حسین عیدی؛ کیوان شعبانی مقدم؛ جهان امیری
دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1395، ، صفحه 11-22
چکیده
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی مقیاس اخلاق حرفه ای مربیان ورزشی است؛ جامعه آماری پژوهش کلیهی مربیان ملی و بین المللی رشتههای فوتبال، فوتسال، کشتی، دو و میدانی، رزمی، جودو، هاکی، والیبال، گلف و ورزش جانبازان و معلولان استان لرستان میباشند. از روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند استفاده شد که در نهایت 200 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی مقیاس اخلاق حرفه ای مربیان ورزشی است؛ جامعه آماری پژوهش کلیهی مربیان ملی و بین المللی رشتههای فوتبال، فوتسال، کشتی، دو و میدانی، رزمی، جودو، هاکی، والیبال، گلف و ورزش جانبازان و معلولان استان لرستان میباشند. از روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند استفاده شد که در نهایت 200 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. از پرسشنامهی محقق ساخته با مطالعه مبانی نظری، مصاحبه نیمه هدایت شده با 15 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و در یک فرایند اکتشافی تنظیم شد. همچنین، از تحلیل عاملی تأییدی برای روایی سازه استفاده شد. یافتهها بر مبنای تحلیل عاملی اکتشافی 38 سؤال را در شش عامل فلسفهی مربیگری(5گویه)، علاقمندی به کار(8گویه)، استفاده از خرد جمعی(6گویه)، قانون مداری(7گویه)، احترام به ارزشها و هنجارهای اجتماعی(7گویه) و روابط انسانی(4گویه)نشان داد. ثبات درونی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 763/0 گزارش شد. نتیجهگیری میشود که پرسشنامهی حاضر ابزار مناسبی برای سنجش اخلاق حرفهای مربیان در ورزش میباشد. پیشنهاد میشود که در پژوهشهای آینده از این ابزار در نمونه ها و حوزههای دیگر استفاده شود.
سعید یوسفی؛ پرستو زرکی؛ اسماعیل شریفیان
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 151-162
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارزیابی دانش مربیان ورزش از کمکهای اولیه به ورزشکاران آسیبدیده در میادین ورزشی است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است که از نظر هدف کاربردی و از نظر مسیر اجرا میدانی است. جامعۀ آماری پژوهش تمامی مربیان ورزشی استان کرمان به تعداد 359 نفر بود. نمونة آماری برابر جامعة آماری در نظر گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ارزیابی دانش مربیان ورزش از کمکهای اولیه به ورزشکاران آسیبدیده در میادین ورزشی است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است که از نظر هدف کاربردی و از نظر مسیر اجرا میدانی است. جامعۀ آماری پژوهش تمامی مربیان ورزشی استان کرمان به تعداد 359 نفر بود. نمونة آماری برابر جامعة آماری در نظر گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة محققساختة «ارزیابی میزان آگاهی مربیان از کمکهای اولیه» استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه (90/0=CVI)، و پایایی آن را نتایج آزمون آلفای کرونباخ (95/0= r) نشان داد. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد، میزان آگاهی بیشتر (90/43%) مربیان مرد در سطح پایین و بیشتر (50/48%) مربیان زن در سطح متوسط است. همچنین، بین میزان آگاهی مربیان با مدرک تحصیلی ارتباط معناداری (05/0>P) وجود دارد و با سابقة مربیگری و سن مربیان (05/0<P) ارتباط معناداری وجود ندارد. با توجه به نقش پراهمیت مربیان در توسعة ورزش، همچنین اجتنابناپذیری آسیبهای ورزشی تلاش برای آموزش کمکهای اولیه در سطوح دورههای مربیگری ضروری به نظر میرسد.