طهماسب شیروانی؛ محسن اسمعیلی؛ محمدحسن فردوسی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر مطالعه کیفی پیامدهای مثبت بکارگیری بازاریابی ورزشی در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بوده است. روش تحقیق از نوع اکتشافی و دارای ماهیت کیفی است که از تکنیک نظریه داده بنیاد استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران عامل و بازاریابان باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران، اعضای کمیته بازاریابی ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر مطالعه کیفی پیامدهای مثبت بکارگیری بازاریابی ورزشی در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بوده است. روش تحقیق از نوع اکتشافی و دارای ماهیت کیفی است که از تکنیک نظریه داده بنیاد استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران عامل و بازاریابان باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران، اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال بودند. برای نمونهگیری از روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی استفاده شد. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه بصورت سؤالات باز استفاده شد. دادههای حاصل از 17 مصاحبه تجزیه و تحلیل شدند. برای تاٌیید پایایی از روش بازآزمون و کدگذاری مجدد توسط محققین دیگر استفاده شد که 3 مصاحبه به عنوان نمونه کدگذاری شد و در نهایت پایایی میزان 85 درصد بدست آمد. نتایج نشان داد در فرایند کدگذاری باز در مجموع تعداد 120 کد اولیه غیرتکراری ایجاد شد. کدها بر اساس مشابهت موضوعی در قالب 12 کد محوری و در نهایت 4 کد انتخابی قرار گرفتند. این کدها عبارت بودند از: توسعه بنیادی شامل فوتبالی، حقوقی- قانونی و رفتاری-اخلاقی؛ توسعه ساختاری شامل باشگاهی، فناوری- تبلیغاتی و منابع انسانی؛ توسعه محیطی شامل اجتماعی، فرهنگی و مشتریان- هواداران و در نهایت توسعه اقتصادی شامل درآمدزایی-سرمایهگذاری، کارآفرینی- اشتغالزایی و رشد اقتصادی. با توجه به نتایج تحقیق حاضر و ارائه پیامدهای مثبت بکارگیری بازاریابی ورزشی، لازم است که مدیران و مسئولان فدراسیون، سازمان لیگ و باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران درخصوص بکارگیری و اجرایی نمودن مدیریت بازاریابی ورزشی اقدام لازم را انجام دهند تا بتوانند از مزایا و پیامدهای مثبت آن بهرهمند گردند.
زهرا فراهانی؛ سید رضا سیدجوادین
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی تاثیر بکارگیری بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد کسبوکارهای ورزشی در مجموعه ورزشی انقلاب انجام شده است. تحقیق حاضر بر حسب هدف از نوع کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق، مشتریان باشگاه انقلاب به تعداد 1000 نفر میباشند که دارای کارت عضویت این باشگاه بوده و به طور پیوسته از خدمات این ...
بیشتر
این مطالعه با هدف بررسی تاثیر بکارگیری بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد کسبوکارهای ورزشی در مجموعه ورزشی انقلاب انجام شده است. تحقیق حاضر بر حسب هدف از نوع کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق، مشتریان باشگاه انقلاب به تعداد 1000 نفر میباشند که دارای کارت عضویت این باشگاه بوده و به طور پیوسته از خدمات این مجموعه استفاده مینمایند. با استفاده از فرمول کوکران،287 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته با 28 گویه استفاده شد که بر مبنای طیف لیکرت پنج درجه تدوین گردید. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا استفاده شد. برای ارزیابی پایایی پرسشنامه نیز ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. همچنین تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS وSmart PLS صورت گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل ها نشان داد که خرید آنلاین بر عملکرد ارائه خدمات مجموعه ورزشی انقلاب تاثیر مثبت و معنی داری دارد. تبلیغات الکترونیک بر عملکرد ارائه خدمات مجموعه ورزشی انقلاب تاثیر مثبت و معنی داری دارد. ارتباطات رسانه های اجتماعی بر عملکرد ارائه خدمات مجموعه ورزشی انقلاب تاثیر مثبت و معنی داری دارد. وب سایت های خبرگزاری بر عملکرد ارائه خدمات مجموعه ورزشی انقلاب تاثیر مثبت و معنی داری دارد. کانال های آنلاین و آفلاین (تلویزیون، رادیو و ...( بر عملکرد ارائه خدمات مجموعه ورزشی انقلاب تاثیر مثبت و معنی داری دارد. استراتژی های چندرسانه ای و تکنولوژی بر عملکرد ارائه خدمات مجموعه ورزشی انقلاب تاثیر مثبت و معنی داری دارد.
مهری صفرنژاد؛ عبدالمهدی نصیرزاده
چکیده
هدف پژوهش، تدوین برنامه راهبردی بازاریابی برای فدراسیون ورزشهای همگانی میباشد. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی، از نوع مطالعات راهبردی میباشد. جامعهی آماری، شامل اعضای هیأت رئیسه ،رؤسای کمیتهها، هیأتهای استانی، انجمنها و شورای راهبردی فدراسیون ورزش همگانی، پژوهشگر و یک صاحبنظر استراتژیست مدیریت ورزشی و بازاریابی به تعداد ...
بیشتر
هدف پژوهش، تدوین برنامه راهبردی بازاریابی برای فدراسیون ورزشهای همگانی میباشد. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی، از نوع مطالعات راهبردی میباشد. جامعهی آماری، شامل اعضای هیأت رئیسه ،رؤسای کمیتهها، هیأتهای استانی، انجمنها و شورای راهبردی فدراسیون ورزش همگانی، پژوهشگر و یک صاحبنظر استراتژیست مدیریت ورزشی و بازاریابی به تعداد 132 نفر بودند که با بهکارگیری روش نمونهگیری طبقهبندی تصادفی و فرمول کوکران 95 نفر به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. ابزارگردآوری دادهها، مصاحبه و پرسشنامه محققساخته بود. ابتدا مصاحبه حضوری در راستای تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید در زمینۀ تدوین برنامه راهبردی بازاریابی فدراسیون ورزش همگانی در کمیته راهبردی، با اجماع نظر خبرگان در مورد (SWOT) به روش دلفی انجام و روایی آن به تأیید اساتید مدیریت و بازاریابی ورزشی رسید. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید به ترتیب برابر 84/0، 87/0، 91/0 و 93/0به دست آمد. دادههای حاصل از این پرسشنامه با کمک آمار توصیفی و استنباطی نظیر آزمون فریدمن، به کمک نرمافزار آماری SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برنامهی راهبردی بازاریابی فدراسیون ورزش همگانی دارای 12 قوت، 11 ضعف، 10 فرصت و 9 تهدید میباشد. جایگاه بازاریابی ورزشی فدراسیون ورزشهای همگانی در منطقۀ محافظهکارانه (WO) ﻗﺮار داشت. 14راﻫﺒﺮد ﺑﺮای ﺗﺤﻘﻖ رﺳﺎﻟﺖ اﻫداف ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت بازاریابی فدراسیون ﺗﺪوﻳﻦ و برای هرکدام برنامۀ عملیاتی تنظیم شد. ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی به این صورت شد که فدراسیون ورزشهای همگانی نیازمند بهکارگیری راهبردهای محافظهکارانه و نزدیک به ناحیه تهاجمی (SO) درعرصه عمل میباشد.
علیرضا ذاکریان؛ مجید جلالی فراهانی؛ همیلا تکلی
دوره 6، شماره 2 ، آذر 1396، ، صفحه 11-19
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عوامل تبلیغات اینترنتی در قصد خرید مصرفکنندگان ورزشی بود. این پژوهش به لحاظ اهداف پژوهش از نوع کاربردی و همچنین به صورت توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری، کلیۀ دانشجویان دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی دانشگاههای شهر تهران بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 344 نفر بهدست آمد. ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عوامل تبلیغات اینترنتی در قصد خرید مصرفکنندگان ورزشی بود. این پژوهش به لحاظ اهداف پژوهش از نوع کاربردی و همچنین به صورت توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری، کلیۀ دانشجویان دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی دانشگاههای شهر تهران بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 344 نفر بهدست آمد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه وو و همکاران (2008) بود که روایی صوری و محتوایی آن به تأیید 12 نفر از متخصصان و اساتید مدیریت و بازاریابی ورزشی رسید و همچنین از تحلیل عاملی تأییدی برای سنجش روایی سازه استفاده شد و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف آن بین 86/0 تا 91/0 محاسبه گردید. در بخش توصیفی میانگین، انحراف استاندارد و آزمون کلموگروف- اسمیرنوف و در بخش استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه با تکنیک گام به گام مورد استفاده قرار گرفت که تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS 23 انجام شد. نتایج نشان میدهد که عوامل درگیری با محصول، نگرش به تبلیغات اینترنتی و محتوای تبلیغات اینترنتی میتوانند قصد خرید را پیش بینی کنند. هم چنین توجه به تبلیغات اینترنتی نتوانست در معادله رگرسیونی سهمی داشته باشد. درگیری با تبلیغات اینترنتی و نقش آن در خرید محصولات در درجه نخست بر اساس نیاز و کاربرد و اهمیت محصول برای افراد است و بعد از آن با ایجاد نگرش و تهیه محتوای خوب و چشمگیر میتوان فروش محصولات را افزایش داد.
سید اسفندیار موسوی؛ مجید جلالی فراهانی؛ کیوان مرادیان
دوره 5، شماره 4 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 11-20
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی مقالات بازاریابی ورزشی با استفاده از تحلیل استنادی در نشریات علمی- پژوهشی تربیت بدنی و علوم ورزشی در محدوده سالهای 1392 -1379 است. روش پژوهش این تحقیق تحلیل استنادی میباشد. جامعۀ آماری تحقیق حاضر، تمام مقالات حوزه بازاریابی ورزشی در 10 نشریه تربیت بدنی و علوم ورزشی در طی 13 سال و نمونه آماری برابر جامعه است. ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی مقالات بازاریابی ورزشی با استفاده از تحلیل استنادی در نشریات علمی- پژوهشی تربیت بدنی و علوم ورزشی در محدوده سالهای 1392 -1379 است. روش پژوهش این تحقیق تحلیل استنادی میباشد. جامعۀ آماری تحقیق حاضر، تمام مقالات حوزه بازاریابی ورزشی در 10 نشریه تربیت بدنی و علوم ورزشی در طی 13 سال و نمونه آماری برابر جامعه است. به این منظور، 1236 استناد از 68 مقاله استخراجی بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Excel 2010 استفاده گردید. با توجه به تجزیه و تحلیل داده ها، میانگین استناد برای هر مقاله 17/18 بوده است. در بین منابع اطلاعاتی، مقالات بیشترین استناد را به خود اختصاص دادهاند. همچنین یافته ها نشان داد قدیمی ترین و جدیدترین منبع انگلیسی مورد استفاده، به ترتیب مربوط به کتاب و کتاب و مجله می باشد. علاوه بر این ها، نتایج نشان داد بیشتر مقالات به صورت سه نفری نوشته شدند و اغلب نویسندگان دارای مرتبه علمی استادیاری بودهاند. در کنار این ها، پر استناد ترین نویسندگان داخلی و خارجی و مجلات هسته مشخص گردید. در پایان، با توجه به اینکه در این تحقیق مقالات زیادی در نشریات گوناگون با موضوعیت بازاریابی ورزشی دیده شده است، پیشنهاد می شود نشریه ای علمی پژوهش با محوریت بازاریابی ورزشی راه اندازی شود.
مسعود فریدونی؛ معصومه کلاته سیفری
دوره 5، شماره 4 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 101-108
چکیده
هدف اصلی از پژوهش حاضر ارائه مدلی از تاثیر تلاشهای امیخته بازاریابی و ارزش ویژه برند بر پاسخهای هواداران باشگاه پرسپولیس تهران بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گرداوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. جامعه اماری پژوهش شامل کلیه هوادارن یکی از بازیهای تیم فوتبال پرسپولیس در فصل 95-94 لیگ برتر فوتبال که بلیط تهیه کرده و ...
بیشتر
هدف اصلی از پژوهش حاضر ارائه مدلی از تاثیر تلاشهای امیخته بازاریابی و ارزش ویژه برند بر پاسخهای هواداران باشگاه پرسپولیس تهران بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گرداوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. جامعه اماری پژوهش شامل کلیه هوادارن یکی از بازیهای تیم فوتبال پرسپولیس در فصل 95-94 لیگ برتر فوتبال که بلیط تهیه کرده و به ورزشگاه رفتهاند بود، که برحسب تعداد سوالات پرسشنامه (41سوال) تعداد 410 نفر به عنوان نمونه اماری در نظر گرفته شد. با بررسی پیشینه پژوهش، مدل اولیه پژوهش طراحی شده و بر اساس آن پرسشنامهای ساخته شد و روایی ان توسط جمعی از صاحبنظران دانشگاهی و از طریق تکنیک تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفت و پس از تعیین پایایی در اختیار جامعه آماری قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد و به سوالات پژوهش پاسخ داده شد. نتایج نشان داد که تلاشهای امیخته بازاریابی دارای ضریب اثر 53/0 بر ارزش ویژه برند و ضریب اثر 46/0 بر پاسخهای هواداران باشگاه پرسپولیس است. همچنین ضریب اثر ارزش ویژه برند بر پاسخهای هواداران 51/0 به دست امد. مدل ارائه شده در این پژوهش تاثیر تلاشهای امیخته بازاریابی از طریق ارزش ویژه برند را بر پاسخهای هواداران تایید کرد بنابراین به مدیران باشگاههای ورزشی پیشنهاد میشود که تلاش-های بازاریابی خود را برای بهبود وضعیت عملکرد برند باشگاهشان تنظیم نمایند تا ارتقاء ارزش ویژه برند باشگاه واکنشهای مثبت هواداران را در پی داشته باشد و کسب در امد بیشتر از این طریق حاصل شود.
حسین رجبی؛ رسول طریقی؛ مهران میزانی
دوره 4، شماره 3 ، اسفند 1394، ، صفحه 67-78
چکیده
چکیدههدف از انجام این پژوهش، بررسی تجارب مشتریان از خدمات کلوپ های ورزش های آبی جزیره کیش بود. پژوهش حاضر، از نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی می باشد. پرسش نامه ای محقق ساخته طراحی و روایی آن توسط متخصصان و استادان دانشگاه تأیید شد. پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به دست آمد. از میان 385 پرسش نامه ای که توزیع شد، 350 پرسش ...
بیشتر
چکیدههدف از انجام این پژوهش، بررسی تجارب مشتریان از خدمات کلوپ های ورزش های آبی جزیره کیش بود. پژوهش حاضر، از نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی می باشد. پرسش نامه ای محقق ساخته طراحی و روایی آن توسط متخصصان و استادان دانشگاه تأیید شد. پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به دست آمد. از میان 385 پرسش نامه ای که توزیع شد، 350 پرسش نامه تکمیل و عودت داده شد. جامعه آماری شامل مشتریان همه کلوپ های ورزش های آبی جزیره کیش بوده و از نمونه در دسترس استفاده شد.در این پژوهش از آمار توصیفی برای توصیف وضعیت جمعیت شناسی پاسخ دهندگان و همچنین پاسخ های آنان به سوالات تحقیق و در بخش آمار استنباطی از آزمون های تحلیل عاملی تاییدی و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. بدین منظور از نرم افزارهای MS-Excel ، SPSS ver 18و Lisrel ver 8.80 بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که بر اساس تجارب مشتریان از کلوپ های ورزش های آبی تمامی روابط مدل مفهومی به غیر از تأثیر متغیر ارزش دریافت شده بر متغیر وفاداری از نظر آماری، معنی دار هستند. به عبارت دیگر ارزش دریافت شده بر متغیر وفاداری به صورت مستقیم تأثیر معنی داری ندارد بلکه تأثیر آن بر وفاداری از طریق متغیر رضایتمندی است .