بهنام کوهی کمالی دهکردی؛ حسین پورسلطانی زرندی؛ نجف آقایی
چکیده
روش تحقیق حاضر همبستگی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه تماشاگران لیگ برتر والیبال در سال 1395 بود. حجم نمونه براساس فرمول کوکران برای جامعه نامعلوم 384 نفر برآورد شد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه وفاداری نگرشی و رفتاری ماهونی (2000) و پرسشنامه زیباشناختی اماکن ورزشی سلیمانی (1389) استفاده شد. روایی و پایایی (برای ...
بیشتر
روش تحقیق حاضر همبستگی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه تماشاگران لیگ برتر والیبال در سال 1395 بود. حجم نمونه براساس فرمول کوکران برای جامعه نامعلوم 384 نفر برآورد شد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه وفاداری نگرشی و رفتاری ماهونی (2000) و پرسشنامه زیباشناختی اماکن ورزشی سلیمانی (1389) استفاده شد. روایی و پایایی (برای زیباشناختی مجموعههای ورزشی95/0، وفاداری نگرشی 70/0 و وفاداری رفتاری 72/0) این پرسشنامهها در حد بالا و قابل قبولی تأیید گردید. به منظور تحلیل دادهها از آزمون چولگی، ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده شد. باتوجه به نتایج تحقیق بین زیباشناختی و مؤلفههای آن با وفاداری نگرشی و رفتاری رابطه معنیدار مشاهده شد. خروجیهای نرمافزار آموس برازشی مدل تحقیق را تأیید کرد (میزان شاخصهای 98/0=نیکویی برازندگی ،93/0=برازندگی هنجارشده ، 95/0=برازندگی فزاینده ، 99/0=برازندگی تطبیقی و 051/0=ریشه واریانس خطای تقریب نشان دهندۀ برازش مدل ساختاری بودند). با توجه به نتایج تحقیق به نظر میرسد، که زیباشناختی مجموعههای ورزشی و مؤلفههای آن یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر وفاداری (نگرشی و رفتاری) هواداران تیمها و مشتریان این اماکن ورزشی است. با استناد به نتایج تحقیق پیشنهاد میشود که با توجه به نقش مؤلفه محیط در ایجاد وفاداری رفتاری و نقش مؤلفه فرم در ایجاد وفاداری نگرشی، با رعایت مؤلفه های زیباشناختی میزان وفاداری نگرشی و رفتاری را در تماشاگران لیگ برتر والیبال افزایش دهیم.
نگار امین رستمکلایی؛ حسین پورسلطانی زرندی
چکیده
هدف تحقیق حاضر اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی استان البرز، با تأکید بر جاذبههای طبیعی- ورزشی میباشد. نمونه آماری این تحقیق برابر با جامعه آماری (75N=) و شامل سه گروه از کارشناسان ورزشی )40 (n= ،کارشناسان آژانسهای مسافرتی (20n=) و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (15n=) استان البرز بود. جهت جمعآوری اطلاعات ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی استان البرز، با تأکید بر جاذبههای طبیعی- ورزشی میباشد. نمونه آماری این تحقیق برابر با جامعه آماری (75N=) و شامل سه گروه از کارشناسان ورزشی )40 (n= ،کارشناسان آژانسهای مسافرتی (20n=) و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (15n=) استان البرز بود. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه با نظرسنجی از اساتید، تحلیل عاملی و ضریب آلفا کرونباخ تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگراف- اسمیرنوف، فریدمن و کروسکال والیس استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دیدگاه سه گروه مورد مطالعه از نظر رتبهبندی جاذبههای طبیعی-ورزشی بر توسعه گردشگری ورزشی استان البرز تفاوت معناداری وجود نداشت. از میان جاذبههای طبیعی- ورزشی استان البرز برای توسعه گردشگری، جاذبههای مرتبط با ورزشهای زمستانی و جاذبههای مرتبط با تپهنوردی و طبیعتگردی بهترتیب در اولویت اول و دوم و جاذبههای مربوط بیابانگردی در اولویت آخر قرار داشتند. بهطورکلی استان البرز دارای جاذبههای طبیعی زیادی برای جذب گردشگران ورزشی میباشد. بنابراین برای توسعه گردشگری ورزشی استان البرز لازم است که با آموزش نیروی انسانی، استخدام نیروی متخصص، مدیریت صحیح و با تصمیمات و اقدامات مناسب در توسعه این صنعت مهم گامی اساسی برداشت.
الهام مرادی؛ علی محمد صفانیا؛ حسین پورسلطانی زرندی
چکیده
رفتار شهروندی سازمانی عاملی است که میتواند منجر به ارتقاء کارایی سازمانی، نوآوری سازمانی و مزیت رقابتی شود. از این رو، هدف از انجام پژوهش حاضر، آزمون مدل مفهومی نقش میانجی عدالت سازمانی در ارتباط علی ابعاد سکوت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خوزستان بود. جامعه ی آماری در پژوهش حاضر، تمام کارکنان ...
بیشتر
رفتار شهروندی سازمانی عاملی است که میتواند منجر به ارتقاء کارایی سازمانی، نوآوری سازمانی و مزیت رقابتی شود. از این رو، هدف از انجام پژوهش حاضر، آزمون مدل مفهومی نقش میانجی عدالت سازمانی در ارتباط علی ابعاد سکوت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خوزستان بود. جامعه ی آماری در پژوهش حاضر، تمام کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خوزستان بود. نمونه ی آماری به حجم 201 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی ساده، انتخاب شد. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های سکوت سازمانی(داین و همکاران، 2003)، عدالت سازمانی(نیهوف و مورمن، 1993) و رفتار شهروندی سازمانی (پودساکف و همکاران، 1990) استفاده شد. تحلیل داده ها به کمک مدل یابی معادلات ساختاری و با نرم افزار Spss-22 و Amos-22، صورت گرفت. یافته ها نشان داد که بین ابعاد سکوت سازمانی و عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان، رابطه ی معناداری وجود دارد. همچنین متغیر عدالت سازمانی، نتوانست در ارتباط بین ابعاد سکوت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی، نقش میانجی را ایفا کند. به طور کلی، نتایج نشان داد که سکوت سازمانی سبب کاهش رفتار شهروندی سازمانی می گردد و عدالت سازمانی، نمیتواند بر این رابطه، اثرگذار باشد.
احمد تاری وردی؛ حسین پورسلطان زرندی؛ حسین کردلو
دوره 6، شماره 4 ، فروردین 1397، ، صفحه 105-112
چکیده
دف از انجام این پژوهش، اعتباریابی پرسشنامه عوامل بازاریابی مؤثر بر تصمیم گیری مشتریان در باشگاههای ورزشی با رویکرد آمیخته بازاریابی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیۀ مشتریان مرد باشگاههای ورزشی (آمادگی جسمانی و بدنسازی) شهر قزوین (1500=N) تشکیل دادند. با استفاده از جدول مورگان نمونه آماری برابر با 250 نفر برآورد گردید که به ...
بیشتر
دف از انجام این پژوهش، اعتباریابی پرسشنامه عوامل بازاریابی مؤثر بر تصمیم گیری مشتریان در باشگاههای ورزشی با رویکرد آمیخته بازاریابی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیۀ مشتریان مرد باشگاههای ورزشی (آمادگی جسمانی و بدنسازی) شهر قزوین (1500=N) تشکیل دادند. با استفاده از جدول مورگان نمونه آماری برابر با 250 نفر برآورد گردید که به صورت تصادفی- خوشهای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامۀ عوامل بازاریابی مؤثر بر تصمیمگیری مشتریان (رنجبریان، 1385) که دارای 4 مؤلفه ترویج، قیمت، مکان و محصول میباشد، استفاده شد. روش امتیازگذاری بهسؤالات بر مبنای مقیاس لیکرت 5 ارزشی بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با کمک متخصصان تربیتبدنی تعیین شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری ضریب آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی درونی، آزمون KMO برای تعیین کفایت نمونهگیری، تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی مؤلفهها و تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه در نرم افزارهای آماری SPSS نسخۀ 18 و LISREL استفاده گردید. نتایج نشان داد که پایایی پرسشنامه عوامل بازاریابی مؤثر بر بازاریابی مشتریان 86/0 است. تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متمایل نشان داد که پرسشنامه از چهار عامل 1- ترویج، 2- قیمت، 3- مکان و 4- محصول اشباع شده است. این چهار عامل در مجموع قادر بودند 56/64 درصد از واریانس کل را تبیین کنند. در خصوص روایی سازه تمامی سؤالات رابطه معنیداری با عامل خود داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. شاخصهای نسبت X2 به df(02/3)، 075/0=RMSEA، 93/0=CFI، 90/0=NFI و 93/0=RFI برازندگی مدل را تأیید نمودند. در نهایت روایی درونی و بیرونی مدل «عوامل بازاریابی مؤثر بر تصمیمگیری مشتریان» مورد تأیید قرار گرفت.
ابوالفضل فراهانی؛ صدیقه اسلامی؛ حسین پورسلطان زرندی
دوره 6، شماره 2 ، آذر 1396، ، صفحه 107-113
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، اولویت بندی سهم عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری ورزشی از دیدگاه کارشناسان و محققان بوده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی میباشد و به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل محققان و کارشناسان حوزه اشتغال و گردشگری میباشند. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بوده است. حجم تقریبی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، اولویت بندی سهم عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری ورزشی از دیدگاه کارشناسان و محققان بوده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی میباشد و به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل محققان و کارشناسان حوزه اشتغال و گردشگری میباشند. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بوده است. حجم تقریبی جامعه آماری محققان 1000 نفر و کارشناسان 1600 نفر در نظر گرفته شد و با استفاده از فرمول Q کوکران تعداد 343 نفر تعیین شد که افراد به صورت تصادفی طبقهای به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده که با استفاده از نظر کارشناسان روایی صوری آن تأیید و با تحلیل عاملی اکتشافی، عوامل اصلی مشخص و سپس با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفتند. ضریب آلفای کرونباخ نیز 90/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها ازروشهای آمار استنباطی ناپارامتریک ( آزمون فریدمن و یو من ویتنی) در سطح معناداری 05/0 و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که از دیدگاه محققان عاملهای اسکان و حمل و نقل و از دیدگاه کارشناسان عوامل اقتصاد و رویدادهای ورزشی نقش مهمتری در ایجاد فرصتهای شغلی دارند. بنابراین وجود قابلیتها و توانمندیهای کم نظیر ایران در حوزه گردشگری ورزشی از یک سو و وجود درصد بالای جمعیت جوان و جویای کار در کشور، می توان از گردشگری ورزشی به مثابه راهکاری برای اشتغالزایی سود جست.
اسماعیل دولت یاری؛ حسین پور سلطانی زرندی؛ حمید قاسمی
دوره 4، شماره 3 ، اسفند 1394، ، صفحه 107-122
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، بررسی نقش تبلیغات بر جذب نوجوانان پسر به مدارس تکواندوی شهرستان زنجان براساس الگوی AIDA است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی که به شکل میدانی به اجرا در آمده و جامعة آماری آن را همة تکواندوکاران پسر شهرستان زنجان(12- 18 سال) در سال 93 تشکیل میدادند که تعداد آنها 360 نفر بود. حجم نمونه آن نیز طبق جدول مورگان 186 نفر ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، بررسی نقش تبلیغات بر جذب نوجوانان پسر به مدارس تکواندوی شهرستان زنجان براساس الگوی AIDA است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی که به شکل میدانی به اجرا در آمده و جامعة آماری آن را همة تکواندوکاران پسر شهرستان زنجان(12- 18 سال) در سال 93 تشکیل میدادند که تعداد آنها 360 نفر بود. حجم نمونه آن نیز طبق جدول مورگان 186 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه 20 سوالی لیکرتی محقق ساختهای که روایی صوری و محتوایی آن توسط کارشناسان ورزشی رشتة مربوطه و اساتید دانشگاه مورد تایید قرار گرفت و برای بررسی روایی سازه از تحلیل اکتشافی و تاییدی استفاده شد و پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ 80 /0 محاسبه شد. پرسشنامة حاضر دارای 4 مؤلفه: جلبتوجه، علاقهمندسازی، تحریکتمایل و متقاعدسازی برای خرید(جذب)، بود که برای تجزیه تحلیل دادههای آن از دو روش آمار توصیفی(شاخصهای گرایش مرکزی و شاخصهای پراکندگی) و آمار استنباطی(آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف، آزمونهای t تک نمونهای، t مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه، مانووا و آزمون کروسکال والیس) استفاده شد. نتایج یافتهها نشان داد که تبلیغات بر-اساس الگوی آیدا بر جذب نوجوانان پسر به مدارس تکواندوی شهرستان زنجان مؤثر بوده و از بین مؤلفههای چهارگانه الگوی مذکور، بالاترین میانگین برای جذب، مربوط به مؤلفه علاقهمندسازی با میانگین 5/3 و پایینترین میانگین برای جذب، مربوط به مؤلفه جلبتوجه با میانگین 69/1 بوده است و همچنین مقطع تحصیلی بر جذب نوجوانان معنادار بوده ولی در مورد سن، درجه کمربند و سابقه قهرمانی تفاوت معناداری گزارش نشد.