معصومه بابایی مبارکه؛ مهدی کهندل؛ عباس خدایاری؛ مهوش نوربخش؛ علی زارعی
چکیده
درک درست و صحیح از رفتار مصرفکنندگان، یکی از عوامل اصلی در استراتژی بازاریابی شرکتها و سازمانهای تجاری موفق است. هدف این مطالعه تحلیل انگیزه بینندگان برنامههای ورزشی از طریق رسانههای سنتی و نوپدید است. پس از شناسایی متغیرهای برانگیزاننده بینندگان برنامههای ورزشی 9 متغیر پنهان انگیزه مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه ...
بیشتر
درک درست و صحیح از رفتار مصرفکنندگان، یکی از عوامل اصلی در استراتژی بازاریابی شرکتها و سازمانهای تجاری موفق است. هدف این مطالعه تحلیل انگیزه بینندگان برنامههای ورزشی از طریق رسانههای سنتی و نوپدید است. پس از شناسایی متغیرهای برانگیزاننده بینندگان برنامههای ورزشی 9 متغیر پنهان انگیزه مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و برای شناسایی و استخراج عاملها و بارهای عاملی از روش تحلیل عامل اکتشافی با چرخش متعامد با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS در سطح معناداری 05/0 و دو سویه استفاده شد. در خصوص پیشبینی عوامل مختلف انگیزشی از آزمون رگرسیون استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه پیامنور استان تهران است که حدوداً تعداد کل آنها 22000 نفر بود و نمونه آماری با توجه به تحلیل عامل اکتشافی 525 نفر و به روش تصادفی از نوع طبقهای نسبتی تعیین شد. نتایج تحلیل عاملی 8 عامل را برای انگیزه دیدن برنامههای ورزشی آشکار ساخت. این عوامل شامل: 1- هیجان و لذت، 2- تفریح و سرگرمی، 3- کسب اطلاعات ورزشی، 4- خودآموزی اطلاعات، 5- استراحت، 6- انگیزه تعاملات اجتماعی، 7- انگیزۀ رهایی و 8- انگیزۀ همراهی و همنشینی بود. همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که به ترتیب سه عامل هیجان و لذت ، فرار و رهایی، کسب اطلاعات ورزشی انگیزههای مهمتری برای دیدن برنامههای ورزشی هستند.