nilashi, M., Ibrahim, O., Sanzogni, L., & Weaven, S. (2019). “Market segmentation and travel choice prediction in Spa hotels through TripAdvisor’s online reviews”. International Journal of Hospitality Management, 80, 52-77. 9.
Akram, U.P., Hui, M.K., Khan, S.K., Saduzai, Z. & Akramand, M.H.B. (2017). “The plight of humanity: Online impulse shopping in China”. Human Systems Management, 36(1), 73 –90. 10.
Bae, S. & Miller, J. (2009). “Consumer decision-making styles for sport apparel: Gender comparisons between college consumers”. Journal of Research, 4(1), 40-45. 11.
Bae, S., Lam, E.T. & Jackson, E. N. (2009). “Development of the purchaser style inventory for sport products (PSISP)”. International Journal of Sport Management, 10, 151-168. 12.
Bakewell, C. and Mitchell, V-W. (2003). “Generation Y female consumer decisionmaking styles”. International Journal of Retail and Distribution Management, 31(2), 95-106 13.
Batool, S., Ahmed, M.A., Umer, M. and Zahid, Z. (2015). “Impact of Consumer innovativeness on shopping styles; A Case of Pakistan”. International Journal of Business and Management Invention, 4(2), 19-28. 14.
Bauerová, R. (2019). “The development and perspective of online shopping in connection with technology acceptance”. Economics Management Innovation, 11(3), 51- 62. 15.
Bhargave, R., Mantonakis, A., & White, K. (2016). “The cue-of-the-cloud effect: When reminders of online information availability increase purchase intentions and choice”. Journal of Marketing Research, 53(5), 699- 711. 16.
Bilgihan, A. (2016). “Gen Y customer loyalty in online shopping: An integrated model of trust, user experience and branding”. Computers in Human Behavior, 61, 103-113. 17.
Celik, H. (2016). “Customer online shopping anxiety within the Unified Theory of Acceptance and Use Technology (UTAUT) framework”. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 28(2), 278-307. 18.
Chae, H., & Ko, E. (2016). “Customer social participation in the social networking services and its impact upon the customer equity of global fashion brands”. Journal of Business Research, 69(9), 3804-3812. 19.
Chang, S. C., Sun, C. C., Pan, L. Y., & Wang, M. Y. (2015). “An extended TAM to explore behavioural intention of consumers to use M-Commerce”. Journal of Information & Knowledge Management, 14(02), 1550014. 20.
Chen, X. P., Liu, D., & Portnoy, R. (2012). “A multilevel investigation of motivational cultural intelligence, organizational diversity climate, and cultural sales: Evidence from US real estate firms”. Journal of applied psychology, 97(1), 93. 21.
Ecommerce Development Center, (2019). http://www.ecommerce.gov.ir/uploads/ecrepor t98final990604.pdf 22.
Eom, H. J., Youn, N., & Lee, M. J. (2020). “Validation of Consumer Styles Inventory for consumer decision making styles”. Journal of Consumer Affairs, 54(3), 836-853. 23.
Grosso, C., Forza, C., & Trentin, A. (2017). “Supporting the social dimension of hopping for personalized products through online sales configurators”. Journal of Intelligent Information Systems, 49(1), 9-35. 24.
Gupta, R., Ponnuru, K., Kumar, A., & Trivedi, S. K. (2017). “Factors identification of online reputation and relationship with trust: a study of generation Y”. International Journal of Business Information Systems, 26(2), 151- 165. 25.
Howcroft, B., Hewer, P & Hamilton, H. (2003). “Consumer DecisionMaking Styles 50 and the Purchase of Financial Services”. The Service Industries Journal, 23(3), 63-81. 26.
Hung, Y.H., Huang, T.L., Hsieh, J.C., Tsuei, H.J., Cheng, C.C., & Tzeng, G.H. (2012). “Online reputation management for improving marketing by using a hybrid MCDM model”. Knowledge-Based Systems, 35, 87-93. 27.
Jiang, P., Balasubramanian, S.K., & Lambert, Z. V. (2015). “Responses to customized products: The consumers’ behavioral intentions”. Journal of Services Marketing, 29(4), 314-326. 29.
Kang, D., Jang, W., & Park, Y. (2016). “Evaluation of e-commerce websites using fuzzy hierarchical TOPSIS based on ESQUAL”. Applied Soft Computing, 42, 53-65.
Kang, J.Y.M., Johnson, K.K., & Wu, J. (2014). “Consumer style inventory and intent to social shop online for apparel using social networking sites”. Journal of fashion marketing and management. 18(3), 301-320 31.
Kim, H.R., Lee, M., Lee, H.T., & Kim, N.M. (2010). “Corporate social responsibility and employee–company identification”. Journal of Business Ethics, 95(4), 557-569. 32.
Klein, A., & Sharma, V. M. (2022). “Consumer decision-making styles, involvement, and the intention to participate in online group buying”. Journal of Retailing and Consumer Services, 64, 102808. 33.
Konus, U., Verhoef, P.C. and Neslin, S.A. (2008). “Multichannel shopper segments and their covariates”. Journal of Retailing, 84(4), 398-413. 34.
Kumar A., Mangla S.K., Luthra S. et al. (2018). “Predicting changing pattern: building model for consumer decision making in digital market”. Journal of Enterprise Information Management. 31(5): 674-703. 35.
Kumar, A., & Dash, M.K. (2015). “Fuzzy Structural Models and Based Applications in Digital Marketplace”. Fuzzy Optimization and Multi-Criteria Decision Making in Digital Marketing, 59. 36.
Lee, R.J., I.N. Sener, P.L. Mokhtarian and S.L. Handy, 2017. “Relationships between the online and in-store shopping frequency of Davis, California residents”. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 100(1), 40 –52. 37.
Lim, Y. J., Osman, A., Salahuddin, S. N., Romle, A. R., & Abdullah, S. (2016). “Factors influencing online shopping behavior: the mediating role of purchase intention”. Procedia economics and finance, 35(5), 401-410. 38.
Lu, A.C.C., & Gursoy, D. (2015). “A conceptual model of consumers’ online tourism confusion”. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 27(6), 1320-1342. 39.
Ma, Y. J., & Hahn, K. (2022). “CrossCultural study of decision-making styles for contemporary young consumers”. International Journal of Fashion Design, Technology and Education, 7, 1-15. 40.
Miyatake, K., T. Nemoto, S. Nakaharaiand K. Hayashi, (2016). “Reduction in Consumers’ Purchasing Cost by Online Shopping”. Transportation Research Procedia, 12(1), 656 –666. 41.
Pappas, I.O., Kourouthanassis, P.E., Giannakos, M.N., & Lekakos, G. (2017). “The interplay of online shopping motivations and experiential factors on personalized ecommerce: A complexity theory approach”. Telematics and Informatics, 34(5), 730-742. 42.
Pappas, N. (2016). “Marketing strategies, perceived risks, and consumer trust in online buying behaviour”. Journal of Retailing and Consumer Services, 29, 92-103. 43.
Prakash, G., Singh, P.K., & Yadav, R. (2018). “Application of consumer style inventory (CSI) to predict young Indian consumer’s intention to purchase organic food products”. Food quality and preference, 68, 90- 97. 44.
Prakash, G., Singh, P.K., & Yadav, R. (2018). “Application of Consumer Style Inventory (CSI) to predict young Indian consumer’s intention to purchase organic food products”. Food Quality and Preference, 68, 90-97. 45.
Royle, J., & Laing, A. (2014). “The digital marketing skills gap: Developing a Digital Marketer Model for the communication industries”. International Journal of Information Management, 34(2), 65-73 46.
Sahney, S. (2015). “Critical success factors in online retail–an application of quality function deployment and interpretive structural modeling”. International Journal of Business and Information, 3(1), 144-163. 47.
Shams, R., Alpert, F., & Brown, M. (2015). “Consumer perceived brand innovativeness: conceptualization and operationalization”. European Journal of Marketing, 49(9/10), 1589-1615. 48.
Smith, R., G. Deitz, M.B. Royne,J.D., Hansen, M. Grünhagen and C. Witte, (2013). “Cross-cultural examination of online shopping behavior: A comparison of Norway, Germany, and the United States”. Journal of Business Research, 66(3), 328–335. 49.
Solomon, M.R. (2010). Consumer Behavior: Buying, Having, and Being, 9th ed., Prentice Hall, Boston, MA. 50. Sproles, G.B. & Kendall, E. L. 1986. “A Methodology for Profiling Consumer Decision-Making Styles”. The Journal of Consumer Affairs, 20(2), 267-79. 51.
Srinivasan, S., Rutz, O. J., & Pauwels, K. (2016). “Paths to and off purchase: quantifying the impact of traditional marketing and online consumer activity”. Journal of the Academy of Marketing Science, 44(4), 440-453. 52.
Tanksale, D., Neelam, N. & Venkatachalam, R. (2014). “Consumer decision making styles of young adult consumers in India”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 133, 211-218. 54.
Tarhini, A., Alalwan, A.A., Al-Qirim, N., & Algharabat, R. (2018). “An analysis of the factors influencing the adoption of online shopping”. International Journal of Technology Diffusion (IJTD), 9(3), 68-87. 55.
Tarnanidis, T., Owusu-Frimpong, N., Nwankwo, S., & Omar, M. (2015). “A confirmatory factor analysis of consumer styles inventory: Evidence from Greece”. Journal of Retailing and Consumer Services, 22, 164-177. 56.
Walsh, G., Hennig-Thurau, T., WayneMitchell, V., & Wiedmann, K. P. (2001). “Consumers' decision-making style as a basis for market segmentation”. Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing, 10(2), 117-131. 57.
Wu, J.F., Wu, J.F. & Chang, Y.P. (2016). “Multichannel integration quality, online perceived value and online purchase intention: A perspective of land-based retailers”. Internet Research, 26(5), 1228-1248.
Xu, X., Zeng, S., & He, Y. (2017). “The .58 influence of e-services on customer online purchasing behavior toward remanufactured 59. products”. International Journal of Production Economics, 187, 113-125. 60. Yang, S., Song, Y., & Tong, S. (2017). “Sustainable retailing in the fashion industry: A systematic literature review”. ustainability, 9(7), 1-19. 61.
Yeh, C.H., Wang, Y. S., & Yieh, K. (2016). “Predicting smartphone brand loyalty: consumer value and consumer-brand identification perspectives”. International Journal of Information Management, 36(3), 245-257. 62.
Yeo, V.C.S., Goh, S.K., & Rezaei, S. (2017). “Consumer experiences, attitude and behavioral intention toward online food delivery (OFD) services”. Journal of Retailing and Consumer Services, 35, 150-162. 63.
Zhu, F., & Zhang, X. (2010). “Impact of online consumer reviews on sales: The moderating role of product and consumer characteristics”. Journal of Marketing, 74(2), 133-148.