بازاریابی ورزشی
عسگر عبدالهی؛ یعقوب بدری آذرین؛ محمدرسول خدادادی
چکیده
این پژوهش به تدوین الگوی درآمدزایی در ورزشهای دانشگاهی پرداخته است. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کیفی، از نظر شیوه گردآوری دادهها میدانی و از نظر استراتژی پژوهش از نوع داده بنیاد با رویکرود استراوس و کوربین بود. در این پژوهش مصاحبهشوندگان از بین اساتید دانشگاهی و متخصصان و فعالان در زمینه ورزش دانشگاهی ...
بیشتر
این پژوهش به تدوین الگوی درآمدزایی در ورزشهای دانشگاهی پرداخته است. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کیفی، از نظر شیوه گردآوری دادهها میدانی و از نظر استراتژی پژوهش از نوع داده بنیاد با رویکرود استراوس و کوربین بود. در این پژوهش مصاحبهشوندگان از بین اساتید دانشگاهی و متخصصان و فعالان در زمینه ورزش دانشگاهی و درآمدزایی ورزشی بودند که با استفاده از روش هدفمند ملاکمدار، 15 نفر انتخاب و در مصاحبه شرکت داده شدند. در این پژوهش از مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته برای جمعآوری دادهها استفاده شد و همزمان با گردآوری دادهها، کار تحلیل آنها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی، انجام شد. از نرمافزار Maxqda برای طبقهبندی کدهای استخراج شده استفاده گردید. برای دستیابی به اعتبار پژوهش از معیارهای چهارگانه گوبا و لینکلن استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که ساز و کار فرهنگ ورزشی و ساز و کار تحقق درآمدزایی به عنوان عوامل علی، طراحی ساز و کارهای حمایتی و طراحی ساز و کارهای مالی به عنوان عوامل زمینهای، چالشهای دانشی، چالشهای پشتیبانی و محدودیتهای اساسی به عنوان عوامل مداخلهگر، ساز و کارهای درآمدزایی به عنوان پدیده محوری، متقاعد سازی و اصول مدیریتی به عنوان راهبرد و توسعه ورزشی و توسعه اقتصادی به عنوان پیامدهای درآمدزایی در ورزشهای دانشگاهی شناسایی شدند. بنابراین بکارگیری الگوی تدوین شده در این پژوهش میتواند موجب بهبود درآمدزایی و در نتیجه توسعه ورزش دانشگاهی شود.
محمدرسول خدادادی؛ حکیمه متفکری؛ باقر سلیمانی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر جهتگیری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه وخودکامیابی راهاندازی کسبوکار ورزشیبا در نظر گرفتن نقش میانجی مهارتهای کارآفرینانهاست. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسیارشد علوم ورزشی دانشگاههای کشور میباشند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 364 نفر از دانشجویان انتخاب ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر جهتگیری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه وخودکامیابی راهاندازی کسبوکار ورزشیبا در نظر گرفتن نقش میانجی مهارتهای کارآفرینانهاست. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسیارشد علوم ورزشی دانشگاههای کشور میباشند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 364 نفر از دانشجویان انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از چهار پرسشنامه استاندارد جهتگیری کارآفرینی، قصد کارآفرینی، مهارتهای کارآفرینی و خودکامیابی استفادهشد. بعد از ترجمه و ترجمه مجدد پرسشنامهها، برای اطمینان از روایی صوری و محتوایی هر چهار پرسشنامه از نظرهای متخصصان مدیریت ورزشی و برای پایایی پرسشنامهها از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. پایایی پرسشنامههای جهتگیری 84/0، قصد 79/0، مهارتهای کارآفرینی 90/0 و پرسشنامه خودکامیابی 87/0 بهدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نسخه 20 نرمافزار SPSS و Amos انجام شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، مقادیر استخراج شده برای مسیرهای جهتگیری کارآفرینانه و مهارتهای کارآفرینانه (57/0)، مهارتهای کارآفرینانه و قصد کارآفرینی (61/0) معنیدار بودند (p <0/05). همچنین مقادیر استخراج شده برای مسیرهای جهتگیری کارآفرینانه و مهارتهای کارآفرینانه (57/0)، مهارتهای کارآفرینانه و خودکامیابی (25/0) معنیدار بودند (p <0/05). در نهایت اینکه گروههای آموزشی میتوانند با بالابردن انگیزه کارآفرینی به همراه تقویت مهارتهای مورد نیاز کارآفرینی، زمینه خودکامیابی و قصد کارآفرینی را در دانشجویان علوم ورزشی بهوجود آورند.
محمدرسول خدادادی؛ مریم فریدفتحی؛ سارا معصوم زاده
دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 23-32
چکیده
تجارت ابزاری مهم برای کشورها به شمار میرود تا از این طریق درآمدهای ارزی کسب کنند. هدف اصلی این مطالعه اثر تحریمهای اقتصادی بر تجارت دو جانبه ایران با شرکای عمده تجاری در صنعت ورزش و پیشبینی وضعیت اقتصاد در دوران پساتحریم میباشد. به منظور انجام بررسی از روش FM-OLS استفاده شده است. کشورهادر دو گروه انتخاب شده است؛ برای گروه اول؛ ...
بیشتر
تجارت ابزاری مهم برای کشورها به شمار میرود تا از این طریق درآمدهای ارزی کسب کنند. هدف اصلی این مطالعه اثر تحریمهای اقتصادی بر تجارت دو جانبه ایران با شرکای عمده تجاری در صنعت ورزش و پیشبینی وضعیت اقتصاد در دوران پساتحریم میباشد. به منظور انجام بررسی از روش FM-OLS استفاده شده است. کشورهادر دو گروه انتخاب شده است؛ برای گروه اول؛ چین، ژاپن و فرانسه بوده و گروه دوم؛ روسیه، قزاقزستان و قرقزستان. دادههای تحقیق بر اساس اطلاعات بازه زمانی از سال 1371 تا 1391 بوده و منابع، گمرک جمهوری اسلامی ایران و بانک جهانی میباشد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار Eviews8 استفاده شد. نتایج مطالعه نشان میدهد که اثر جمعیت و تولید ناخالص داخلی به ترتیب در تمام کشورها منفی و مثبت بوده، نرخ ارز بهغیر روسیه و قرقیزستان منفی بوده، تحریمهای ضعیف دوره حاضر به غیر قزاقزستان و قرقیزستان منفی بوده، تحریمهای قوی دوره فعلی در تمام کشورها مثبت بوده، تحریم های ضعیف دوره قبل به غیر از چین در بقیه کشورها منفی بوده و تحریمهای قوی دوره قبل بر چین، قزاقزستان و قرقیزستان اثر منفی داشته است. در دوران پساتحریم، روند صعودی تجارت ایران با شرکا در صنعت ورزش پیشبینی میشود.