امیرحسین منظمی؛ مهدی شریعتی فیض آبادی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی مولفههای شکل دهنده تصویر سازمانی از دیدگاه دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور بود؛ پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گرداوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی بود که در دو مرحله کیفی و کمی صورت گرفت. در مرحله کیفی ضمن مطالعه ادبیات پیشینه و مصاحبه نیمه ساختارمند با 13 متخصص، 69 مفهوم اولیه پس از دو ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی مولفههای شکل دهنده تصویر سازمانی از دیدگاه دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور بود؛ پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گرداوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی بود که در دو مرحله کیفی و کمی صورت گرفت. در مرحله کیفی ضمن مطالعه ادبیات پیشینه و مصاحبه نیمه ساختارمند با 13 متخصص، 69 مفهوم اولیه پس از دو دور دلفی بدست آمد. جامعه آماری بخش کمی برابر با تمامی دانشجویان تربیت بدنی ایران و نمونه مطالعاتی برابر با 432 دانشجو مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری بود که بصورت تصادفی انتخاب گردیدند. پس از تحلیل عاملی اکتشافی، تاییدی و مدلسازی ساختاری با استفاده از نرم افزارهای اس.پس.اس.اس و لیزرل علاوه بر تایید روایی و پایایی ابزار مورد استفاده، در نهایت 10 عامل در قالب 61 گویه سازه تصویرسازمانی دانشکده علوم ورزشی شهید رجایی را تشکیل دادند که به ترتیب ضریب تاثیر عبارتند از: وضعیت جغرافیایی دانشکده، فضای ورزشی، فضای آموزشی، فضای خوابگاهی، فضای آزمایشگاهی، کارکردها، فوق برنامه، منابع انسانی، حمایت مالی از دانشجو و هویت؛ بنظر میرسد در تدوین برنامههای آینده دانشگاه شهید رجایی به شکل عام و دانشکده علوم ورزشی بطور خاص، توجه بیش از پیش به تقویت منابع انسانی، برنامههای حمایت مادی از دانشجو و تقویت مفاهیم مرتبط با هویت دانشکده علوم ورزشی شهید رجایی می تواند به رشد و بالندگی سازمانی این دانشکده کمک نماید.
حمید قاسمی؛ فاطمه صائمیان
دوره 6، شماره 3 ، بهمن 1396، ، صفحه 43-52
چکیده
هدف تحقیق حاضر مقایسه وضعیت خودبرندسازی و مهارتهای ارتباطی دانشجویان رشته تربیت بدنی با دانشجویان سایر رشتههای منتخب بود. روش تحقیق از نظر استراتژی توصیفی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان دانشگاههای کشور بودند که براساس تعداد جامعه نامحدود بر اساس جدول مورگان تعداد کفایت 384 نمونه انتخاب شد که ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر مقایسه وضعیت خودبرندسازی و مهارتهای ارتباطی دانشجویان رشته تربیت بدنی با دانشجویان سایر رشتههای منتخب بود. روش تحقیق از نظر استراتژی توصیفی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان دانشگاههای کشور بودند که براساس تعداد جامعه نامحدود بر اساس جدول مورگان تعداد کفایت 384 نمونه انتخاب شد که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و به تعداد 390 پرسشنامه به نسبت مساوی بین دو گروه دانشجویان رشته تربیت بدنی و سایر رشته ها توزیع شد و به ترتیب با تعداد 188 و 193 پرسشنامه (مجموع 381 مورد) بازگشت شد. ابزار اندازهگیری، شامل پرسشنامه سنجش وضعیت خودبرندسازی از طریق مهارتهای ارتباطی و پرسشنامه تعیین موقعیت برند شخصی (قاسمی، 1394) بود که پس از تأیید روایی و پایایی مجدد مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که در مجموع، وضعیت خودبرندسازی و مهارتهای ارتباطی نمونه آماری تحقیق، در حد متوسط است. در زمینه مهارتهای ارتباطی و موقعیت برند شخصی، بین دانشجویان تربیتبدنی و سایر رشتهها اختلاف معنیدار وجود دارد و میانگین گروه تربیتبدنی نسبت به سایر رشتهها کمتر است. همچنین میانگین مهارتهای ارتباطی و خودبرندسازی دانشجویان تربیتبدنی، هر دو پائینتر از متوسط است.
لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ لیلا قربانی قهفرخی؛ محمد مهدی تمدن
دوره 5، شماره 4 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 109-115
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط سطح سواد اطلاعاتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه شیراز بود. جامعه آماری پژوهش همه 110 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی دانشگاه شیراز بود که بر اساس جدول مورگان تعداد 87 نفر به صورت تصادفی – طبقهای برای نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط سطح سواد اطلاعاتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه شیراز بود. جامعه آماری پژوهش همه 110 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی دانشگاه شیراز بود که بر اساس جدول مورگان تعداد 87 نفر به صورت تصادفی – طبقهای برای نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه استاندارد 55 سوالی سواد اطلاعاتی داورپناه و سیامک(1388) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تایید 15 تن از متخصصین رسید و پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ، 83/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از روشهای آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی از جمله t تک نمونه ای و رگرسیون خطی با کمک نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناس ارشد تربیت بدنی در حد متوسط است، عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی در سطح مطلوبی قرار دارد و بین میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناس ارشد تربیت بدنی و عملکرد تحصیلی آنها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین سواد اطلاعاتی قابلیت پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد را دارد.
اسما قانع سنگ آتش؛ زهراسادات میرزازاده؛ سید مرتضی عظیم زاده؛ حسین عبدالملکی
دوره 4، شماره 3 ، اسفند 1394، ، صفحه 91-106
چکیده
هدف محقق از این تحقیق، تعیین نقش سرمایه روانشناختی بر میزان سرمایه اجتماعی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه های مشهد بود. تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی به شمار میآید. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان تربیت بدنی دانشگاههای مشهد تشکیل می دادند. روش نمونه گیری طبقهای- تصادفی بود. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته ...
بیشتر
هدف محقق از این تحقیق، تعیین نقش سرمایه روانشناختی بر میزان سرمایه اجتماعی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه های مشهد بود. تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی به شمار میآید. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان تربیت بدنی دانشگاههای مشهد تشکیل می دادند. روش نمونه گیری طبقهای- تصادفی بود. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود برای اطمینان از روایی محتوایی پرسشنامه، پرسشنامةاولیه را به 11 تن از اساتید رشته علوم اجتماعی ارائه و با جمع بندی نظرات آنان پرسشنامةنهایی تنظیم شد. همچنین روایی سازه پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد بررسی قرار گرفت. برای تایید پایایی از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار پایایی پرسشنامه سرمایه اجتماعی 87/0 و پرسشنامه سرمایه روانشناختی84/0 گزارش شد. در سطح آمار استنباطی، ابتدا توزیع داده ها با استفاده از آزمون شاپیرو ویلک و بررسی شد و باتوجه به طبیعی بودن توزیع دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون ،T مستقل استفاده شد. نتایج آزمونهای آماری نشان داد: امیدواری با سرمایه اجتماعی دانشجویان رابطه مستقیم و معنی داری داشت (274/0r= و 001/0p=). خوش بینی با سرمایه اجتماعی دانشجویان رابطه مستقیم و معنی داری داشت (248/0r= و 001/0p=). تاب آوری با سرمایه اجتماعی دانشجویان رابطه مستقیم و معنی داری داشت (199/0r= و 001/0p=). نهایتاً بین سرمایه روانشناختی با سرمایه اجتماعی دانشجویان رابطه مستقیم و معنی داری داشت (262/0r= و 001/0p=). این در حالی است که بین خودکارآمدی و سرمایه اجتماعی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه های مشهد رابطه معنی داری وجود نداشت(085/0r= و 059/0p=).