طراحی مدل کیفی شتابگیری دانشکده‌های تربیت بدنی دانشگاه‌های دولتی به سمت دانشگاه‌های نسل چهار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، مدیریت ورزشی، پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استاد، مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 دانشیار، مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

هدف از پژوهش حاضر طراحی مدلی برای شتابگیری دانشکده‌های تربیت بدنی به سمت دانشگاه‌های نسل چهار بر اساس مدل استراوس و کوربین و روش پژوهش کیفی و برخاسته از داده ها (مطالعه مقالات و اسناد و مدارک و مصاحبه هدفمند به روش گلوله برفی ) و استفاده از روش دلفی بود. جامعه آماری اساتید مدیریت ورزشی، دارای سابقه اجرایی، علمی و پژوهشی برجسته بودند و جمع‌آوری اطلاعات تا اشباع نظری داده­ها با مصاحبه نیمه ساختار یافته ادامه داشت. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از روش سیستماتیک بر مبنای مدل استراوس و کوربین شامل کدگذاری سه مرحله ای باز، محوری و انتخابی و دلفی استفاده شد. نتایج کدگذاری در مدل مورد نظر، 5 بعد و 12 متغیر، شرایط علی با دو متغیر (مسئولیت علمی- اجتماعی و پویایی محیط و ماموریت سازمانی)، شرایط مداخله‌گر با چهار متغیر (مراکز رشد زایشی، سیستم‌های اطلاعاتی، ارتباط با صنایع و مشتریان و رقبا)، شرایط زمینه­ای با دو متغیر (نقش دولت و ساختار و بستر سازی)، راهبردها با دو متغیر (مدیریت عالی و رهبری، منابع انسانی) و پیامدها با دو متغیر ( ایفای نقش دانشکده تربیت بدنی نسل چهار و کیفیت آموزشی و پژوهشی) را شناسایی نمود. با توجه به نتایج حاصل، لزوم بهره­گیری از  الگویی بومی از دانشکده تربیت بدنی نسل چهار و پوشش خلأهای موجود در تجاری‌سازی تحقیقات علمی دانشکده­های تربیت بدنی، به عنوان مهم­ترین ویژگی دانشگاه نسل چهار، ضروری به نظر می­‌رسد.

کلیدواژه‌ها


Al-Harbi, H. I. K., Al-Mayahi, A. S., & Mohammed, A. A. (2021). Requirements for the Application of Total Quality Management in Faculties of Physical Education and Sports Sciences. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 10729-10743. P 35.
Alipour, AR, Enayati, T. (2017). Commercialization of fourth generation university research. Journal of Strategic Knowledge Interdisciplinary Studies, 7 (26), 76-53. p 59. [Persian].
Azimi, N.A., Barkhordari, S. (2017). Economics and Knowledge-Based Society in Arab Countries and Experience for Iran, Rahyafat Magazine, (7) 66, 12-1. P 5. [Persian].
Beikzadeh, S., Yousefi Saeidabadi, R., Saffarian Hamedani, S. (2020). The role of scientific authority and foresight in the development of fourth generation universities in order to present a model (Case study: Mazandaran University of Medical Sciences). Medicine and Cultivation, 29 (2), 87-76. P 79. [Persian].
Bresser, R. K., & Balkin, D. B. (2022). Restoring a taste for science: Enhancing strategic management knowledge by changing the governance of academic journals. Strategic Management Review. Published online ahead of print
Cervantes, M. (2017). Higher education institutions in the knowledge triangle. Форсайт, 11(2 (eng)). P 21.
Chaleta, E., Saraiva, M., Leal, F., Fialho, I., & Borralho, A. (2021). Higher Education and Sustainable Development Goals (SDG)—Potential Contribution of the Undergraduate Courses of the School of Social Sciences of the University of Évora. Sustainability, 13(4), 18-28. P 22.
Ehresmann, A.C. (2013). A theoretical frame for future studies. On The Horizon-The Strategic Planning Resource for Education Professionals, 21(1), 46-53. P 49.
Farbod, M., Safania, A.M., Boroumand, M.R., Naqshbandi, SA, Bagherian Farahabadi, M. (2020). Identifying the factors affecting the employment development of postgraduate graduates in the field of physical education and sports sciences with an ecosystem approach. Sports Management Studies. P 61.  [Persian].
Fazel, A., and Kamalian, A., and Roshan, S. (2017). Identifying the dimensions and components affecting the empowerment of academic human resources with emphasis on third and fourth generation universities using the fuzzy Delphi approach: Presenting a conceptual model. Education Strategies (Medical Education Strategies), 10 (6), 455-468. p 456 . [Persian].
Fakour, B. (1385). A review of theoretical concepts of commercialization of research results. Approach, 16 (37), 1 18. P 17. [Persian].
Geuna, A., & Muscio, A. (2009). The governance of university knowledge transfer: A critical review of the literature. Minerva, 47(1), 93-114. P 95.
Goodarzvand Chegini, M. (2018). The Fourth Generation University Approach to Work and Practice (Case Study: Cambridge, Stanford, and Harvard Universities). Iranian Journal of Engineering Education, 20 (78), 16-1. P 10. [Persian].
Marufi, A. (1387). Research is the main gateway to sustainable development and the central factor of progress. Aftab Electronic Journal. 1: 1-9. P 9.
Olumıde, O. J., & Bada, A. A. (2021). ACHIEVING THE NEW SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS: THE ROLE OF SCIENTIFIC RESEARCH IN NIGERIAN UNIVERSITIES. European Journal of Education Studies, 8(2), 460-476. P 463.
Oztel, H. (2019). Fourth generation university: Co-creating a sustainable future. Journal: Encyclopedia of the UN Sustainable Development Goals Quality Education, 1-13. P 3.
Sadeghi, M., Niaz Azari, K., Taghvaei Yazdi, M. (2019). Investigating the dimensions of the virtual approach for the development of the fourth generation university. Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 9 (36), 41-25. P 39. [Persian].
Sharghi, AS (2009), Globalization of Higher Education and International Scientific Cooperation, Journal of Culture, No. 3,2 31. P 31.
Soleimani, F., Adli, F., Mehran, G. (2018). Strategic skills in university management. Journal of Marine Science Education, 5 (4), 145-135. P 136.[Persian].
Nazari, R., Sohrabi, Z., Moharamzade, M. (2021). Development of Strategic Themes of the Faculty of Sports Sciences. Journal of New Studies in Sport Management, 2(2), 167-178. P 170. [Persian].
Xing, Bo and Marwala, Tshilidzi, Implications of the Fourth Industrial Age for Higher Education (2018). The_Thinker__Issue_73__Third_Quarter_2017, Available at SSRN. P 21.
Zuti, B., & Lukovics, M. (2015). Fourth Generation Universities and Regional Development (No. 28, pp. 14-31). Stünings Medien.