معصومه بابایی مبارکه؛ مهدی کهندل؛ عباس خدایاری؛ مهوش نوربخش؛ علی زارعی
چکیده
درک درست و صحیح از رفتار مصرفکنندگان، یکی از عوامل اصلی در استراتژی بازاریابی شرکتها و سازمانهای تجاری موفق است. هدف این مطالعه تحلیل انگیزه بینندگان برنامههای ورزشی از طریق رسانههای سنتی و نوپدید است. پس از شناسایی متغیرهای برانگیزاننده بینندگان برنامههای ورزشی 9 متغیر پنهان انگیزه مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه ...
بیشتر
درک درست و صحیح از رفتار مصرفکنندگان، یکی از عوامل اصلی در استراتژی بازاریابی شرکتها و سازمانهای تجاری موفق است. هدف این مطالعه تحلیل انگیزه بینندگان برنامههای ورزشی از طریق رسانههای سنتی و نوپدید است. پس از شناسایی متغیرهای برانگیزاننده بینندگان برنامههای ورزشی 9 متغیر پنهان انگیزه مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و برای شناسایی و استخراج عاملها و بارهای عاملی از روش تحلیل عامل اکتشافی با چرخش متعامد با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS در سطح معناداری 05/0 و دو سویه استفاده شد. در خصوص پیشبینی عوامل مختلف انگیزشی از آزمون رگرسیون استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه پیامنور استان تهران است که حدوداً تعداد کل آنها 22000 نفر بود و نمونه آماری با توجه به تحلیل عامل اکتشافی 525 نفر و به روش تصادفی از نوع طبقهای نسبتی تعیین شد. نتایج تحلیل عاملی 8 عامل را برای انگیزه دیدن برنامههای ورزشی آشکار ساخت. این عوامل شامل: 1- هیجان و لذت، 2- تفریح و سرگرمی، 3- کسب اطلاعات ورزشی، 4- خودآموزی اطلاعات، 5- استراحت، 6- انگیزه تعاملات اجتماعی، 7- انگیزۀ رهایی و 8- انگیزۀ همراهی و همنشینی بود. همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که به ترتیب سه عامل هیجان و لذت ، فرار و رهایی، کسب اطلاعات ورزشی انگیزههای مهمتری برای دیدن برنامههای ورزشی هستند.
سارا کشکر؛ نگار ستار؛ اکبر فرید فتحی
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 33-41
چکیده
توجه رسانهها به ورزش، زیبایی، مد و نمایش رسانهای جنبه های فرهنگی بدن و زیبایی باعث گرایش به زیبایی بدنی شده است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مد در گرایش دختران به تناسب اندام و ورزش است. روش تحقیق توصیفی –پیمایشی بود. جامعه آماری، دختران دانشجوی ساکن خوابگاههای دانشگاه علامه طباطبائی ( 1430=N ( بودند و حجم نمونه طبق ...
بیشتر
توجه رسانهها به ورزش، زیبایی، مد و نمایش رسانهای جنبه های فرهنگی بدن و زیبایی باعث گرایش به زیبایی بدنی شده است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مد در گرایش دختران به تناسب اندام و ورزش است. روش تحقیق توصیفی –پیمایشی بود. جامعه آماری، دختران دانشجوی ساکن خوابگاههای دانشگاه علامه طباطبائی ( 1430=N ( بودند و حجم نمونه طبق جدول مورگان 320 نفر تعیین شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی آن توسط 15 نفر از متخصصین مدیریت ورزشی و جامعهشناسی تأیید گردید. پایایی پرسشنامه نیز با محاسبه آلفای کرونباخ 88/0 به دست آمد. گرایش به مد توانایی پیشبینی اهمیت به تناسب اندام و ورزش را در بین دختران دانشجو دارد و نمایش تلویزیونی مدلها توانایی پیشبینی گرایش به مد و تناسب اندام را در دختران دارد. نمایش تلویریونی مد میتواند باعث گرایش دختران به شرکت در ورزش شود. اما نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین دانشجویان دختر با میزان فعالیتهای ورزشی مختلف و شاخصهای توده بدنی مختلف وجود ندارد. مد میتواند عامل مهمی در گرایش به ورزش و تناسب اندام در بین دختران باشد و به عنوان عاملی مثبت مورد استفاده مسئولین ورزش کشور قرار گیرد تا برای جذب جامعه به ورزش و تناسب اندام بهرهبرداری گردد. پس طراحان لباس و رسانههای جمعی میتوانند به اشاعه مدلهایی در جامعه بپردازند که جنبههای جذب جامعه به سلامت و تندرستی در آن مورد توجه قرار گیرد.
محمود گودرزی؛ ایوب اسلامی؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی
دوره 4، شماره 3 ، اسفند 1394، ، صفحه 11-27
چکیده
هدف از انجام این تحقیق شناسایی مؤلفههای مؤثر بر توسعه فرهنگ ورزش همگانی از طریق سیمای جمهوری اسلامی ایران بود که با رویکرد اکتشافی به صورت کیفی انجام گرفت. جامعه آماری مورد نظر را متخصصین و فعالین در حوزه ورزش همگانی، رسانه ورزشی، مسئولین ورزش کشور و اساتید دانشگاهی ورزش که سابقه فعالیت در حوزه رسانه را دارند تشکیل دادند که با روش ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق شناسایی مؤلفههای مؤثر بر توسعه فرهنگ ورزش همگانی از طریق سیمای جمهوری اسلامی ایران بود که با رویکرد اکتشافی به صورت کیفی انجام گرفت. جامعه آماری مورد نظر را متخصصین و فعالین در حوزه ورزش همگانی، رسانه ورزشی، مسئولین ورزش کشور و اساتید دانشگاهی ورزش که سابقه فعالیت در حوزه رسانه را دارند تشکیل دادند که با روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری دادهها مصاحبه بود که محقق پس از انجام چهاردهمین مصاحبه به اشباع نظری رسید و پس از جمع آوری دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی برای تجزیه تحلیل آن استفاده گردید. یافتههای بخش کیفی تحقیق شامل 45 مؤلفه شناسایی گردید که 18 مؤلفه در نقش شناختی، 11 مؤلفه در نقش هنجاری، 4 مؤلفه در نقش تنظیمی تلویزیون بودند و 12 مؤلفه نیز به عنوان عوامل مؤثر برتولید برنامه شناسایی گردیدند. در این پژوهش محقق ابتدا با بررسی ادبیات پیشینه و مبانی نظری تحقیق، پیش زمینهای را برای انجام مراحل بعدی تحقیق فراهم کرد. سپس با انتخاب چند مفهوم اصلی حاصل از مطالعات، اهداف تحقیق مشخص گردید. نتایج نهایی این تحقیق بیانگر شناسایی 33 مؤلفه موثر در سه موضوع اصلی تحقیق (نقش شناختی، هنجاری و تنظمی) و 31 مؤلفه به عنوان عوامل بازدارنده شناسایی گردید. همچنین 12 مؤلفه نیز شناسایی گردید که در نقشهای سه گانه جای نگرفت و در مؤلفههای مربوط به تولید برنامه خلاصه شد.