محمدحسین قربانی؛ سارا کشگر؛ حبیب هنری؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
در حوزه توسعه دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی تحقیقات علمی پراکندهای در سطح جهان صورت گرفته است که منجر به تدوین و چاپ مقاله های زیادی در نشریههای علمی شده است. بررسی جامع و عمیق این پژوهشها و تفسیر یافتههای آنها میتواند درک روشنی به محققان ارائه دهد. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر در توسعه علمی کاربردی دانشکدههای ...
بیشتر
در حوزه توسعه دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی تحقیقات علمی پراکندهای در سطح جهان صورت گرفته است که منجر به تدوین و چاپ مقاله های زیادی در نشریههای علمی شده است. بررسی جامع و عمیق این پژوهشها و تفسیر یافتههای آنها میتواند درک روشنی به محققان ارائه دهد. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر در توسعه علمی کاربردی دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر استراتژی توصیفی-تحلیلی بود که با استفاده از رویکرد کیفی و با استفاده از روش فراترکیب به عنوان مسیر اجرا در جمع آوری و تحلیل داده ها انجام شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه مقاله های مرتبط با حوزه توسعه دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی است که در پایگاههای اطلاعاتی گوگل اسکولار و ساینس دایرکت از سال 2005 تا 2020 چاپ شده است. بر این اساس با استفاده از واژگان کلیدی، مرتبطترین پژوهشها با رویکرد هدفمند انتخاب شد(134=N). برای بررسی یافتهها از روش فراترکیب سندولوسکی و باروسو (2007) استفاده گردید. یافتهها نشان داد 5 مولفه (آموزش، پژوهش، کارافرینی، ارتباط با جامعه و مرجعیت علمی)، 18 زیرمولفه و 122 کد در زمینه توسعه دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی نقش دارند. در نهایت با توجه به یافتههای تحقیق الگوی عوامل مؤثر بر توسعه دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی تدوین شد.
سارا کشکر؛ نگار ستار؛ اکبر فرید فتحی
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 33-41
چکیده
توجه رسانهها به ورزش، زیبایی، مد و نمایش رسانهای جنبه های فرهنگی بدن و زیبایی باعث گرایش به زیبایی بدنی شده است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مد در گرایش دختران به تناسب اندام و ورزش است. روش تحقیق توصیفی –پیمایشی بود. جامعه آماری، دختران دانشجوی ساکن خوابگاههای دانشگاه علامه طباطبائی ( 1430=N ( بودند و حجم نمونه طبق ...
بیشتر
توجه رسانهها به ورزش، زیبایی، مد و نمایش رسانهای جنبه های فرهنگی بدن و زیبایی باعث گرایش به زیبایی بدنی شده است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مد در گرایش دختران به تناسب اندام و ورزش است. روش تحقیق توصیفی –پیمایشی بود. جامعه آماری، دختران دانشجوی ساکن خوابگاههای دانشگاه علامه طباطبائی ( 1430=N ( بودند و حجم نمونه طبق جدول مورگان 320 نفر تعیین شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی آن توسط 15 نفر از متخصصین مدیریت ورزشی و جامعهشناسی تأیید گردید. پایایی پرسشنامه نیز با محاسبه آلفای کرونباخ 88/0 به دست آمد. گرایش به مد توانایی پیشبینی اهمیت به تناسب اندام و ورزش را در بین دختران دانشجو دارد و نمایش تلویزیونی مدلها توانایی پیشبینی گرایش به مد و تناسب اندام را در دختران دارد. نمایش تلویریونی مد میتواند باعث گرایش دختران به شرکت در ورزش شود. اما نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین دانشجویان دختر با میزان فعالیتهای ورزشی مختلف و شاخصهای توده بدنی مختلف وجود ندارد. مد میتواند عامل مهمی در گرایش به ورزش و تناسب اندام در بین دختران باشد و به عنوان عاملی مثبت مورد استفاده مسئولین ورزش کشور قرار گیرد تا برای جذب جامعه به ورزش و تناسب اندام بهرهبرداری گردد. پس طراحان لباس و رسانههای جمعی میتوانند به اشاعه مدلهایی در جامعه بپردازند که جنبههای جذب جامعه به سلامت و تندرستی در آن مورد توجه قرار گیرد.