بازاریابی ورزشی
عابد محمودیان؛ سعید صادقی بروجردی؛ bradley J. baker
چکیده
مفهوم استراتژیهای مقابلهای هواداران فوتبال در برابر تهدید هویت تیمی، حوزه جدیدی در ادیبات مدیریت و روانشناسی ورزشی است که به تازگی علاقه محققان رفتار مصرفکننده ورزشی را بهخود جلب کرده است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف استراتژیهای مقابلهای هواداران تیم ملی فوتبال در برابر تهدید هویت تیمی انجام پذیرفت. روش تحقیق حاضر ...
بیشتر
مفهوم استراتژیهای مقابلهای هواداران فوتبال در برابر تهدید هویت تیمی، حوزه جدیدی در ادیبات مدیریت و روانشناسی ورزشی است که به تازگی علاقه محققان رفتار مصرفکننده ورزشی را بهخود جلب کرده است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف استراتژیهای مقابلهای هواداران تیم ملی فوتبال در برابر تهدید هویت تیمی انجام پذیرفت. روش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کیفی و بهصورت تحلیل مضمون بوده و جامعه آماری شامل هواداران تیم ملی بودند که صفحه اینستاگرام فدراسیون فوتبال را دنبال میکردند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده و مصاحبه عمیق با 16 شرکتکننده تا اشباع نظری صورت گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک کدگذاری و از نرمافزار انویوو استفاده شد. نتایج نشان داد استراتژیهای مقابلهای هواداران تیم ملی در دو مضمون اصلی؛ استراتژیهای مقابلهای احساسات- محور و مسأله- محور و شش مضمون فرعی؛ فاصله گرفتن از تیم، تقویت، موفقیت و دستاوردهای گذشته، تعصب درون گروهی و خوشبینی به آینده، رفتار تخریبی و انفجار هستند. نتایج این پژوهش در دو بخش نظری و عملی کاربردهای حائز اهمیتی را فراهم کرده است. از یک طرف، اولین مطالعه صورت گرفته در زمینه استراتژیهای مقابلهای هواداران تیم ملی در شرایط تهدید هویت تیمی بوده و بخشی از شکاف عظیم این حوزه در تحقیقات داخلی و خارجی را برطرف کرده است. از طرف دیگر، دیدگاهی منسجم و درک کاملی از استراتژیهای مقابلهای هواداران تیم ملی فوتبال و طیف وسیعی از اقدامات لازم مدیریتی برای مدیریت هرچه بهتر این استراتژیها را ارائه داده است.
عابد محمودیان؛ سعید صادقی بروجردی
چکیده
ارزشهای مصرفی به عنوان فاکتورهای مهم پیشبینیکننده در رفتار مصرفکننده مورد توجه قرار میگیرند. به همین جهت هدف از این پژوهش، بررسی نقش دو ارزش غالب مصرفی فایدهگرایانه و لذت-گریانه در قصد خرید برندهای جهانی کفشهای ورزشی در بازار دانشجویان است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه کردستان و نمونه آماری تعداد 373 نفر که بهصورت تصادفی ...
بیشتر
ارزشهای مصرفی به عنوان فاکتورهای مهم پیشبینیکننده در رفتار مصرفکننده مورد توجه قرار میگیرند. به همین جهت هدف از این پژوهش، بررسی نقش دو ارزش غالب مصرفی فایدهگرایانه و لذت-گریانه در قصد خرید برندهای جهانی کفشهای ورزشی در بازار دانشجویان است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه کردستان و نمونه آماری تعداد 373 نفر که بهصورت تصادفی انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی-همبستگی انجام شد. و از پرسشنامههای 19 سؤالی یو و همکاران(2016) استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن به وسیله متخصصان و همسانی درونی آنها از طریق آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها نشان دادند ارزشهای مصرفی فایدهگرایانه و لذتگرایانه به ترتیب با ضریبهای 79/0 و 87/0 برقصد خرید کفشهای ورزشی اثرگذار بودند. بر این اساس ارزش مصرفی لذتگرایانه نسبت به ارزش مصرفی فایده-گرایانه نقش مهمتری در قصد خرید کفشهای ورزشی در بازار دانشجویان دارد. نتایج این پژوهش آگاهی لازم برای تدوین و طراحی استراتژیهای و برنامههای تیلیغاتی برای بازاریابان و فروشندگان برندهای جهانی کفشهای ورزشی در داخل کشور جهت بهرهمندی مناسب از بازار پردرآمد و پرسود دانشجویان را فراهم کرده است.