محمد زلیکانی؛ علی وفایی مقدم؛ مصطفی افشاری؛ مهران جعفری
دوره 6، شماره 3 ، بهمن 1396، ، صفحه 117-126
چکیده
دارا بودن بالاترین کیفیت زندگی در اقشار مختلف مردم، یکی از دغدغههای همیشگی افراد بوده است که این کار تحقیقی نیز با همین هدف یعنی سنجش کیفیت زندگی و شادی فردی افرادی که به نوعی در فرایند آموزش سازمانهای استان مازندران قرار دارند و همچنین مقایسه در بین ورزشکاران و غیرورزشکاران انجام گردیده است. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی بوده ...
بیشتر
دارا بودن بالاترین کیفیت زندگی در اقشار مختلف مردم، یکی از دغدغههای همیشگی افراد بوده است که این کار تحقیقی نیز با همین هدف یعنی سنجش کیفیت زندگی و شادی فردی افرادی که به نوعی در فرایند آموزش سازمانهای استان مازندران قرار دارند و همچنین مقایسه در بین ورزشکاران و غیرورزشکاران انجام گردیده است. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی بوده که با پرسشنامۀ مرکب سنجش کیفیت زندگی و شادی فردی در بین نمونۀ 190 نفری از افراد جامعۀ آماری که شامل اساتید دانشگاهها، فرهنگیان، دانشجویان و دانشآموزان استان مازندران اجرا شده است. تعدادى از اساتید و کارشناسان صاحب نظر، روایى این پرسشنامه را تأیید کردند و پایایى آن را نیز روش آلفاى کرونباخ (91%=α) تأیید نمود. از آزمونهای آماری کلوموگروف اسمیرنف، تی تک متغیره و لوین، برای درک یافتههای تحقیق استفاده شده است. نرم افزار استفاده شده برای تجزیه و تحلیل دادهها، SPSS نسخۀ 15 بوده است. یافتهها نشان داد که بین سطوح کیفیت زندگی (001/0>p و 13=t)، و شادی فردی (001/0>p و 27/12=t) در اقشار مختلف تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین میانگین کیفیت زندگی در ورزشکاران و غیرورزشکاران (253/0 sig= و31/1 F=) اختلاف معناداری وجود داشته ولی در متغیر شادی فردی (07/0 sig= و56/7 F=) این تفاوت معنادار نبوده و بین دو گروه ورزشکار و غیرورزشکار در سطح شادی فردی تفاوتی نبوده است. این نتایج نشان میدهد که در اقشار آموزشی سطوح کیفیت زندگی با یکدیگر متفاوت بوده و به نوعی میتوان گفت که حالات برآوردن کیفیت زندگی و شادی فردی در آنها متغیر است. همچنین با توجه به تحقیقات پیشین، تأثیر ورزش در تمامی اقشار مشخص گردید که قابل توجیه است. این نتایج به برنامهریزی بهتر مسئولان کمک کرده تا سطوح و فعالیتهای این دو متغیر را در اقشار مختلف آموزشی در نظر گیرند.
ابوذر سوری؛ کیوان شعبانی مقدم؛ ربیع اله سوری
دوره 4، شماره 4 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 75-84
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، تعیین اثر فعالیت بدنی بر کیفیت زندگی در بین زنان سالمند استان کرمانشاه است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است که به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری را کلیه زنان سالمند فعال و غیر فعال 60 سال و بیش از 60 سال استان کرمانشاه تشکیل میدادند. با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای 300 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، تعیین اثر فعالیت بدنی بر کیفیت زندگی در بین زنان سالمند استان کرمانشاه است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است که به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری را کلیه زنان سالمند فعال و غیر فعال 60 سال و بیش از 60 سال استان کرمانشاه تشکیل میدادند. با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای 300 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه جمعیتشناختی، پرسشنامه فعالیت بدنی بک و همکاران (1982) و پرسشنامه کیفیت زندگی و سلامتی ویر و شربورن (1992) استفاده شد، که پایایی آنها به ترتیب 78/0 و 87/0 بدست آمد. برای تحلیل آماری دادهها از آمار توصیفی و به منظور بررسی فرضیات تحقیق از آزمون کلموگروف اسمیرنوف و آزمون همبستگی دورشتهای نقطهای استفاده شد. نتایج تحلیل دادههای این تحقیق نشان داد که بین فعالیت بدنی و کیفیت زندگی زنان سالمند کرمانشاه در سطح رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0>p). همچنین بین مؤلفههای محدودیت در نقش اجتماعی، درد جسمانی، عملکرد اجتماعی، محدودیت در نقش احساسی و عاطفی، سر زندگی و شادابی، سلامت عمومی و عملکرد جسمانی با فعالیت بدنی رابطه معنیداری وجود داشت؛ اما بین فعالیت بدنی و سلامت روانی زنان سالمند کرمانشاه رابطه معنیداری یافت نشد. نتایج تحقیق نشان داد که فعالیت بدنی و ورزش بر کیفیت زندگی زنان سالمند اثرگذار است.
علیرضا رمضانی؛ عباس نظریان مادوانی
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 85-98
چکیده
هدف پژوهش، مطالعة ارتباط بین هوش هیجانی، آمادگی جسمانی و کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بود. جامعة آماری شامل تمامی دانشجویان سال تحصیلی 91-1390 دانشگاه و حدود 3859 نفر بود. به استناد جدول تعیین حجم نمونة مورگان، 380 نفر نمونة آماری انتخاب شدند. نمونهگیری به روش خوشهای و تصادفی انجام شد. هر یک از دانشکدهها یک ...
بیشتر
هدف پژوهش، مطالعة ارتباط بین هوش هیجانی، آمادگی جسمانی و کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بود. جامعة آماری شامل تمامی دانشجویان سال تحصیلی 91-1390 دانشگاه و حدود 3859 نفر بود. به استناد جدول تعیین حجم نمونة مورگان، 380 نفر نمونة آماری انتخاب شدند. نمونهگیری به روش خوشهای و تصادفی انجام شد. هر یک از دانشکدهها یک خوشه فرض شد و نمونة مورد نیاز به صورت تصادفی از این خوشهها و متناسب با حجم دانشکده جمعآوری شد. از پرسشنامة کیفیت زندگی SF-36، هوش هیجانی سایبریا شرینگ و پروتکل اجرایی فعالیت بدنی در جمعآوری دادهها استفاده شد. در تحلیل دادهها، از آمار توصیفی (میانگین و درصد، فراوانی، انحراف معیار، انواع نمودار و جدول) و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد وضعیت کلی نمرة میانگین کیفیت زندگی دانشجویان با توجه به نمرة شاخص (100) متوسط (71-68) است و در این رابطه کیفیت زندگی دختران، پایینتر از پسران است. همچنین، نمرة میانگین هوش هیجانی پسران، بالاتر از دختران است و دختران از آمادگی جسمانی پایینتری نسبت به پسران برخوردارند. نهایتاً نتایج نشان داد آمادگی جسمانی (268/0=β) و هوش هیجانی (278/0=β)، قابلیت پیشبینی کیفیت زندگی دانشجویان را دارد (001/0≥P). به نظر میرسد اجرای فوق برنامههای متنوع، همچون فعالیتهای منظم ورزشی و تفریحی در ادارة تربیتبدنی همچنین برپایی کارگاههای مشاورهای از طرف مرکز مشاوره، در بهبود کیفیت زندگی دانشجویان، بهویژه دختران، مناسب است.
غلامرضا شعبانی بهار؛ ابوالفضل فراهانی؛ حمیده لطیفی
دوره 1، شماره 1 ، مرداد 1391، ، صفحه 49-58
چکیده
هدف این پژوهش تعیین رابطه بین اعتیاد به کار و کیفیت زندگی دبیران زن تربیت بدنی شهر کرمانشاه بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده و به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را 110 نفر از دبیران زن تربیت بدنی شهر کرمانشاه تشکیل می دادند که براساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 80 نفر از آنها و به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین رابطه بین اعتیاد به کار و کیفیت زندگی دبیران زن تربیت بدنی شهر کرمانشاه بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده و به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را 110 نفر از دبیران زن تربیت بدنی شهر کرمانشاه تشکیل می دادند که براساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 80 نفر از آنها و به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای اعتیاد به کار (اسپینز و رابینز) و پرسشنامه کیفیت زندگی (وار و شربورن) استفاده گردید که یایایی آنها به ترتیب 0/82 و 0/85 از طریق آلفای کرونباخ تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه معکوس معنی داری قوی بین اعتیاد به کار و کیفیت زندگی دبیران وجود داردبه عبارت دیگر، زمانی که نمره اعتیاد به کار معلمان بالا می رود نمره کیفیت زندگی آنان پایین تر میآید همچنین بین اعتیاد به کار و مولفههای کیفیت زندگی (سلامت عمومی، عملکرد اجتماعی، انرژی و احساسات و سلامت روانی )رابطهی معکوس معنی دار وجود دارد. لذا توصیه میشود معلمان تربیت بدنی همواره اعتدال در کار را رعایت کرده و ضمن اجتناب از افراط و تفریط در کار همیشه در حفظ سلامت روحی و روانی خود کوشا و هوشیار باشند.