زینب امرایی؛ شهاب بهرامی؛ منوچهر ططری
چکیده
هدف این پژوهش بررسی اثر میانجی کیفیت خدمات در ارتباط بازارگرایی و عملکرد تجاری اماکن ورزشی خصوصی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران، مربیان و فارغ التحصیلان حوزه ورزشی فعال در باشگاههای ورزشی استانهای غرب کشور بودند که نمونه آماری (384 نفر) بهصورت خوشهای چند مرحلهای ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی اثر میانجی کیفیت خدمات در ارتباط بازارگرایی و عملکرد تجاری اماکن ورزشی خصوصی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران، مربیان و فارغ التحصیلان حوزه ورزشی فعال در باشگاههای ورزشی استانهای غرب کشور بودند که نمونه آماری (384 نفر) بهصورت خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه بازارگرایی (نارور و اسلاتر، 1990)، کیفیت خدمات (کمالی، 1396) و پرسشنامه محقق ساخته عملکرد تجاری استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (13 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (95/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS3-SPSS24 استفاده شده است. نتایج نشان داد که بازارگرایی و کیفیت خدمات بر عملکرد تجاری اماکن ورزشی تأثیر معناداری دارد. همچنین بازارگرایی بر کیفیت خدمات تأثیر معناداری دارد. درنهایت اثر بازارگرایی بر عملکرد تجاری با نقش میانجی کیفیت خدمات معنادار بود. همچنین اثر ابعاد مشتریگرایی، رقابتگرایی و هماهنگی بینبخشی بر عملکرد تجاری معنیدار بود. با توجه به نتایج میتوان گفت که، مدیران اماکن ورزشی برای دستیابی به تجاری سازی موفق مجموعههای ورزشی خود باید از راهبردهای مختلف بازارگرایی استفاده کنند.
مریم ترکی؛ حسین رجبی؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی؛ غلامرضا فرجی
چکیده
چکیدههدف از پژوهش حاضر تدوین مدل آمایش زیرساختهای ورزشی شهرداری تهران بود. جامعه آماری را مدیران و کارشناسان ستادی سازمان ورزش، کارشناسان ادارههای تربیتبدنی مناطق22گانه و مدیران مجموعههای ورزشی و سایر سازمانهای شهرداری تهران مرتبط با پژوهش تشکیل دادند. با توجه به حجم نمونه، از روش نمونهگیری در دسترس استفاده گردید که درمجموع ...
بیشتر
چکیدههدف از پژوهش حاضر تدوین مدل آمایش زیرساختهای ورزشی شهرداری تهران بود. جامعه آماری را مدیران و کارشناسان ستادی سازمان ورزش، کارشناسان ادارههای تربیتبدنی مناطق22گانه و مدیران مجموعههای ورزشی و سایر سازمانهای شهرداری تهران مرتبط با پژوهش تشکیل دادند. با توجه به حجم نمونه، از روش نمونهگیری در دسترس استفاده گردید که درمجموع نظرات 237 نفر مورد تحلیل قرار گرفت. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته 69 سؤالی استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن به تائید 15 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی و شهری رسید و روایی سازه آن با تحلیل عاملی تأییدی بررسی و تائید شد. پایایی پرسشنامه نیز در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی ازجمله کولموگروف اسمیرنوف، تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی با چرخش واریمکس و با استفاده از دو نرمافزار اس پی اس اس نسخه 22 و آموس استفاده شد. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که عوامل کالبدی و زیرساختی با ضریب 82/0 میزان اثرگذاری بیشتری بر آمایش اماکن ورزشی شهرداری دارد. بعدازآن به ترتیب عوامل مالی (77/0)، عوامل فرهنگی ـ اجتماعی (76/0) و عوامل مدیریتی (65/0) در برنامهریزی آمایش تأثیرگذار هستند. با توجه با نتایج مدیران شهرداری تهران برای برنامهریزی و طراحی زیرساختهای ورزشی میتوانند از فرآیند آمایش اماکن و جنبههای مختلف برای توسعه زیرساختها استفاده کنند که درنهایت با پیروی از این فرایند باعث توسعه پایدار شهری شود.
حدیثه بهرامی؛ محمود گودرزی؛ امین دهقان قهفرخی
چکیده
هدف از این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی موانع واگذاری اماکن ورزشی با تاکید بر بند ج اصل 44 قانون اساسی ج.ا.ا بود. پژوهش از نظر ماهیت و هدف، کاربردی و از لحاظ تجزیه و تحلیل و نوع، کیفی-کمی بود. جامعه آماری این پژوهش را کارشناسان مرتبط با واگذاری اماکن ورزشی در وزارت ورزش و جوانان، سازمان خصوصیسازی، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، اساتید ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی موانع واگذاری اماکن ورزشی با تاکید بر بند ج اصل 44 قانون اساسی ج.ا.ا بود. پژوهش از نظر ماهیت و هدف، کاربردی و از لحاظ تجزیه و تحلیل و نوع، کیفی-کمی بود. جامعه آماری این پژوهش را کارشناسان مرتبط با واگذاری اماکن ورزشی در وزارت ورزش و جوانان، سازمان خصوصیسازی، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، اساتید و پژوهشگران تشکیل دادند. در مرحله اول با انجام 15 مصاحبه، اشباع نظری حاصل شد. پرسشنامه محقق ساخته با 24 گویه طراحی و پایایی آن با آلفای کرونباخ 0.980 به تایید رسید. روایی صوری و محوایی پرسشنامه توسط 11 نفر از اساتید مورد تایید قرار گرفت. سپس پرسشنامه بین 80 نفر تقسیم شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی، تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم و آزمون فریدمن با کمک دو نرمافزار Spss 25 و PLS3 استفاده شد. نتایج نشان داد به ترتیب موانع اقتصادی-مالی، فرهنگی-اجتماعی، ساختاری-سازمانی، حقوقی-قانونی و عقیدتی-سیاسی در اولویتهای اول تا پنجم قرار میگیرند. در ادامه زیرمولفههای هر یک از موانع نیز رتبهبندی شدند.
زینب آنت؛ فرخ کیا؛ امید جمشیدی؛ علیرضا زند
دوره 6، شماره 2 ، آذر 1396، ، صفحه 97-106
چکیده
مدیریت ارتباط با مشتری به همه فرآیندها و فناوریهایی گفته میشود که در شرکتها و سازمانها برای شناسایی، ترغیب، گسترش، حفظ و ارائه خدمات بهتر به مشتریان و کسب رضایت آنان به کار میرود. از این رو هدف از تحقیق حاضر شناسایی و رتبهبندی چالشهای پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتری در اماکن ورزشی میباشد. برای نیل به این هدف کارکنان، ...
بیشتر
مدیریت ارتباط با مشتری به همه فرآیندها و فناوریهایی گفته میشود که در شرکتها و سازمانها برای شناسایی، ترغیب، گسترش، حفظ و ارائه خدمات بهتر به مشتریان و کسب رضایت آنان به کار میرود. از این رو هدف از تحقیق حاضر شناسایی و رتبهبندی چالشهای پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتری در اماکن ورزشی میباشد. برای نیل به این هدف کارکنان، کارشناسان و مدیران اماکن ورزشی سالنهای سرپوشیده دولتی شهر تهران به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند، با توجه به گستردگی جامعه از این میان مطابق جدول مورگان 384 نفر به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند و در نهایت 339 پرسشنامه تکمیلشده مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش پرسشنامه طالبی (1391) با 22 گویه و در نظر گرفتن پنج عامل بود. نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون t تک نمونهای، نشان داد که هر پنج چالش ذکرشده در استقرار مدیریت ارتباط با مشتری دخیل هستند و نتایج حاصل تحلیل عاملی نشان داد که "عدم تعهد کافی مدیران ارشد نسبت به پیادهسازی" و "جابهجایی مدیران و تصمیمگیرندگان" از مهمترین چالشهای پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتری در اماکن ورزشی شهر تهران است. با توجه به یافتههای تحقیق مشاهده میشود که فاکتورها و یا چالشهای مدیریتی، ساختاری، فرهنگی، فنی و اقتصادی پنج گروه اصلی از فاکتورهایی هستند که به عنوان فاکتورهای اساسی تأثیرگذار بر عدم موفقیت پروژههای مدیریت ارتباط با اربابرجوع در اداره سالنهای ورزشی مد نظر و نحوه ارتباط آنها با مشتریان این سالنها تعیین شدند.
چالاک مجیدی؛ سید محمد کاشف؛ بهزاد احدی؛ گلاله رسول آذر
دوره 4، شماره 3 ، اسفند 1394، ، صفحه 29-39
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی عوامل مرتبط با شادابسازی و زیباسازی اماکن ورزشی بر گرایش دانشجویان خوابگاهی به فعالیت بدنی بود. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان دختر و پسر ساکن در خوابگاه-های دولتی و استیجاری دانشگاه ارومیه تشکیل میدادند (5366 نفر). نمونه ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی عوامل مرتبط با شادابسازی و زیباسازی اماکن ورزشی بر گرایش دانشجویان خوابگاهی به فعالیت بدنی بود. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان دختر و پسر ساکن در خوابگاه-های دولتی و استیجاری دانشگاه ارومیه تشکیل میدادند (5366 نفر). نمونه آماری نیز با توجه به جدول مورگان و روش نمونهگیری سهمیهای، 361 نفر در نظر گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه روا و پایای (89/0 = α) محقق ساخته شامل 38 سؤال بسته پاسخ در طیف پنج گزینهای استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش هفت عامل شامل تحول در نگرش مسئولین و استفاده صحیح از امکانات، شادابسازی محیطهای ورزشی، استفاده از شیوههای تبلیغاتی برانگیزاننده، روی آوری به فعالیتها و امکانات ورزشی جدید، شرکت دادن دانشجویان در فعالیتهای گروهی، جذب مشارکت دانشجویان در محیطهای ورزشی و ایجاد خلاقیت و هیجان در برنامههای ورزشی را به عنوان عوامل مؤثر نشان داد. با توجه به نتایج پژوهش ایجاد فضایی صمیمی و بانشاط و براساس فرهنگ دانشجویی و نیز فراهم آوردن شرایط مناسب برای تعامل هرچه بیشتر بین دانشجویان به وسیله فعالیت بدنی، تشویق آنان به شرکت در تصمیمگیریها، مسئولیتها و تجهیز اماکن ورزشی، پیشنهاد میشود.
سید سیروان حسینی؛ سید محمد کاشف کاشف؛ میر حسن سید عامری
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 25-34
چکیده
با رشد و توسعة شهرها، اطلاعات لازم برای مدیریت و برنامهریزی شهری به شدت افزایش یافته است و پیچیده میشود. شبکههای وسیع امکانات شهری، توزیع و تراکم جمعیت، کاربری زمینها و بسیاری موارد نظیر این، چنان بر پیچیدگی این برنامهریزی میافزایند که چارهای جز استفاده از GIS برای گردآوری این اطلاعات و پردازش آنها در ...
بیشتر
با رشد و توسعة شهرها، اطلاعات لازم برای مدیریت و برنامهریزی شهری به شدت افزایش یافته است و پیچیده میشود. شبکههای وسیع امکانات شهری، توزیع و تراکم جمعیت، کاربری زمینها و بسیاری موارد نظیر این، چنان بر پیچیدگی این برنامهریزی میافزایند که چارهای جز استفاده از GIS برای گردآوری این اطلاعات و پردازش آنها در قالب نظریههای جدید مدیریت و برنامهریزی شهری وجود ندارد. از طرف دیگر، سیستم اطلاعات جغرافیایی با توانمندیها و قابلیتهایی که در جمعآوری، ذخیره، بازیابی، کنترل، ادغام، پردازش، تحلیل، مدلسازی، و نمایش دادههای جغرافیایی دارد، ابزاری قوی در دست مدیران و برنامهریزان برای استفادة بهینه از منابع و ذخایر است. در این تحقیق روش نمونهگیری نیاز نبود و کل کاربریهای ورزشی در محدودة شهرسقز مطالعه شد. تحقیق حاضر با توجه به مطالعات اولیه از شهریور 1391 آغاز شد. در پژوهش حاضر، با استفاده از مدل AHP و همپوشانی وزنهای بهدست آمده از این روش، مکانهای مناسب مراکز ورزشی ارزیابی و تعیین شد. بر این اساس، نقشة فضاهای مطلوب تهیه و مساحت و درصد فضاهای مناسب در قالب جدول استخراج شد. نتایج نهایی به دست آمده از پژوهش نشان میدهد غالب اماکن ورزشی موجود در محدوده، از لحاظ مکانی دارای وضعیت نامناسب و متوسط و در برخی موارد اندک، دارای وضعیت مناسب و بسیار مناسباند. این مسئله را میتوان گواهی بر عدم استفادة مدیران از روشهای نوین و رایانهای در مکانیابی و ساخت اماکن ورزشی دانست.