فروغ محمدی؛ معصومه کلاته سیفری؛ محمدحسین رضوی؛ محمد فارسیجانی
چکیده
سازمانها بهمنظور بهبود مزیت رقابتی خود و فعالیت در بازارهای جهانی، ناگزیرند تا با نیازهای در حال تغییر با سرعت بیشتر پاسخ دهند. این پاسخگویی از طریق مدیریت تولید درکلاس جهانی امکانپذیر است. لذا هدف پژوهش حاضر تدوین مدل توسعه اقتصادی صنعت ورزش ایران با رویکرد تولید در کلاس جهانی بود. نمونههای برگزیده در پژوهش حاضر، متخصصان، ...
بیشتر
سازمانها بهمنظور بهبود مزیت رقابتی خود و فعالیت در بازارهای جهانی، ناگزیرند تا با نیازهای در حال تغییر با سرعت بیشتر پاسخ دهند. این پاسخگویی از طریق مدیریت تولید درکلاس جهانی امکانپذیر است. لذا هدف پژوهش حاضر تدوین مدل توسعه اقتصادی صنعت ورزش ایران با رویکرد تولید در کلاس جهانی بود. نمونههای برگزیده در پژوهش حاضر، متخصصان، اقتصاد دانان و اعضاء هیأت علمی (بازاریابی ورزشی و مدیریت صنعتی) بودند، که به شیوة هدفمند انتخاب شدند. پس از انجام بیش از 15 ساعت مصاحبة عمیق با 15 نفر از نمونههای منتخب، اشباع نظری بهدست آمد و مصاحبهها پیاده سازی شدند. با استناد به نتایج تحلیل مصاحبههایی میدانی در محیط Nvivo 10؛ مدل کیفی مذکور با 85 مفهوم و 17 کد محوری و 4 کد گزینشی بهدست آمد. نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد بین توسعه اقتصادی صنعت ورزش و عوامل آن (توسعه نهادی، ساختار و مالکیت، توسعه رسانهای، توسعه علمی- پژوهشی، توسعه هواداران ودرآمد حاصل از آن، توسعه نیروی انسانی، توسعه امکانات و زیرساخت، توسعه حقوقی و قانونی، توسعه بنگاههای صادرات، توسعه و گسترش شبکههای اجتماعی) با عوامل تولید در کلاس جهانی (کیفیت، نوآوری، هزینه، زمان، انعطاف پذیری) و عوامل خدمت در کلاس جهانی (فروش و پس از فروش) رابطه علی و اثرگذار وجود دارد که میتواند باعث توسعه صنعت ورزش در کلاس جهانی شود.
مسعود فریدونی؛ معصومه کلاته سیفری
دوره 5، شماره 4 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 101-108
چکیده
هدف اصلی از پژوهش حاضر ارائه مدلی از تاثیر تلاشهای امیخته بازاریابی و ارزش ویژه برند بر پاسخهای هواداران باشگاه پرسپولیس تهران بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گرداوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. جامعه اماری پژوهش شامل کلیه هوادارن یکی از بازیهای تیم فوتبال پرسپولیس در فصل 95-94 لیگ برتر فوتبال که بلیط تهیه کرده و ...
بیشتر
هدف اصلی از پژوهش حاضر ارائه مدلی از تاثیر تلاشهای امیخته بازاریابی و ارزش ویژه برند بر پاسخهای هواداران باشگاه پرسپولیس تهران بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گرداوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. جامعه اماری پژوهش شامل کلیه هوادارن یکی از بازیهای تیم فوتبال پرسپولیس در فصل 95-94 لیگ برتر فوتبال که بلیط تهیه کرده و به ورزشگاه رفتهاند بود، که برحسب تعداد سوالات پرسشنامه (41سوال) تعداد 410 نفر به عنوان نمونه اماری در نظر گرفته شد. با بررسی پیشینه پژوهش، مدل اولیه پژوهش طراحی شده و بر اساس آن پرسشنامهای ساخته شد و روایی ان توسط جمعی از صاحبنظران دانشگاهی و از طریق تکنیک تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفت و پس از تعیین پایایی در اختیار جامعه آماری قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد و به سوالات پژوهش پاسخ داده شد. نتایج نشان داد که تلاشهای امیخته بازاریابی دارای ضریب اثر 53/0 بر ارزش ویژه برند و ضریب اثر 46/0 بر پاسخهای هواداران باشگاه پرسپولیس است. همچنین ضریب اثر ارزش ویژه برند بر پاسخهای هواداران 51/0 به دست امد. مدل ارائه شده در این پژوهش تاثیر تلاشهای امیخته بازاریابی از طریق ارزش ویژه برند را بر پاسخهای هواداران تایید کرد بنابراین به مدیران باشگاههای ورزشی پیشنهاد میشود که تلاش-های بازاریابی خود را برای بهبود وضعیت عملکرد برند باشگاهشان تنظیم نمایند تا ارتقاء ارزش ویژه برند باشگاه واکنشهای مثبت هواداران را در پی داشته باشد و کسب در امد بیشتر از این طریق حاصل شود.