بازاریابی ورزشی
زهرا سهرابی؛ مهرداد محرم زاده؛ رسول نظری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر تلاش دارد با تمرکز بر آینده نگاری استراتژیک ورزش حرفه ای ایران با رویکرد کلاس جهانی عوامل موثر بر رشد باشگاه های ورزش حرفه ای که تاثیرگذار بر توسعه صنعت ورزش است، را شناسایی نماید.روش شناسی: دادههای این پژوهش کیفی که ماهیتی اکتشافی- بنیادی داشت، از طریق نمونهگیری هدفمند با تکنیک گلولهبرفی و بر اساس مصاحبههای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر تلاش دارد با تمرکز بر آینده نگاری استراتژیک ورزش حرفه ای ایران با رویکرد کلاس جهانی عوامل موثر بر رشد باشگاه های ورزش حرفه ای که تاثیرگذار بر توسعه صنعت ورزش است، را شناسایی نماید.روش شناسی: دادههای این پژوهش کیفی که ماهیتی اکتشافی- بنیادی داشت، از طریق نمونهگیری هدفمند با تکنیک گلولهبرفی و بر اساس مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با 20 نفر از خبرگان حوزۀ باشگاه های ورزش حرفه ای جمعآوری شد. درک تفسیری دقیق و کدگذاریهای اولیه و نظری مشخص کرد که باشگاه های ورزش حرفه ای بر اساس ملزومات شکلدهندۀ آینده، با غلبه بر وزن گذشته، فشار حال و هم راستا با کشش آینده و انتخاب رفتار پیشنگرانه در رویارویی با آینده میتواند آینده مطلوب خود را بسازد و برای آن چشمانداز تعیین نماید.نتایج: در این پژوهش مجموعاً پانزده عامل اصلی موثر بر آینده نگاری استراتژیک ورزش حرفه ای ایران با رویکرد کلاس جهانی شامل: ساختار ورزش، عوامل بستر ساز، زیرساخت های سخت افزاری، عوامل زمینه ای، ذی نفعان کلیدی، توسعه با رویکرد جهانی، بازیگران کلیدی، توسعه منابع انسانی، پیامدهای احتمالی، پیامدهای توسعه با جهانی، آینده مرجح، عدم قطعیت ها، پیشران ها و شگفتی سازها شناسایی شد.نتیجه گیری: به طور کلی در ورزش حرفه ای در کلاس جهانی ملاحظات اقتصادی و بیشتر از هر چیز دیگر توصیف میشود، هرچند که عناصر فرهنگی نیز نقشی را در این عرصه بازی میکند. باوجود اهمیت فرهنگ در گفتمانهای جهانیشدن در ورزش، ملاحظات اقتصادی نقش مهمی را بازی میکند.
معصومه ربی بی؛ رسول نظری؛ سیده پرویز جلیلی کامجو
چکیده
ورزش همگانی ارتباط مستقیمی با پویایی و سلامت روان دارد و همچنین نقش پررنگی در توسعه سوادبهداشتی دارد و منجر به افزایش سلامتی در تمام سنین میگردد. اما علیرغم پیشرفتهای بسیار، همچنان به دنبال راهحلی برای درآمدزایی پایدار است. پژوهش حاضر با هدف آیندهنگاری در ورزشحرفهای ایران به کشف آیندههای پیشروی ورزش همگانی وتدوین ...
بیشتر
ورزش همگانی ارتباط مستقیمی با پویایی و سلامت روان دارد و همچنین نقش پررنگی در توسعه سوادبهداشتی دارد و منجر به افزایش سلامتی در تمام سنین میگردد. اما علیرغم پیشرفتهای بسیار، همچنان به دنبال راهحلی برای درآمدزایی پایدار است. پژوهش حاضر با هدف آیندهنگاری در ورزشحرفهای ایران به کشف آیندههای پیشروی ورزش همگانی وتدوین سناریوهای درآمدزایی پایدار آن برای سال 1414 و ارائه استراتژی پرداخته است. آیندهنگاری با رویکرد سناریونگاری براساس روش منطق شهودی به کار گرفته شده است و برای طراحی سناریوها از روش تحلیل روندها و عدمقطعیتها و الگوی شش مرحلهای سناریونگاری تلفیقی استفاده گردید. مشارکتکنندگان پژوهش حاضر شامل 25 نفر از ذینفعان داخلی و خارجی ورزش همگانی ایران بودند که بر اساس نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری دادهها با مصاحبه و پرسشنامههای باز صورت گرفت. بر اساس یافتهها، تحلیل 30 عامل اصلی بدست آمده در نهایت منجر به تولید دو عدمقطعیت کلیدی شد که پایه و اساس چهار سناریوی اصلی درآمدزایی پایدار ورزش همگانی ایران گردیدند. در نتیجه استراتژی "درآمدزایی پایدار با خلق داراییهای فکری جدید و اختصاص بودجه پایدار حاصل از همافزایی متولیان ورزش همگانی ایران" ارائه گردید. کلمات واژه ها : آیندهنگاری، سناریونگاری، ورزش همگانی، درآمدزایی پایدار
وحید حاجی حیدری؛ رسول نظری
چکیده
پدیدههای اجتماعی در سطح کلان نیازمند پیروی از سیاستها و چارچوبهای هدایتگر اقتصادی هستند. از اینرو توجه به ارایۀ مدل-های قابل فهم و کارا جهت الگوبرداری رفتارهای اقتصادی امری ضروری است. ورزش در سطوح خرد و کلان نیز تحت عنوان یک پدیدۀ اجتماعی از این قائده مستثنی نیست و نیازمند توجه مطالعات اجتماعی در زمینههای اقتصادسنجی میباشد. ...
بیشتر
پدیدههای اجتماعی در سطح کلان نیازمند پیروی از سیاستها و چارچوبهای هدایتگر اقتصادی هستند. از اینرو توجه به ارایۀ مدل-های قابل فهم و کارا جهت الگوبرداری رفتارهای اقتصادی امری ضروری است. ورزش در سطوح خرد و کلان نیز تحت عنوان یک پدیدۀ اجتماعی از این قائده مستثنی نیست و نیازمند توجه مطالعات اجتماعی در زمینههای اقتصادسنجی میباشد. با توجه به اینکه سیاستهای اخیر اقتصادی ایران با مفهوم مقاومسازی است ارایه مدل نهادینهسازی اقتصاد مقاومتی در ورزش هدف پژوهش حاضر است. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و با رویکرد گلیزر، تعداد ۱۵ مصاحبه کیفی نیمهساختاریافته با هدف بهره گیری از دیدگاه صاحبنظران و نخبگان حوزه ورزش و اقتصاد اجرا گردید و در راستای تبیین مفاهیم بر اساس یافتهها، مدل مفهومی نهادینهسازی کلان سیاست اقتصاد مقاومتی در ورزش استخراج و ارایه شد. بر اساس یافتهها هشت مقوله اصلی اجتماعی، اقتصادی، قانونی، زیرساختی، محیطی، علمی، تکنولوژیکی و فرهنگی استخراج شد که الزامات مورد نظر صاحبنظران در راستای نیل به موفقیت نهادینهسازی کلان سیاست در ورزش ایران میباشد. در این مورد میتوان به صورت کلی اشاره داشت جهت بکارگیری سیاستهای مهم اقتصادی در قلمروهای مدریریتی مثل ورزش میبایست فرهنگسازی جهت تحقق و بارومندسازی جامعه مورد نظر، فراهمآوری زیرساختی نرم و سخت و انسانافزاری و همچنین استفاده از حداکثر ظرفیتهای علمی، جغرافیایی، بومی و جامعه شناختی اجرایی شود.
رسول نظری؛ محمد علی قره؛ شیوا اسداللهی
چکیده
چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل رابطه بین خلاقیت مدیران و مدیریت ارتباط با مشتری با وفاداری مشتری باشگاه های ورزشی بود. روش شناسی: پژوهش از نوع توصیفی و به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری را تمام مدیران باشگاه های بدنسازی استان اصفهان تشکیل دادند. تعداد مدیران برابر با 220 نفر برآورد گردید. از بین جامعه آماری 140 نفر به عنوان نمونهی ...
بیشتر
چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل رابطه بین خلاقیت مدیران و مدیریت ارتباط با مشتری با وفاداری مشتری باشگاه های ورزشی بود. روش شناسی: پژوهش از نوع توصیفی و به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری را تمام مدیران باشگاه های بدنسازی استان اصفهان تشکیل دادند. تعداد مدیران برابر با 220 نفر برآورد گردید. از بین جامعه آماری 140 نفر به عنوان نمونهی آماری تحقیق به صورت تصادفی خوشه ای از بین شهرستان های استان انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه های خلاقیت، مدیریت ارتباط با مشتری و وفاداری مشتری استفاده شد. پس از اینکه روایی صوری و محتوایی مورد تائید متخصصان قرار گرفت. از طریق آزمون مجدد میزان پایایی محاسبه شد برای هر سه پرسشنامه(91/0, 93/0, 89/0=α) بدست آمد. به منظور تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. کلیه داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و لیزرل تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد تحلیل مسیر ارائه الگو رابطه بین خلاقیت مدیران و مدیریت ارتباط با مشتری با وفاداری مشتری حاکی از مناسب بودن مدل است.نتیجه گیری: از آنجا که نوآوری و خلاقیت به معنای توانایی ترکیب ایدهها یا ایجاد پیوستگی بین ایدههاست، لذا مدیران در ارتباط با مشتریان باید راه های نوآورانه را جهت وفاداری هر چه بیشتر مشتریان مد نظر قرار دهند.
رسول نظری؛ فاطمه قوامی
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 61-71
چکیده
ارائه مدل تأثیر اعتبار برند بر استراتژی اتّحاد برند به منظور ارتقاء جایگاه استراتژیک برند هدف پژوهش است. پژوهش حاضر از نوع تحقیق کاربردی، از نظر استراتژی، توصیفی و از نظر اجرا، پیمایشی است؛ ضمن اینکه جمعآوری اطلاعات به روش میدانی و از طریق ابزار پرسشنامه میباشد. جامعه مورد بررسی در این پژوهش کلیۀ مدیران، کارکنان، بازیکنان و هواداران ...
بیشتر
ارائه مدل تأثیر اعتبار برند بر استراتژی اتّحاد برند به منظور ارتقاء جایگاه استراتژیک برند هدف پژوهش است. پژوهش حاضر از نوع تحقیق کاربردی، از نظر استراتژی، توصیفی و از نظر اجرا، پیمایشی است؛ ضمن اینکه جمعآوری اطلاعات به روش میدانی و از طریق ابزار پرسشنامه میباشد. جامعه مورد بررسی در این پژوهش کلیۀ مدیران، کارکنان، بازیکنان و هواداران باشگاه سپاهان میباشد. حجم نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از فرمول کوکران معادل 384 نفر مشخص شد. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامههای نام تجاری برند سپاهان و بانک ملی با پایایی (0.92)، اتّحاد برند با پایایی (0.97)، پرسشنامه ارتقاء جایگاه استراتژیک برند محقق ساخته با پنج مؤلفه اعتماد و وفاداری، کیفیت و کمیت خدمات و محصولات، رویکرد اجتماعی و ارتباطی، شهرت و تبلیغات و در نهایت قیمت با یک مطالعه مقدماتی از طریق روش دو نیمه کردن و در مطالعه مقدماتی از طریق روش آلفای کرونباخ، پایایی (0.91) گزارش گردید؛ ضمن اینکه روایی صوری و محتوایی پژوهش توسط ده نفر از متخصصان مدیریت ورزشی تأیید گردید. روشهای آماری شامل تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح توصیفی و استنباطی بود. نتایج حاصل پژوهش نشان دهنده تأثیر اعتبار برند بر جایگاه استراتژیک برند به طور غیرمستقیم و از طریق اتّحاد برند بود. نتایج اجرای مدلهای اندازهگیری تأثیر اعتبار برند بر استراتژیهای اتّحاد برند، تأثیر اعتبار برند بر ارتقاء جایگاه استراتژیک برند و استراتژی اتّحاد بر جایگاه استراتژیک برند نشان دهنده برازش بالایی مدل مذکور و تأیید مدلهای مفهومی پژوهش است.