آموزش ورزش
علی محمدی؛ مهدیه آیرم؛ مرجان نامجو؛ مراد حسینی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف ارزیابی و تدوین نورم آمادگی جسمانی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران انجام گرفت. روش پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی و جامعه آماری کلیه دانشجو معلمان رشته علوم تربیتی بود که از بین آنها 325 دانشجو معلم دختر که واحد درسی تربیتبدنی عمومی 1 را اخذ کرده بودند به روش نمونهگیری تمام شماری انتخاب شدند. دادهها ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف ارزیابی و تدوین نورم آمادگی جسمانی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران انجام گرفت. روش پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی و جامعه آماری کلیه دانشجو معلمان رشته علوم تربیتی بود که از بین آنها 325 دانشجو معلم دختر که واحد درسی تربیتبدنی عمومی 1 را اخذ کرده بودند به روش نمونهگیری تمام شماری انتخاب شدند. دادهها به شیوه آزمون پایانی و از طریق اجرای آزمونهای دوی 800 متر، پلانک، شنای سوئدی و ایستگاهی، جمعآوری شدند. تجزیهوتحلیل دادهها و تدوین نورمهای استاندارد با استفاده از آمار توصیفی، سطوح زیر منحنی طبیعی، نمره استاندارد z و نرمافزار هنجار انجام شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد میانگین رکوردهای بهدستآمده در چهار آزمون دوی 800 متر، پلانک، شنای سوئدی و ایستگاهی به ترتیب 85/4، 62، 19 و 30/1 است. ازآنجاییکه بر اساس نورم بهدستآمده، بهترین نمره به دانشجویانی تعلق میگیرد که بتوانند رکوردهای 79/3 دقیقه و ثانیه در آزمون دوی 800 متر، 72 ثانیه در آزمون پلانک، 27 تکرار در آزمون شنای سوئدی و 06/1 دقیقه و ثانیه در آزمون ایستگاهی را کسب کنند، بنابراین میتوان نتیجه گرفت وضعیت دانشجویان، در چهار آزمون آمادگی جسمانی ارزیابی شده، با شرایط مطلوب فاصله دارد. درنهایت، محققان نورمهای آمادگی جسمانی را برای دانشجو معلمان دختر دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران ایجاد کردند که میتواند بهعنوان مرجع در آینده مورد استفاده قرار گیرد. نورمهای آمادگی جسمانی برای دانشجو معلمان دختر این مطالعه برای اساتید رشته تربیتبدنی مفید خواهد بود، زیرا میتوانند آمادگی جسمانی دانشجو معلمان دختر را بهطور مناسب بر اساس جنسیت آزمایش کنند.
علیرضا رمضانی؛ مجید کاشف
دوره 5، شماره 4 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 33-40
چکیده
جامعه آماری پژوهش شامل 32332 معلم تربیت بدنی بود. 16235 زن و 16097 نفر مردبودند. بر اساس جدول مورگان اندازه نمونه تحقیق 10 درصد از حجم جامعه بود که زنان16235 نفرو مردان 16097 نفربودند.استانهای کشور بر اساس مناطق جغرافیایی ، مشترکات فرهنگی ،زبانی و نژادی به پنج منطقه ( شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز)تقسیم شدند. روشهای آماری شامل تحلیل واریانس و آزمون ...
بیشتر
جامعه آماری پژوهش شامل 32332 معلم تربیت بدنی بود. 16235 زن و 16097 نفر مردبودند. بر اساس جدول مورگان اندازه نمونه تحقیق 10 درصد از حجم جامعه بود که زنان16235 نفرو مردان 16097 نفربودند.استانهای کشور بر اساس مناطق جغرافیایی ، مشترکات فرهنگی ،زبانی و نژادی به پنج منطقه ( شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز)تقسیم شدند. روشهای آماری شامل تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی بود.روش انجام آزمون هاشامل هشت ایستگاه وشش رکورد بود. نتایج نشان داد بین قد، وزن و BMI معلمان تربیت بدنی زن و مرد به تفکیک مناطق پنج گانه کشور تفاوت معنی دار وجود داشت ( 001/0 P≤). مردان منطقه جغرافیای شمال وزنان منطقه جغرافیایی جنوب درآمادگی جسمانی بهترین بودند( 001/0 P≤). مردان وزنان در مناطق مرکزی درآزمون های آمادگی جسمانی ضعیف ترین بودند.مردان از مناطق جنوبی در مهارت های ورزشی بهترین وزنان در مرکز ضعیف ترین بودند( 001/0 P≤). در مجموع می توان گفت برنامه های تربیت بدنی در مناطق جعرافیایی شمال و جنوب از مرکزموثرتربوده است.
مجتبی قاسمی سیانی؛ محمد حسین رضوی؛ مرتضی دوستی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1394، ، صفحه 71-80
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رسانههای گروهی(تلویزیون، رادیو و روزنامه) در گرایش مردم به ورزش همگانی با تأکید بر آمادگی جسمانی در شهر بابلسر می باشد. روش تحقیق توصیفی و روش اجرا پیمایشی بود. جامعۀ آماری تحقیق را کلیۀ افرادی که به طور منظم و دائم در ایستگاههای ورزش همگانی شهر بابلسر فعالیت می کردند، تشکیل می دادند که به طور تقریبی ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رسانههای گروهی(تلویزیون، رادیو و روزنامه) در گرایش مردم به ورزش همگانی با تأکید بر آمادگی جسمانی در شهر بابلسر می باشد. روش تحقیق توصیفی و روش اجرا پیمایشی بود. جامعۀ آماری تحقیق را کلیۀ افرادی که به طور منظم و دائم در ایستگاههای ورزش همگانی شهر بابلسر فعالیت می کردند، تشکیل می دادند که به طور تقریبی تعداد 2000 نفر تخمین زده شد و حجم نمونه با روش نمونه گیری خوشهای 220 نفر انتخاب شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامۀ محقق ساختهای بود که روایی آن را 6 تن از اساتید مدیریت ورزشی تأیید کردند و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (88/0r= ) به دست آمد که نشان از پایا بودن پرسشنامه است. از آمار توصیفی و استنباطی( آزمون های کالموگراف اسمیرنوف، t تک نمونه ای، دو جمله ای و t مستقل) استفاده شد و فرضیههای تحقیق در سطح معناداری 05/0 مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد رسانههای گروهی در گرایش مردم به ورزش همگانی تأثیر دارد ولی این تأثیر در حد مطلوب نمی باشد. به طوری که در بیشتر متغیرها میانگین پاسخهای افراد پایینتر از حد متوسط بود. همچنین نتایج نشان داد که میزان این تأثیر در زنان و مردان متفاوت است به گونهای که نقش رسانهها در گرایش زنان به ورزش همگانی بیشتر بوده است. با توجه به ظرفیت بالای رسانهها در کشور می توان با برنامهریزی درست در تلویزیون، رادیو و روزنامهها گرایش مردم به ورزش همگانی را در کشور افزایش داد که در نهایت به سلامتی بیشتر عموم مردم منجر شود.
علیرضا رمضانی؛ عباس نظریان مادوانی
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 85-98
چکیده
هدف پژوهش، مطالعة ارتباط بین هوش هیجانی، آمادگی جسمانی و کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بود. جامعة آماری شامل تمامی دانشجویان سال تحصیلی 91-1390 دانشگاه و حدود 3859 نفر بود. به استناد جدول تعیین حجم نمونة مورگان، 380 نفر نمونة آماری انتخاب شدند. نمونهگیری به روش خوشهای و تصادفی انجام شد. هر یک از دانشکدهها یک ...
بیشتر
هدف پژوهش، مطالعة ارتباط بین هوش هیجانی، آمادگی جسمانی و کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بود. جامعة آماری شامل تمامی دانشجویان سال تحصیلی 91-1390 دانشگاه و حدود 3859 نفر بود. به استناد جدول تعیین حجم نمونة مورگان، 380 نفر نمونة آماری انتخاب شدند. نمونهگیری به روش خوشهای و تصادفی انجام شد. هر یک از دانشکدهها یک خوشه فرض شد و نمونة مورد نیاز به صورت تصادفی از این خوشهها و متناسب با حجم دانشکده جمعآوری شد. از پرسشنامة کیفیت زندگی SF-36، هوش هیجانی سایبریا شرینگ و پروتکل اجرایی فعالیت بدنی در جمعآوری دادهها استفاده شد. در تحلیل دادهها، از آمار توصیفی (میانگین و درصد، فراوانی، انحراف معیار، انواع نمودار و جدول) و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد وضعیت کلی نمرة میانگین کیفیت زندگی دانشجویان با توجه به نمرة شاخص (100) متوسط (71-68) است و در این رابطه کیفیت زندگی دختران، پایینتر از پسران است. همچنین، نمرة میانگین هوش هیجانی پسران، بالاتر از دختران است و دختران از آمادگی جسمانی پایینتری نسبت به پسران برخوردارند. نهایتاً نتایج نشان داد آمادگی جسمانی (268/0=β) و هوش هیجانی (278/0=β)، قابلیت پیشبینی کیفیت زندگی دانشجویان را دارد (001/0≥P). به نظر میرسد اجرای فوق برنامههای متنوع، همچون فعالیتهای منظم ورزشی و تفریحی در ادارة تربیتبدنی همچنین برپایی کارگاههای مشاورهای از طرف مرکز مشاوره، در بهبود کیفیت زندگی دانشجویان، بهویژه دختران، مناسب است.
محمدعلی قره؛ مرجان عادل قهرمانی؛ حامد صفری
دوره 1، شماره 1 ، مرداد 1391، ، صفحه 21-28
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی مؤلفههای خودتوصیفی بدنی مربیان زن نخبه آمادگی جسمانی کشور بود. به همین منظور پرسشنامه 70 گویهای خود توصیفی بدنی ساخته شده توسط مارش و همکاران (1994) در اختیار 83 مربی زن نخبه ایروبیک و آمادگی جسمانی سراسر کشور قرار گرفت. روایی ابزارهای مذکور توسط متخصصین و پایایی آنها نیز در یک مطالعه مقدماتی مورد ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، بررسی مؤلفههای خودتوصیفی بدنی مربیان زن نخبه آمادگی جسمانی کشور بود. به همین منظور پرسشنامه 70 گویهای خود توصیفی بدنی ساخته شده توسط مارش و همکاران (1994) در اختیار 83 مربی زن نخبه ایروبیک و آمادگی جسمانی سراسر کشور قرار گرفت. روایی ابزارهای مذکور توسط متخصصین و پایایی آنها نیز در یک مطالعه مقدماتی مورد ارزیابی قرار گرفته و آلفای کرونباخ برای پرسشنامه اضطراب بدنی اجتماعی 0/92 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروفاسمیرنف، یو من ویتنی، کروسکالوالیس، t گروههای مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و همبستگی پیرسون استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش، بین میانگین نمره خود توصیفی بدنی (F=3/082, p=0/021) و همچنین خرده مقیاسهای لیاقت ورزشی، قدرت، استقامت چربی بدن و عزت نفس مربیان زن نخبه ایروبیک کشور به تفکیک تعداد جلسات تمرین منظم آنان در هفته تفاوت معنیدار وجود دارد (0/05>p). بین مربیان متأهل و مجرد در خرده مقیاسهای ظاهر بدنی و چربی بدن تفاوت معنیدار وجود داشته (0/05>p) و میانگین نمره مربیان مجرد در این دسته از مؤلفهها بیشتر است. به طور کلی یافتههای این پژوهش بر نقش کلیدی مؤلفههای خود توصیفی بدنی مربیان زن نخبه ایروبیک و آمادگی جسمانی کشور تأکید میورزد.