زینب مندعلی زاده
چکیده
تجربیات سایر کشورها در زمینه نوع رشته و اهداف متصور شده برای آن، میتواند وسعتی از تفکرات راهبردی در برنامههای آموزشی به منظور کاربردی سازی علوم را کشف و تحلیل کند. هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی رشتههای علوم ورزشی در دانشگاههای ایران و جهان از منظر تنوع رشتهای در راستای کاربردیسازی این رشته بود. روش تحقیق کیفی و در این راستا ...
بیشتر
تجربیات سایر کشورها در زمینه نوع رشته و اهداف متصور شده برای آن، میتواند وسعتی از تفکرات راهبردی در برنامههای آموزشی به منظور کاربردی سازی علوم را کشف و تحلیل کند. هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی رشتههای علوم ورزشی در دانشگاههای ایران و جهان از منظر تنوع رشتهای در راستای کاربردیسازی این رشته بود. روش تحقیق کیفی و در این راستا از الگوی بردی استفاده شد. نمونه آماری، برنامه آموزشی رشته-های علوم ورزشی دانشگاههای برتر در علوم ورزشی بود. در انتخاب دانشگاههای مطرح علوم ورزشی از رتبهبندی شانگهای (2018) استفاده شد. مطالعه 100 دانشگاه مختلف در زمینه ورزش نشان داد بیش از 84 رشته مختلف از علوم ورزشی در مقطع کارشناسی آموزش داده میشود، در حالی که در ایران 16 رشته از علوم ورزشی آموزش داده میشود. نوع مدارک (کارشناسی علوم، کارشناسی هنر و ...)، تنوع رشته و نوع موسسه (گروه، دانشکده، مدرسه، دانشگاه) در دوره کارشناسی در دانشگاههای ایران و جهان متفاوت است. تنوع رشتهای در راستای ایجاد رویکردهای میان رشتهای باید مورد توجه قرار گیرد و پیشنهاد میشود گسترهای از رشتههای علوم ورزشی متناسب با نیازهای جامعه و فرهنگ ایرانی اسلامی به منظور توسعه رویکردهای چند رشتهای و میان رشتهای ایجاد شود. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که توسعه رشتههای علوم ورزشی می-تواند بهعنوان ابزاری برای کاربردیتر کردن علوم ورزشی در جامعه باشد.
حبیب هنری؛ زینب مندعلی زاده
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 49-61
چکیده
هدف این مقاله تبیین و تدوین بیانیة مأموریت کارآفرینی در ورزش کشور است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. جهت جمعآوری دادهها از مصاحبه و سپس پرسشنامة محققساخته (رویکرد آمیخته) استفاده شد. با توجه به عناصر تشکیلدهندة بیانیة مأموریت، پرسشنامة محققساخته ایجاد و پس از تأیید روایی صوری و محتوایی (توسط استادان) و پایایی (94/0=α)، ...
بیشتر
هدف این مقاله تبیین و تدوین بیانیة مأموریت کارآفرینی در ورزش کشور است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. جهت جمعآوری دادهها از مصاحبه و سپس پرسشنامة محققساخته (رویکرد آمیخته) استفاده شد. با توجه به عناصر تشکیلدهندة بیانیة مأموریت، پرسشنامة محققساخته ایجاد و پس از تأیید روایی صوری و محتوایی (توسط استادان) و پایایی (94/0=α)، بین مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی (سازمان ورزش و جوانان)، استادان گروه مدیریت ورزشی، گرایش مدیریت کارآفرینی و مدیریت راهبردی توزیع شد. از روشهای آماری توصیفی و استنباطی (بارتلت، کایزر و تحلیل عاملی) جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. بر اساس یافتههای این پژوهش، مأموریت کارآفرینی در ورزش کشور با توجه به بار عاملی استخراج شده به این صورت تدوین شد: «مأموریت کارآفرینی فراهم کردن اقتصادی پویا برای ورزش، کمک به توسعة ورزش از طریق خصوصیسازی در جامعه به منظور گسترش نوآوری و ایجاد اشتغال است.» در نتیجه، تدوین بیانیة مأموریت کارآفرینی در ورزش کشور ماهیت و مفهوم فعالیتهای آیندة سازمان ورزش و جوانان را با هدف ایجاد اشتغال و توسعة کارآفرینی بیان و راهبردهای مؤثری را در این راستا تعیین میکند.