بازاریابی ورزشی
عسگر عبدالهی؛ یعقوب بدری آذرین؛ محمدرسول خدادادی
چکیده
این پژوهش به تدوین الگوی درآمدزایی در ورزشهای دانشگاهی پرداخته است. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کیفی، از نظر شیوه گردآوری دادهها میدانی و از نظر استراتژی پژوهش از نوع داده بنیاد با رویکرود استراوس و کوربین بود. در این پژوهش مصاحبهشوندگان از بین اساتید دانشگاهی و متخصصان و فعالان در زمینه ورزش دانشگاهی ...
بیشتر
این پژوهش به تدوین الگوی درآمدزایی در ورزشهای دانشگاهی پرداخته است. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کیفی، از نظر شیوه گردآوری دادهها میدانی و از نظر استراتژی پژوهش از نوع داده بنیاد با رویکرود استراوس و کوربین بود. در این پژوهش مصاحبهشوندگان از بین اساتید دانشگاهی و متخصصان و فعالان در زمینه ورزش دانشگاهی و درآمدزایی ورزشی بودند که با استفاده از روش هدفمند ملاکمدار، 15 نفر انتخاب و در مصاحبه شرکت داده شدند. در این پژوهش از مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته برای جمعآوری دادهها استفاده شد و همزمان با گردآوری دادهها، کار تحلیل آنها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی، انجام شد. از نرمافزار Maxqda برای طبقهبندی کدهای استخراج شده استفاده گردید. برای دستیابی به اعتبار پژوهش از معیارهای چهارگانه گوبا و لینکلن استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که ساز و کار فرهنگ ورزشی و ساز و کار تحقق درآمدزایی به عنوان عوامل علی، طراحی ساز و کارهای حمایتی و طراحی ساز و کارهای مالی به عنوان عوامل زمینهای، چالشهای دانشی، چالشهای پشتیبانی و محدودیتهای اساسی به عنوان عوامل مداخلهگر، ساز و کارهای درآمدزایی به عنوان پدیده محوری، متقاعد سازی و اصول مدیریتی به عنوان راهبرد و توسعه ورزشی و توسعه اقتصادی به عنوان پیامدهای درآمدزایی در ورزشهای دانشگاهی شناسایی شدند. بنابراین بکارگیری الگوی تدوین شده در این پژوهش میتواند موجب بهبود درآمدزایی و در نتیجه توسعه ورزش دانشگاهی شود.
کیوان رستمی اقدم؛ احمد محمودی؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف، شناسایی الگوی ذهنی خبرگان در خصوص آسیبهای پروندههای حوادث ناشی از فعالیتهای ورزشی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است که به لحاظ ماهیت از نوع پژوهشهای اکتشافی محسوب میشود. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای آمیخته بود که از روش شناسی کیو به عنوان روش اصلی تحقیق استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف، شناسایی الگوی ذهنی خبرگان در خصوص آسیبهای پروندههای حوادث ناشی از فعالیتهای ورزشی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است که به لحاظ ماهیت از نوع پژوهشهای اکتشافی محسوب میشود. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای آمیخته بود که از روش شناسی کیو به عنوان روش اصلی تحقیق استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش متخصصین حقوق ورزشی، مدیریت ورزشی، وکیلهای دعاوی ورزشی، اساتید و افراد متخصص فعال در زمینه حقوق ورزشی در تهران بود. با مصاحبه با 21 نفر از خِبرگان، صاحبنظران و متخصصان به صورت هدفمند اشباع نظری حاصل گردید. نتایج نشان داد که 6 الگوی ذهنی در خصوص آسیبهای پروندههای حوادث ناشی از فعالیتهای ورزشی با معیار تفسیر پذیر بودن عاملها کشف و شناسایی شد. الگوی ذهنی غیر اخلاقی، الگوی ذهنی مدیریتی، الگوی ذهنی کم کاری، الگوی ذهنی نیروی انسانی، الگوی ذهنی امکانات و الگوی ذهنی حمایتی این شش الگوی ذهنی بودند که شناسایی شدند. برای اینکه بتوان از آسیبهای پروندههای حقوقی ناشی از فعالیتهای ورزشی در امان بود باید تمهیداتی انجام شود تا این آسیب ها به حدقل برسند و یک جو سالمی در این محیط ها مهیا شود که با شفاف سازی و ایجاد رشته حقوق ورزشی، ایجاد نشریه حقوق ورزشی، آگاهی سازی وکلای دعاوی ورزشی می توان گامی هر چند کوچک در این زمینه برداشت.
محمود گودرزی؛ رسول نظری؛ محمد احسانی
دوره 1، شماره 1 ، مرداد 1391، ، صفحه 11-20
چکیده
هدف این تحقیق بررسی اثرات مهارتهای ارتباطی بر کسب مهارت های مدیریتی مدیران ورزشی ایران بود. تحقیق از نوع توصیفی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را حدود 700 نفر از مدیران ورزشی سازمان های ورزشی ایران تشکیل میدادند. نمونهی آماری تحقیق، به صورت تصادفی طبقهای، انتخاب شد. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی اثرات مهارتهای ارتباطی بر کسب مهارت های مدیریتی مدیران ورزشی ایران بود. تحقیق از نوع توصیفی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را حدود 700 نفر از مدیران ورزشی سازمان های ورزشی ایران تشکیل میدادند. نمونهی آماری تحقیق، به صورت تصادفی طبقهای، انتخاب شد. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامههای مهارت های ارتباطی پایایی (81/0) و پرسشنامه مهارت های مدیریتی با پایایی (88/0) بود. از روش آماری استنباطی و مدل یابی معادلات ساختاری به بررسی اثرات متغیرهای مشاهده شده بر متغیرهای مکنون پرداخته شد. یافته های این پژوهش نشان داد؛ بین مهارت های مدیریتی در بین مدیران ورزشی در حوزههای مختلف همچنین بین مهارت های مدیریتی بین مدیران ورزشی مرد و زن اختلاف معنی داری وجود دارد. بر اساس نتایج بدست آمده از مدل معادلات ساختاری، مهارت های ارتباطی به میزان (89/0) بر مهارتهای مدیریتی اثر گذار می باشد، این عدد حاکی از موثر بودن مثبت و مناسب مهارتهای بنیادی ارتباطی بر کسب و تقویت مهارتهای سه گانه مدیریتی می باشد. از این رو نتایج مدل های مفهومی تحلیل مسیر مهارتهای ارتباطی و مهارت های مدیرتی را تائید نمود.
خسرو ابراهیم؛ سجاد احمدی زاده؛ رضا غنیمتی؛ عبداله باقری؛ سیروس شیخی؛ مهدی غنیمتی
دوره 1، شماره 2 ، آبان 1391، ، صفحه 11-18
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرین استقامتی و مصرف سیر بر VO2max مردان غیر فعال انجام شد. بدین منظور، 33 مرد غیر فعال سالم با میانگین سنی (7/25±5/2 سال) به چهار گروه دارونما، مکمل، تمرین دارونما و تمرین- مکمل تقسیم شدند. گروه دارونما و مکمل هر روز به مدت یک ماه 500 میلی گرم به ترتیب نشاسته و پودر سیر مصرف کردند. گروه سه و چهار علاوه بر مصرف ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرین استقامتی و مصرف سیر بر VO2max مردان غیر فعال انجام شد. بدین منظور، 33 مرد غیر فعال سالم با میانگین سنی (7/25±5/2 سال) به چهار گروه دارونما، مکمل، تمرین دارونما و تمرین- مکمل تقسیم شدند. گروه دارونما و مکمل هر روز به مدت یک ماه 500 میلی گرم به ترتیب نشاسته و پودر سیر مصرف کردند. گروه سه و چهار علاوه بر مصرف روزانه نشاسته و سیر به مدت یک ماه سه جلسه در هفته به اجرای تمرینات استقامتی بر روی تردمیل پرداختند. به منظور تعیین VO2max از پروتکل بروس و دستگاه تجزیه وتحلیل گاز استفاده شد. نتایج نشان داد، VO2max در سه گروه مکمل (1/28±1/75)، تمرین- دارونما (0/74±2/62) و تمرین- مکمل (1/23±3/55) در مقایسه با گروه دارونما افزایش معناداری داشت(0/05≥P). همچنین، زمان اجرای آزمون در دو گروه تمرین- دارونما (12/77±41/62ثانیه) و تمرین مکمل(28/68±55/55 ثانیه) در مقایسه با گروه دارونما افزایش معناداری داشت(0/05≥P). بنابراین، تمرین استقامتی و مصرف سیر بر VO2max افراد غیر فعال تأثیر داشته، اما مصرف سیر تاثیر مضاعفی بر افزایش VO2max افراد غیر فعال بر اثر تمرین استقامتینداشت
میر حسن سید عامری؛ سوران بهرامی؛ محمد امین صیادی
دوره 1، شماره 3 ، اسفند 1391، ، صفحه 11-18
چکیده
مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین کیفیت خدمات با رضایتمندی و وفاداری مشتریان اماکن ورزشی سرپوشیده دولتی و خصوصی شهر ارومیه میباشد. پژوهش حاضر؛ توصیفی، همبستگی بوده و بصورت میدانی انجام گرفته است. ابزار پژوهش شامل: پرسشنامه استاندارد لیو (2008) با پایایی 87=a میباشد. کلیه مشتریان اماکن ورزشی خصوصی و دولتی شهر ارومیه با حداقل ...
بیشتر
مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین کیفیت خدمات با رضایتمندی و وفاداری مشتریان اماکن ورزشی سرپوشیده دولتی و خصوصی شهر ارومیه میباشد. پژوهش حاضر؛ توصیفی، همبستگی بوده و بصورت میدانی انجام گرفته است. ابزار پژوهش شامل: پرسشنامه استاندارد لیو (2008) با پایایی 87=a میباشد. کلیه مشتریان اماکن ورزشی خصوصی و دولتی شهر ارومیه با حداقل سه ماه سابقه فعالیت ورزشی، جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند. داده ها نیز با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که ارتباط معنی داری بین کیفیت خدمات و زیرمقیاسهای آن شامل «کیفیت برنامه، کیفیت تسهیلات، کیفیت تعامل» با رضایتمندی و وفاداری مشتریان وجود داشت. بنابر نتایج پژوهش می توان بیان کرد که لازمه تعهد و تکرار مراجعات مشتریان، کیفیت خدمات بالا می باشد که این کیفیت خدمات را باید با ارائه برنامه ها و کلاس های متنوع و جذاب، مربیان آگاه، کاربری بالا و جذابیت ظاهری لوازم ورزشی، روحیه بالای تعامل و توجه به مربی، ارائه راهنمایی های به موقع و درک نیازهای ویژه هر شرکت کننده بالا برد.
لقمان کشاورز؛ سمیرا سرخوش
دوره 1، شماره 4 ، فروردین 1392، ، صفحه 11-19
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط خودکارآمدی شغلی مدیران و تعهد سازمانی کارکنان با رضایت مشتریان در اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان بود. جامعه آماری تحقیق شامل 345 نفر از مدیران، کارکنان و روسای تربیت بدنی شهرها و شهرستانهای استان کرمان بود که با توجه به اهمیت و تعداد محدود، در بخش مدیران ستادی همه 15 نفر، در بخش کارکنان و مشتریان بر ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط خودکارآمدی شغلی مدیران و تعهد سازمانی کارکنان با رضایت مشتریان در اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان بود. جامعه آماری تحقیق شامل 345 نفر از مدیران، کارکنان و روسای تربیت بدنی شهرها و شهرستانهای استان کرمان بود که با توجه به اهمیت و تعداد محدود، در بخش مدیران ستادی همه 15 نفر، در بخش کارکنان و مشتریان بر اساس جدول مورگان به ترتیب 75 و 150 نفر به طور تصادفی طبقه ای برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه های خودکارآمدی عمومی شرر، تعهد سازمانی آلن و مایر و پرسشنامه محقق ساخته رضایت مشتری استفاده شد. روایی هر سه پرسشنامه به تائید 15 نفر از متخصصین رسید و پایایی آنها در یک تحقیق مقدماتی بر روی 30 نفر آزمودنی و با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت و پایایی آنها به ترتیب 0/79، 0/87 و 0/85 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله کولموگروف اسمیرنوف، t تک نمونه ای، رگرسیون خطی، رگرسیون چند گانه و تحلیل مسیر با کمک نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که خودکارآمدی شغلی مدیران به صورت مستقیم با ضریب مسیر 7/0 با تعهد سازمانی کارکنان ارتباط مستقیم معنادار و با رضایت مشتریان با ضریب مسیر 0/53 ارتباط مستقیم معنادار دارد. همچنین تعهد سازمانی کارکنان با ضریب مسیر 0/61با رضایت مشتریان ارتباط مستقیم دارد. همچنین خودکارآمدی شغلی مدیران نیز به طور غیر مستقیم با ضریب مسیر 0/96 و از طریق تعهد سازمانی کارکنان با رضایت مشتریان اداره کل ورزش و جوانان ارتباط معناداری دارد.
زینب آنت؛ سید نصر الله سجادی؛ محمد خبیری
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 11-24
چکیده
ملیگرایی مصرفکننده نوعی اولویت قائل شدن برای محصولات داخلی بر مبنای احساسات ملیگرایانه و موضوع بسیاری از تحقیقات در سالهای اخیر بوده است. در همین راستا، در تحقیق حاضر 278 نفر از میان 965 دانشجوی دورة کارشناسی تربیت بدنی دانشگاههای منتخب شهر تهران و کرج با استفاده از جدول کرجسی و مورگان نمونة آماری تحقیق انتخاب شدند. ...
بیشتر
ملیگرایی مصرفکننده نوعی اولویت قائل شدن برای محصولات داخلی بر مبنای احساسات ملیگرایانه و موضوع بسیاری از تحقیقات در سالهای اخیر بوده است. در همین راستا، در تحقیق حاضر 278 نفر از میان 965 دانشجوی دورة کارشناسی تربیت بدنی دانشگاههای منتخب شهر تهران و کرج با استفاده از جدول کرجسی و مورگان نمونة آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری تحقیق مقیاس 17 سؤالی CETSCALE شیمپ و شارما (1987) و پرسشنامة حسینزاده (1386) با پایایی 0/841 بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون من- ویتنی، آزمون فریدمن و دو جملهای در نرمافزار spss با سطح معناداری 0/05 >P استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد ملیگرایی مصرفی دانشجویان تربیتبدنی پایینتر از حد متوسط بوده است. همچنین، بین ملیگرایی و تجملگرایی رابطهای بهدست نیامد، در حالی که رابطهای منفی بین پذیرش فرهنگی و ملیگرایی مصرفی دانشجویان وجود دارد. علاوه بر این، نتایج آزمون من- ویتنی دلالت بر آن داشت که دختران ملیگراتر از پسران هستند و از تجملگرایی بیشتری نیز برخوردارند. در نهایت، دانشجویانی با ملیگرایی مصرفی کمتر ارزیابی پایینتری نیز از محصولات ایرانی داشتند.
مجید جلالی فراهانی
دوره 2، شماره 2 ، آذر 1392، ، صفحه 11-20
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر عناصر آمیخته بازاریابی منتخب بر ارزش ویژه برند بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، مشتریان مرکز موجهای آبی بودند که تعداد 262 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای قیمت، تصویر مرکز خدماتی، تبلیغات و ترویج فروش یو، دانتو و لی (2000) و ارزش ویژه ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر عناصر آمیخته بازاریابی منتخب بر ارزش ویژه برند بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، مشتریان مرکز موجهای آبی بودند که تعداد 262 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای قیمت، تصویر مرکز خدماتی، تبلیغات و ترویج فروش یو، دانتو و لی (2000) و ارزش ویژه برند هنسلر، ویلسون و وستبرگ (2011) استفاده شد و پایایی آنها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 79/0 73/0، 84/0، 78/0 و 81/0 بدست آمد. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که از عناصر آمیخته بازاریابی منتخب، ترویج فروش و تصویر مرکز بر ارزش ویژه برند تاثیر دارند. همچنین، نتایج نشان داد که قیمت و تبلیغات بر ارزش ویژه برند تاثیر ندارند. بر اساس نتایج این پژوهش، مراکز خدمات ورزشی باید برای ایجاد ارزش ویژه برند، فعالیتهای بازاریابیشان را بیشتر بر روی ترویج و ایجاد تصویر مرکز متمرکز کنند.
لیلا مرتضایی؛ رضا اندام
دوره 2، شماره 4 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 11-22
چکیده
این پژوهش با هدف ساخت پرسشنامه انگیزه های مشارکت زنان در ورزشهای تفریحی آبی و تأیید روایی و پایایی آن انجام شده است. در این تحقیق تعداد 283 نفر از زنان استان خراسان رضوی از بین 4000 نفر که در ورزشهای تفریحی آبی شرکت داشتند به روش خوشه ای تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این مطالعه پس از بررسی روایی محتوا جهت بررسی روایی سازه از ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ساخت پرسشنامه انگیزه های مشارکت زنان در ورزشهای تفریحی آبی و تأیید روایی و پایایی آن انجام شده است. در این تحقیق تعداد 283 نفر از زنان استان خراسان رضوی از بین 4000 نفر که در ورزشهای تفریحی آبی شرکت داشتند به روش خوشه ای تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این مطالعه پس از بررسی روایی محتوا جهت بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی و جهت بررسی پایایی از آلفای کرونباخ و جهت تحلیل داده ها از نرم افزار spss نسخه 18 استفاده شد. بر اساس تحلیل عاملی پرسشنامه انگیزه های مشارکت زنان در ورزش های آبی در هشت گروه تحت عناوین کسب لذت و آرامش (7 گویه)، تناسب اندام (4 گویه)، سلامتی و بهداشت (4 گویه)، مهارت (3 گویه)، بعد اجتماعی (6گویه)، کسب موفقیت وشناخت (7 گویه)، پیشگیری و درمان بیماریها (3 گویه) و برتری طلبی (3 گویه) تقسیم بندی شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ 890/0 محاسبه شد. کسب لذت و آرامش (53/0±43/4)، تناسب اندام (57/0±39/4) و سلامتی و بهداشت (59/0±26/4) مهمترین انگیزه های مشارکت زنان در ورزش های تفریحی آبی بودند. نتایج این مطالعه نشان داد، پرسشنامه 37 سئوالی بدست آمده، مقیاس مناسبی برای سنجش انگیزه های زنان برای حضور در ورزشهای تفریحی آبی است.
آزیتا شهپر توفیق؛ ابراهیم دلدار؛ روح ا.. رمضانی
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 11-22
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان به کارگیری الگوی مدیریت سایبرنتیک در ادارات کل ورزش و جوانان استان های منتخب کشور بود. این پژوهش، از نوع توصیفی- پیمایشی بوده و جامعۀ آماری آن شامل کلیۀ کارشناسان ادارات کل ورزش و جوانان کشور است. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری (تصادفی- خوشه ای) استفاده شد. از این رو کارشناسان تربیت بدنی ادارات کل ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان به کارگیری الگوی مدیریت سایبرنتیک در ادارات کل ورزش و جوانان استان های منتخب کشور بود. این پژوهش، از نوع توصیفی- پیمایشی بوده و جامعۀ آماری آن شامل کلیۀ کارشناسان ادارات کل ورزش و جوانان کشور است. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری (تصادفی- خوشه ای) استفاده شد. از این رو کارشناسان تربیت بدنی ادارات کل پنج استان به عنوان نمونۀ تحقیق در نظر گرفته شدند (118=N). استادان مدیریت ورزشی، روایی پرسش نامه را تأیید کرده و از تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه استفاده شد و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمد. آزمون کلموگروف اسمیرنوف طبیعی بودن توزیع داده ها را تأیید کرد. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی( میانگین، فراوانی، درصد فراوانی) و در بخش آمار استنباطی از آزمون آنالیز واریانس(0.05>p) و آزمون تعقیبی شکل گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که ادارات کل ورزش و جوانان استان های همدان و قم از عملکرد بهتری در استفاده از الگوی سایبرنتیک برخوردارند وعملکرد اداره کل استان خراسان شمالی ضعیف است.
عبدالمهدی نصیرزاده؛ ابوالفضل فراهانی؛ حمید خضری
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1393، ، صفحه 11-26
چکیده
هدف از انجام این پژوهش تبیین مدل اجرایی استراتژی اداره کل ورزش کرمان با رویکرد BSC بود. جامعه آماری این پژوهش 30نفر متشکل از استادان تربیت بدنی آموزش عالی، مدیران اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان، مدیران عامل باشگاههای حاضر در لیگ برتر و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت ورزشی بودند که از بین آنها برای بخش کمّی 22 نفر و در ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش تبیین مدل اجرایی استراتژی اداره کل ورزش کرمان با رویکرد BSC بود. جامعه آماری این پژوهش 30نفر متشکل از استادان تربیت بدنی آموزش عالی، مدیران اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان، مدیران عامل باشگاههای حاضر در لیگ برتر و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت ورزشی بودند که از بین آنها برای بخش کمّی 22 نفر و در بخش کیفی 8 نفر به طور هدفمند برای نمونه تحقیق انتخاب شدند.برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز در بخش کمی از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن توسط 15نفر از متخصصان رشته مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ محاسبه و با ضریب (82/0=α) به تأیید رسیدکه از نظر آماری در حد قابل قبول و بالایی پذیرفته شده است. در بخش کیفی نیز از مصاحبه کیفی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده در بخش کیفی از روش استقرای منطقی استفاده شد و در بخش کمّی از آزمون مجذورکای،کلموگروف اسمیرنف و آلفای کرونباخ به کار گرفته شد. یافته های پژوهش نشان داد که اداره کل ورزش کرمان دارای چهار منظر مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی، یادگیری و رشد، 14 استراتژی در منظرهای مختلف، 29 هدف استراتژیک، 84 سنجه و 112 اقدامات و ابتکارات می باشد. در نهایت می توان نتیجه گرفت به دلیل ارتباط بین چشم انداز و استراتژی ها با اهداف استراتژیک، سنجه ها و اقدامات اداره کل ورزش استان کرمان در منظرهای مختلف، علاوه بر اجرای استراتژی، قابلیت ایجاد زمینه تحقّق اهداف بلندمدّت این سازمان را دارد.
پرستو زرکی؛ اسماعیل شریفیان*؛ کوروش قهرمان تبریزی
دوره 3، شماره 3 ، اسفند 1393، ، صفحه 11-30
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای روزنامههای سراسری پرشمارگان و پرمخاطب برخط کشور با تأکید بر پوشش مؤلفۀهای سند طرح توسعۀ ورزش کشور بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که به صورت تحلیل محتوا انجام شد. جامعه آماری پژوهش، آرشیو 10 روزنامه سراسری پرشمارگان و پرمخاطب برخط کشور در سال 1391بود که برای نمونهگیری از روش تصادفی منظم استفاده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای روزنامههای سراسری پرشمارگان و پرمخاطب برخط کشور با تأکید بر پوشش مؤلفۀهای سند طرح توسعۀ ورزش کشور بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که به صورت تحلیل محتوا انجام شد. جامعه آماری پژوهش، آرشیو 10 روزنامه سراسری پرشمارگان و پرمخاطب برخط کشور در سال 1391بود که برای نمونهگیری از روش تصادفی منظم استفاده شد. برای جمع آوری اطلاعات از برگة کدگذاری محقق ساخته که ضریب پایایی آن از آزمون اسکات برای مقوله مؤلفههای ورزش 89% و جنسیت 91% به دست آمد استفاده گردید. روایی صوری، برگة کدگذاری نیز توسط تعدادی از خبرگان تأیید شد. دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون غیرپارامتریک کای اسکوئر در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها نشان داد، از 720روزنامه مورد تحلیل، 7/82% دارای یک صفحه و کمتر از یک صفحه و 3/17% بیشتر از یک صفحه مطالب ورزشی به چاپ رساندهاند. بیشترین مطالب نیز به ترتیب مربوط به مؤلفۀ حرفهای 48%، قهرمانی 40%، معلولان4%، بانوان3%، تربیتی و همگانی هر کدام 1% به دست آمد. همچنین نتایج آزمون خی دو برای هر دو مقوله، مؤلفهها و جنسیت مطرح با سطح معنیداری (001/0≥P)، معنیدار به دست آمد. بدین معنی که بین مؤلفههای سند طرح ورزش کشور و جنسیت مطرح اختلاف معنیداری وجود دارد. بنابراین مطبوعات سراسری و پر شمارگان شایسته است به نقش مهم ورزش در جامعه آگاهی داشته و از جایگاه ویژۀ خود به دلیل پرشمارگان و پرمخاطب بودن استفاده کرده و در جامعه، فرهنگ سازی نموده و از این طریق به اعتلای ورزش کشور کمک نمایند.
لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ مرتضی رضایی صوفی؛ حسین ذکایی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1394، ، صفحه 11-24
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عاملی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتهای اخذ و میزبانی رویدادهای بزرگ بینالمللی ورزشی در ایران بود. پژوهشگران برای انجام این تحقیق، پژوهش از نوع آمیخته و ترکیبی از دو روش کیفی و کمی را انتخاب کردند. جامعه آماری پژوهش شامل 230 تن از استادان مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان اجرایی ورزش کشور بودکه در زمینه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عاملی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتهای اخذ و میزبانی رویدادهای بزرگ بینالمللی ورزشی در ایران بود. پژوهشگران برای انجام این تحقیق، پژوهش از نوع آمیخته و ترکیبی از دو روش کیفی و کمی را انتخاب کردند. جامعه آماری پژوهش شامل 230 تن از استادان مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان اجرایی ورزش کشور بودکه در زمینه میزبانی رویدادهای ورزشی، دانش و تجربه لازم را داشتهاند. . برای نمونه تحقیق در بخش کیفی از نظرات 25 تن از مدیران و متخصصان ورزش قهرمانی و مجریان رویدادهای ورزشی استفاده شد که نمونهها به طور هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمّی نیز با استفاده از جدول مورگان 141 تن به طور تصادفی برای نمونه تحقیق برگزیده شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق با استفاده از روش دلفی فهرستی از نقاط قوت، ضعف ها، فرصتها و تهدیدهای اخذ میزبانی و برگزاری رویدادهای بینالمللی ورزشی در ایران تهیه و در سه مرحله با نظر متخصصان فهرست تهیه شده، نهایی شد. سپس بر مبنای فهرست تهیه شده، پرسشنامه 69 سئوالی که حاوی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدید ها بود، تهیه و در اختیار آزمودنیها قرار گرفت. روایی صوری پرسشنامه مورد تأیید 20 تن از متخصصان قرار گرفت و پایایی آن در یک مطالعۀ مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ 78/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده در بخش کیفی از روش دلفی و در بخش کمی از روشهای آماری توصیفی و روشهای آماری استنباطی از جمله کلموگروف اسمیرنف استفاده گردید و تحلیل عاملی تأییدی با کمک دو نرم افزار لیزرل و SPSS حاصل شد. یافتن 7 نقطه قوت، 21 ضعف، 9 فرصت و 9 تهدید ـ برای اخذ و میزبانی رویدادهای بزرگ بینالمللی ورزشی در ایران ـ دستاورد نهایی این پژوهش است.
حسین عیدی؛ پیمان محمدی بابازیدی؛ کامران عیدی پور؛ سلمان محمدی بابازیدی
دوره 3، شماره 4 ، خرداد 1394، ، صفحه 11-20
چکیده
هدف تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین منابع قدرت مدیران با اثربخشی سازمانی در ادارت ورزش و جوانان استان کرمانشاه بود. به همین منظور تعداد 17 نفر از مدیران و 126 نفر از کارکنان ادارات ورزش و امور جوانان استان و شهرستانهای کرمانشاه به عنوان نمونه پژوهشی در این پژوهش مشارکت کردند. از پرسشنامۀ منابع قدرت مدیران شرایخیم و هینکین (1989) و پرسشنامه ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین منابع قدرت مدیران با اثربخشی سازمانی در ادارت ورزش و جوانان استان کرمانشاه بود. به همین منظور تعداد 17 نفر از مدیران و 126 نفر از کارکنان ادارات ورزش و امور جوانان استان و شهرستانهای کرمانشاه به عنوان نمونه پژوهشی در این پژوهش مشارکت کردند. از پرسشنامۀ منابع قدرت مدیران شرایخیم و هینکین (1989) و پرسشنامه اثربخشی سازمانی پاوندر (1999) استفاده شد. پرسشنامهها با حضور در محل ادارات ورزش و امور جوانان در میان مدیران و کارکنان توزیع گردید. داده ها با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیلرگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین منابع قدرت مدیران، قدرت پاداش، قدرات قانونی، قدرت مرجعیت و قدرت تخصص با اثربخشی سازمانی ارتباط مثبت معنادار، و بین قدرت اجبار مدیران با اثربخشی سازمانی ارتباط منفی معناداری وجود داشت. از طرفی، به ترتیب: قدرت مرجعیت، قدرت تخصص و قدرت پاداش مدیران توانایی تبیین و پیش بینی اثربخشی سازمانی را داشتند. براساس نتایج تحقیق حاضر، اسنفاده از منابع قدرت متفاوت توسط مدیران با تاثیر بر روی عوامل اثرگذاری سازمانی با آن ارتباط دارد.
بهزاد احدی؛ مهرداد محرم زاده؛ چالاک مجیدی؛ گلاله رسول آذر
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1394، ، صفحه 11-22
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل تنشزای شغلی و سازمانی کادر فنی تیمهای شرکتکننده در شانزدهمین دوره مسابقات والیبال جوانان آسیا در شهر ارومیه است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه و نمونه آماری تحقیق را کادر فنی کلیه تیمهای شرکتکننده در این مسابقات تشکیل میدادند (44 نفر). ابزار اندازهگیری پژوهش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل تنشزای شغلی و سازمانی کادر فنی تیمهای شرکتکننده در شانزدهمین دوره مسابقات والیبال جوانان آسیا در شهر ارومیه است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه و نمونه آماری تحقیق را کادر فنی کلیه تیمهای شرکتکننده در این مسابقات تشکیل میدادند (44 نفر). ابزار اندازهگیری پژوهش پرسشنامه روا و پایای استرسسنج ایوانکویچ و ماتسون در دو بخش؛ پرسشنامه عوامل تنشزای شغلی شامل 16 سؤال (88/0 =α) و پرسشنامه عوامل تنشزای سازمانی شامل 30 سؤال (95/0=α) بود. نتایج آمار توصیفی نشان داد که نقش عوامل تنشزای سازمانی بیشتر از عوامل تنشزای شغلی است. از بین عوامل تنشزای شغلی مؤلفه فشار زمانی و از بین عوامل تنشزای سازمانی مؤلفه نظام توسعه منابع انسانی بیشترین تأثیر را در ایجاد استرس بر مربیان مورد بررسی داشته است. همچنین نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که دو عامل استرسزای شغلی و سازمانی با یکدیگر دارای رابطه مثبت و معنیدار هستند (01/0 P
محمود گودرزی؛ ایوب اسلامی؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی
دوره 4، شماره 3 ، اسفند 1394، ، صفحه 11-27
چکیده
هدف از انجام این تحقیق شناسایی مؤلفههای مؤثر بر توسعه فرهنگ ورزش همگانی از طریق سیمای جمهوری اسلامی ایران بود که با رویکرد اکتشافی به صورت کیفی انجام گرفت. جامعه آماری مورد نظر را متخصصین و فعالین در حوزه ورزش همگانی، رسانه ورزشی، مسئولین ورزش کشور و اساتید دانشگاهی ورزش که سابقه فعالیت در حوزه رسانه را دارند تشکیل دادند که با روش ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق شناسایی مؤلفههای مؤثر بر توسعه فرهنگ ورزش همگانی از طریق سیمای جمهوری اسلامی ایران بود که با رویکرد اکتشافی به صورت کیفی انجام گرفت. جامعه آماری مورد نظر را متخصصین و فعالین در حوزه ورزش همگانی، رسانه ورزشی، مسئولین ورزش کشور و اساتید دانشگاهی ورزش که سابقه فعالیت در حوزه رسانه را دارند تشکیل دادند که با روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری دادهها مصاحبه بود که محقق پس از انجام چهاردهمین مصاحبه به اشباع نظری رسید و پس از جمع آوری دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی برای تجزیه تحلیل آن استفاده گردید. یافتههای بخش کیفی تحقیق شامل 45 مؤلفه شناسایی گردید که 18 مؤلفه در نقش شناختی، 11 مؤلفه در نقش هنجاری، 4 مؤلفه در نقش تنظیمی تلویزیون بودند و 12 مؤلفه نیز به عنوان عوامل مؤثر برتولید برنامه شناسایی گردیدند. در این پژوهش محقق ابتدا با بررسی ادبیات پیشینه و مبانی نظری تحقیق، پیش زمینهای را برای انجام مراحل بعدی تحقیق فراهم کرد. سپس با انتخاب چند مفهوم اصلی حاصل از مطالعات، اهداف تحقیق مشخص گردید. نتایج نهایی این تحقیق بیانگر شناسایی 33 مؤلفه موثر در سه موضوع اصلی تحقیق (نقش شناختی، هنجاری و تنظمی) و 31 مؤلفه به عنوان عوامل بازدارنده شناسایی گردید. همچنین 12 مؤلفه نیز شناسایی گردید که در نقشهای سه گانه جای نگرفت و در مؤلفههای مربوط به تولید برنامه خلاصه شد.
غلامرضا شعبانی بهار؛ حمیدرضا مقصودی ایمن؛ محمود گودرزی؛ حبیب هنری
دوره 4، شماره 4 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 11-24
چکیده
هدف از اجرای این تحقیق، تدوین مدل معادلات ساختاری مدیریت مشارکتی و چابکی سازمانی در فدراسیونهای منتخب ورزشی ایران است. ابزار اندازه گیری این تحقیق شامل پرسشنامه مدیریت مشارکتی (لباف و رنجبر، 1381) و پرسشنامه استاندارد چابکی سازمانی (اسپایدزر، 2007) با روایی صوری و محتوایی استفاده گردیده است. ضریب الفای کرونباخ ...
بیشتر
هدف از اجرای این تحقیق، تدوین مدل معادلات ساختاری مدیریت مشارکتی و چابکی سازمانی در فدراسیونهای منتخب ورزشی ایران است. ابزار اندازه گیری این تحقیق شامل پرسشنامه مدیریت مشارکتی (لباف و رنجبر، 1381) و پرسشنامه استاندارد چابکی سازمانی (اسپایدزر، 2007) با روایی صوری و محتوایی استفاده گردیده است. ضریب الفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامهها به ترتیب 88/0و 96/0 تعیین گردید. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه فدراسیونهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران و نمونه آماری را 269 نفر از بین 22 فدراسیون منتخب که به صورت طبقهای و هدفمند انتخاب شدهاند، تشکیل میدهد؛ تحقیق حاضر از نوع تحقیقات همبستگی میباشد که از مدل معادلات ساختاری (مدل ساختاری، تحلیل مسیر) با استفاده از نرم افزار آماری لیزرل انجام شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که مؤلفههای مشارکت در هدفگذاری، تصمیمگیری، حل مشکلات و تغییر و تحول بر مدیریت مشارکتی اثر مستقیم معنیداری دارد. مؤلفههای سرعت، شایستگی، انعطافپذیری و پاسخگویی بر چابکی سازمانی اثر مستقیم معنیداری دارد؛ در مجموع مدیریت مشارکتی بر چابکی سازمانی در فدراسیونهای منتخب ورزشی اثر مستقیم و معنی داری دارد و شاخصهای آزمون برازندگی مبین برازندگی مدل تأثیر مدیریت مشارکتی بر چابکی سازمانی در فدراسیونهای منتخب ورزشی میباشد. بنابراین میتوان با تدوین اهداف و استراتژی منسجم و توسعه مشارکت بین مدیران و کارکنان فدراسیونهای ورزشی، راهکارهای توسعه چابکی سازمانی را در بین فدراسیونهای ورزشی در آینده مشخص کرد
حسین عیدی؛ کیوان شعبانی مقدم؛ جهان امیری
دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1395، ، صفحه 11-22
چکیده
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی مقیاس اخلاق حرفه ای مربیان ورزشی است؛ جامعه آماری پژوهش کلیهی مربیان ملی و بین المللی رشتههای فوتبال، فوتسال، کشتی، دو و میدانی، رزمی، جودو، هاکی، والیبال، گلف و ورزش جانبازان و معلولان استان لرستان میباشند. از روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند استفاده شد که در نهایت 200 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی مقیاس اخلاق حرفه ای مربیان ورزشی است؛ جامعه آماری پژوهش کلیهی مربیان ملی و بین المللی رشتههای فوتبال، فوتسال، کشتی، دو و میدانی، رزمی، جودو، هاکی، والیبال، گلف و ورزش جانبازان و معلولان استان لرستان میباشند. از روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند استفاده شد که در نهایت 200 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. از پرسشنامهی محقق ساخته با مطالعه مبانی نظری، مصاحبه نیمه هدایت شده با 15 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و در یک فرایند اکتشافی تنظیم شد. همچنین، از تحلیل عاملی تأییدی برای روایی سازه استفاده شد. یافتهها بر مبنای تحلیل عاملی اکتشافی 38 سؤال را در شش عامل فلسفهی مربیگری(5گویه)، علاقمندی به کار(8گویه)، استفاده از خرد جمعی(6گویه)، قانون مداری(7گویه)، احترام به ارزشها و هنجارهای اجتماعی(7گویه) و روابط انسانی(4گویه)نشان داد. ثبات درونی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 763/0 گزارش شد. نتیجهگیری میشود که پرسشنامهی حاضر ابزار مناسبی برای سنجش اخلاق حرفهای مربیان در ورزش میباشد. پیشنهاد میشود که در پژوهشهای آینده از این ابزار در نمونه ها و حوزههای دیگر استفاده شود.
احمد فلاحی؛ محمد احسانی؛ هاشم کوزه چیان؛ محمد خبیری
دوره 5، شماره 2 ، آبان 1395، ، صفحه 11-21
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش تعدیل کنندگی بازاریابی کمین، رفتار منفی و سازگاری در رابطه بین جانبداری از لیگ برتر با تمایل به خرید از حامی انجام شد. روش تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی میباشد که به صورت میدانی انجام شد. نمونه تحقیق را 515 نفر از تماشاچیان لیگ برتر تشکیل دادند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی نقش تعدیل کنندگی بازاریابی کمین، رفتار منفی و سازگاری در رابطه بین جانبداری از لیگ برتر با تمایل به خرید از حامی انجام شد. روش تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی میباشد که به صورت میدانی انجام شد. نمونه تحقیق را 515 نفر از تماشاچیان لیگ برتر تشکیل دادند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه به تأیید 14 نفر از اساتید رسید و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی نیز مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ ارزیابی شد که برای پرسشنامه کلی و کلیه خرده مقیاسها بالاتر از 7/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که در تمایل افراد به خرید از حامی با توجه به سطوح مختلف جانبداری از ورزش تفاوت معنی داری وجود دارد (001/0=p، 8/1=F). همچنین نقش تعدیل کنندگی رفتار منفی (001/0=p، 6/14=F) و سازگاری (001/0=p، 2/100=F) بر تمایل به خرید معنیدار به دست آمد اما نقش تعدیل کنندگی بازاریابی کمین (0556/0=p، 34/0=F) معنی دار نمی باشد. به طور کلی سطح جانبداری افراد از لیگ برتر بر تمایل آنها به خرید محصولات حامی ارتباط دارد و رفتار منفی بازیکنان و میزان سازگاری بین حامی با لیگ برتر این ارتباط را تعدیل میکند.
غلامرضا شعبانی بهار؛ محمود گودرزی؛ حبیب هنری؛ محسن لقمانی
دوره 5، شماره 3 ، اسفند 1395، ، صفحه 11-23
چکیده
هنرآفرینی شغل بر خلاف طراحی شغل فرایندی کارمندمحور است که با توجه به تفاوتهای فردی در محیط سازمان اتفاق میافتد و می-تواند پیامدهای سازمانی مانند چابکی را به همراه بیاورد. به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف تحلیل اثر ابعاد هنرآفرینی شغل بر چابکی سازمانی وزارت ورزش و جوانان طراحی شده است. تعداد 191 کارشناس و مدیر ستادی وزارتخانه به صورت ...
بیشتر
هنرآفرینی شغل بر خلاف طراحی شغل فرایندی کارمندمحور است که با توجه به تفاوتهای فردی در محیط سازمان اتفاق میافتد و می-تواند پیامدهای سازمانی مانند چابکی را به همراه بیاورد. به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف تحلیل اثر ابعاد هنرآفرینی شغل بر چابکی سازمانی وزارت ورزش و جوانان طراحی شده است. تعداد 191 کارشناس و مدیر ستادی وزارتخانه به صورت جدول کرجسی و همکاران به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای تحقیق پاسخ دادند. پس از تأیید روایی صوری ابزار پژوهش (به وسیله 17 نفر از صاحبنظران مدیریت ورزشی)، پایایی پرسشنامه هنرآفرینی شغل و چابکی سازمانی از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 95/0 و 86/0 به دست آمد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که بیشترین عامل از هنرآفرینی شغل که میتواند اثر مستقیم روی چابکی سازمانی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بگذارد، عامل کاهش عوامل بازدارنده تقاضاهای شغلی با ضریب اثر 57/0 است و بعد از آن مهمترین عامل دیگر، افزایش منابع اجتماعی شغل قرار دارد (35/0 =r). با توجه به بارهای عاملی ابعاد منعکسکننده چابکی سازمانی، ابعاد هنرآفرینی شغل میتوانند عمدتاً بر ابعاد رهبری و فناوری اثر بیشتری میگذارد. با توجه به یافتههای تحقیق میتوان انتظار داشت که با هدایت و نظارت کارمندان به سمت هنرآفرینی شغل، مدیران سازمانهای بزرگ ورزشی قادر خواهند بود تا نگرشهای مطلوب کارکنان را به چابکی سازمانی تغییر دهند. به عبارت بهتر، استقلال و اختیار به کارمندان توانا میتواند تا حدود زیادی چابکی سازمانی را بر اساس هنرآفرینی شغل تضمین نماید.
سید اسفندیار موسوی؛ مجید جلالی فراهانی؛ کیوان مرادیان
دوره 5، شماره 4 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 11-20
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی مقالات بازاریابی ورزشی با استفاده از تحلیل استنادی در نشریات علمی- پژوهشی تربیت بدنی و علوم ورزشی در محدوده سالهای 1392 -1379 است. روش پژوهش این تحقیق تحلیل استنادی میباشد. جامعۀ آماری تحقیق حاضر، تمام مقالات حوزه بازاریابی ورزشی در 10 نشریه تربیت بدنی و علوم ورزشی در طی 13 سال و نمونه آماری برابر جامعه است. ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی مقالات بازاریابی ورزشی با استفاده از تحلیل استنادی در نشریات علمی- پژوهشی تربیت بدنی و علوم ورزشی در محدوده سالهای 1392 -1379 است. روش پژوهش این تحقیق تحلیل استنادی میباشد. جامعۀ آماری تحقیق حاضر، تمام مقالات حوزه بازاریابی ورزشی در 10 نشریه تربیت بدنی و علوم ورزشی در طی 13 سال و نمونه آماری برابر جامعه است. به این منظور، 1236 استناد از 68 مقاله استخراجی بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Excel 2010 استفاده گردید. با توجه به تجزیه و تحلیل داده ها، میانگین استناد برای هر مقاله 17/18 بوده است. در بین منابع اطلاعاتی، مقالات بیشترین استناد را به خود اختصاص دادهاند. همچنین یافته ها نشان داد قدیمی ترین و جدیدترین منبع انگلیسی مورد استفاده، به ترتیب مربوط به کتاب و کتاب و مجله می باشد. علاوه بر این ها، نتایج نشان داد بیشتر مقالات به صورت سه نفری نوشته شدند و اغلب نویسندگان دارای مرتبه علمی استادیاری بودهاند. در کنار این ها، پر استناد ترین نویسندگان داخلی و خارجی و مجلات هسته مشخص گردید. در پایان، با توجه به اینکه در این تحقیق مقالات زیادی در نشریات گوناگون با موضوعیت بازاریابی ورزشی دیده شده است، پیشنهاد می شود نشریه ای علمی پژوهش با محوریت بازاریابی ورزشی راه اندازی شود.
سمیرا فیضی؛ امیر منتظری؛ رضا اندام؛ مهرزاد حمیدی
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 11-20
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطۀ ابعاد هوش فرهنگی با انگیزه توفیقطلبی نیروهای داوطلب در رویدادهای ورزشی است. روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیۀ نیروهای داوطلب شرکتکننده در یازدهمین المپیاد فرهنگی ـ ورزشی دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای سراسر کشور بودند. به دلیل پایین بودن حجم جامعه آماری، نمونه به صورت ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطۀ ابعاد هوش فرهنگی با انگیزه توفیقطلبی نیروهای داوطلب در رویدادهای ورزشی است. روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیۀ نیروهای داوطلب شرکتکننده در یازدهمین المپیاد فرهنگی ـ ورزشی دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای سراسر کشور بودند. به دلیل پایین بودن حجم جامعه آماری، نمونه به صورت تمامشمار به دست آمد که در حقیقت نمونه برابر جامعه است؛ بر این اساس تعداد 120 نفر به عنوان نمونه آماری مورد ارزیابی قرار گرفتند. هوش فرهنگی با استفاده از پرسشنامه 20 سؤالی مرکز بینالمللی مطالعات هوش فرهنگی و انگیزه توفیقطلبی نیز با استفاده از پرسشنامه 11 سؤالی مککللند اندازهگیری شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط گروهی از استادان صاحبنظر دانشگاهی بررسی و تأیید شد و در یک مطالعه راهنما و با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ مقدار پایایی برای پرسشنامه هوش فرهنگی 72/0 و برای پرسشنامه انگیزه توفیقطلبی 74/0 محاسبه گردید. ارزیابی دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون رگرسیون به روش گام به گام استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون مشخص شد که هوش فرهنگی فراشناختی و انگیزش هوش فرهنگی در کنار یکدیگر 24 درصد واریانس انگیزه توفیقطلبی داوطلبان ورزشی را تبیین میکنند (249/0R=؛ 001/0=P؛ 39/19=(117،2)F). نتایج پژوهش حاضر میتواند، بینش خوبی در مدیران امور داوطلبی در خصوص اهمیت توسعه هوش فرهنگی و انگیزه توفیقطلبی در نیروهای کاری آنان ایجاد کند.
علیرضا ذاکریان؛ مجید جلالی فراهانی؛ همیلا تکلی
دوره 6، شماره 2 ، آذر 1396، ، صفحه 11-19
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عوامل تبلیغات اینترنتی در قصد خرید مصرفکنندگان ورزشی بود. این پژوهش به لحاظ اهداف پژوهش از نوع کاربردی و همچنین به صورت توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری، کلیۀ دانشجویان دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی دانشگاههای شهر تهران بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 344 نفر بهدست آمد. ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عوامل تبلیغات اینترنتی در قصد خرید مصرفکنندگان ورزشی بود. این پژوهش به لحاظ اهداف پژوهش از نوع کاربردی و همچنین به صورت توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری، کلیۀ دانشجویان دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی دانشگاههای شهر تهران بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 344 نفر بهدست آمد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه وو و همکاران (2008) بود که روایی صوری و محتوایی آن به تأیید 12 نفر از متخصصان و اساتید مدیریت و بازاریابی ورزشی رسید و همچنین از تحلیل عاملی تأییدی برای سنجش روایی سازه استفاده شد و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف آن بین 86/0 تا 91/0 محاسبه گردید. در بخش توصیفی میانگین، انحراف استاندارد و آزمون کلموگروف- اسمیرنوف و در بخش استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه با تکنیک گام به گام مورد استفاده قرار گرفت که تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS 23 انجام شد. نتایج نشان میدهد که عوامل درگیری با محصول، نگرش به تبلیغات اینترنتی و محتوای تبلیغات اینترنتی میتوانند قصد خرید را پیش بینی کنند. هم چنین توجه به تبلیغات اینترنتی نتوانست در معادله رگرسیونی سهمی داشته باشد. درگیری با تبلیغات اینترنتی و نقش آن در خرید محصولات در درجه نخست بر اساس نیاز و کاربرد و اهمیت محصول برای افراد است و بعد از آن با ایجاد نگرش و تهیه محتوای خوب و چشمگیر میتوان فروش محصولات را افزایش داد.
منوچهر ططری
دوره 6، شماره 3 ، بهمن 1396، ، صفحه 11-19
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین مهارتهای ارتباطی و اخلاقکاری مدیران تربیتبدنی آموزش و پرورش استانهای غرب کشور با رضایتمندی دبیران تربیتبدنی از دیدگاه دبیران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی بود که به شیوۀ پیمایشی انجام شد. نمونه آماری این پژوهش را 380 نفر (جامعه 4321 نفر) از معلمان تربیتبدنی که در مقاطع متوسطه اول و ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین مهارتهای ارتباطی و اخلاقکاری مدیران تربیتبدنی آموزش و پرورش استانهای غرب کشور با رضایتمندی دبیران تربیتبدنی از دیدگاه دبیران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی بود که به شیوۀ پیمایشی انجام شد. نمونه آماری این پژوهش را 380 نفر (جامعه 4321 نفر) از معلمان تربیتبدنی که در مقاطع متوسطه اول و دوم مشغول به تدریس بودند تشکیل میداد. ابزار گردآوری اطلاعات سه پرسشنامۀ استاندارد مهارتهای ارتباطی بارتون جی، رضایت شغلی مینه سوتا و پرسشنامه اخلاقکار بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از بستۀ نرم افزاری SPSS 18 به منظور انجام آمار توصیفی و نرم افزار لیزرل جهت انجام تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادله ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج نشان داد که مقدار ضریب اثر مهارتهای ارتباطی بر روی اخلاق کاری 30/0 و بر روی رضایت شغلی 10/0 میباشد. همچنین میزان ضریب اثر اخلاق کاری بر روی رضایت شغلی 50/0 بهدست آمد. از میان مؤلفههای مربوط به مهارتهای ارتباطی مهارت بازخورد با ضریب اثر 99/0 دارای بیشترین ضریب اثر بود و به ترتیب مهارت شنود با ضریب اثر 59/0 و مهارت کلامی با ضریب اثر 55/0 در مرتبههای بعدی قرار گرفتند. از میان گویههای مربوط به اخلاقکاری "تأکید سازمان آموزش پرورش بر منافع خود" با ضریب اثر 71/0 دارای بیشترین ضریب اثر بود همچنین از میان گویههای مربوط به رضایت شغلی "سربلندی ناشی از انجام دادن خوب کار" با ضریب اثر 69/0 دارای بیشترین ضریب اثر بود.
منوچهر ططری؛ احسان ططری؛ افشار هنرور
دوره 6، شماره 4 ، فروردین 1397، ، صفحه 11-18
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی نقش سبکهای رهبری مدیران باشگاههای خصوصی استانهای غرب کشور در میزان کارآفرینی کارکنان این باشگاهها بود. روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی است که به شیوه پیمایشی انجام شده است. نمونه نهایی تحقیق 480 نفر از کارکنان باشگاههای خصوصی غرب کشور بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه محقق ساخته بود ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر بررسی نقش سبکهای رهبری مدیران باشگاههای خصوصی استانهای غرب کشور در میزان کارآفرینی کارکنان این باشگاهها بود. روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی است که به شیوه پیمایشی انجام شده است. نمونه نهایی تحقیق 480 نفر از کارکنان باشگاههای خصوصی غرب کشور بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه محقق ساخته بود که یکی در بخش کارآفرینی (82/0Cronbach's Alpha= ) و دیگری در بخش سبکهای رهبری بودند (74/0Cronbach's Alpha=) که روایی آن ها توسط 12 نفر از اساتید تربیت بدنی تأیید گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از بسته ی نرم افزاری SPSS 18 به منظور انجام آمار توصیفی و نرم افزار لیزرل جهت انجام تحلیل عاملی تاییدی و مدل سازی معادله ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل های استنباطی و مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که ضریب تأثیر سبک رهبری بر کارآفرینی معنادار بود (43/0 و 89/5T= ). ضریب تأثیر سبک رهبری مشارکتی به طور قابل توجهی معنادار می باشد (82/0 و13/8 T=). ضریب تأثیر سبک رهبری مشورتی نیز معنادار بود (45/0 و 62/6 T=). همچنین در میان سوالات مربوط به کارآفرینی " کاردانی و تدبیر"، "نیاز به موفقیت" و "کار تیمی کارکنان" بیشترین بار عاملی را داشتند. بنابراین می توان گفت که مدیران با سبک های رهبری مشارکتی و مشورتی می توانند کارکنانی کارآفرین داشته باشند