نفیسه فتاحیان؛ همایون عباسی؛ حسین عیدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی مدیریت دانش در رابطه بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرهنگ سازمانی با یادگیری سازمانی در فدراسیونهای ورزشی ایران بود. روش پژوهش، توصیفی همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی رؤسا و کارشناسان فدراسیونهای ورزشی ایران در سال 1398 تشکیل دادند (750 = N)، که از طریق نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی مدیریت دانش در رابطه بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرهنگ سازمانی با یادگیری سازمانی در فدراسیونهای ورزشی ایران بود. روش پژوهش، توصیفی همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی رؤسا و کارشناسان فدراسیونهای ورزشی ایران در سال 1398 تشکیل دادند (750 = N)، که از طریق نمونهگیری تصادفی ساده 256 نفر، مطابق جدول مورگان، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامههای استاندارد فناوری اطلاعات و ارتباطات هرناندز و همکاران (2011)، مدیریت دانش لاوسون (2003)، یادگیری سازمانی فام و اسوایرسزک (2006)، فرهنگ سازمانی کوئین و کامرون (2011) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری، رویکرد واریانس محور با استفاده از نرمافزار پی ال اس استفاده شد. یافتهها نشان داد، بیشترین میزان اثر مربوط به تأثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش بود. فرهنگ سازمانی تأثیر نسبتا بالایی بر یادگیری سازمانی داشت. فناوری اطلاعات و ارتباطات با شدت متوسطی بر یادگیری سازمانی و مدیریت دانش مؤثر بود. نقش میانجی مدیریت دانش در ارتباط بین فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی تأیید شد ولی، نقش میانجی مدیریت دانش در ارتباط بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با یادگیری سازمانی تأیید نشد. پیشنهاد میشود، در فدراسیونهای ورزشی ایران، با ارتقای فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب و مدیریت صحیح دانش به افزایش و بهبود یادگیری سازمانی در سازمان کمک کرده و به این ترتیب فدراسیونها در جهت رشد یادگیری و مبدل شدن به سازمانی یادگیرنده و بهروز و همگام با دانش جهانی قدم بردارند.