محمدحسین قربانی؛ سارا کشگر؛ حبیب هنری؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
در حوزه توسعه دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی تحقیقات علمی پراکندهای در سطح جهان صورت گرفته است که منجر به تدوین و چاپ مقاله های زیادی در نشریههای علمی شده است. بررسی جامع و عمیق این پژوهشها و تفسیر یافتههای آنها میتواند درک روشنی به محققان ارائه دهد. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر در توسعه علمی کاربردی دانشکدههای ...
بیشتر
در حوزه توسعه دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی تحقیقات علمی پراکندهای در سطح جهان صورت گرفته است که منجر به تدوین و چاپ مقاله های زیادی در نشریههای علمی شده است. بررسی جامع و عمیق این پژوهشها و تفسیر یافتههای آنها میتواند درک روشنی به محققان ارائه دهد. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر در توسعه علمی کاربردی دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر استراتژی توصیفی-تحلیلی بود که با استفاده از رویکرد کیفی و با استفاده از روش فراترکیب به عنوان مسیر اجرا در جمع آوری و تحلیل داده ها انجام شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه مقاله های مرتبط با حوزه توسعه دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی است که در پایگاههای اطلاعاتی گوگل اسکولار و ساینس دایرکت از سال 2005 تا 2020 چاپ شده است. بر این اساس با استفاده از واژگان کلیدی، مرتبطترین پژوهشها با رویکرد هدفمند انتخاب شد(134=N). برای بررسی یافتهها از روش فراترکیب سندولوسکی و باروسو (2007) استفاده گردید. یافتهها نشان داد 5 مولفه (آموزش، پژوهش، کارافرینی، ارتباط با جامعه و مرجعیت علمی)، 18 زیرمولفه و 122 کد در زمینه توسعه دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی نقش دارند. در نهایت با توجه به یافتههای تحقیق الگوی عوامل مؤثر بر توسعه دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی تدوین شد.
محمدرضا برومند؛ حمیدرضا گوهررستمی؛ محمدرضا اسماعیل زاده طلوعی؛ میثم عسگرشمسی
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1393، ، صفحه 55-66
چکیده
مقدمه و هدف: با توجه به نقشی که تربیتبدنی در پرورش و آمادهسازی دانشآموزان برای زندگی آینده دارد، پژوهش به تحلیل محتوای کتاب جدید التألیف راهنمای تدریس تربیتبدنی پایه ششم در سال تحصیلی (92-91) با رویکرد اهداف تربیتی میپردازد
روش شناسی: روش تحلیل محتوای این پژوهش، ویلیام رومی و آنتروپی شانون با کمک محتوای کتاب معلّم(راهنمای ...
بیشتر
مقدمه و هدف: با توجه به نقشی که تربیتبدنی در پرورش و آمادهسازی دانشآموزان برای زندگی آینده دارد، پژوهش به تحلیل محتوای کتاب جدید التألیف راهنمای تدریس تربیتبدنی پایه ششم در سال تحصیلی (92-91) با رویکرد اهداف تربیتی میپردازد
روش شناسی: روش تحلیل محتوای این پژوهش، ویلیام رومی و آنتروپی شانون با کمک محتوای کتاب معلّم(راهنمای تدریس) تربیتبدنی ششم است. نمونه برابر جامعه آماری، 136 صفحه کتاب مذکور میباشد. پس از تعیین مقولههای فعّال و بهنجارسازی دادهها، بار اطلاعاتی، ضریب و درصد اهمیت شاخصهای هر سه حیطه تربیتی محاسبه شد.
یافتهها: در حیطۀ شناختی، آشنایی با انواع بازی و رشتههای ورزشی آموزشگاهی دارای بیشترین اهمیت، حفظ و نگهداری وسایل و امکانات ورزشی دارای کمترین اهمیتاند؛ در حیطه مهارتی، مهارت در آمادگی جسمانی و مهارت در مقدمات ورزشهای آموزشگاهی بیشترین و آمادگی در اجرای ترکیبی حرکات پایه در بازیهای کمترین اهمیت را به خود اختصاص دادهاند؛ در حیطۀ نگرشی، گرایش به توسعۀ حرکات پایه و مهارتها و رعایت اصول عاطفی واجتماعی، بالاترین و تمایل به رعایت بهداشت، دارای کمترین اهمیت هستند. از نظر روش تحلیل محتوای ویلیام رومی کتاب معلّم مذکور برای دانشآموزان ششم فعّال میباشد.
نتیجه گیری: بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت سه حیطة تربیتی از بیشترین به کمترین اهمیت در کتاب عبارتند از حیطۀ نگرشی، مهارتی و شناختی. بنابراین به یک نسب شاخصهای هر حیطة تربیتی در کتاب مورد توجه قرار نگرفتهاند.
ابوالفضل فراهانی؛ الهام غلامپور؛ امین عادلخانی
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 121-138
چکیده
دانشجویان اولین گروهیاند که میتوانند در مورد آموزشها و مهارتهای خود اظهارنظر کنند. نظرهای این گروه در رابطه با سیاستگزاری دولت دربارة اشتغال اهمیت ویژهای دارد. لذا، هدف از این پژوهش بررسی مدیریت و سیاستگزاری دانشکدهها و گروههای تربیت بدنی در هدایت انتظارات شغلی دانشجویان با تحلیل نظرهای دانشجویان کارشناسیارشد ...
بیشتر
دانشجویان اولین گروهیاند که میتوانند در مورد آموزشها و مهارتهای خود اظهارنظر کنند. نظرهای این گروه در رابطه با سیاستگزاری دولت دربارة اشتغال اهمیت ویژهای دارد. لذا، هدف از این پژوهش بررسی مدیریت و سیاستگزاری دانشکدهها و گروههای تربیت بدنی در هدایت انتظارات شغلی دانشجویان با تحلیل نظرهای دانشجویان کارشناسیارشد این رشته بود. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و شیوة اجرا میدانی بود. جامعة آماری تحقیق تمامی دانشجویان کارشناسیارشد تربیتبدنی در سال تحصیلی 91-1390 بودند که با بهرهگیری از جدول مورگان 330 نفر به صورت تصادفی خوشهای نمونهگیری شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامة محققساخته بود که پس از تعیین روایی و پایایی مورد استفاده قرارگرفت (84/0=α). از آمار توصیفی و آزمون t تکمتغیره برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، از نظر دانشجویان کارشناسیارشد تربیتبدنی، نقش سیاستگزاری دولتی بر انتظارهای شغلی دانشجویان در حد «زیاد»، نقش سیاستگزاری دولتی بر رضایت شغلی دانشجویان بین «متوسط» تا «زیاد»، نقش آموزش نظری در آیندة شغلی دانشجویان بین «متوسط» تا «زیاد»، نقش آموزش عملی و مهارتی در آیندة شغلی دانشجویان در حد «زیاد»، نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر انتظارات شغلی دانشجویان بین «متوسط» تا «زیاد» و نقش عوامل اقتصادی و معیشتی مؤثر بر انتظارات شغلی دانشجویان در حد «زیاد» ارزیابی میشود؛ همچنین، اختلاف میانگین تمامی گویههای تحقیق با میانگین فرضی سه، معنادار بود (05/0>P). بهطور کلی، نقش مدیریت و سیاستگزاری دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی در هدایت انتظارات شغلی دانشجویان بسیار مهم و حیاتی است. در پایان، با عنایت به یافتههای پژوهش، راهبرد پیشنهادی محققان به مدیریت و سیاستگزاری دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی عبارت است از تقسیم مسئولیت در دانشکدهها و گروهها با سه رویکرد آموزشمحور، پژوهشمحور و کارآفرین، به ترتیب در راستای دستیابی به مرزهای علوم ورزشی در جهان، حرفهای کردن علوم از طریق افزایش کیفیت آموزش عالی در رشتة تربیتبدنی، و کارآفرینی و حل بحران بیکاری با اختصاص تسهیلات خوداشتغالی به دانشگاهیان کارآفرین حوزة ورزش. سیاستهایی نیز برای دستیابی به راهبرد پیشنهادی ارائه شده است.