بازاریابی ورزشی
کیوان شعبانی مقدم؛ آزاد بشارتی؛ نجف آقایی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر جذب حامی مالی رویدادهای ورزشی داخلی ایران در شرایط تحریم بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی، بهلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش جمعآوری دادهها میدانی بود. جامعهآماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی و مدیران ارشد ادارهکل ورزشوجوانان، مدیران باشگاههای ورزشی، مدیران اتاقبازرگانی، مدیرانکل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر جذب حامی مالی رویدادهای ورزشی داخلی ایران در شرایط تحریم بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی، بهلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش جمعآوری دادهها میدانی بود. جامعهآماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی و مدیران ارشد ادارهکل ورزشوجوانان، مدیران باشگاههای ورزشی، مدیران اتاقبازرگانی، مدیرانکل بخش جذب سرمایه استانداریهای استانهای کردستان و کرمانشاه و مدیران شرکتهایی بودند که در سالهای اخیر اقدام به حمایت از رویدادهای ورزشی کرده بودند (محدود و نامشخص)، که به روش نمونه-گیری هدفمند و دردسترس انجام شد. پایایی ابزار بااستفاده از آلفایکرونباخ (84/0) و روایی سازه آن مورد تایید قرار گرفت. تحلیل دادهها بااستفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS درسطح P≤0.05 انجام گرفت. براساس تحلیلمسیر مشخص شد متغیر عوامل محیطی رویدادها و اسپانسرینگ بهطورمستقیم اثر مثبت و معناداری بر عوامل برگزارکننده رویداد، عوامل متقاضیان حمایت مالی و اثربخشی حمایت مالی از رویدادها دارد و بهترتیب 74، 45 و 23 درصد تغییرات آنها را تبیین میکند؛ ضمناینکه عوامل برگزارکننده رویداد بر عوامل و متقاضیان حمایت مالی و اثربخشی حمایت مالی از رویدادها بهطورمستقیم اثر مثبت و معناداری دارد و بهترتیب 46 و42 درصد این متغیر را تبیین میکند. مدل ارائهشده میتواند برپایه شناسایی عوامل اصلی و نحوه ارتباطات آنها با یکدیگر، ظرفیت ابعاد مختلف جذب شرکتهای حامی در مشارکت در رویدادهای ورزشی را در جهت جذب حامی مالی ورزشی نشان دهد. مدل حاضر ساختهای اساسی ارتباط بین عوامل محیطی، عوامل متقاضیان حمایت مالی، عوامل برگزارکنندۀ رویدادها و اثربخشی حمایت مالی را نشان میدهد و قادربه تبیین کارکردهای پیشبینیشده آن است.
رضا حسن پور قادی؛ معصومه کلاته سیفری؛ مژگان معمار مقدم
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تعیین عوامل موثر بر انقطاع حمایت مالی حامیان باشگاههای لیگ برتر فوتبال کشور بود.جهت انجام این پژوهش، 10 شرکت که مجموعا از 8 باشگاه طی 6 سال گذشته (1390-1396) حمایت کرده بودند و پس از آن حمایت خود را قطع نموده اند، مورد بررسی قرار گرفتهاند. برای جمع آوری دادههای تحقیق از پرسشنامه پژوهشگر ساخته متشکل از 56 سوال استفاده ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تعیین عوامل موثر بر انقطاع حمایت مالی حامیان باشگاههای لیگ برتر فوتبال کشور بود.جهت انجام این پژوهش، 10 شرکت که مجموعا از 8 باشگاه طی 6 سال گذشته (1390-1396) حمایت کرده بودند و پس از آن حمایت خود را قطع نموده اند، مورد بررسی قرار گرفتهاند. برای جمع آوری دادههای تحقیق از پرسشنامه پژوهشگر ساخته متشکل از 56 سوال استفاده شد که روایی آن به تأیید 8 تن از متخصصان در این زمینه رسید و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی سنجیده شد )ضرایب آلفای کرونباخ برای تمامی عوامل بیشتر از 7/0 و ضرایب پایایی ترکیبی برای تمامی عوامل بیشتر از 8/0 بدست آمد). برای تجزیه و تحلیل دادهها و شناسایی اثر متغیرهای تحقیق از مدل یابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی به وسیلهی نرم افزار Smart PLS 3 استفاده شده است. نتایج نشان داد که از بین 9 عامل بررسی شده، شرکتهای حامی تنها 5 عامل را در قطع حمایت خود موثر میدانستند، این عوامل به ترتیب اهمیت شامل عوامل فنی (بازیکنان و کادر فنی)، مناسب نبودن مشوقهای حمایتی، عوامل اقتصادی، عوامل قانونی و عوامل فرهنگی مذهبی میباشند. به طور کلی میتوان گفت قریب به اتفاق شرکت هایی که به حمایت خود خاتمه دادهاند به نوعی از حمایت خود ناراضی بودهاند یا حداقل حمایت از باشگاه مورد نظر نتوانسته است انتظارات آنها را برآورده سازد.