شیرین زردشتیان
چکیده
هدف این تحقیق طراحی مدل عوامل استراتژیک موثر در جذب و گسترش حامیان مالی در ورزشهای همگانی و قهرمانی استان ایلام بود. تحقیق حاضر ترکیبی از نوع متوالی-اکتشافی است.جامعهآماری در مرحله کیفی،صاحبنظران به تعداد 16 نفر و در مرحله کمی نیز 121 نفر از این صاحبنظران بود. ابزاراندازهگیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه-ساختیافته و در بخش کمی پرسشنامه ...
بیشتر
هدف این تحقیق طراحی مدل عوامل استراتژیک موثر در جذب و گسترش حامیان مالی در ورزشهای همگانی و قهرمانی استان ایلام بود. تحقیق حاضر ترکیبی از نوع متوالی-اکتشافی است.جامعهآماری در مرحله کیفی،صاحبنظران به تعداد 16 نفر و در مرحله کمی نیز 121 نفر از این صاحبنظران بود. ابزاراندازهگیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه-ساختیافته و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته بود.برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از تحلیل جهتگیری و در بخش کمی نیز از مدل معادلات ساختاری استفاده شد.نتایج بخش کیفی نشان داد که مقوله محوری تحقیق عوامل استراتژیک موثر در جذب و گسترش حامیان مالی در ورزشهای همگانی و قهرمانی استان ایلام بوده و شامل 122 کدباز و 19 زیرمقوله،عوامل زیرساختی،نیروی انسانی،عوامل اقتصادی،عوامل مدیریتی، عوامل دولتی،عوامل فرهنگی،عوامل رسانه-ای،عوامل حقوقی و قانونی،عوامل اجتماعی،عوامل سازمانی،عوامل سیاسی،تعامل با رسانهها،تربیت نیروی متخصص،اعطای تهسیلات به حامیان مالی،بهبودقوانین برای حامیان مالی،توسعه جذب حامی،بستر-سازی جذبحامی،مزایای حمایت مالی برای حامیان و مزایای حمایت مالی برای جامعه در قالب 5 مقوله اصلی شرایط علی،زمینهای،مداخلهگر، استراتژیها و پیامدها میباشد.یافتههای بخش کمی نیز نشان داد که شرایط علی(78/0=β،750/22=t)، زمینهای(28/0=β،34/4=t) و مداخلهگر (31/0=β،17/5=t) بر عوامل استراتژیک موثر در جذب و گسترش حامیان مالی تاثیرگذار است. موانع جذب و گسترش حامیان مالی بر استراتژیها (41/0=β،94/7=t) و استراتژیها بر پیامدها (86/0=β،81/41=t) تاثیر معناداری دارد. در نتیجه میتوان گفت شرایط علی، زمینهای و مداخلهگر میتواند بر عوامل استراتژیک موثر در جذب و گسترش حامیان مالی تاثیرگذار باشد و سازمانهای ورزشی و ذیربط این استان میتواند با تدوین استراتژیهای مناسب به پیامدهای مطلوب در زمینه افزایش جذب حامی مالی در ورزش این استان دست یابد.