مهری صفرنژاد؛ عبدالمهدی نصیرزاده
چکیده
هدف پژوهش، تدوین برنامه راهبردی بازاریابی برای فدراسیون ورزشهای همگانی میباشد. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی، از نوع مطالعات راهبردی میباشد. جامعهی آماری، شامل اعضای هیأت رئیسه ،رؤسای کمیتهها، هیأتهای استانی، انجمنها و شورای راهبردی فدراسیون ورزش همگانی، پژوهشگر و یک صاحبنظر استراتژیست مدیریت ورزشی و بازاریابی به تعداد ...
بیشتر
هدف پژوهش، تدوین برنامه راهبردی بازاریابی برای فدراسیون ورزشهای همگانی میباشد. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی، از نوع مطالعات راهبردی میباشد. جامعهی آماری، شامل اعضای هیأت رئیسه ،رؤسای کمیتهها، هیأتهای استانی، انجمنها و شورای راهبردی فدراسیون ورزش همگانی، پژوهشگر و یک صاحبنظر استراتژیست مدیریت ورزشی و بازاریابی به تعداد 132 نفر بودند که با بهکارگیری روش نمونهگیری طبقهبندی تصادفی و فرمول کوکران 95 نفر به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. ابزارگردآوری دادهها، مصاحبه و پرسشنامه محققساخته بود. ابتدا مصاحبه حضوری در راستای تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید در زمینۀ تدوین برنامه راهبردی بازاریابی فدراسیون ورزش همگانی در کمیته راهبردی، با اجماع نظر خبرگان در مورد (SWOT) به روش دلفی انجام و روایی آن به تأیید اساتید مدیریت و بازاریابی ورزشی رسید. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید به ترتیب برابر 84/0، 87/0، 91/0 و 93/0به دست آمد. دادههای حاصل از این پرسشنامه با کمک آمار توصیفی و استنباطی نظیر آزمون فریدمن، به کمک نرمافزار آماری SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برنامهی راهبردی بازاریابی فدراسیون ورزش همگانی دارای 12 قوت، 11 ضعف، 10 فرصت و 9 تهدید میباشد. جایگاه بازاریابی ورزشی فدراسیون ورزشهای همگانی در منطقۀ محافظهکارانه (WO) ﻗﺮار داشت. 14راﻫﺒﺮد ﺑﺮای ﺗﺤﻘﻖ رﺳﺎﻟﺖ اﻫداف ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت بازاریابی فدراسیون ﺗﺪوﻳﻦ و برای هرکدام برنامۀ عملیاتی تنظیم شد. ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی به این صورت شد که فدراسیون ورزشهای همگانی نیازمند بهکارگیری راهبردهای محافظهکارانه و نزدیک به ناحیه تهاجمی (SO) درعرصه عمل میباشد.