حمید رضا امینی کمیجانی؛ ابوالفضل فراهانی؛ محمود گودرزی؛ لیلا قربانی
چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی سیاستگذاری صنعت گردشگری در اسناد توسعهای جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر گردشگری ورزشی است. برای این منظور هشت سند توسعهای که در حال حاضر معتبر هستند به طور هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها به روش اسنادی جمعاوری و به صورت کیفی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که گردشگری، گردشگری ورزشی و معانی نزدیک ...
بیشتر
هدف مطالعه حاضر بررسی سیاستگذاری صنعت گردشگری در اسناد توسعهای جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر گردشگری ورزشی است. برای این منظور هشت سند توسعهای که در حال حاضر معتبر هستند به طور هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها به روش اسنادی جمعاوری و به صورت کیفی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که گردشگری، گردشگری ورزشی و معانی نزدیک به آنها در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، چشمانداز جمهورى اسلامى ایران در افق ۱۴۰۴، نقشه جامع علمی کشور و سیاستهای کلی علم و فناوری، مورد توجه نبودند اما در سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه، برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت مورد توجه قرار گرفتهاند و افزایش اهمیت گردشگری در نزد سیاستگذاران در نهایت منجر به تدوین سند راهبردی توسعه گردشگری ایران شده است. بعد از ابلاغ سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه، سیاستگذاری گردشگری و گردشگری ورزشی ایران دچار تحول شده و اسناد بعدی اهمیت زیادی را به این صنعت اختصاص دادهاند. با این وجود به نظر میرسد برای حصول نتیجه مطلوب اجرای سیاستهای مرتبط با گردشگری و گردشگری ورزشی باید مورد تاکید و ارزیابی مستمر قرار گیرند.
امین خدابخش زاده؛ کوروش قهرمان تبریزی؛ اسماعیل شریفیان
چکیده
برای هرگونه سنجش و ارزیابی، وجود شاخصها و معیارهای قابل اعتماد لازم و ضروری است تا بهوسیله آن شاخصها، ارزیابی دقیقتری انجام شود. هدف از این مطالعه طراحی مدل شاخصهای ارزیابی توسعه گردشگری ورزشی در ایران است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی بود، پژوهش در دو بخش زیر ارائهشده است؛ در بخش اول که بر اساس مصاحبههای صورت گرفته ...
بیشتر
برای هرگونه سنجش و ارزیابی، وجود شاخصها و معیارهای قابل اعتماد لازم و ضروری است تا بهوسیله آن شاخصها، ارزیابی دقیقتری انجام شود. هدف از این مطالعه طراحی مدل شاخصهای ارزیابی توسعه گردشگری ورزشی در ایران است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی بود، پژوهش در دو بخش زیر ارائهشده است؛ در بخش اول که بر اساس مصاحبههای صورت گرفته انجام شد، کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت .بر اساس پاسخ 15 نفر از خبرگان و بررسی ادبیات پیشینه، مجموعه 34 شاخصی از جنبههای توسعه گردشگری ورزشی ایجاد شد. بر اساس نظر گروه پانل متخصصان 28 شاخص اثربخش در توسعه گردشگری ورزشی مشخص شد. و بر اساس تائید گروه پانل مدل مفهومی شاخصهای ارزیابی توسعه گردشگری ورزشی ایران حاصل شد. درنهایت 24 سؤال جهت ارزیابی کمی مناسب شناخته شد و پرسشنامه در اختیار 210 نفر از جامعه دوم پژوهش قرار داده شد. بر اساس نوع کدگذاری محورهای مربوط به شاخصهای ارزیابی توسعه گردشگری ورزشی ایران و با توجه به ادبیات پژوهش، محورهای اقتصادی، سیاسی، ارتباطی، زیرساختی و مدیریتی بهعنوان شاخصهای ارزیابی توسعه گردشگری ورزشی انتخاب شدند و علاوه بر آن، زیر محورهای شاخصهای ارزیابی توسعه گردشگری ورزشی نیز مشخص شدند همچنین مدلی ارائه شد که بر اساس آن میتوان توسعه گردشگری ورزشی را مورد ارزیابی قرار داد. بر طبق مدل بهدستآمده از پژوهش، شاخصهای اقتصادی، سیاسی، ارتباطی، زیرساختی و مدیریتی ، بهعنوان معیارها و شاخصهایی برای ارزیابی میزان توسعه گردشگری ورزشی شناخته شدند.
معصومه آدمی؛ حسین پناهی
دوره 4، شماره 4 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 55-64
چکیده
هدف از این تحقیق، بررسی پتانسیل های گردشگری ورزشی و عوامل مؤثر بر توسعه آن در استان آذربایجان شرقی است. از بین جامعه آماری مدیران و دست اندرکاران ورزش و گردشگری (شامل کلیه کارکنان ادارههای کل و ادارههای تربیت بدنی و میراث فرهنگی گردشگری) تعداد 40 نفر به طور تصادفی به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. جمع آوری دادهها با استفاده از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، بررسی پتانسیل های گردشگری ورزشی و عوامل مؤثر بر توسعه آن در استان آذربایجان شرقی است. از بین جامعه آماری مدیران و دست اندرکاران ورزش و گردشگری (شامل کلیه کارکنان ادارههای کل و ادارههای تربیت بدنی و میراث فرهنگی گردشگری) تعداد 40 نفر به طور تصادفی به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. جمع آوری دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد و پس از تایید روایی (نظرکارشناسان) انجام پذیرفت و از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. به منظور قابلیتسنجی توسعه گردشگری ورزشی در استان آذربایجان شرقی سه دسته از عوامل: (1) عوامل سوق دهنده، (2) عوامل جلب کننده و (3) عوامل بازدارنده مطالعه شدند که رسیدن به آرامش، رفع خستگی و تجدید قوای جسمی و ذهنی به عنوان مهمترین مؤلفه از میان عوامل سوق دهنده، وضعیت حمل و نقل به عنوان مهمترین مؤلفه از میان عوامل جلب کننده و مؤلفه کافی نبودن زمان اوقات فراغت به عنوان مهمترین عامل بازدارنده توسعه گردشگری ورزشی در استان آذربایجان شرقی شناخته شدند.
عباس مهدی زاده؛ مهدی طالب پور؛ مهرداد فتحی
دوره 2، شماره 4 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 23-36
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت گردشگری ورزشی در شهر مشهد بر اساس تحلیل SWOT بود. نوع پژوهش توصیفی- تحلیلی بود که به روش پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری تحقیق شامل 105 نفر از اساتید دانشگاه، کارشناسان تربیتبدنی، کارشناسان گردشگری و راهنماهای تورهای گردشگری بودد که همه افراد به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه 49 سؤالی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت گردشگری ورزشی در شهر مشهد بر اساس تحلیل SWOT بود. نوع پژوهش توصیفی- تحلیلی بود که به روش پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری تحقیق شامل 105 نفر از اساتید دانشگاه، کارشناسان تربیتبدنی، کارشناسان گردشگری و راهنماهای تورهای گردشگری بودد که همه افراد به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه 49 سؤالی محقق ساخته بود که عوامل تأثیرگذار بر گردشگری ورزشی را در 5 شاخص اقتصادی و بازاریابی، اجتماعی و فرهنگی، جاذبههای گردشگری، تجهیزات و رویدادهای ورزشی و خدمات را که به کمک اساتید دانشگاه و متخصصین حوزه گردشگری و ورزش و با استفاده از روش دلفی، شناسایی شد، در قالب 4 مؤلفه نقاطقوت، نقاطضعف، فرصتها و تهدیدها مورد مطالعه قرار داد. روایی پرسشنامه براساس ضریب کندال 83/0 و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 89/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحرافمعیار و آمار استنباطی شامل آزمون t تکمتغیره، آزمون فریدمن و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد از دیدگاه افراد مورد مطالعه، کیفیت اسکان در هتلها مهمترین نقطه قوت، عدم وجود افراد متخصص در پستهای مختلف مهمترین نقطه ضعف، وجود دادوستد و بازار وسیع در مشهد مهمترین فرصت و عدم وجود حامیان مالی ورزشی مهمترین تهدید در زمینه گردشگری ورزشی در شهر مشهد میباشد. نتایج آزمون F در سطح 05/0≥p برای نقاط قوت 74/1، نقاط ضعف 82/0، فرصت ها 23/0 و تهدیدها 76/1 مشاهده گردید که بیانگر تفاوت معناداری بین دیدگاه گروههای مختلف کارشناسان در خصوص نقاطقوت، نقاطضعف، فرصتها و تهدیدهای گردشگری ورزشی در شهر مشهد نمی باشد؛ همچنین در اولویتبندی شاخصها، شاخص اقتصادی و بازاریابی مؤثرتر از سایر شاخصها در زمینه گردشگری ورزشی در شهر مشهد شناخته شد.