سید محمد کاشف؛ فاطمه عبدوی؛ علی جمالی قراخانلو
چکیده
چکیدههدف از این تحقیق تحلیل عاملی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای پایگاههای ورزش قهرمانی ایران می باشد. جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارشناسان پایگاه های ورزش قهرمانی و اساتید دانشگاه و خبرگان ورزشی حدود 154 نفر تشکیل می دهند. برای نمونه پژوهش در بخش کیفی20 نفر بصورت هدفمند و در بخش کمی نیز 134 نفر بصورت کل شمار انتخاب شدند. روش گردآوری ...
بیشتر
چکیدههدف از این تحقیق تحلیل عاملی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای پایگاههای ورزش قهرمانی ایران می باشد. جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارشناسان پایگاه های ورزش قهرمانی و اساتید دانشگاه و خبرگان ورزشی حدود 154 نفر تشکیل می دهند. برای نمونه پژوهش در بخش کیفی20 نفر بصورت هدفمند و در بخش کمی نیز 134 نفر بصورت کل شمار انتخاب شدند. روش گردآوری داده های این تحقیق بهصورت آمیخته می باشد. ابتدا به روش دلفی به شناسایی SWOTپایگاه های ورزش قهرمانی پرداخته شد و پرسشنامه ای محقق ساخته شامل 62 سؤال در زمینه نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای پایگاههای ورزش قهرمانی کشور طراحی گردید. سپس روایی صوری آن توسط 5 تن از اساتید مدیریت ورزشی و متخصصین تأیید شد و برای بررسی روایی محتوا از ضریب نسبی روایی محتوا (CVR) استفاده گردید. همچنین به منظور تعیین پایایی از آزمون آلفای کرونباخ 88/0 استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده در بخش کیفی از روش دلفی و در بخش کمی از روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله آزمون Tتک نمونهای و آزمون فریدمن و تحلیل عاملی تأییدی با کمک نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. از مهمترین یافته های پژوهش می توان به امکانات و تجهیزات پایگاهها، نداشتن برنامه راهبردی، علاقمندی و استقبال جوانان نسبت به ورزش های قهرمانی، افزایش قیمت تجهیزات و وسایل مورد نیاز و هزینه نگهداری از آنها، تمرکز بر نتیجه گرایی به جای فرآیندگرایی اشاره نمود.
حوریه دهقانپوری؛ سید محمد کاشف؛ محمدرسول خدادادی
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل بلوغ مدیریت دانش مبتنی بر استراتژیهای کسبوکار در ورزش ایران میباشد. رویکرد پژوهش کارکردگرایی است، براساس هدف، کاربردی و از نوع تحقیق و توسعه، و به لحاظ ماهیت، توصیفی پیمایشی است. جامعهی آماری، کلیهی نخبگان مدیریت ورزشی دانشگاهها و متخصصین ادارات کل ورزش و جوانان کشور بود. روش نمونهگیری، احتمالی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل بلوغ مدیریت دانش مبتنی بر استراتژیهای کسبوکار در ورزش ایران میباشد. رویکرد پژوهش کارکردگرایی است، براساس هدف، کاربردی و از نوع تحقیق و توسعه، و به لحاظ ماهیت، توصیفی پیمایشی است. جامعهی آماری، کلیهی نخبگان مدیریت ورزشی دانشگاهها و متخصصین ادارات کل ورزش و جوانان کشور بود. روش نمونهگیری، احتمالی محدود از نوع خوشهای چند مرحلهای بود. پرسشنامهی شاخصهای مربوط به کدهای مدل بلوغ جامیپور و همکاران (1393) و پرسشنامهی مدل بلوغ مدیریت دانش همراستا با استراتژیهای کسبوکار جامیپور و همکاران (1393) بهکار گرفته شد. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS و Amos صورت گرفت. از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف جهت مشخص کردن نرمال بودن جامعهی آماری؛ از آزمون دوجملهای جهت تعیین سطح بلوغ شاخصها؛ از ارزش محاسبه شده برای تعیین قابلیت شاخصها؛ از فرمول درصد بلوغ برای تعیین سطح و درصد کلی بلوغ؛ و نیز از مدل معادلات ساختاری جهت تعیین مدل معادلات ساختاری قابلیت شاخصهای بلوغ مدیریت دانش همراستا با استراتژیهای کسبوکار در ورزش استفاده شد. نتایج نشان داد، درصد بلوغ مدیریت دانش همراستا با استراتژیهای کسبوکار 13/69 درصد میباشد. بعد راهبردی، سازمانی-انسانی و فنی- محتوایی در کسب و کار تأثیر معنیداری دارد. از اینرو، برای هدفمند کردن استفاده از دانش، سازماندهی مراحل و سطوح توسعهی آن، شناخت وضعیت موجود در حوزهی مدیریت دانش و تعیین عوامل مؤثر بر تصمیمگیری، به منظور بهکارگیری و بهبود مدیریت دانش همراستا با کسبوکار الزامی است.
چالاک مجیدی؛ سید محمد کاشف؛ بهزاد احدی؛ گلاله رسول آذر
دوره 4، شماره 3 ، اسفند 1394، ، صفحه 29-39
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی عوامل مرتبط با شادابسازی و زیباسازی اماکن ورزشی بر گرایش دانشجویان خوابگاهی به فعالیت بدنی بود. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان دختر و پسر ساکن در خوابگاه-های دولتی و استیجاری دانشگاه ارومیه تشکیل میدادند (5366 نفر). نمونه ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی عوامل مرتبط با شادابسازی و زیباسازی اماکن ورزشی بر گرایش دانشجویان خوابگاهی به فعالیت بدنی بود. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان دختر و پسر ساکن در خوابگاه-های دولتی و استیجاری دانشگاه ارومیه تشکیل میدادند (5366 نفر). نمونه آماری نیز با توجه به جدول مورگان و روش نمونهگیری سهمیهای، 361 نفر در نظر گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه روا و پایای (89/0 = α) محقق ساخته شامل 38 سؤال بسته پاسخ در طیف پنج گزینهای استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش هفت عامل شامل تحول در نگرش مسئولین و استفاده صحیح از امکانات، شادابسازی محیطهای ورزشی، استفاده از شیوههای تبلیغاتی برانگیزاننده، روی آوری به فعالیتها و امکانات ورزشی جدید، شرکت دادن دانشجویان در فعالیتهای گروهی، جذب مشارکت دانشجویان در محیطهای ورزشی و ایجاد خلاقیت و هیجان در برنامههای ورزشی را به عنوان عوامل مؤثر نشان داد. با توجه به نتایج پژوهش ایجاد فضایی صمیمی و بانشاط و براساس فرهنگ دانشجویی و نیز فراهم آوردن شرایط مناسب برای تعامل هرچه بیشتر بین دانشجویان به وسیله فعالیت بدنی، تشویق آنان به شرکت در تصمیمگیریها، مسئولیتها و تجهیز اماکن ورزشی، پیشنهاد میشود.