حمید سارانی؛ علیرضا الهی
دوره 5، شماره 3 ، اسفند 1395، ، صفحه 55-63
چکیده
در دو دهه اخیر، علاقمندی به کیفیت خدمات در صنعت ورزش افزایش پیدا کرده است؛ به گونه ای که امروزه، کیفیت خدمات یکی از مهم ترین سرفصل ها در زمینه مدیریت خدمات و بازاریابی ورزشی است. بدین منظور این پژوهش با هدف پایایی سنجی و اعتباریابی پرسشنامه کیفیت خدمات در ورزش (اسپورت سرو) به عنوان ابزاری جهت سنجش کیفیت خدمات ادراک شده تماشاگران طراحی ...
بیشتر
در دو دهه اخیر، علاقمندی به کیفیت خدمات در صنعت ورزش افزایش پیدا کرده است؛ به گونه ای که امروزه، کیفیت خدمات یکی از مهم ترین سرفصل ها در زمینه مدیریت خدمات و بازاریابی ورزشی است. بدین منظور این پژوهش با هدف پایایی سنجی و اعتباریابی پرسشنامه کیفیت خدمات در ورزش (اسپورت سرو) به عنوان ابزاری جهت سنجش کیفیت خدمات ادراک شده تماشاگران طراحی و اجرا شده است. با مطالعه پیشینه پژوهش، پرسشنامه ای 20 سوالی تئودراکیس برای اندازه گیری کیفیت خدمات استفاده گردید. جامعه آماری کلیه تماشاگران لیگ برتر فوتسال ایران بودند که طبق فرمول کوکران تعداد 384 نفر یه طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. در این مطالعه پس از بررسی روایی محتوا، جهت بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، و برای بررسی پایایی از پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان دهنده چهار عامل با تبیین 66/70 درصد واریانس و شاخص کیسن مایر الکین 87 درصد بود. پایایی پرسشنامه نیز توسط روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی به ترتیب 92/0 و 96/0 گزارش گردیدند. با توجه به این که شاخص های روایی و پایایی پرسش نامه همگی در حد مطلوبی گزارش گردیدند، می توان از این پرسش نامه به عنوان پرسش نامه ای روا و پایا در اندازه گیری کیفیت خدمات در بین تماشاگران استفاده نمود.
احمد محمودی؛ جلیل یونسی؛ محمد حسن متقی شهری؛ جواد شهلائی باقری
دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1395، ، صفحه 57-71
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، استانداردسازی (سنجش روایی و پایایی) نسخه فارسی پرسشنامه رضایتمندی مشتریان است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مشتریان باشگاههای بدنسازی و ایروبیک شهر تهران تشکیل میدادند که حداقل 6 ماه سابقه عضویت در این مراکز را دارا بودند (100000=N). با استفاده از جدول مورگان، 417 نفر از مشتریان که حائز شرایط لازم بودند، با استفاده ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، استانداردسازی (سنجش روایی و پایایی) نسخه فارسی پرسشنامه رضایتمندی مشتریان است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مشتریان باشگاههای بدنسازی و ایروبیک شهر تهران تشکیل میدادند که حداقل 6 ماه سابقه عضویت در این مراکز را دارا بودند (100000=N). با استفاده از جدول مورگان، 417 نفر از مشتریان که حائز شرایط لازم بودند، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه 20 سؤالی رضایتمندی چین لیو (2008) دارای 5 مؤلفه ظاهر باشگاه، کارکنان، تسهیلات، ترویج، تجهیزات و امکانات بود که روش نمرهگذاری به سؤالات بر اساس طیف 5 گزینهای لیکرت (از کاملاً مخالف=1 و کاملاً موافقم=5) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه پس از صحت ترجمه نسخه فارسی، توسط اساتید متخصص در حوزه بازاریابی ورزشی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی ابزار نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد (90/0=α). در ادامه برای تعیین همسانی درونی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ، از آزمون KMO و کرویت بارتلت برای تعیین کفایت نمونهگیری و برای تعیین روایی سازه پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL انجام گرفت. یافتههای پژوهش در خصوص روایی سازه بر اساس میزان روابط و T-Value نشان داد که تمامی سؤالات ارتباط معنیداری با مؤلفهها داشتند و توانستند پیشبین خوبی برای مؤلفه خود باشند. همچنین شاخصهای نسبت χ2 به df (73/4)، 076/0=RMSEA، 91/0=NNFL، 92/0=AGFL و 95/0=PGFL بود که همگی برازش مدل را تأیید کردند. بنابراین روایی سازه و ساختار عاملی ابزار پژوهش مورد تأیید قرار گرفت
ابوالفضل فراهانی؛ رامین ایرجی نقندر
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1394، ، صفحه 75-86
چکیده
هدف از انجام این پژوهش تعیین روایی و پایایی پرسشنامه اهداف پیشرفته در ورزش بود. جامعۀ آماری پـژوهش را دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد (450=N) تشکیل دادند که از بین آنها 186 آزمودنی به شکل تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابـزار اندازهگیری مورد استفاده پرسشنامۀ 12 سؤالی اهداف پیشرفته (ریو و همکاران، 2012) بود که دارای 4 مؤلفه ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش تعیین روایی و پایایی پرسشنامه اهداف پیشرفته در ورزش بود. جامعۀ آماری پـژوهش را دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد (450=N) تشکیل دادند که از بین آنها 186 آزمودنی به شکل تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابـزار اندازهگیری مورد استفاده پرسشنامۀ 12 سؤالی اهداف پیشرفته (ریو و همکاران، 2012) بود که دارای 4 مؤلفه (اهداف تسلط پرهیزی، اهداف عملکرد پرهیزی، اهداف تسلط گرایشی و اهداف عملکرد گرایشی) است. روش امتیازگذاری به سؤالها بر اساس طیف لیکرت پنج گزینهای (از کاملاً مخالف=1 تا کاملاً موافق= 5) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه پس از ترجمه توسط اساتید متخصص مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. روشهای آماری مورد استفاده، از شاخصهای توصیفی برای توصیف دادهها، آلفای کرونباخ برای تعیین همسانی درونی و تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه در نرم افزارهای آماری SPSS و LISREL استفاده شد. یافتههای پژوهشی نشان دهنده همسانی درونی (81/0=α) برای پرسشنامه اهداف پیشرفته بود. در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و T-value، تمامی سؤالها رابطه معناداری با مؤلفهها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای مؤلفه خود باشند. شاخـصهای نسبت x2 به df (63/1)، 066/0=RMSEA و همچنین 057/0=RMR، 92/0=GFI، 90/0=AGFI، 93/0=NFI و 97/0=CFI هم برازش مدل را تأیید کردند. همچنین در خصوص روابط مؤلفهها با مفهوم اهداف پیشرفته نتایج نشان داد که تمامی مؤلفهها توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم اهداف پیشرفته باشند. در نتیجه روایی درونی و بیرونی مدل "اهداف پیشرفته" مورد تأیید قرار گرفت.
سردار محمدی؛ محمد ویسی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1394، ، صفحه 49-58
چکیده
نگرش معلمان نسبت به محیط مدرسه میتواند اطلاعات فراوانی را در مورد شرایط محیط مدرسه فراهم آورده و این اطلاعات میتوانند در جهت ارتقائ عملکرد سازمان آموزش و پرورش یک جامعه مورد استفاده قرار گیرند. هدف از تحقیق حاضر، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه سطح محیط مدرسه(SLEQ)از دیدگاه معلمان تربیت بدنی در استان کردستان میباشد. تعداد معلمان ...
بیشتر
نگرش معلمان نسبت به محیط مدرسه میتواند اطلاعات فراوانی را در مورد شرایط محیط مدرسه فراهم آورده و این اطلاعات میتوانند در جهت ارتقائ عملکرد سازمان آموزش و پرورش یک جامعه مورد استفاده قرار گیرند. هدف از تحقیق حاضر، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه سطح محیط مدرسه(SLEQ)از دیدگاه معلمان تربیت بدنی در استان کردستان میباشد. تعداد معلمان شرکت کننده 246 نفرکه شامل (138 آقاو108خانم) که با استفاده از نمونه گیری تصادفی و جدول کرجسای و مورگان به عنوان نمونه انتخاب شده بودند(N=200) و به پرسشنامه استاندارد سطح محیط مدرسه پاسخ دادند. پرسشنامه ((SLEQ برداشت معلمان از ابعاد روانی- اجتماعی محیط مدرسه میباشد. که شامل 56 آیتم، دریک مقیاس پنج ارزشی، و در هشت بعد:(1) حمایت از دانش آموزان (2) وابستگی (3) علاقه حرفه ای (4) اجماع کاری (5) توانمندسازی (6) نوآوری (7) کفایت منابع و (8) فشارکار،طراحی شده است. برای رواسازی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی(نظرات متخصصان)، سازه(تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) و پایایی از روش آلفای کرونباخ(خرده مقیاسهای حمایت از دانش آموزان، وابستگی، علاقه حرفه ای، اجماع کاری، توانمندسازی، نوآوری، کفایت منابع و فشار کار به ترتیب77/0، 68/0، 71/0، 66/0، 73/0، 70/0، 72/0، 68/0و کل مقیاس 859/0)استفاده شد.. باتوجه به ضرایب آلفای کرونباخ یاد شده میتوان فرم فارسی مقیاسSLEQ را دارای پایایی مطلوبی قلمداد کرد. بطورکلی میتوان گفت این پرسشنامه ابزار مناسبی برای بررسی ادراک معلمان از شرایط محیط مدرسه میباشد.
حسن پورسلطانی زرندی
دوره 3، شماره 3 ، اسفند 1393، ، صفحه 77-84
چکیده
هدف از این پژوهش تعیین روایی و پایایی پرسش نامه وفاداری مشتریان در ورزش بود. جامعۀ آماری این پژوهش را مشتریان استخرهای خصوصی و دولتی شهر مشهد به تعداد نامحدود تشکیل دادند. با به کارگیری از فرمول کوکران نمونۀ آماری برابر با 382 نفر برآورد شد و به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه وفاداری لی (2008) که مشتمل ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تعیین روایی و پایایی پرسش نامه وفاداری مشتریان در ورزش بود. جامعۀ آماری این پژوهش را مشتریان استخرهای خصوصی و دولتی شهر مشهد به تعداد نامحدود تشکیل دادند. با به کارگیری از فرمول کوکران نمونۀ آماری برابر با 382 نفر برآورد شد و به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه وفاداری لی (2008) که مشتمل بر 8 سؤال بوده و شامل مؤلفه های نگرشی و رفتاری می باشد استفاده شد. روش پژوهش از دسته معادلات ساختاری بوده که به صورت میدانی به اجرا درآمده است. روایی پرسش نامه با به کارگیری نظریات 10 تن از اساتید مدیریت ورزشی به دست آمد. برای تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آزمون های آماری ضریب آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی و تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه استفاده شد. نتایج نشان داد پایایی پرسش نامه وفاداری 86/0 می باشد. در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و T-value، تمامی سؤالات رابطه معناداری با عامل ها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. شاخـص های نسبت x2 به df (85/2)، 096/0=RMSEA و همچنین 93/0=NFI، 94/0=NNFI، 96/0=CFI، 96/0=IFI، 90/0=RFI و 94/0=GFI هم برازش مدل را تأیید کردند. همچنین در خصوص روابط عامل ها با وفاداری نتایج نشان داد که تمامی عامل ها توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم وفاداری باشند. در نتیجه روایی درونی و بیرونی مدل "وفاداری مشتریان" مورد تأیید قرار گرفت.
رامین ایرجی نقندر؛ محمود گودرزی
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 103-114
چکیده
هدف از انجام این پژوهش تعیین روایی و پایایی پرسش نامه موانع و انگیزههای رفتار تماشاگران در ورزش بود. جامعه آماری این پژوهش را تماشاگران تیمهای پرسپولیس و استقلال در شهرآورد هفتاد و ششم (100000=N) تشکیل دادند. با استفاده از جدول مورگان نمونه آماری برابر با 384 نفر برآورد شد. ابـزار اندازهگیری مورد استفاده پرسشنامۀ 89 سؤالی رفتار تماشاگران ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش تعیین روایی و پایایی پرسش نامه موانع و انگیزههای رفتار تماشاگران در ورزش بود. جامعه آماری این پژوهش را تماشاگران تیمهای پرسپولیس و استقلال در شهرآورد هفتاد و ششم (100000=N) تشکیل دادند. با استفاده از جدول مورگان نمونه آماری برابر با 384 نفر برآورد شد. ابـزار اندازهگیری مورد استفاده پرسشنامۀ 89 سؤالی رفتار تماشاگران (یو، 2010) بود که دارای 5 عامل کلی (انگیزه درونی، موانع درونی، انگیزه بیرونی، موانع بیرونی و اندازههای رفتاری) است. روش امتیازگذاری به سؤالات بر اساس طیف لیکرت هفت گزینهای (از کاملاً مخالف=1 تا کاملاً موافق=7) بود. روایی صوری و محتوایی پرسش نامه پس از ترجمه توسط اساتید متخصص مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. روشهای آماری مورد استفاده، از شاخصهای توصیفی برای توصیف دادهها، آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی، آزمون (KMO) و کرویت بارتلت برای تعیین کفایت نمونهگیری، تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه و t تک نمونهای به منظور بررسی اختلاف میانگینها در نرم افزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. یافتههای پژوهشی نشان دهنده پایایی (92/0=α) برای پرسش نامه رفتار تماشاگران بود. در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و T-value، تمامی سؤالات رابطه معناداری با عاملها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. شاخصهای نسبت x2 به df (76/2)، 074/0=RMSEA و همچنین 98/0=NFI، 92/0=NNFI، 94/0=CFI، 99/0=GFI و 90/0=AGFI هم برازش مدل را تأیید کردند. همچنین در خصوص روابط عاملها با مفهوم رفتار تماشاگران نتایج نشان داد که تمامی عاملها توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم رفتار تماشاگران در ورزش باشند. در نتیجه روایی درونی و بیرونی مدل "رفتار تماشاگران" تأیید شد.