صادق رضائی؛ ابوالفضل فراهانی؛ علی اصغر دورودیان؛ علی محمد صفانیا
چکیده
یکی از شرایط لازم و ضروری برای تحقق رشد و توسعه فضاهای ورزشی تعیین و شناخت عوامل و مشکلات پیش رو این فضاها و ارائه راهکارهای مناسب برای توسعه آن می باشد. یکی از مواردی که می تواند تأثیر زیادی بر توسعة فضای ورزشی داشته باشد، مسائل اقتصادی است. لذا هدف پژوهش حاضر تدوین مدل توسعه فضای ورزشی شهر تهران با رویکرد اقتصاد مقاومتی بود. نمونه ...
بیشتر
یکی از شرایط لازم و ضروری برای تحقق رشد و توسعه فضاهای ورزشی تعیین و شناخت عوامل و مشکلات پیش رو این فضاها و ارائه راهکارهای مناسب برای توسعه آن می باشد. یکی از مواردی که می تواند تأثیر زیادی بر توسعة فضای ورزشی داشته باشد، مسائل اقتصادی است. لذا هدف پژوهش حاضر تدوین مدل توسعه فضای ورزشی شهر تهران با رویکرد اقتصاد مقاومتی بود. نمونه های برگزیده در پژوهش حاضر، متخصصان، صاحب نظران، خبرگان و اعضاء هیات علمی ( مدیریت ورزشی و اقتصاد) بودند که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. پس از انجام حدود 20 ساعت مصاحبه عمیق با 16 نفر از نمونه های منتخب، اشباع نظری بدست آمد و مصاحبه ها پیاده سازی شدند با استناد به نتایج مصاحبه های میدانی در محیط maxqda 12 ، مدل کیفی مذکور با 106 مفهوم 24 کد محوری و 5 کد گزینشی به دست آمد. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد عواملی در تدوین مدل، بدست آمده و موثر هستند که شامل 5 متغیر اصلی و مولفه های آن می باشد که در نهایت مدل توسعه فضاهای ورزشی شهر تهران با تاکید بر اقتصاد مقاومتی را تشکیل می دهند که اگر به مرحله اجرا در بیایند فضاهای ورزشی با هزینه کمتری توسعه خواهند یافت بنابراین راهبردهای لازم در کنار تدوین قوانین شامل توانمندسازی نیروی متخصص، مبارزه با فساد در ورزش، حمایت دولت از حضور بخش خصوصی، به روز رسانی و تقویت مهندسی ورزش و جذب سرمایه می تواند باعث توسعه فضاهای ورزشی با رویکرد اقتصاد مقاومتی شود.
وحید حاجی حیدری؛ رسول نظری
چکیده
پدیدههای اجتماعی در سطح کلان نیازمند پیروی از سیاستها و چارچوبهای هدایتگر اقتصادی هستند. از اینرو توجه به ارایۀ مدل-های قابل فهم و کارا جهت الگوبرداری رفتارهای اقتصادی امری ضروری است. ورزش در سطوح خرد و کلان نیز تحت عنوان یک پدیدۀ اجتماعی از این قائده مستثنی نیست و نیازمند توجه مطالعات اجتماعی در زمینههای اقتصادسنجی میباشد. ...
بیشتر
پدیدههای اجتماعی در سطح کلان نیازمند پیروی از سیاستها و چارچوبهای هدایتگر اقتصادی هستند. از اینرو توجه به ارایۀ مدل-های قابل فهم و کارا جهت الگوبرداری رفتارهای اقتصادی امری ضروری است. ورزش در سطوح خرد و کلان نیز تحت عنوان یک پدیدۀ اجتماعی از این قائده مستثنی نیست و نیازمند توجه مطالعات اجتماعی در زمینههای اقتصادسنجی میباشد. با توجه به اینکه سیاستهای اخیر اقتصادی ایران با مفهوم مقاومسازی است ارایه مدل نهادینهسازی اقتصاد مقاومتی در ورزش هدف پژوهش حاضر است. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و با رویکرد گلیزر، تعداد ۱۵ مصاحبه کیفی نیمهساختاریافته با هدف بهره گیری از دیدگاه صاحبنظران و نخبگان حوزه ورزش و اقتصاد اجرا گردید و در راستای تبیین مفاهیم بر اساس یافتهها، مدل مفهومی نهادینهسازی کلان سیاست اقتصاد مقاومتی در ورزش استخراج و ارایه شد. بر اساس یافتهها هشت مقوله اصلی اجتماعی، اقتصادی، قانونی، زیرساختی، محیطی، علمی، تکنولوژیکی و فرهنگی استخراج شد که الزامات مورد نظر صاحبنظران در راستای نیل به موفقیت نهادینهسازی کلان سیاست در ورزش ایران میباشد. در این مورد میتوان به صورت کلی اشاره داشت جهت بکارگیری سیاستهای مهم اقتصادی در قلمروهای مدریریتی مثل ورزش میبایست فرهنگسازی جهت تحقق و بارومندسازی جامعه مورد نظر، فراهمآوری زیرساختی نرم و سخت و انسانافزاری و همچنین استفاده از حداکثر ظرفیتهای علمی، جغرافیایی، بومی و جامعه شناختی اجرایی شود.